Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:32 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
StrycAlois píše:
Nerozumíš mu, nebo mu principielně NECHCEŠ rozumět?


?????

Já mu přece rozumím. Je jasné co chce změřit a jak se to snaží změřit. Jen je tam příliš mnoho okrajových podmínek na to, aby to bylo běžně použitelné. To zařízení principiálně měří něco jiného.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
ellet píše:
Divná definice. A když není vztlak, neukazuje to nic.


A kdy není vztlak? Akcelerometr měří G-čka působící na model. Což je výsledek vztlakové síly. Akce-reakce. A ve vodorovném rovnoměrném letu naměří 1G. Protože to je právě ta vztlaková síla kompenzující přitažlivost zemskou. Jinak by to nebyl vodorovný ustálený let.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 640
zdzd píše:
Já mu přece rozumím. Je jasné co chce změřit a jak se to snaží změřit. Jen je tam příliš mnoho okrajových podmínek na to, aby to bylo běžně použitelné. To zařízení principiálně měří něco jiného.

Pokud model letí ustálenou rychlostí, nemění směr, je ve vodorovné poloze .....
Nepůsobí na něj žádné akcelerační ani odstředivé síly. Vždyť je to jako by byl položen na stole.
Tak to zařízení potom meří co?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3152
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
https://www.analog.com/media/en/technic ... N-1057.pdf

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 17:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
zdzd píše:
Já ti sice rozumím (vím jak funguje akcelerometr) ale podle tvojí definice by to nefungovalo ani v mobilu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:08 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
ellet píše:
Já ti sice rozumím (vím jak funguje akcelerometr) ale podle tvojí definice by to nefungovalo ani v mobilu.


Teď nechápu, co tím chceš říci.

Akcelerometr položeny na stole, bude na Zeměkouli ukazovat výslednici 1G protože to je "vztlak" stolu. Pokud ho budeš stabilně držet v ruce bude to totéž, "vztlak" ruky. Pokud bude padat volným pádem, bude ukazovat napřed méně, po ustálení rychlosti v důsledku odporu vzduchu pak opět 1G. při dopadu na zem mnoho G. Podle předchozí rychlosti a tvrdosti podkladu...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:19 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
StrycAlois píše:
Pokud model letí ustálenou rychlostí, nemění směr, je ve vodorovné poloze .....
Nepůsobí na něj žádné akcelerační ani odstředivé síly. Vždyť je to jako by byl položen na stole.
Tak to zařízení potom meří co?


To slovo "pokud" je klíčové. Protože to nikdy spolehlivě nezajistíš.

Řekněme, že to zařízení dáš do auta a ujedeš kus cesty. Za co budeš považovat záznam?

Za přehled akceleračních, brzdných, odstředivých a všech dalších možných sil.

nebo

Za přehled sklonu a náklonu silnice na trase?

To druhé asi moc ne, i když tam pár takových úseků nejspíše bude. A to je auto v tomto směru proti modelu letadla VELMI stabilní. A abychom se zbytečně nepřeli - já souhlasím s tím, že z toho může vypadnout užitečná informace. Nicméně nelze ji přeceňovat a název umělý horizont je velmi zavádějící.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
A ještě jedna věc. Tato debata se tu opakovaně objevuje v různých variantách, aby se po velkých polemikách vždy dospělo ke stejnému závěru:

G-metr není ani umělý horizont, ani zatáčkoměr, ani vario.

Vario není ani umělý horizont, ani zatáčkoměr, ani G-metr.

Umělý horizont není ani zatáčkoměr, ani G-metr., ani vario.

Zatáčkoměr není ani G-metr, ani vario, ani umělý horizont.

Údaje ze všech těchto přístrojů spolu jistým způsobem fyzikálně souvisí. Ale žádný z nich nejde plnohodnotně nahradit žádným jiným z nich. A proto jsou v eroplánech vždy všechny.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 18:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
zdzd píše:
.....
Tak ano, pokud používáš vlastní definice. Já v definicích akcelerometru vidím jen odstředivá, setrvačná, tíhová síla....Zákon akce a reakce jistě platí a tady je to taky pohled z druhé strany. A to ani nemluvím o definici vztlaku.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 19:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
ellet píše:
Tak ano, pokud používáš vlastní definice. Já v definicích akcelerometru vidím jen odstředivá, setrvačná, tíhová síla...


Samozřejmě, to je to co měří akcelerometr jako čidlo. Ale přeneseno na model je to vztlak, neboli síla vzduchu působící na model. Pokud tam žádná nebude, naměří akcelerometr nulu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 19:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
3D akcelerometr samozřejmě není možné použít jako "umělý horizont", přesně jak píše zdzd.
Obecně je 6 stupňů volnosti (pro absolutně tuhé těleso) a 3D akcelerometr (umístěný cca ve středu letadla) pokryje pouze tři z nich. Rotační zrychlení nijak nedetekuje (pokud osa rotace prochází středem akcelerometru).
Pro umělý horizont je třeba ho zkombinovat s 3D gyroskopem. Resp. akcelerometr může sloužit k odstranění nějaké nedokonalosti (např. driftu způsobeném špatným znulováním) gyroskopu, který bude hlavním senzorem umělého horizontu.
A s tou výslednící vztlakových sil má zdzd samozřejmě také pravdu.
Pro elleta: je jedno o jaké síly se jedná nebo jak se nazývají (gravitační, odstředivá, setrvačná, ...). Akcelerometr přeneseně měří spíše tu opačnou (vztlakovou, dostředivou, aerodyn. odporovou, ...), zjednodušeně vztlakovou sílu.
Pokud chce někdo vyrobit senzor upozorňující na ztrátu vztlaku, tak podle mě musí být na principu měření úhlu náběhu.
Pokud je potřeba zjistit jestli letadlo klesá, tak se musí použív vario.
A pokud je potřeba rychlost vůči okolnímu vzduchu, tak zase pitotova trubice.
...


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 19:58 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6021
Bydliště: Praha ČR
prikrylm píše:

Mě to příjde jako: "chcete 'správně' řídit auto, tak si pořiďte něco bez posilovačů a hlavně bez synchronizované převodovky, jinak se řídit nenaučíte".
Možná to dotyční myslí jinak a pokud ano, omlouvám se za to, že jsem jejich projevy špatně pochopil.


Když s tím autem náhodou nejsi tak daleko od pravdy... Tedy ne s posilovačem a synchrony, to je prostě zjednodušení obsluhy, které na řízení takový dopad nemá.
Ale vezmi si věci jako ABS/ESR - skvělé ulehčení pro člověka, který ví, jak auto přejde do smyku a jak se kdy chová ze "staršího stylu", ale nové řidiče to fakticky odstiňuje od problémů natolik, že už v řadě případů neumí rozeznat, kdy je situace už tak náročná, že to ani elektronika nedá a pak se nestačí divit. Jsem si celkem jistý, že nehod způsobených právě touto neznalostí u "novodobých řidičů" je docela dost. Rád bych věřil, že je jich přeci jen méně než naopak situací, kdy to bezpečnost opravdu zvedne, ale moc jistý si s tím nejsem.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 20:05 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6021
Bydliště: Praha ČR
Ad akcelerometr/gyro - pro měření polohy modelu (náklon atd) je samozřejmě třeba víceosé gyro, akcelerometr je v tomto zcela zbytečný. Používá se spíš pro inteligentní korekce - skluz atd., typicky model letí s náklonem 30st (to detekuje gyro), který se nemění, ale zesílí vítr z boku. To, že se najednou model kromě dopředného letu sune i do strany je příklad věci, kterou zjistíme až po doplnění gyra o akcelerometr. Prostě samotný akcelerometr je s trochou nadsázky k ničemu (pro umělý horizont je k ničemu i bez nadsázky), data z něj ale mohou být cenná ve spojení s informacemi z dalších typů čidel.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 20:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
Grugh píše:
Pro elleta: je jedno o jaké síly se jedná nebo jak se nazývají .....
Možná v aplikaci, ale v obecné definici akcelerometru jako čidla je to jen matoucí a snad nikde nepoužité.
Vidím to takto. U dvou ér s různou váhou letících horizontálně, bude různý vztlak ale stejný údaj akcelerometru. Tak co s tím v definici a v definici to zaznělo. Vztlak z toho můžu sice získat, ale jako odvozenou hodnotu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.05.2019 20:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2010
Příspěvky: 875
Bydliště: Hluk ČR
Obrázky: 88
V moderní avionice glass kokpitu menších letadel žádný gyroskop není. Je to řešeno na stejném principu jako když stáhnete apku umělého horizontu do mobilu. Prostě už žádné rotační součásti. Co se týká té probírané pádové rychlosti, tak u většiny UL letadel žádná signalizace pádové rychlosti není instalována a také bezpečně létají, takže řešit to u modelu je bezpředmětné a opravdu to není tak jednoduché měřit. Obyčejnou pitotkou jak už tu několikrát zaznělo to opravdu nejde, musí být instalován další snímač tlaku AOA který je buď samostatně, ale většinou je kombinován s klasickou pitotkou, viz odkaz:https://buildaplane.wordpress.com/2010/05/14/pitot-static-system/
Ale nejčastěji se u menších letadel používá signalizace právě tou klapkou na náběžné hraně křídla, ale u modelu si nedovedu představit její perfektní seřízení.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz