Switch to full style
Všechno co souvisí s modelářskými vysílači, výběr, programování, napájení
Odeslat odpověď

Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

stř 15.05.2019 21:57

Řeším jak nastavit vysílač Futaba 14SG pro tento případ:
EDF větroň od https://www.migflight.de/produkte/mig-dg-600/
Základní podmínka: dmychadlo se nikdy nesmí spustit uvnitř trupu
1. Přepínačem chci vysunout turbínu z trupu
2. Přepínač zároveň aktivuje možnost ovládat plyn pákou plynu
3. Pákou plynu ovládám plyn jako u běžného elektro modelu
4. Stahuji plyn a přepínačem z bodu 1. zasunuji turbínu zpět do trupu a současně tím deaktivuji páku plynu

Přemýšlím od jakého bodu začít, jestli na to jít přes volný mix, nebo přes křivku plynu, mělo by být taky ošetřeno, aby dmychadlo nešlo zasunout v jiné než nulové poloze plynu.

Jestli už jste to někdo dělal, budu rád za popis logiky nastavení, moc díky. Mirek, Kroměříž

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

čtv 16.05.2019 1:04

Na tohle by byl ideální sekvencer, kde si nastavíš časové posuny ovládání několika kanálů (Gr. umí 3kanály), ale nevím jestli to 14SG umí. Pro každý kanál si samostatně nastavíš okamžik i rychlost začátku a konce přepnutí. Na to vysouvání EDF by to bylo ideání.
Výstřižek.PNG
Výstřižek.PNG (4.87 KiB) Zobrazeno 1246 krát

Tady máš ještě popis od JETI http://www.jetimodel.com/cs/DC-16-amp-DS-16/Ovladani-sklapeciho-pylonu-na-elektrovetroni/ snad tě to nasměruje.

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

čtv 16.05.2019 6:34

Možností je hodně, ale asi bych na to šel přes letové režimy. Jeden s dmychadlem venku a aktivním plynem, druhý se schovaným a umrtveným.

To navíc umožní změnit spousty dalších věcí v konfiguraci, pokud to bude zapotřebí - jiné vytrimování, případná de/aktivace pomocných mixů a tak dále.

Ovšem nejjednodušší řešení je mix , kde se stav kanálu zatažení edf připočte k plynu tak, že ho přebije.

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

čtv 16.05.2019 7:24

Místní kolega používá vysouvací pylon s motorem a vrtulí, tudíž řešil to samé.
Šel na to ovšem přes HW - pylon, až když je 100% vysunutý, sepne koncový spínač a ten přepne servosignál z pomocné destičky s 555 (ta trvale posílá "zero" plyn) na servosignál z přijímače.
Co vím, tak to má 100% spolehlivé.

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

čtv 16.05.2019 8:20

jyrry píše:Místní kolega používá vysouvací pylon s motorem a vrtulí, tudíž řešil to samé.
Šel na to ovšem přes HW - pylon, až když je 100% vysunutý, sepne koncový spínač a ten přepne servosignál z pomocné destičky s 555 (ta trvale posílá "zero" plyn) na servosignál z přijímače.
Co vím, tak to má 100% spolehlivé.


Jojo, tohle není marná cesta. Mimochodem lze to řešit i s "vyšší inteligencí" Arduinem, inspiraci pro základ softwaru lze najít třeba u tištěného klonu DJI Inspire, kde se takto řeší sklápění ramen. V podstatě to samé - vydá se povel, následně se čeká na koncový spínač, pak následuje další akce.
Vyřešit na RC soupravě to jistě jde, třeba to od zdzd s letovými režimy ani není moc složité -v režimu zasunuto je plyn fixně na nule, režim vysunuto dá zas fixně polohu vysunuto pro EDF a na přepnutí plynu zpoždění, aby se nedal spustit hned v momentu vysouvání.
Jen zkrátka není od věci zvážit i "hardwarové řešení", složité to není a má to své klady.

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

čtv 16.05.2019 17:41

Díky, zkusím.

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

pát 24.05.2019 11:39

Nakonec to bylo docela jednoduché:
1. Vysouvání pylonu dmychadla na dvojpolohový přepínač
2. Na volný mix nastavit deaktivaci plynu na ten samý přepínač: https://hombre333.webnode.cz/news/zamkn ... aba-t10cp/

Přepínač OFF - pylon uvnitř trupu a plyn neaktivní
Přepínač ON - pylon vysunutý a plyn aktivní

Každopádně díky za nabídnutá řešení.
Mirek

Re: Futaba 14SG - vysouvání EDF a blok plynu

pát 24.05.2019 12:40

Ano, to je jedna z možností, které jsem Ti doporučoval.

Nicméně ještě jednou to promysli a pouvažuj o řešení přes letové režimy.

Dost dobře se může stát, že se vysunutím dmychadla natolik změní charakteristiky modelu, že bude potřeba ho jinak vytrimovat. A to pak nejjednodušeji jde v těch letových režimech.
Odeslat odpověď