Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 10:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3855
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Velmi se mi líbila jedna "DEFINICE" pro být NA a POD pádovou rychlostí.
NA stroj nestoupá. POD stroj klesá, sestup nelze zastavit. (Rejpalové nechť si doplní: Bez změny rychlosti.)
Hloubaví si projdou "6. Lekce: Přistání" Nadsázka: Ideální přistání je PÁD z nulové výšky s nulovou rychlostí.
http://krepelka.com/FSX/1student/6.htm
Návazně HLAVA 3. SCHÉMA PRAKTICKÉHO VÝCVIKU PRO KVALIFIKACI PILOT
Texty v souvislosti s pojmem PODROVNÁNÍ
http://www.leteckaskolavysocina.cz/files/268/336.pdf


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 11:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8824
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Atto píše:
Ako tu už bolo správne spomenuté: veď sú to vlastne hračky (všetky tie tlakovo-rýchlostno-uhlo_nábehové "udělátka").
A ja sa rád hrám.

No a keby si sa menej hral a viac lietal nebudeš potrebovať udelátka.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 12:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1177
Bydliště: Vysočina
LV píše:
...No a keby si sa menej hral a viac lietal nebudeš potrebovať udelátka.
A taky by měl poloviční radost ze života. Aspoň u mě by to tak bylo. Když někdo něco umí, musí se v tom realizovat! :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 16:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 4936
Bydliště: Praha ČR
Atto píše:
Nie. Teraz vážne:
Ja sa priznávam, že asi nie som veľmi dobrý pilot.
A preto prijmem akúkoľvek pomoc, ktorá mi pilotovanie uľahčí a hlavne zabráni/minimalizuje havárii modelu.


A nebylo by lépe stát se dobrým pilotem? Chápej, různá udělátka typu stabilizace jsou skvělá, ale důsledkem je, že jejich uživatel prostě dobrým pilotem nebude nikdy - fakt nikdy! Píšu to natvrdo, ale prostě to tak je - tyto věci dokáží dobrého pilota dostat o další level výše, jenže pokud s nimi létá někdo od začátku, tak mu zároveň velmi účinně brání v růstu :-( Na tohle pozor - je opravdu hodně velký rozdíl v tom, když stabilizaci nasadí pilot, který je alespoň v dobrém průměru už bez ní a když ji chce někdo úplně od začátku, aby se učení vyhnul!
Píšu samozřejmě o normálních modelech letadel, ne o nějakých svérázných úchylnostech, která bez elektroniky prostě neletí...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 16:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1006
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Tady se primárně nebavíme o něčem, co sahá do řízení.
Ale je zajímavé, že jakmile se zmíní něco, co byť jen teoreticky může pomoct, nebo zjednodušit pilotáž, vždycky se najde někdo, kdo důrazně připomene, že je to úplně špatně, byť by z toho dotyčný mohl mít užitek nebo jen radost. :)

Mě to příjde jako: "chcete 'správně' řídit auto, tak si pořiďte něco bez posilovačů a hlavně bez synchronizované převodovky, jinak se řídit nenaučíte".
Možná to dotyční myslí jinak a pokud ano, omlouvám se za to, že jsem jejich projevy špatně pochopil.

Už to nepitvejte a pojďte lítat! :-D

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:05 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10638
Bydliště: Břeclav
prikrylm píše:
Už to nepitvejte a pojďte lítat! :-D


On je asi rozdíl mezi:

"Jít si zalétat."

a

"Jít létat."

V tom to bude.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4086
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
No a spoustě lidí vyhovuje právě to jít si zalétat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2563
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
prikrylm píše:
Ale je zajímavé, že jakmile se zmíní něco, co byť jen teoreticky může pomoct, nebo zjednodušit pilotáž, vždycky se najde někdo, kdo důrazně připomene, že je to úplně špatně, byť by z toho dotyčný mohl mít užitek nebo jen radost. :)

Mě to příjde jako: "chcete 'správně' řídit auto, tak si pořiďte něco bez posilovačů a hlavně bez synchronizované převodovky, jinak se řídit nenaučíte".

Chcel som napísať prakticky presne to, čo ty. Bol si rýchlejší.

------------------------------------------------------------------------

Ale chcel by som sa teraz vrátiť k tomu, čo kto vidí, lepšie povedané, ako vníma, to čo vidí.
Vychádzm z tohto Liborovho vyjadrenia:
Libor píše:
já vidím změnu rychlosti vůči vzduchu, vidím změnu chování letadla. (Kdyby tomu tak nebylo, dost často bych padal. Ale není tomu tak, i když rád létám i blízko pádové rychlosti)

Na dvoch našich modeloch máme namontovaný Umelý horizont:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... 0%93-1cast

Ako tu niekto správne a vtipne poznamenal: ďalšia hračka.
Áno, svätá pravda. Dá sa bez toho žiť, ale na druhú stranu sme vďaka tomu získali niektoré zaujímavé postrehy ohľadne toho, ako pilot - modelár niekedy skreslene vníma polohu modelu.

Model sme v nejakej výške (napr. 100 metrov) pomocou Umelého horizontu zrovnali, aby nemal nijaký bočný (ľavo-pravý) náklon, ani nijaký (predo-zadný) sklon.

Ak sme pred sebou leteli zľava do prava a potom naopak, tak sme zistili:
- model vo výške sa pri pohľade z jeho ľavej strany javí byť naklonený inak ako pri pohľade z jeho pravej strany. A tak model v podstate vždy letí mierne naklonený na jednu či druhú stranu.

Ak sme pred sebou leteli priamo od seba a potom naopak - priamo k sebe, tak sme zistili:
- keď model letí smerom od pilota, tak sa mu zdá, že je „potlačený“ (predklonený) a pilot výškovku inštinktívne priťahuje. Naopak, keď model letí smerom k pilotovi, tak sa mu zdá, že je „natiahnutý“ (zaklonený) a pilot výškovku inštinktívne potláča. Výsledkom je rozdielna rýchlosť modelu v smere od pilota (model letí pomalšie) a v smere k pilotovi (model letí rýchlejšie) a pilot z toho usúdi, že tam hore asi riadne fúka.

V závere článku sme to zhrnuli nasledovne:
Isté je jedno: keď som sa pomocou Umelého horizontu snažil model správne „levelovať“ (či už som ho videl z jeho ľavej alebo pravej strany, či už letel odo mňa alebo ku mne), tak plachtil podstatne dlhšie a výšku strácal evidentne pomalšie, ako keď som Umelý horizont ignoroval.

-------------------------------------------------------

K odhadu rýchlosti letu modelu:
Vďaka automatickému hláseniu nebezpečenstva pádovej rýchlosti (tzv. "kibic"), prípadne trvalo zapnutému hláseniu rýchlosti letu v 2 sekundových intervaloch, sme získali ďalší postreh:
- vnímanie pocitu rýchlosti letiaceho modelu je veľmi pochybné. Záleží od veľkosti modelu, ale aj od jeho "konštalácie". Inak sa seknete pri odhade rýchlosti vetroňa, inak EDF-kového modelu, ktorého dĺžka je väčšia ako jeho rozpätie (opak vetroňa) a inak sa seknete pri odhade rýchlosti samokrídla.

Zakončím to klasicky: názor nechť si učiní laskavý čtenář sám.

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:33 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10638
Bydliště: Břeclav
Tady bude krapet chyba v úvaze - tříosý akcelerometr nefunguje jako jako horizont. Stejně, jako tak nefunguje prdel pilota. Na to je třeba gyroskop.

Akcelerometr měří výslednici vztlaku působícího na model.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2563
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
Hrdý názov "Umelý horizont" sme tomu dali my sami, aby sme TO nemuseli nazývať nejako zložito - opisným spôsobom.

Nič to však nemení na tom, že pokiaľ model letí ustálenou (po istý čas nemennou) rýchlosťou, letí rovno (po priamke), nezatáča, nerotuje, neklesá, nestúpa ..., tak toto jednoduché zariadenie ukazuje, ako je model naklonený či sklonený.
Ver mi (alebo nemusíš, je mi to jedno), funguje to tak.

A práve toto som spomínal v predchádzajúcom príspevku.

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:01 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3855
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Každý stroj, který člověk potká je nějaký (ona se doba mění, a s ní nejen lidé, ale i pokrok techniky).
Když ten stroj používáte - řídíte, tak se vám zažere pod kůži. Jako by byl vaší součástí. Tak jako
nemusíte (příliš) přemýšlet o dýchání, jídle nebo chůzi, stejné je to s dobře zvládnutým řízením stroje.
Jsou to natrénované, téměř nepodmíněné reflexy (ve velké většině). Jen když něco nesedí, tak hlava
začne šrotit o možných způsobech jak ze vzniklé kaše ven. Moc času na přemýšlení, ale většinou nemá.
Takže více méně intuitivně něco zkusí, a další záleží na čekané/nečekané odezvě.
Mnohdy jsou to "KOSMONAUTICKÁ" rozhodnutí. Výsledkem těch správných je "živá posádka".
Takže dík za KAŽDOU DOBROU, technickou novinku co vede k "PŘÁTELSKÝM ODEZVÁM V CHOVÁNÍ STROJE".
A ještě větší dík, za možnost TRÉNINKU zvládání kritických situací a možných PORUCH s nimi spojených.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:07 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10638
Bydliště: Břeclav
mior píše:
Nič to však nemení na tom, že pokiaľ model letí ustálenou (po istý čas nemennou) rýchlosťou, letí rovno (po priamke), nezatáča, nerotuje, neklesá, nestúpa ...,


A v tom je to jádro pudla. Jak často a na jak dlouho se ti ty podmínky daří dodržet?

Mimochodem, 3D-ACC v modelu mám. Zajímá mne přetížení, zda je zatáčka výkluzová nebo skluzová, vibrace... Ale nikdy mne to ani náhodou nenapadlo považovat za informaci o vodorovnosti modelu. Model může klidně letět v náklonu 80° a akcelerometr to vůbec nepozná...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1177
Bydliště: Vysočina
zdzd píše:
...Akcelerometr měří výslednici vztlaku působícího na model.
Divná definice. A když není vztlak, neukazuje to nic.


Naposledy upravil ellet dne stř 08.05.2019 18:23, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1177
Bydliště: Vysočina
prikrylm píše:
... vždycky se najde někdo, kdo důrazně připomene, že je to úplně špatně, byť by z toho dotyčný mohl mít užitek nebo jen radost. :)...
To máš pravdu. Já se na to vždycky dívám z pohledu "technického" řešení. Taky nevím, proč do toho lidi pletou svůj subjektivní pohled na použití, to jsou dvě naprosto odlišné stránky věci. Bohužel to obvykle svede diskuzi úplně jinam (jako teď).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2010
Příspěvky: 589
zdzd píše:
A v tom je to jádro pudla. Jak často a na jak dlouho se ti ty podmínky daří dodržet?

Nerozumíš mu, nebo mu principielně NECHCEŠ rozumět?

On nepíše, že podle toho létá jako s Airbusem - hlavně podle přístrojů.
Pokud ty podmínky navodí a udrží 5 vteřin a pak odečte náklon a sklon a pak o tom napíše na RC manii do diskuse, že co zjistil, tak co je na tom špatně?

Ty píšeš:
zdzd píše:
3D-ACC v modelu mám. Zajímá mne přetížení, zda je zatáčka výkluzová nebo skluzová, vibrace... Ale nikdy mne to ani náhodou nenapadlo považovat za informaci o vodorovnosti modelu. Model může klidně letět v náklonu 80° a akcelerometr to vůbec nepozná...


Ale on píše:
mior píše:
... pokiaľ model letí ustálenou (po istý čas nemennou) rýchlosťou, letí rovno (po priamke), nezatáča, nerotuje, neklesá, nestúpa ...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz