RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=39&t=86109
Stránka 8 z 14

Autor:  guchar [ pát 10.05.2019 22:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

@Grugh "nejdůležitější otázka: K čemu je gyroskop?" Takže postupně (je to běh na delší dobu)
= Gyroskop měří otáčení v osách X, Y a Z =
(akcelerometr dokáže snímat pohybové zrychlení /ale i nepohybové=statické např. gravitační)
PROČ TOMU TAK JE - viz dále
https://www.zive.cz/clanky/pojdme-programovat-elektroniku-jak-vlastne-funguje-akcelerometr-a-gyroskop-nejen-ve-vasem-telefonu/jak-funguje-gyroskop/sc-3-a-194858-ch-114926/default.aspx
Ale po pořádku
https://www.zive.cz/clanky/pojdme-programovat-elektroniku-jak-vlastne-funguje-akcelerometr-a-gyroskop-nejen-ve-vasem-telefonu/sc-3-a-194858/default.aspx#articleStart
Co je IMU?
https://www.zive.cz/clanky/pojdme-programovat-elektroniku-jak-vlastne-funguje-akcelerometr-a-gyroskop-nejen-ve-vasem-telefonu/co-je-to-imu/sc-3-a-194858-ch-114929/default.aspx#articleStart
Stavíme kvadrokoptéru #3: Digital Motion Processor na MPU-6050
https://www.root.cz/clanky/stavime-kvadrokopteru-3-digital-motion-processor-na-mpu-6050/
Přehledně leč v AJ - Accelerometer vs. Gyroscope: What's the Difference?
https://www.livescience.com/40103-accelerometer-vs-gyroscope.html

Autor:  mior [ sob 11.05.2019 9:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Grugh píše:
Otázky jsem zodpověděl, ale ty sis je nepřečetl. Doporučuji si můj předchozí příspěvek pečlivě pročíst ještě jednou bez předsudků. Snažím se tam vysvětlit principy snímačů i pravděpodobný důvod toho, že si myslíš, že gyroskop neměří náklon.
1. Gyroskop bude detekovat náklon. Akcelerometr pouze v ideálním případě.
A to je právě problém akcelerometru: nedokáže zjistit jestli co je příčinou zrychlení které měří. Nepozná jestli došlo k náklonu, nebo že se právě do něj z boku opřel vítr nebo že pilot začal zatáčet. pro něj je to jen nějaké nové příčné (laterální) zrychlení. A pokud letadlu upadnou křídla a bude padat jako cihla h zemi, tak nebude měřit nic, nezávisle na náklonu.
2. Gyroskop bude detekovat náklon (jako vždycky). Akcelerometr v ideálním případě také. Ale jen a pouze v tom naprosto ideáním případě.

Prepáč, ale v tej záplave "vysvetľujúcich" slov som to akosi prehliadol.
Skôr som očakával odpoveď v štýle: 1. Súhlasím/nesúhlasím 2. Gyro niečo/nič, Akcelerometer niečo/nič 3. ukáže nezmysel/nejakú hodnotu/nič.

Ale nevadí.
Znovu som si to prečítal a musím povedať, že sú len dve možnosti:
- buď si každý pod pojmami gyro či akcelerometer predstavujeme niečo iné
alebo
- nesúhlasím s tebou

Aby to nebol obrovský blok textu, tak to rozdelím na jednotlivé problémy.

Autor:  mior [ sob 11.05.2019 10:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Grugh píše:
1. Gyroskop bude detekovat náklon. Akcelerometr pouze v ideálním případě.
A to je právě problém akcelerometru: nedokáže zjistit jestli co je příčinou zrychlení které měří. Nepozná jestli došlo k náklonu, nebo že se právě do něj z boku opřel vítr nebo že pilot začal zatáčet. pro něj je to jen nějaké nové příčné (laterální) zrychlení. A pokud letadlu upadnou křídla a bude padat jako cihla h zemi, tak nebude měřit nic, nezávisle na náklonu.

Mne to pripadá, že máš prehodené významy slov gyro a akcelerometer.

Pod pojmom (modelárske) gyro si predstavujem buď 1-osé alebo 3-osé gyro, pracujúce v režime Rate, teda nie Head lock ani Hold. Viď obrázky dole:

Takéto gyro ISTO nemôže detekovať náklon (v zmysle, že vypnuté gyro nejak polohujem a po zapnutí mi ukáže náklon). Môže detekovať, merať, kvantifikovať zmenu náklonu.

Akcelerometer (ktorý sa nehýbe, alebo sa hýbe ustálenou rýchlosťou a samozrejme v okamihu merania nemení náklon) bude reagovať na náklon (v zmysle, že vypnutý akcelerometer nejak polohujem a po zapnutí mi ukáže náklon). Pretože zmeria graviračné pole Zeme a po potrebných výpočtoch to presne vyhodnotí. Viď táto Aplikačná nóta, na ktorú som už dával odkaz:
https://www.analog.com/media/en/technic ... N-1057.pdf

Inými slovami: Akcelerometer, okrem gravitačného zrýchlenia, meria lineárne zrýchlenie - zmenu rýchlosti v smere priamky. 3-osý akcelerometer to robí v osách X, Y aj Z.
Akcelerometer nemeria (nereaguje) na rotačný pohyb.

Gyrosenzor reaguje na rotačné zrýchlenie (a nereaguje na lineárne zrýchlenie ani pohyb).

V modelárskych gyrách (viď obrázky) je signál gyrosenzora integrovaný v čase a tak takéto gyrá na svojom výstupe reagujú aj na rotačnú (uhlovú) rýchlosť.

V gyrách typu Hold či Head lock je signál integrovaný v čase opäť a tak dokážu vyhodnotiť o koľko sa pootočili.
Ale to len vtedy, ak boli stále zapnuté. Ak ich vypneš, zmeníš ich náklon ("rotačnú" polohu) a zapneš, tak netušia, v akej sú polohe. Akcelerometer áno.

Přílohy:
TG380.jpg
TG380.jpg
[ 44.03 KiB | Zobrazeno 551 krát ]

3-axis gyro.jpg
3-axis gyro.jpg
[ 35.54 KiB | Zobrazeno 551 krát ]


Autor:  mior [ sob 11.05.2019 10:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Grugh píše:
Ta poslední informace je méně podstatná než by si člověk myslel. :D

Ak tým myslíš toto:
mior píše:
Podstatné je, že ak sa akcelerometer pohybuje ustálenou rýchlosťou, tak sa tvári akoby sa nepohyboval.

tak s ohľadom na to, o čo sa tu celý čas naťahujeme (model letiaci v nožovom lete/stúpajúci/klesjúci ustálenou rýchlosťou), je tá informácia úplne zísadná.

Autor:  Grugh [ sob 11.05.2019 10:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

mior píše:
Prepáč, ale v tej záplave "vysvetľujúcich" slov som to akosi prehliadol.
Skôr som očakával odpoveď v štýle: 1. Súhlasím/nesúhlasím 2. Gyro niečo/nič, Akcelerometer niečo/nič 3. ukáže nezmysel/nejakú hodnotu/nič.

Ale nevadí.
Znovu som si to prečítal a musím povedať, že sú len dve možnosti:
- buď si každý pod pojmami gyro či akcelerometer predstavujeme niečo iné
alebo
- nesúhlasím s tebou

Aby to nebol obrovský blok textu, tak to rozdelím na jednotlivé problémy.

Grugh píše:
Možná by bylo dobré se dohodnout na definici toho, co je to gyroskop.
Gyroskop, zvlášť pokud je korigovaný např. 3D akcelerometrem a případně magnetometrem, tak samozřejmě naprosto přesně poskytuje údaje o náklonu a je to jeho primární účel.
Pokud za gyroskop někdo považuje čidlo, které funguje jako "headlock" helikoptéry nebo jako "vypínač větru" u letadla, tak to pracuje pouze s derivací náklonu, tj. rychlostí změny náklonu. Tam absolutní náklon není potřeba (pokude tedy ta stabilizace v letadle nemá krizový režim pro srovnání náklonu letadla).

V tom to právě vězí, nejsem to já kdo má poletené významy senzorů. 3D rotaci měřit lineárním senzorem zrychlení prostě spolehlivě nelze (leda kombinací 6 jednoosých nebo 3 tříosých senzorů umístěných vždy s definovaným posunem v jednotlivých osách).
Pro zjištění náklonu lze použít akcelerometr pouze za ideálního stavu (k dizpozici gravitační pole) v klidu, tj. před startem na letišti. Ale k podobnému účelu může být použit magnetometr, závažíčko na provázku, vodováha, videokamera nebo cokoliv jiného.
Během letu se ale vodováha (ekvivalent akcelerometru) používá k detekci správně provedeného zatáčení a už nefunguje jako umělý horizont. Korekce driftu gyroskopu může být prováděná za letu akcelerometrem, ale statisticky, ne podle okamžité hodnoty. (U větroně kroužícího hodiny v termice to může být problém.)
Ale ty pořád tvrdíš ekvivalent toho, že úhloměr neměří úhel. Ale on ho měří a když mu řekneš kde je nula, tak i absolutně.

Autor:  Grugh [ sob 11.05.2019 11:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

mior píše:
Ak tým myslíš toto: "Podstatné je, že ak sa akcelerometer pohybuje ustálenou rýchlosťou, tak sa tvári akoby sa nepohyboval."
tak s ohľadom na to, o čo sa tu celý čas naťahujeme (model letiaci v nožovom lete/stúpajúci/klesjúci ustálenou rýchlosťou), je tá informácia úplne zísadná.

Chyba v úvaze, je to nepodstatné: Akcelerometr se tak tváří i pokud se nepohybuje ustálenou rychlostí nebo po přímce.
V následující příkladech uvádím výslednici 3D akcelerometru. Jednoosý by to zbytečné komplikoval.
1) Když se nepohybuje nebo pohybuje po přímce ustálenou rychlostí: ukazuje konstantně 1g (které na různých místech různé).
2) Když padá nebo se pohybuje po balistické křivce: ukazuje konstantně nulu
3) Když je na centrifuze s osou kolmou k zemi: ukazuje konstantně hodnotu vyšší než 1g.
4) Když je na centrifuze, která padá nebo se pohybuje po balistické křivce: ukazuje konstantně hodnotu dostředivého zrychlení, která může být i 1g. (A to nezávisle na ose rotace centrifugy, které se během letu může i měnit).
5) Když je na raketě, která se pohybuje po pseudo balistické křivce a má motor, který jí uděluje konstantně zrychlení 1g: ukazuje konstantně 1g.
6) Když motory kvadroptéry jsou nastaveny přesně na vis, ale selže gyroskop a kvadroptéra se začne naklánět a tím i padat: ukazuje konstantně jedna 1g.

Zřejmě se celou dobu snažíš naznačit, že akcelerometr měří reakci na gravitační sílu nejen v klidu na stole, ale i za přímočarého letu konstantní rychlostí.
To chápu. Já se snažím říct, že akcelerometr nerozpozná, co je reakce na gravitační sílu a co je způsobeno jiným vlivem. Proto je jako umělý horizont nepoužitelný.

Naopak důležité je, že akcelerometr neměří gravitační sílu (dolů), ale reakci na ní (nahoru). Tj. např. vztlakovou sílu.

Autor:  mior [ sob 11.05.2019 12:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Neviem o tom, že by som niekde tvrdil, že je možné
Grugh píše:
3D rotaci měřit lineárním senzorem

Ja to vzdávam.
Nemám na to nervy neustále opakovať, že mám na mysli "model v nožovom lete letiaci po priamke konštantnou rýchlosťou", prípadne že "model stúpajúci konštantnou rýchlosťou a po priamke".
Kde tam vidíš nejakú rotáciu?

Navyše tu stále zamotávaš nesúvisiace veci:
Grugh píše:
Ale důležitá je jiná otázka: Jak se bude chovat akcelerometr mimo gravitační pole Země?
Může být použit k určení směru natočení mezihvězdné sondy?
Pokud mezihvězdná sonda spustí nějakou trysku, bude akcelerometr měřit náklon sondy?

Grugh píše:
Pro zjištění náklonu lze použít akcelerometr pouze za ideálního stavu (k dizpozici gravitační pole) v klidu, tj. před startem na letišti. Ale k podobnému účelu může být použit magnetometr, závažíčko na provázku, vodováha, videokamera nebo cokoliv jiného.

Grugh píše:
3) Když je na centrifuze s osou kolmou k zemi: ukazuje konstantně hodnotu vyšší než 1g.
4) Když je na centrifuze, která padá nebo se pohybuje po balistické křivce: ukazuje konstantně hodnotu dostředivého zrychlení, která může být i 1g. (A to nezávisle na ose rotace centrifugy, které se během letu může i měnit).
5) Když je na raketě, která se pohybuje po pseudo balistické křivce a má motor, který jí uděluje konstantně zrychlení 1g: ukazuje konstantně 1g.


Neviem, kde lietavaš ty, ale ja na modelárskom letisku, prípadne na lúke a tam gravitačné pole k dispozícii mám.
A teraz neriešime trysky, ani náklon sondy v medzihviezdnom priestore, ani magnetometer, ani centrifúgu a ani raketu, pohybujúcu sa po pseudo-balistickej krivke.

Autor:  Atto [ sob 11.05.2019 12:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

mior píše:
Ja to vzdávam.

Ale ja to nevzdávam!

Takže k tomu náklonu, alebo sklonu a čím to teda merať. Príklad:

Šikmá veža v Pise.
Je šikmá, takže má náklon, alebo sklon, či ako to nazvať.

Čím to zmerať (a nezamotávaj tu teraz provázek a závažíčko)?
Gyroskopom isto nie.

Ja by som použil akcelerometer, položený napr. na podlahe na prízemí veže. 1-osý, 2-osý alebo aj 3-osý. Ten 1-osý a 2-osý byť musel byť správne orientovaný. Tak ako je to popisované v tom dokumente od Analog devices, čo tu naň Mior dal odkaz:
https://www.analog.com/media/en/technic ... N-1057.pdf

Ak sa zhodneme na tom, že ak sa naklonený predmet pohybuje nemennou rýchlosťou po priamke a nemení svoj náklon a ani nijak nerotuje, tak je to pre akcelerometer to isté, ako by sa predmet nepohyboval.

Ak namiesto šikmej veže použijem naklonený model, letiaci po priamke nemennou rýchlosťou, tak mu pomocou 3-osého akcelerometra zmeriam (bočný) náklon a (predo-zadný) sklon.
Jasné, že pri inštalovaní akcelerometra do modelu som ho musel primerane umiestniť a polohovať, aby pri vodorovnej polohe modelu náklon aj sklon ukazovali nuly.

Autor:  zdzd [ sob 11.05.2019 14:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Atto píše:
model, letiaci po priamke nemennou rýchlosťou, tak mu


A kde ho vezmeš? Zajistit to přinejmenším stejně tak složité jako ho zvodorovnit.

Chlapi, s vámi je to pořád dokola tentýž problém. Vymyslíte něco celkem zajímavého, ale pak to špatně nazvete, případně prezentujete.

Rychloměr na modelu? OK. Signalizace nízké rychlosti? OK. Signalizace pádové rychlosti? To rozhodně ne - vždyť vůbec netušíte jaká kdy bude...

Akcelerometr v modelu? OK, taky ho v některých mám. Měření přetížení, výkluzu a zkluzu u zatáček, vibrace a pod. To je v pořádku a dává smysl. Za vyjímečných podminek lze dokonce uvažovat o měření sklonu a náklonu. Ale to jen náhodně a souhry spousty okolností. A nazvat to umělým horizontem? To snad ne! Věc která z principu měří úplně něco jiného??? Která u větśiny letů s modelem nebude poskytovat správnou informaci ani vteřinu a pilot se bude muset hodně snažit o stabilizovaný let aby dostal něco velmi přibližného aspoň na jednotky sekund? Pokud dokáže takto letět, tak nepotřebuje toto měření. Pokud by měly být výstupy umělého horizontu k něčemu, musí se z něj sypat kdykoliv a za jakýchkoliv okolnosti.

Nazývejte věci správnými názvy a nikdo ani nepípne. Taková indikace velikosti a směru přetížení by zde byla naprosto v pořádku a bez jakýchkoliv polemik.

Autor:  Atto [ sob 11.05.2019 16:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Zdeňku.
Z technického a názvoslovného hľadiska máš absolútnu pravdu a ja osobne (nemôžem hovoriť za iných) v tvojom vyjadrení nenachádzam nič, s čím by som nesúhlasil.

Ale ak sa na to pozriem z hľadiska ľudsko-motivačného, tak je lepšie ak sa chlapci (hoci aj v dôchodkovom veku) hrajú, niečo skúšajú, nad kadečím krútia hlavou. V tom detskom či detinskom nadšení (nejaký múdry človek povedal: Načo je človeku šťastie, ak má nadšenie?) zostroja niečo, čo "nejak" funguje, ale dať tomu krátky, výstižný a navyše hrdo znejúci názov nie je jednoduché.
A tak muži, ako večné deti, použijú ten najvznešenejší názov, aký im napadol. Pritom za pár šupov majú radosť, akoby vyhrali prvú cenu v lotérii.
Deti hrajúce sa na vojakov tiež nepovedia, že majú plastovú imitáciu strelnej zbrane, ale povedia, že majú samopal. A expert na správne názvoslovia sa môže aj rozkrájať, aby im to vyhovoril.

Ale všimni si vedľajší efekt všetkých tých prekáračiek, ktoré sme tu absolvovali:
myslím, že mnohí sa možno prvýkrát zamysleli nad tým, čo a na čo je gyro, čo a na čo je akcelerometer a aké signály sa na ich výstupoch objavujú v určitých situáciách.

Dozvedeli sme sa (ja osobne som to doteraz presne nevedel) ako sa problematika indikácie pádovej rýchlosti rieši u skutočných lietadiel.

Nebyť toho, že PrikrylM založil toto vlákno, tak by som bol o túto informáciu ochudobnený (sám zo svojej vôle by som ju nehľadal) a som mu za to teda vďačný. Rovnako som vďačný aj ďalšim (napr. OrDa), ktorí sa pokúsili o nejakú osvetu.

Autor:  Atto [ sob 11.05.2019 17:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/mát někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Grugh píše:
A úplně nejdůležitější otázka: K čemu je gyroskop?

Dúfam, že to je rečnícka otázka, teda otázka, na ktorú neočakávaš odpoveď, lebo ju poznáš.

Ja ti dám zase "rečnícku" odpoveď. To je odpoveď, ktorú ti dám, hoci si sa ma na to nepýtal :wink: .

Gyro, reaguje na rotačný pohyb, nie na lineárny. A nereaguje ani na gravitačné pole Zeme, čo je na druhú stranu pre akcelerometer ohromná výhoda, pretože kdekoľvek na zemskom povrchu má niečo, čoho sa "môže chytiť" a určiť tak v akej pozícii je dané teleso (vybavené akcelerometrom). Okrem toho môže akcelerometer samozrejme reagovať na lineárne zrýchlenie, teda nie na rotáciu či rôzne pootočenia, ale skôr na akési posuny v priestore.

Gyro sa nemá čoho "chytiť" a tak teleso kdekoľvek na zemskom povrchu vybavené gyrom má smolu a nemôže zistiť v akej je pozícii.
Ale vďaka gyru sa môže snažiť tú pozíciu aspoň udržať - teda z pohľadu "natočenia".

Napr. 3D gyro v modeli sa snaží udržať (bočný) náklon, (predo-zadný) sklon a smeru letu modelu.

Pre jednoduchosť sa pozrime, ako sa snaží udržať náklon:
Ak model letí vodorovne (nemá žiadny náklon) a poryv vetra spôsobí, že sa model nakloní (napr. ľavé krídlo je teraz trochu hore a pravé dole), tak X-ová časť 3D gyra dostane signál, že došlo k pootočeniu modelu okolo pozdĺžnej osi. Keďže 3D gyro je v modeli presne orientované (nie je len tak voľne "pohodené", visiace na kábloch), tak spolu s modelom sa teda pootočilo aj gyro. Y-ová ani Z-ová časť 3D gyra nie sú citlivé na pootočenie okolo pozdĺžnej (X-ovej) osi. X-ová časť áno.

Tento signál z gyrosenzora je v elektronike gyra spracovaný tak, ako to tu už Mior spomínal a spolu s riadiacim signálom z prijímača je vedený do serv krídeliek, ktoré sa ako reakcia na pootočenie modelu okolo pozdĺžnej osi vychýlia tak, aby pôsobili proti pootočeniu. Takže ľavé krídelko ide hore, pravé dole.

U gýr pracijúcich v režime Rate toto vychýlenie krídeliek trvá len po dobu pootáčania modelu. Keď sa model prestane pootáčať, výchylky serv sa vrátia do pôvodnej polohy. Tento režim stabilizácie zmenu náklonu modelu len zmierni, ale neodstráni ju - nevráti model do pôvodného náklonu pred poryvom vetra.

U gýr pracujúcich v režime Hold (Head lock) je signál z gyrosenzoru spracovávaný inak a tak výchylky serv krídeliek zostanú po poryve vetra vychýlené dovtedy, pokým sa model nevráti do pôvodnej polohy - do pôvodného náklonu pred poryvom vetra. Takže okrem zmiernenia náklonu modelu táto stabilizácia spôsobí aj vrátenie modelu do pôvodnej polohy.

Y-ová a Z-ová časť 3D gyra môže fungovať obdobne, hoci u Z-ovej sa režim Hold nie vždy používa.

Autor:  zdzd [ sob 11.05.2019 17:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Čistě teoreticky:

Model se sklonem stabilizovaným akcelerometrem poletí přád dokola kolem Zeměkoule, protože bude sklápět čumák tak, aby byl pořád naplacato k zemskému středu.

Model se sklonem stabilizovaným gyrem zmizi po tečně do vesmíru, protože gyro bude držet pořád stejný sklon, tedy přímku.

Autor:  Atto [ sob 11.05.2019 18:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

Áno.

Zdeňku, možno sa budem opakovať, ale ja s tebou po technickej stránke absolútne súhlasím.

Ale ak by som si mal prihriať svoju polievočku a pokračovať v rozvíjaní týchto teórií (lebo sa priznám, že ma to baví a na rozdiel od Miora to ja nemienim vzdať), tak v rámci toho modelárskeho letiska či lúky, na ktorej lietam, je v tej chvíli Zem pre mňa "placatá" a obidva systémy budú náklon stabilizovať napokon rovnako.

Ale beda ak pristanem, vypnem napájanie, model otočím "hore bruchom" a napájanie znovu zapnem.
Stabilizácia s akcelerometrom bude vedieť, že som "up side down", stabilizácia s gyrom o tom nebude ani tušiť.

Autor:  OrDa [ sob 11.05.2019 19:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

zdzd píše:
Čistě teoreticky:

Model se sklonem stabilizovaným akcelerometrem poletí přád dokola kolem Zeměkoule, protože bude sklápět čumák tak, aby byl pořád naplacato k zemskému středu.

Model se sklonem stabilizovaným gyrem zmizi po tečně do vesmíru, protože gyro bude držet pořád stejný sklon, tedy přímku.

Teda, pokud by to gyro bylo ideální, pak by mu trochu vadila rotace Země. Třeba při letu na sever by po hodině letu "mizel do vesmíru" v pravém náklonu 15 stupňů (pro hnidopichy, pokud by startoval z rovníku - pokud ne, ještě by u toho pro pozemského pozorovatele zatáčel).
A při stabilizaci akcelerometrem by pravděpodobně létal v kruhu. Akcelerometr nepozná náklon v "předpisové" zatáčce. Ze zrychlení o něco většího, než 1G by mohl soudit že je v zatáčce, ale směr by neměl jak odhalit.

Autor:  prikrylm [ sob 11.05.2019 21:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Existuje/má někdo jednoduché čidlo pádové rychlosti?

OrDa píše:
Teda, pokud by to gyro bylo ideální..

Když jsem zkoumal navigační přístroje TU-154 (viz jeho úžasný simulátor na MSFS9 s mnoha stránkovým popisem jen toho, jak ho vůbec dostat do vzduchu a zprovoznit navigační přístroje), narazil jsem na gyrokompas (tuším), který byl kompenzovaný tím, kde se letadlo právě nachází. Jako, že na startovacím letišti se zadaly souřadnice a další přístroje pak korigovaly zmíněný gyrokompas podle aktuálních souřadnic. Takže gyroskopy jsou v rámci doby letu poměrně přesná zařízení... jen tak na okraj. Jak moc přesné jsou gyroskopy na křemíkových destičkách použitelné v RC letadlech moc netuším, ale mohou se tomu mechanickému blížit...

Od tématu jednoduchého čidla blížící se pádové rychlosti, které jsou na reálných letadlech relativně jednoduchá zařízení pořád odbočujete k nějakých komplikovaným záležitostem. Ne, že by témata nebyla zajímavá nebo se člověk občas nedozvěděl něco nového, ale s těmito jednoduchými čidly to moc společného nemá. Zmíněná jednoduchá zařízení určitě nesignalizují problematický stav naprosto přesně ve všech možných podmínkách, ale věřím, že ve většině případů mohou pilotovi připomenout, že by se měl podobnou možností (ztráty vztlaku) zabývat.

Ale pokračujte. :)

Stránka 8 z 14 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/