Autor |
Zpráva |
honza.i
|
Napsal: ned 03.02.2019 12:29 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Pitotova trubice přesnější provedení ASS-100 od Frsky 1) Serie měření při -10°C 2) Serie měření při +5°C
Při druhé serii upřesněná minimální rychlost začátku měření na cca 20Km/hod. dle tachometru berlinga (berlingo ukazuje o 5Km/hod méně než radary = možná je pitotova trubice začíná měřit až od 25Km/hod)
Při 50km/hod+ 70Km/hod rychlost cca odpovídala měření Při 90Km/hod trubice měří o cca 10Km méně než má.
Pro jedno měření jsem provedl 2cesty za po větru a dvě cesty proti větru, pro výpočet korekce větru.
Dobrý den, Zajímá mě přesnost měření a použitelnost pro různé modely. Výrobce mi uvedl,že trubice měří od 3,6Km/hod, jenže při zapojení trubice mi telemetrie ukazovala 3,6-7,2Km be pohybu, provedení autotrimu nevynulovalo rychlost na 0, misel jsem na pevno naatavit korekci. Při pohybu v místnosti jsem zjistil že trubice začíná měřit až při docela vysoké rychlosti oproti uváděným 3,6Km/hod jsem tipoval cca 30Km/hod.
Proto jsem provedl dvě série měření při.: 1) Serie měření při -10°C (při -10°C jsem pitotova trubice ukazovala o cca 2,5Km/hod méně než při +5°C 2) Serie měření při +5°C
Při druhé serii upřesněná minimální rychlost začátku měření na cca 20Km/hod. dle tachometru. (tachometr možná ukazuje o 5Km/hod méně než radary = možná je pitotova trubice začíná měřit až od 25Km/hod)
Při 50km/hod+ 70Km/hod rychlost cca odpovídala měření Při 90Km/hod trubice měří o cca 10Km méně než má.
Pro jedno měření jsem provedl 2cesty za po větru a dvě cesty proti větru, pro výpočet korekce větru.
Takže to vypadá že Pitotova trubice měří cca od 20-25Km. Pro model mající pádovou rychlost nad 25Km by měly být použitelná.
Zkoušel někdo z Vás zjišťovat přesnosti a neduhy měření? Jaké jsou Vaše zkušenosti.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.02.2019 9:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Nepoužívame síce rýchlomer - Pitotovu trubicu od FrSky, ale home-made: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ednoducho-http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... e-overenieMeranie pod 20 km/h je k ničomu: každý závan vetra spôsobí poskočenie digitálnej hodnoty o jeden či dva bity a tým nepresnosť merania. Od vyšších rýchlostí - od tých, kde už aj modely lietajú, je presnosť celkom dobrá a s narastajúcou rýchlosťou sa stále zlepšuje. Treba mať ale na zreteli, že vzduch v letovom priestore nie je takmer nikdy nehybný a pohyby nameranej hodnoty len odrážajú pohyb vzduchovej masy. Spolu s bratom máme rýchlomermi vybavené takmer všetky naše modely a meranie rýchlosti využívame aj na funkciu takého jednoduchého Letového asistenta (nazvali sme ho "kibic"), ktorý automaticky spustí hlásenie rýchlosti, ak sa model ocitne v kritickom rozsahu. Bližšie tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... -a-varovata tu sú aj kratučké videá, kde je možné "kibica" počuť: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... o-na-snehu
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.02.2019 10:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
honza.i píše: dle tachometru berlinga (berlingo ukazuje o 5Km/hod méně než radary Drvivá väčšina áut má rozdiel 10% v prospech menšej rýchlosti. t.j. ak mi tachometer ukazuje 50, v skutočnosti idem 45, ak ukazuje 100, idem 91.... Nejak som nadobudol dojem, že je to zámerne. Hovoríme o policajných radaroch. Aj tie obecné - pouličné tak ukazujú, ale už som sa stretol (na Morave), že tie ukazujú tú skutočnú rýchlosť.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 04.02.2019 11:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Už se tady kdysi řešilo. Na porovnání rychlosti je nejvýhodnější GPS, která ukazuje při ustálené rychlosti hodně přesně. A pokud jde o ty informační radary v obcích, tak v Čechách ukazují většinou správnou rychlost. Ty tachometry v autech jsou kalibrované záměrně na nižší rychlos a pochází to nejspíš ještě z dob mechanických tachometrů (velká tolerance přesnosti), aby ani při nových a přehuštěných pneumatikách, nedošlo k překročení rychlosti.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: pon 04.02.2019 12:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
Kontrola presnosti pitotovej trubice pomocou GPS aj auta, alebo akéhokoľvej pozemného prostriedku, je fajn, ale: - všetky tieto spôsoby merajú rýchlosť modelu voči zemskému povrchu - pitotova trubica meria rýchlosť modelu voči okolitému vzduchu
Ak by bol vzduch nehybný, tak by takáto kontrola bola bola OK, ale vzduch prakticky nikdy nieje nehybný. Sami to poznáte, idete lietať a pozriete sa na predpoveď a tá hovorí, že rýchlosť vetra je napr. 2 až 3 m/s, v nárazoch 6 až 8 m/s. A to je rýchlosť vetra pri zemi, myslím že 2 metre nad zamou, vyššie je vietor silnejší.
Možno si poviete, že 2 až 3 m/s nič neznamená, ale pri prevode na km/h je to 7 až skoro 11 km/h a naraz zistíme, že hoci zakladateľ vlákna honza.i nameral rozdiel medzi pitotkou a tachometrom auta 10 km/h, tak to vôbec neznamená, že je snáď tá pitotka nepresná.
Ja osobne by som, vzhľadom na nevyspytateľnosť vetra a jeho neustálych smerovo-rýchlostných zmien, skôr veril pitotovej trubici, obzvlášť ak prijmeme fakt, že modelu je jeho rýchlosť voči zemi ukradnutá, ale jeho rýchlosť voči okolitému vzduchu je životne dôležitá.
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 04.02.2019 13:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Souhlasím a jen bych dodal, že nějaké měření z auta se musí dělat za bezvětří, což bývá málo kdy (nejlíp navečer). Taky záleží na tom, aby ta pitotka byla dostatečně vzdálená od karosérie, nebo křídla, aby nebyla v prostoru, který je ovlivněný prouděním a vířením kolem.
Naposledy upravil Lark dne pon 04.02.2019 18:06, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: pon 04.02.2019 17:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
mior píše: ....Spolu s bratom máme rýchlomermi vybavené takmer všetky naše modely a meranie rýchlosti využívame aj na funkciu takého jednoduchého Letového asistenta (nazvali sme ho "kibic")... A třeba MPXV7002DP jste netestovali?
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.02.2019 18:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
ellet píše: A třeba MPXV7002DP jste netestovali? Netestovali. Nejak sa nám vtedy - v začiatkoch nášho experimentovania dostala do rúk 5004-ka a na nej sme postavili všetky výpočty a tak sme u nej už zostali. Navyše sa mi zdá, že 5004-ka aj 7002-ka majú rovnakú citlivosť. Myslíš, že by bola 7002-ka vhodnejšia?
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: pon 04.02.2019 19:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
mior píše: ...Myslíš, že by bola 7002-ka vhodnejšia? Zdá se "papírově" podobná ale na ebayi vychází výhodněji cenově.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: úte 05.02.2019 10:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
ellet píše: Zdá se "papírově" podobná ale na ebayi vychází výhodněji cenově. Takéto súčiastky by som na Ebayi radšej nekupoval. Už sa nám stalo, že sme sa súčiastkami z Ebaya nechali napáliť: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... y-z-ebay-ahttp://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... %93-2-castSkrátka (niektoré) súčiastky z tohto zdroja nemajú parametre, uvádzané v katalógoch. U prúdových senzorov sme to vyriešili tak, že sme prúd zmerali iným prístrojom a v programe telemetrického modulu sme upravili (opravili) jeho citlivosť - "prúdovú konštantu". Ale v prípade tlakového senzoru naozaj nemáme možnosti ako doma zistiť, či citlivosť senzoru (zmena výstupného napätia pri zmene tlaku) zodpovedá katalógovej hodnote. V tomto prípade sa fakt musíme spoľahnúť na to, že ten údaj je pravdivý.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: úte 05.02.2019 10:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
mior píše: ...Takéto súčiastky by som na Ebayi radšej nekupoval.... Něco na tom je ale nakupuji tam součástky víc než deset roků a v podstatě v pohodě. U toho čidla bych byl opatrnější. Určitě by bylo nutný nějaký měření, to jste dělali při vývoji nakonec taky. Navíc by bylo možný doma, s funkčím zařízením, výsledky porovnat (možná i doma ofukem ...komparační metoda). A při současném pořízení více kusů lze předpokládat, že budou parametry podobné (až shodné).
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: úte 05.02.2019 18:15 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Lark píše: Souhlasím a jen bych dodal, že nějaké měření z auta se musí dělat za bezvětří, což bývá málo kdy (nejlíp navečer). Taky záleží na tom, aby ta pitotka byla dostatečně vzdálená od karosérie, nebo křídla, aby nebyla v prostoru, který je ovlivněný prouděním a vířením kolem.
Atto píše: Kontrola presnosti pitotovej trubice pomocou GPS aj auta, alebo akéhokoľvej pozemného prostriedku, je fajn, ale: - všetky tieto spôsoby merajú rýchlosť modelu voči zemskému povrchu - pitotova trubica meria rýchlosť modelu voči okolitému vzduchu
Ak by bol vzduch nehybný, tak by takáto kontrola bola bola OK, ale vzduch prakticky nikdy nieje nehybný. Sami to poznáte, idete lietať a pozriete sa na predpoveď a tá hovorí, že rýchlosť vetra je napr. 2 až 3 m/s, v nárazoch 6 až 8 m/s. A to je rýchlosť vetra pri zemi, myslím že 2 metre nad zamou, vyššie je vietor silnejší.
Možno si poviete, že 2 až 3 m/s nič neznamená, ale pri prevode na km/h je to 7 až skoro 11 km/h a naraz zistíme, že hoci zakladateľ vlákna honza.i nameral rozdiel medzi pitotkou a tachometrom auta 10 km/h, tak to vôbec neznamená, že je snáď tá pitotka nepresná.
Ja osobne by som, vzhľadom na nevyspytateľnosť vetra a jeho neustálych smerovo-rýchlostných zmien, skôr veril pitotovej trubici, obzvlášť ak prijmeme fakt, že modelu je jeho rýchlosť voči zemi ukradnutá, ale jeho rýchlosť voči okolitému vzduchu je životne dôležitá. Dobrý den, kdyby mně zajáímala rychlost modelu vůči zemi použil bych GPS. Protože mě, ale zajímá „skutečná“ rychlost modelu vůči vzduchu řeším Pitotovu trubici. Pro maximální eliminaci chyb měření jsem měření prováděl po ránu u nás méně fouká po ránu večer fičí pořád. Kvůli maximální eliminaci i mírného vánku jsem prováděl měření „proti“ větru a součastně „po větru“ ze 4ks měření jsem počítal střední hodnotu a tu jsem bral jako jedno měření. Pitotovu trubici jsem umístil na hranol chycený ke střeše posunutý do boku nad příkop mimo mezní vrstvu vozidla, Pitotovu trubici jsem posunul dopředu před hranol mimo mezní vrstvu hranolu, srovnal jí do vodorovného směru a do osy jízdy vozidla, zkontroloval tuhost konstrukce (proti vibracím).
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: úte 05.02.2019 20:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Ale to přece nikdo netvrdí. Proto jsem psal za bezvětří . Pokud bude foukat, tak by musel mít referenční pitotku v těsné blízkosti a měřit současně.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|