Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 11:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 454
Ak by to malo byť naozaj jednoduché a malo by to využívať skôr nejaký elektronický princíp namiesto mechanického a ak sa chceš vyhnúť Pitotovej trubici a tlakomeru, tak by som navrhoval takéto riešenie:

- perličkový termistor s hodnotou pod 1 kOhm, ktorý bude na modeli vhodne umiestnený (aby mohol byť obtekaný vzduchom), napájať zdrojom konštantného prúdu, rádovo desiatky mA. Zapojení je viacero, s malým stabilizátorom 78xx je to asi najjednoduchšie.

- prúd termistorom nastaviť podľa jeho hodnoty (nižšie sú vhodnejšie) tak, aby za normálnych okolností (za bezvetria) bol termistor dosť horúci (viac ako 60 stupňov, čím viac - tým lepšie, ale aby "nehorel").

- komparátorom alebo nejakým operačným zosilňovačom snímať napätie na tomto termistore. Trimrom bude prahová hodnota nastaviteľná. Na výstup komparátora pripojiť nejaký akustický menič ..... Podľa toho, ako chceš pokles rýchlosti signalizovať.

- ak model letí dostatočnou rýchlosťou, prúd vzduchu termistor ochladzuje, jeho odpor bude väčší (ako za bezvetria) a napätie na ňom bude tiež väčšie.

- ak rýchlosť modelu klesne, prúd vzduchu bude slabší, termistor bude menej ochladzovaný, jeho teplota stúpne, odpor klesne a napätie tiež. Ten správny pokles vyhodnotí komparátor.

Bohužiaľ je to primitívne a tým pádom "hlúpe" zariadenie a tak bude pádovú rýchlosť signalizovať, hneď po zapnutí napájania modelu, až po jeho štart a nadobudnutie potrebnej rýchlosti.
Rovnako to bude nezmyselne jačať aj po pristátí až do odpojenia napájania.

Namiesto termistora (NTC) je možné použiť pozistor (PTC), alebo dokonca rozbitú žiarovčičku, kde funkciu plní obnažené vlákno.

Pred chvíľou som to odskúšal - len tak na stole, s termistorom 1kOhm. Ako zdroj konštantného prúdu mi poslúžil laboratórny zdroj, nastavený na 30V a prúdová poistka stiahnutá na minimum = asi 30mA. Termistor bol horúci, ale keby bol horúcejší, bolo by to lepšie.

Na simuláciu rôznej rýchlosti vzduchu (rýchlosti letu) som použil vysávač: termistor som umiestnil do ústia sacej trubice a regulátorom na vysávači som menil jeho výkon a teda prietok (a rýchlosť) vzduchu.

Napätie som meral multimetrom.

Na rozdiel od Pitotovej trubice a tlakomera, toto dobre funguje aj pri malých rýchlostiach prúdiaceho vzduchu.


Naposledy upravil Atto dne úte 07.05.2019 11:56, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 11:56 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8910
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 300
Blog: Zobrazit blog (3)
Přesně takto se řeší senzory na termické závany pro volené modely. Ve svěráku rozmáčknuta žárovka, ale je to velmi citlivé.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 12:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 4914
Bydliště: Praha ČR
StrycAlois píše:
Klucí to tady maj funkční a odskoušený:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... -a-varovat

Cituji:
... automatické spustenie hlásenia rýchlosti modelu, ak sa tento dostane do rozsahu kritických rýchlostí. Tu je výraz Letový asistenčný kibic naozaj na mieste, pretože je to podobné, ako keď tesne pri vás stojí nejaký „kecálek“, ktorý sleduje ako lietate a súčasne sleduje displej vašej telemetrie. A ak ste mu predtým povedali, aká je kritická (pádová) rýchlosť vášho modelu, nečudujte sa, ak vás (bez toho, aby ste ho o to požiadali) začne „láskavo“ upozorňovať, že rýchlosť vášho modelu je „proklatě nízka“, či blízko pádovej. Na druhú stranu, keď sa to tak vezme, jeho kibicovanie vám môže zachrániť model :wink: .

Jak to funguje v praxi je možno shlédnout na krátkých videích v tomdle článku:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... o-na-snehu



Tak na cevaro o to spíš lehce zavadili, ale je si dobře uvědomit, že varování před pádem na základě jedné veličiny je víceméně kravina. Jde o to udržet se v "letové obálce", tedy vazba rychlosti a úhlu náběhu.
Můžu říct, že asi "nejefektnější" přetažení, které jsem zažil, bylo totální urvání proudnic u F5B při rychlosti někde mezi 150-200km/h - model najednou letěl při této rychlosti pozpátku (berte doslova, ne jako nadsázku!!!), naštěstí to bylo dost vysoko. Tohle opravdu nebylo o malé rychlosti, ale právě o vylétnutí mimo "envelope". Ta idea z cevaro o indikaci natažení výškovky má celkem logiku, ale aby to bylo opravdu smysluplné, tak by to zkrátka chtělo počítat z více údajů (rychlost, úhel náběhu, natažení výškovky atd.).
Jiná věc je to, co správně naťukl Libor, totiž že u normálního modelu letadla (neuvažuji extrémy typu 25kg obra či aerodynamicky atypická řešení) se člověk moc do režimu postupného "udojení" nedostane, zpravidla jde o rychlý jev, kde varování přijde až v momentu pádu anebo bude spíš rozptylovat - přiblížení na přistání na minimálce, kdy člověk moc dobře ví, že je na hraně...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 12:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8819
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
prikrylm píše:
Praporek, šňůrka, korouhvička, případně pokud někdo chce investovat, tak tlakové čidlo.
Hezký názor byl "vario, a když vario hlásí -x m/s, tak už je to pod pádovou rychlostí" :)

Zaujimave. Ten praporek a spol dodavaju rychlost v m/s, alebo nebodaj v stopach, jardoch, milach...? Nepoznam vario ktore by meralo rychlost voci zemi toboz voci vetru...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 14:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1005
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Atto, velmi zajímavý nápad.
Připomnělo mi, že se tuhle se někdo ptal, jak udělat záplavové čidlo do lodě. :)

LV praporek by ukazoval kam se "řítí" vzduch, tedy ne rychlost, ale úhel. A vario by pochopitelně neměřilo rychlost vůči zemi, ale rychlost klesání podle tlaku - to byl jako vtip - padá to 5m/s a mělo letět = jsi pod pádovou rychlostí...

Všem díky za spoustu prima nápadů.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 14:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8819
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Tusis ty vobec co to ta padova rychlost je? :roll:

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 14:46 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1233
Bydliště: Chocerady
8O 8O 8O 8O
Měření rychlosti letu pro eliminaci pádu je blbost. Napíšu ta takhle a rovnou.

Vysvětlení. Pádová rychlost letounu není konstantní.
V případě vodorovného letu mám dejme tomu pádovou rychlost 50km/h
V zatáčce o náklonu 15stupňů je to už ale 55km/h
V zatáčce o náklonu 60stupňů je to třena 80km/h
Sle třeba s vysunutými klapkami už je pádová rychlost 45km/h
Čísla jsou vymyšlená jsou jen pro ukázku. Jdo o to ukázat že takhle aerodynamika prostě nefunguje.

Je třeba měřit změny proudění na křídle. A to právě dělají systémy pro indikaci pádu. Nic z toho ale neměří rychlost.

Takže použití pitotky je vhodné pouze pro zjištění pádové rychlosti v jedné konfiguraci letu.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 17:06 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 454
Libor píše:
... Já model neustále sleduji a vidím změny jeho rychlosti, vidím jeho chování, které se s klesající rychlostí mění...

Libore, vidíš zmeny rýchlosti modelu voči zemskému povrchu. Ale tá je pre letiaci model pomerne nepodstatná!

Oveľa dôležitehjšia (avšak nie jediná rozhodujúca pre pád modelu, ako správne naznačil HavelAircraft či Tomashr) je rýchlosť modelu voči okolitému vzduchu a tú a ani jej zmeny však už nevidíš.

Takže nenechať sa prekvapiť niečím, čo nevidím (a môže mi to "zhodiť" model) nie je zlá myšlienka.

...................................................

HavelAircraft píše:
... Měření rychlosti letu pro eliminaci pádu je blbost...


Ja by som tú (aerodynamickú) rýchlosť zase až tak nebagatelizoval.

Zmeniť náklon modelu (z problémovej hodnoty do bezpečnejšej hodnoty) môžem pomerne rýchlo - v zlomku sekundy. Ale zmeniť rýchlosť modelu z podpádovej do pohodovej môže trvať hodnú chvíľu, ak sa mi to vôbec podarí.

Navyše:
Ak má model "správnu" (dostatočnú) rýchlosť, tak môže mať náklon prakticky akýkoľvek.
Ale neplatí to naopak: Ak má model "správny" náklon, tak môže letieť akokoľvek pomaly. Toto neplatí!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 17:18 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8910
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 300
Blog: Zobrazit blog (3)
Ale ono je nutno přihlédnout k tomu, že měření pádové rychlosti nás modeláře trápí pouze v jediném režimu. Přistání
V ostatních případech je to příjemné, nicméně teoretické a trošku nepraktické cvičení.

Pouze při přistání riskuji, že rychlost pod pádovou rychlostí bude mít katastrofální následky. Třeba taková vývrtka začíná pádem a proto se dělá ve větší výšce.

A při přistání je letadlo spíše vodorovně, nízko a po větru od pilota, tedy vím co se asi ve vzduchu kolem modelu děje. Mám letadlo nastavené tak, že při přetažení "začne chodit po schodech", je to na letu vidět a je třeba podle toho reagovat.

A kdo někdy létal s akrobatem RCA, M2, F3A, tak ví, jak je obtížné s takovým letadlem udělat správný pád. Vyžaduje to pád přímo natrénovat (a pomoci si trošku křidélky, ale aby rozhodčí neviděl :D ).

Za letu mohu vyletět z obálky a odtrhnout si proudnice, ale to je něco jiného než pádová rychlost.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 17:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8819
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Pádová rýchlosť sa obvykle udáva pri horizontálnom lete.
Že na to má vplyv x faktorov je jasné a to sa používa pri výpočte. Na to či sa blížiš k tej vypočítanej musíš rýchlosť merať.
Pre modelárske účely počítať s náklonmi, uhlami nábehu, podtlakom na krídle, teplote vzduchu, výšky, polohy ťažiska... no neviem.
A nevidel som žiadny model ktorý by mal na krídle merače tlaku či klapku na nábežke, merače náklonu, uhlu nábehu...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 19:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 602
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Někde jsem četl, že pro ztrátu vztlaku je důležitý parametr kritického úhlu náběhu. Takže teoreticky lze ztratit vztlak, i když dopředná rychlost by měla být stále dostatečná.
Proto také spadly ty Boeingy. Automatika reagovala na vadný snímač úhlu náběhu, který jí tvrdil, že je blízko ztráty vztlaku, a poslala to až do země.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 19:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2010
Příspěvky: 911
Bydliště: Praha 4
Samosebou, že indikovat blízkost přetažení jakžtakž lze. Otázkou je, jaký to má smysl. Modely létají rychlostmi příliš blízkými rychlostem ve vírech a turbulencích, rozdíl rychlosti protivětru ve dvou metrech a při zemi může být při přistání fatální a indikace ničemu nepomůže.

V modelářské oblasti je indikace blízkosti pádu mimochodem mnohem obtížnější, protože modely se pohybují převážně v oblasti nepříjemné z hlediska Re čísla. A tak se při jiné rychlosti mohou chovat při stejném úhlu náběhu různě. Dokonce může stačit i rozdílná teplota vzduchu. Mnohdy mají vliv i vibrace motoru.

Takže jedinou indikací pádu je pád. A jedinou prevencí je zkušený pilot.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 20:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1005
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
LV píše:
Tusis ty vobec co to ta padova rychlost je? :roll:

Já myslím, že jo.

Ale takovou diskusi jsem nečekal. :) Jasně že u modelu indikátor pádovky bude spíš hračka, ale úplně stejně je hračka u modelu třeba osvětlení...

OrDa to myslím vystihl moc pěkně: "Takže jedinou indikací pádu je pád*. A jedinou prevencí je zkušený pilot." :)

*viz to vario, co ukazuje, že model padá. :-)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 23:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 858
Bydliště: Teplice, Praha
Atto píše:
Libore, vidíš zmeny rýchlosti modelu voči zemskému povrchu.

Ne, já vidím změnu rychlosti vůči vzduchu, vidím změnu chování letadla. (Kdyby tomu tak nebylo, dost často bych padal. Ale není tomu tak, i když rád létám i blízko pádové rychlosti)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 9:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 454
Libor píše:
... já vidím změnu rychlosti vůči vzduchu, vidím změnu chování letadla...

Ticho závidím a potajme škrípem zubami.

Nie. Teraz vážne:
Ja sa priznávam, že asi nie som veľmi dobrý pilot.
A preto prijmem akúkoľvek pomoc, ktorá mi pilotovanie uľahčí a hlavne zabráni/minimalizuje havárii modelu.

Takže mi nevadí, ak pri mne stojí niekto/niečo a občas ma upozorní na niečo, čo som si ja nevšimol alebo som si správanie modelu zle interpretoval.
Nemusí to byť človek, môže to byť zariadenie, ktoré ma na blížiace sa potenciálne problémy upozorní.

Nemusí to byť neomylné zariadenie. Veď ani ja nie som neomylný.
Ak bude mať čoby len 10%-nú efektivitu, vďaka za to.

Ako tu už bolo správne spomenuté: veď sú to vlastne hračky (všetky tie tlakovo-rýchlostno-uhlo_nábehové "udělátka").
A ja sa rád hrám.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz