Autor |
Zpráva |
guchar
|
Napsal: stř 08.05.2019 10:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Velmi se mi líbila jedna "DEFINICE" pro být NA a POD pádovou rychlostí. NA stroj nestoupá. POD stroj klesá, sestup nelze zastavit. (Rejpalové nechť si doplní: Bez změny rychlosti.) Hloubaví si projdou "6. Lekce: Přistání" Nadsázka: Ideální přistání je PÁD z nulové výšky s nulovou rychlostí. http://krepelka.com/FSX/1student/6.htm Návazně HLAVA 3. SCHÉMA PRAKTICKÉHO VÝCVIKU PRO KVALIFIKACI PILOT Texty v souvislosti s pojmem PODROVNÁNÍ http://www.leteckaskolavysocina.cz/files/268/336.pdf
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
LV
|
Napsal: stř 08.05.2019 11:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
Atto píše: Ako tu už bolo správne spomenuté: veď sú to vlastne hračky (všetky tie tlakovo-rýchlostno-uhlo_nábehové "udělátka"). A ja sa rád hrám. No a keby si sa menej hral a viac lietal nebudeš potrebovať udelátka.
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: stř 08.05.2019 12:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1986 Bydliště: Vysočina, ČR
|
LV píše: ...No a keby si sa menej hral a viac lietal nebudeš potrebovať udelátka. A taky by měl poloviční radost ze života. Aspoň u mě by to tak bylo. Když někdo něco umí, musí se v tom realizovat!
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 08.05.2019 16:31 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Atto píše: Nie. Teraz vážne: Ja sa priznávam, že asi nie som veľmi dobrý pilot. A preto prijmem akúkoľvek pomoc, ktorá mi pilotovanie uľahčí a hlavne zabráni/minimalizuje havárii modelu.
A nebylo by lépe stát se dobrým pilotem? Chápej, různá udělátka typu stabilizace jsou skvělá, ale důsledkem je, že jejich uživatel prostě dobrým pilotem nebude nikdy - fakt nikdy! Píšu to natvrdo, ale prostě to tak je - tyto věci dokáží dobrého pilota dostat o další level výše, jenže pokud s nimi létá někdo od začátku, tak mu zároveň velmi účinně brání v růstu Na tohle pozor - je opravdu hodně velký rozdíl v tom, když stabilizaci nasadí pilot, který je alespoň v dobrém průměru už bez ní a když ji chce někdo úplně od začátku, aby se učení vyhnul! Píšu samozřejmě o normálních modelech letadel, ne o nějakých svérázných úchylnostech, která bez elektroniky prostě neletí...
|
|
Nahoru |
|
|
prikrylm
|
Napsal: stř 08.05.2019 16:43 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3758 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
Tady se primárně nebavíme o něčem, co sahá do řízení. Ale je zajímavé, že jakmile se zmíní něco, co byť jen teoreticky může pomoct, nebo zjednodušit pilotáž, vždycky se najde někdo, kdo důrazně připomene, že je to úplně špatně, byť by z toho dotyčný mohl mít užitek nebo jen radost. Mě to příjde jako: "chcete 'správně' řídit auto, tak si pořiďte něco bez posilovačů a hlavně bez synchronizované převodovky, jinak se řídit nenaučíte". Možná to dotyční myslí jinak a pokud ano, omlouvám se za to, že jsem jejich projevy špatně pochopil. Už to nepitvejte a pojďte lítat!
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 08.05.2019 17:05 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
prikrylm píše: Už to nepitvejte a pojďte lítat! On je asi rozdíl mezi: "Jít si zalétat." a "Jít létat." V tom to bude.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: stř 08.05.2019 17:21 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
No a spoustě lidí vyhovuje právě to jít si zalétat.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: stř 08.05.2019 17:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
prikrylm píše: Ale je zajímavé, že jakmile se zmíní něco, co byť jen teoreticky může pomoct, nebo zjednodušit pilotáž, vždycky se najde někdo, kdo důrazně připomene, že je to úplně špatně, byť by z toho dotyčný mohl mít užitek nebo jen radost. Mě to příjde jako: "chcete 'správně' řídit auto, tak si pořiďte něco bez posilovačů a hlavně bez synchronizované převodovky, jinak se řídit nenaučíte". Chcel som napísať prakticky presne to, čo ty. Bol si rýchlejší. ------------------------------------------------------------------------ Ale chcel by som sa teraz vrátiť k tomu, čo kto vidí, lepšie povedané, ako vníma, to čo vidí. Vychádzm z tohto Liborovho vyjadrenia: Libor píše: já vidím změnu rychlosti vůči vzduchu, vidím změnu chování letadla. (Kdyby tomu tak nebylo, dost často bych padal. Ale není tomu tak, i když rád létám i blízko pádové rychlosti) Na dvoch našich modeloch máme namontovaný Umelý horizont: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... 0%93-1castAko tu niekto správne a vtipne poznamenal: ďalšia hračka. Áno, svätá pravda. Dá sa bez toho žiť, ale na druhú stranu sme vďaka tomu získali niektoré zaujímavé postrehy ohľadne toho, ako pilot - modelár niekedy skreslene vníma polohu modelu. Model sme v nejakej výške (napr. 100 metrov) pomocou Umelého horizontu zrovnali, aby nemal nijaký bočný (ľavo-pravý) náklon, ani nijaký (predo-zadný) sklon. Ak sme pred sebou leteli zľava do prava a potom naopak, tak sme zistili: - model vo výške sa pri pohľade z jeho ľavej strany javí byť naklonený inak ako pri pohľade z jeho pravej strany. A tak model v podstate vždy letí mierne naklonený na jednu či druhú stranu.Ak sme pred sebou leteli priamo od seba a potom naopak - priamo k sebe, tak sme zistili: - keď model letí smerom od pilota, tak sa mu zdá, že je „potlačený“ (predklonený) a pilot výškovku inštinktívne priťahuje. Naopak, keď model letí smerom k pilotovi, tak sa mu zdá, že je „natiahnutý“ (zaklonený) a pilot výškovku inštinktívne potláča. Výsledkom je rozdielna rýchlosť modelu v smere od pilota (model letí pomalšie) a v smere k pilotovi (model letí rýchlejšie) a pilot z toho usúdi, že tam hore asi riadne fúka.V závere článku sme to zhrnuli nasledovne: Isté je jedno: keď som sa pomocou Umelého horizontu snažil model správne „levelovať“ (či už som ho videl z jeho ľavej alebo pravej strany, či už letel odo mňa alebo ku mne), tak plachtil podstatne dlhšie a výšku strácal evidentne pomalšie, ako keď som Umelý horizont ignoroval. ------------------------------------------------------- K odhadu rýchlosti letu modelu: Vďaka automatickému hláseniu nebezpečenstva pádovej rýchlosti (tzv. "kibic"), prípadne trvalo zapnutému hláseniu rýchlosti letu v 2 sekundových intervaloch, sme získali ďalší postreh: - vnímanie pocitu rýchlosti letiaceho modelu je veľmi pochybné. Záleží od veľkosti modelu, ale aj od jeho "konštalácie". Inak sa seknete pri odhade rýchlosti vetroňa, inak EDF-kového modelu, ktorého dĺžka je väčšia ako jeho rozpätie (opak vetroňa) a inak sa seknete pri odhade rýchlosti samokrídla. Zakončím to klasicky: názor nechť si učiní laskavý čtenář sám.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 08.05.2019 17:33 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
Tady bude krapet chyba v úvaze - tříosý akcelerometr nefunguje jako jako horizont. Stejně, jako tak nefunguje prdel pilota. Na to je třeba gyroskop.
Akcelerometr měří výslednici vztlaku působícího na model.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: stř 08.05.2019 17:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Hrdý názov "Umelý horizont" sme tomu dali my sami, aby sme TO nemuseli nazývať nejako zložito - opisným spôsobom.
Nič to však nemení na tom, že pokiaľ model letí ustálenou (po istý čas nemennou) rýchlosťou, letí rovno (po priamke), nezatáča, nerotuje, neklesá, nestúpa ..., tak toto jednoduché zariadenie ukazuje, ako je model naklonený či sklonený. Ver mi (alebo nemusíš, je mi to jedno), funguje to tak.
A práve toto som spomínal v predchádzajúcom príspevku.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 08.05.2019 18:01 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Každý stroj, který člověk potká je nějaký (ona se doba mění, a s ní nejen lidé, ale i pokrok techniky). Když ten stroj používáte - řídíte, tak se vám zažere pod kůži. Jako by byl vaší součástí. Tak jako nemusíte (příliš) přemýšlet o dýchání, jídle nebo chůzi, stejné je to s dobře zvládnutým řízením stroje. Jsou to natrénované, téměř nepodmíněné reflexy (ve velké většině). Jen když něco nesedí, tak hlava začne šrotit o možných způsobech jak ze vzniklé kaše ven. Moc času na přemýšlení, ale většinou nemá. Takže více méně intuitivně něco zkusí, a další záleží na čekané/nečekané odezvě. Mnohdy jsou to "KOSMONAUTICKÁ" rozhodnutí. Výsledkem těch správných je "živá posádka". Takže dík za KAŽDOU DOBROU, technickou novinku co vede k "PŘÁTELSKÝM ODEZVÁM V CHOVÁNÍ STROJE". A ještě větší dík, za možnost TRÉNINKU zvládání kritických situací a možných PORUCH s nimi spojených.
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 08.05.2019 18:07 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
mior píše: Nič to však nemení na tom, že pokiaľ model letí ustálenou (po istý čas nemennou) rýchlosťou, letí rovno (po priamke), nezatáča, nerotuje, neklesá, nestúpa ..., A v tom je to jádro pudla. Jak často a na jak dlouho se ti ty podmínky daří dodržet? Mimochodem, 3D-ACC v modelu mám. Zajímá mne přetížení, zda je zatáčka výkluzová nebo skluzová, vibrace... Ale nikdy mne to ani náhodou nenapadlo považovat za informaci o vodorovnosti modelu. Model může klidně letět v náklonu 80° a akcelerometr to vůbec nepozná...
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: stř 08.05.2019 18:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1986 Bydliště: Vysočina, ČR
|
zdzd píše: ...Akcelerometr měří výslednici vztlaku působícího na model. Divná definice. A když není vztlak, neukazuje to nic.
Naposledy upravil ellet dne stř 08.05.2019 18:23, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: stř 08.05.2019 18:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1986 Bydliště: Vysočina, ČR
|
prikrylm píše: ... vždycky se najde někdo, kdo důrazně připomene, že je to úplně špatně, byť by z toho dotyčný mohl mít užitek nebo jen radost. ... To máš pravdu. Já se na to vždycky dívám z pohledu "technického" řešení. Taky nevím, proč do toho lidi pletou svůj subjektivní pohled na použití, to jsou dvě naprosto odlišné stránky věci. Bohužel to obvykle svede diskuzi úplně jinam (jako teď).
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: stř 08.05.2019 18:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2010 Příspěvky: 640
|
zdzd píše: A v tom je to jádro pudla. Jak často a na jak dlouho se ti ty podmínky daří dodržet? Nerozumíš mu, nebo mu principielně NECHCEŠ rozumět? On nepíše, že podle toho létá jako s Airbusem - hlavně podle přístrojů. Pokud ty podmínky navodí a udrží 5 vteřin a pak odečte náklon a sklon a pak o tom napíše na RC manii do diskuse, že co zjistil, tak co je na tom špatně? Ty píšeš: zdzd píše: 3D-ACC v modelu mám. Zajímá mne přetížení, zda je zatáčka výkluzová nebo skluzová, vibrace... Ale nikdy mne to ani náhodou nenapadlo považovat za informaci o vodorovnosti modelu. Model může klidně letět v náklonu 80° a akcelerometr to vůbec nepozná... Ale on píše: mior píše: ... pokiaľ model letí ustálenou (po istý čas nemennou) rýchlosťou, letí rovno (po priamke), nezatáča, nerotuje, neklesá, nestúpa ...
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 42 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|