|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 13 ] |
|
Autor |
Zpráva |
semo
|
Napsal: úte 13.05.2014 8:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Mám dnes takový zvláštní dotaz. Lítal jsem s omotorovaným větroněm v termice, asi 15-20 minut a když jsem z ní vylétl, doklouzal jsem k letišti, kde jsem chtěl udělat nízký průlet a zas vystoupat. Motor byl stále vypnutý. Stočil jsem to po větru a abych neztratil rychlost, přidal plyn. Ale nestalo se nic. Motoru se roztočil až s velkou prodlevou. Jestli to byly 2 nebo 3 sekundy? Nevím. Ale reakce byla zpožděná. Ten den byly mírné poryvy větru. Výška asi 2 metry, navíc s tímto letadlem nemám moc nalítáno, takže to skončilo ošklivou havárií. Blaník 3.25 metru...
Stále si lámu hlavu, jestli ten regulátor mohl nějak "usnout", když těch 15 minut nepracoval, nebo jestli se mi to zdálo. Jde totiž o regulátor Dualsky Xcontroller XC4018BA V2, který má ovládání brzdy motoru v dolní oblasti "plynu". Je to tak 10% dráhy páčky, takže to mohlo být i zdání.
Doplňující informace: mám tam i Dualsky Motor (nějaký 35/42 z levnější řady). Ale někdy při roztočení (nebo spíš před) vydal strašidelný zvuk. Asi něco se synchronizací?
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Woita
|
Napsal: úte 13.05.2014 8:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
... ještě si přičti rychlost zvuku, 300m ti udělá 1 vteřinu, tak jetli tě to neklamalo podle zvuku? Vteřina je někdy nekonečně dlouhá... Jo a ještě pokud ten motor se někdy neochotně roztáčí, to by mohla být příčina. Zkus jiní časování, aby se roztáčel spolehlivě.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Marena
|
Napsal: úte 13.05.2014 8:52 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.6.2012 Příspěvky: 778 Bydliště: Plzeň Obrázky: 0
|
No šel bych po tom časování. Pokud se motor neroztáčí spolehlivě, může to být příčina. Vypadne na začátku ze synchronizace a na tu dálku to nemusíš slyšet, že "kňučí"
_________________ Flop II, C182, EasyStar, BladeDancer, Tracy-E, Extra EPP, Guppy (ve stavbě), Copter
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: úte 13.05.2014 8:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Byl jsem k němu blízko, asi 50 metrů, možná míň. Rychlost zvuku nehrála roli. Ochota roztáčení: když nechtěl, strašně ječel. Ale to se stalo tak 2x, 3x ve vzduchu. Tohle bylo tichý. No ale jak říkám možná se mi to s to prodlevou zdálo, proto se ptám. V moderních elektronických přístrojích se těžko vyznat. Všechno má procesor, firmware a suspend mód :-) .
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: úte 13.05.2014 9:03 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
U reglu by nějaký suspend byl trestuhodná chyba, to snad nikdo neudělá;-)
Takže pokud to mělo nějakou velkou podlevu, je to na pováženou. Zkoumej to, protože to není normální. Kdybys předtím letěl na plný plyn, tak by to mohlo být přehřátím reglu, tuhle situaci znám dobře z Jetů a beru to už jako normální - stačí potom pár vteřin plachtit, ono to vychladne a pak už zase tradá.... ale u větroně po dlouhém bezmotorovém letu bych to nečekal.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: úte 13.05.2014 9:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Asi zkusím nějaké pokusy a třeba přenastavit časování. Ale jak to tak znám chyba se projeví až když to pošlu do vzduchu. Uvažuju, totiž, že bych to použil do novýho letadla, protože to jsou trochu kvalitnější věci, než běžně používám. Ten pád byl z malý výšky, rozsekal se hlavně laminátový trup (jestli se té křehké a těžké hrůze dalo říkat laminát).
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
dt
|
Napsal: úte 13.05.2014 9:36 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 1151 Bydliště: Hlučín, CZ
|
Mě se stávalo před lety na jednom modelu, že se občas nedal spustit motor. Důvodem bylo, že díky nevhodné volbě velikosti trámce u sklopky docházelo k zaseknutí sklopené vrtule o kabinu. Na zemi se to nestávalo, jenom ve vzduchu, protože vrtuli k trupu přitiskl proud vzduchu.
Každopádně regulátor samotný by usínat neměl. Akumulátor byl dost nabitý?
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: úte 13.05.2014 9:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Jo, baterky byly ještě z půlky plný (ověřeno). Zaseknout se to taky nemohlo, sklápí se dozadu. Tak se kloním k verzi, že se mi to buď zdálo (kvůli tomu DLBM systému), nebo jak psal Marena, totiž, že motor "kňučel" a neroztočil se. Usnutí regulátor tedy asi ne.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
jindraj
|
Napsal: úte 13.05.2014 10:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.9.2013 Příspěvky: 1383 Bydliště: Praha, ČR Obrázky: 38
|
já si od určité doby v situacích, kdy jde předpokládat potřebu motorace raději motor "předtáčím". Speciálně u těchto posledních otáček nízko nad zemí po větru když tuším, že bych mohl potřebovat domotorovat, nebo se zachraňovat, tak raději ještě před náletem do zatáčky dám tak 1/4 plynu - tj. jen tak abych viděl a slyšel, že se motor pohnul a nebrzdil mě přitom a bude k dispozici bez prodlení když budu náhodou potřebovat. U velké většiny manévrů to není potřeba a když jdu na přistání z výšky na brzdách, tak to nemusím řešit, ale ty obraty po větru nízko nad zemí jsou v tomhle trochu o šajsli - stačí poryv a bez naprosto okamžité plné motorace je to na zemi.
ad usínání - slavné byly první série SkyClimberů, kterým regy skutečně jaksi usínaly ... byla to sice popsaná, dokumentovaná a oficiální - přesto velice nebezpečná a nežádoucí funkce. Prostě po asi 5 minutách bez motoru reg zapípal a usnul (dle dokumentace pro případ, že začátečník zapoměl vypnout baterku, aby se pak neroztočil někde v krabici). Probudit šel přidáním plynu na plno a jeho opětovným stažením na 0 .... při dalším přidání už byl vzbuzen a běžel. Ale stejně na to všichni zapomínali a pak padali, když jim letadlo nezamotorovalo v momentě když potřebovali - u začátečnického letadla zvlášť pikantní vlastnost. Naštěstí to pak opustili... lidi tyhle regy měnili preventivně. Také kdysi jsem jednou pořídil nějaký E-max regulátor .... měl tu vlastnost, že s Jeti Gold motorem se nerozeběhl když člověk přidal bezprostředně po ubrání. Když jsem ubral a dal alespoň sekundu dvě pauzu, tak znovu přidal normálně, ale když jsem stáhl plyn a ihned přidal, tak už znovu nenaběhl. Bohužel jsem to zjistil přesně v momentě, kdy jsem potřeboval domotorovat v poslední zatáčce nad zemí a stáhl jsem jako úplný učedník plyn moc brzy s ohledem na náklon a rychlost. Domotorování by mě tehdy dostalo snadno z bryndy, ale to nešlo a že mám ubrat a znovu přidat jsem ještě nevěděl ... ten šel z domu také hodně rychle ... naštěstí se tehdy tahle nemilá a docela jistě nežádoucí "vlastnost" projevila alespoň i při reklamaci zcela konzistentně a stejně. V každém případě v tvém případě hádám, že nejde o konzistentní vlastnost když ses s tím setkal poprvé ... takže buď náhodná chyba regu, nebo jiná vada jako příčina, ale asi ne vlastnost tvého regu podle okolností.
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: úte 13.05.2014 11:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Teď už na ten motor budu taky opatrnější.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: úte 13.05.2014 11:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
semo: Mi se stejně chová Multiplex Xeno, osazená jednoduchým regulátorem Basic 20A (tzn. žádné extra možnosti nastavení). Přijímač tam je Schulze Alfa. Zde uváděné informace o tom, že za to může rychlost zvuku jsou podle mé zkušenosti o něčem jiném. Rychlost zvuku je 343m/s při 20°C a já to zpoždění někdy pozoruji i když je model cca 20m ode mne. Naopak když je model na hranici viditelnost a přidám plyn, tak je odezva zase někdy okamžitá. Zkoušel jsem změnit časování a nemělo to vliv. Zkoušel jsem měnit i křivku na vysílači a taky bez úspěchu. Takže řešení neznám, jen popisuji, že se to tak děje.
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: úte 13.05.2014 11:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Aha, to je zajímavý. Takže ti taky zareaguje se zpožděním po delší době nečinnosti? Radši se ujišťuju, protože předchozí příspěvky to spíš vylučovaly.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: úte 13.05.2014 12:08 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Ano, přesně tak. U Xena navíc ta klouzavost není až tak velká jak u větroňů a tak i ta doba nečinnosti není až tak dlouhá. Pohybuje se v maximu spíše v řádu jednotek minut. Proč tomu tak je, nevím. Možná se potkala kombinace regulátor a motor.
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 13 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|