Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 42 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 18:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2011
Příspěvky: 1578
Bydliště: Meziměstí ČR
Pokud to myslíš takhle, je to v pořádku.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 19:04 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11191
Bydliště: Břeclav, ČR
Ticcino píše:
IMO by správně měly být články nejprve spojeny paralelně a ty pak do série. Nevím proč, ale přijde mi to lepší.


Správně.

Třeba i proto, že rychleji se vybíjí kvalitnější články (nižší Ri). Když se zatížení zmenší, tak ty horší začnou dobíjet ty lepší. Bez balanceru a ochran. Pokud budou články v seriové kombinaci rozhozeny nebo některý odejde, vyběhne na ostatních napětí nad 4.2V a může dojít k nutnosti hasebního zásahu. A to se u seriového spojovaní paralelních dvojic nikdy stát nemůže.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 19:49 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
zdzd píše:
Pokud budou články v seriové kombinaci rozhozeny nebo některý odejde, vyběhne na ostatních napětí nad 4.2V a může dojít k nutnosti hasebního zásahu.


to by ovsem ten clanok musel odist "do skratu" ... co sa mi este nestalo (normalne u NICD, ale este som nemals slusnuty lipol), a keby aj, mas slusnuty ten susedny, o nic lepsia situacia

a ked odide do "mrtva" tak prud celeho pohonu bude vybijat toho jeho kamarata a usmazi ho prepolovanim, co je ta ista sranda, tak ze to mas prast ako uhod, paralelne spojenie medzi clankami je dolezite v pripade ze sa taka zostava aj nabija spojena s balancerom


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 22:58 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20843
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
myslim, ze vzhledem k tomu ze paralelne spojuji seriove sady uz radu let, muzu se nad nekterymi vyroky tise usmivat ;-)

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 23:41 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11191
Bydliště: Břeclav, ČR
Tu se neřeší tvé spojování, ale principiální odlišnosti dvou možných způsobů.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 03.01.2014 2:43 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20843
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Borek píše:
Chci si zapojit dvě LiPoly baterie paralelně........

Zdzd: tenhle dotaz se tu řeší, ne tvoje serioparalelní nebo paralelněsériové zapojování... :-)

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 03.01.2014 9:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
Tedy ještě jednu drobnou radu k výchozímu dotazu: Když budeš ty dva články spojovat, nemusíš je pracně uvádět na přesně stejné napětí. Stačí je na chvíli spojit přes odpor (malé hodnoty, řádu ohmů, třeba žárovku). Jejich napětí se srovná bez rizika protečení velkých proudů a pak už je můžeš spojit "natvrdo".


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 03.01.2014 9:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11191
Bydliště: Břeclav, ČR
jyrry píše:
Zdzd: tenhle dotaz se tu řeší, ne tvoje serioparalelní nebo paralelněsériové zapojování... :-)


Aha. Takže když někdo napíše, že chce baterky v modelu připevnit gumou, je zakázáno mu doporučit suchý zip?

Podívej jsou lidi, které zajímá jen to co tebe. ŽE to nějak funguje, když baterky spojí. Jsou ale také lidé, kteří tomu chtějí porozumět a ty mimo to zajímá také PROČ a JAK se to v různých situacích chová.

Pokus se je taky někdy pochopit.

Díky.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 03.01.2014 9:31 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20843
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
jyrry píše:
... nad nekterymi vyroky ....

Zdzd: A ty jsi zase zbytečně vztahovačný :-)

P.S. Hlavně mi ještě nepiš, že potřebuju mít poslední slovo.
Děkuji.

edit: Dal jsem to jako info pro ty, kteří by to chtěli spojit a používat; to aby věděli že jiní lidi to používají, bez nějakých bubáků a strašáků, které se tady v rámci osvěty kromě jistě chvályhodného poučení dočtou...

edit2: nikde nepíšu "klidně to spojuj" - to aby bylo zřejmé, co nepíšu. Pokud to někdo nepochopil, může si to přečíst znova a snad to naponěkolikáté pochopí...

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 03.01.2014 12:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
jyrry píše:
Borek:
"Chci si zapojit dvě LiPoly baterie paralelně............"


tenhle dotaz se tu řeší, ......


Borek napsal původní dotaz a pokud dobře vidím, tak dál nikde neupřesnil, o jaké baterky se jedná.
Pokud chce spojovat dvou, nebo tříčlánky o kapacitě 1000....2000mAh a nic o tom neví, tak je pro něj mnohem lepší při současných cenách baterek koupit kapacitu kterou potřebuje a tomuto náhradnímu řešení se vyhnout.
Pokud potřebuje takovou kapacitu, která se běžně nedělá v provedení 1P, tak je lepší se s tím trochu seznámit, než dát na rady typu : "Klidně to spojuj".

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 12.04.2016 18:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2013
Příspěvky: 221
Bydliště: Černošice
Tak vstřebávám různá vlákna, články a ve finále nějak nevím co si vybrat..

Řeším setup čtyřmotoráku-polomakety. 4x motor, 4x régl 50A, 4x 4S Lipolka asi 2650 mAh.
Lipolky musí být 3-4 kvůli prostoru - rozměru. Nemohu dát ani 1x10000, ani 2x5000 mAh.

Mám to teda spojit všechno paralelně, nebo mám nechat 4 samostatné větve?
Pro spojení hovoří to, že motory a régly jsou ve křídlech a baterky v trupu (možnost táhnout jen jeden silnější pár vosičů). Také to skýtá možnost použít setup se 3 bateriemi.. Na druhou stranu se mi nelíbí z těch 3-4 baterek udělat natrvalo 1 blok a nabíjet to jako celek, mám jiné využití i pro samostatné kusy.

Je mi jasné že vzhledem k vyrovnanosti tábora odpůrců i ctitelů paralelního spojování asi jednoznačnou odpověď nedostanu, ale zkuste říct a vysvětlit svojí preferenci. :) Dííky.

PS. Serva a přijímač budou mít samostatný bec a baterku.

_________________
Ca.3 2.3m, Fokker D.VII 1200mm, Bristol M1.B 1350mm, Multiplex FunCub, Staudacher 1000mm EPP


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 12.04.2016 23:27 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20843
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
mt_beran píše:
... motory a régly jsou ve křídlech a baterky v trupu ...

Asi bych do trupu naskládal potřebnou kapacitu ze stejných sad (stáří, typ i kapacita) a vše propojil paralelně.
Létal jsem Mosquito se dvěma paky paralelně spojenými, nevidím nic proti takovému spojování čtyř paků. Pravda, neprovozoval jsem ty paky nijak separátně, byly jen pro to éro.
Nesmí být rozhozené, staré, předpokládám že do velkého éra nikdo nebude dávat nějaké šunky.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 12.04.2016 23:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20843
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Ještě bych uvážil umístění jednotlivých sad přímo v gondolách u motorů. Odpadnou dlouhé (a těžké) kabely z trupu, vodiče mohou být kraťounké, konektor jen jeden. Zvýší se příčná "hmotová" stabilizace éra - bude méně citlivé na poryvy větru, let se zklidní. Předsunutím packů v gondole lze příznivě ovlivnit podélné vyvážení - není nutné packy ládovat do trupu před křídlo.
Paralelní propojení packů na stávajícím éru neřeším, pro klid duše by asi stačilo propojení kabely cca AWG14-16 (to jsem měl na menších érech.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 13.04.2016 1:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2013
Příspěvky: 221
Bydliště: Černošice
jyrry píše:
Ještě bych uvážil umístění jednotlivých sad přímo v gondolách u motorů. Odpadnou dlouhé (a těžké) kabely z trupu, vodiče mohou být kraťounké, konektor jen jeden. Zvýší se příčná "hmotová" stabilizace éra - bude méně citlivé na poryvy větru, let se zklidní. Předsunutím packů v gondole lze příznivě ovlivnit podélné vyvážení - není nutné packy ládovat do trupu před křídlo.
Paralelní propojení packů na stávajícím éru neřeším, pro klid duše by asi stačilo propojení kabely cca AWG14-16 (to jsem měl na menších érech.


Díky za radu/názor. Propojit i balanční konektory, předpokládám správně?

Do gondol to nejde, jednak se tam nevejdou, druhak je potřebuji mít co nejvíce vpředu kvůli vyvážení. Chladič kterým začíná motorová gondole je předsazený před křídlo jen o cca 2,5-3 cm. Čumák vede jen dalších 10cm dopředu, ale ty jsou dost klíčové. I tak ještě budu dovažovat minimálně půl kila až kilo. :) Ale k vnějším motorům je to jen 60 cm a vnitřním 30 cm tak to snad tlustší drát zvládne. Za náběžkou, což je před těžištěm cca 12 cm mne váha kabelů nebolí. Myslím, že jsme to už spolu diskutovali ve vláknu k Muromcovi, když jsem řešil kam régly.. Jde to pomalu, ale brzo bude snad vyfrézováno a za rok snad už i postaveno.

PS. V chladičích gondol budou repráky, motory a régly taky něco váží, ono tak rozložených 2-2,5kg v těch křídlech bude tak jako tak.. Dovážení plánuji železnými pruty 6mm v náběžkách.

_________________
Ca.3 2.3m, Fokker D.VII 1200mm, Bristol M1.B 1350mm, Multiplex FunCub, Staudacher 1000mm EPP


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 13.04.2016 4:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
S tým paralelným spojením sa netráp, jednoducho to funguje.
Ale bolo by rozumné aby boli všetky prepojené časti čo najrovnakejšie (ide o "C" čiže vnútorný odpor na jednotku kapacity), takže sa všetky prúdy aj pulzné aj trvalé rozdelia krásne pomerne ako treba.
Nie je ale ideálne že by si niektorú časť bežne lietal aj v inom modeli a potom to zase spojil, ako starú s novou sadou.
Bolo by bezpečnejšie keby každá z prepojovaných častí dokázala sama udržať celý odber bez zničenia - už len pre prípad že zabudneš niektorý konektor nezapojený a odštartuješ, ako sa stalo kolegovi. Pri motoráku aj tak potrebuješ kapacitu..

A 60cm je už dosť na to aby sa k reglu pridal kondík - aj keby boli káble akokoľvek hrubé.
Lebo vedenie má nejakú drobnú parazitnú indukčnosť a na regli je síce kondík ale bežne nemusí stačiť a mal by sa tam pridať. Pri spínaní PWM regl preruší obvod skokovo počas toku prúdu a preto tam vzniká nabíjanie baterky s veľmi ostrou počiatočnou hranou, ak neprejde (cez indukčnosť vedenia ktorá nedovolí skokový nábeh) do baterky tak usmaží fety napätím.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 42 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz