Koutek věnovaný MichKole: Plavba výtlačná nebo v kluzu? S pomocí kalkulačky.
"Nemo (02-05-2015 22:32:43), Re: Loď vhodná na naše řeky
_ Každý člun má své mezní hodnoty dané konstrukcí U výtlačného člunu (stejně jako u kluzáku) je lze vypočítat
Zatímco kluzák může též plout výtlačnou plavbou, vzhledem k jeho tvaru je ale neekonomická, neboť za sebou
táhne vodu a víry za jeho zádí jej brzdí. Výrazným zvýšením výkonu motoru, přejde kluzákový trup do
tzv. přechodové rychlosti. Lze ji vypočítat podle vzorce: v=8 krát odmocnina L
(L = délka trupu na úrovni vodorysky - čáry ponoru)
(na kalkulačce stiskněte délku vodorysky v metrech a pak symbol odmocniny. Výsledek násobte osmi.
Příklad: loď na čáře ponoru od přídě k zádi je ponořená v délce 5 metrů. Odborně vodoryska je dlouhá 5 m.
Její odmocnina je 2,236 x 8 = 17,9 km/hod. Pětimetrový člun musí překonat tuto rychlost,
tedy více jak 18 km/hod., aby pod jeho dnem vznikl dostatečný hydrodynamický vztlak,
který zvyšováním rychlosti vzrůstá a začne vyzvedávat trup lodě k hladině.
Dobré klouzání vypočteme stejným způsobem, jen údaj odmocniny vodorysky v metrech - 2,236
násobíme číslem 11, výsledek 26 km/hod. (zaokrouhleno) dostane loď do čistého klouzání.
Maximální teoretická konstrukční rychlost kluzáku se násobí 22: 2,236 x 22 = 49 km/hod.
Tyto výpočty jsou jen teoretické. Výsledek ovlivňují další faktory: Kvalita povrchu omočené části trupu,
odpor vzduchu nástavby, protivítr, proudění vody v řece, rozložení hmotnosti,
kterou tvoří vybavení lodě, zavazadla a posádka.
_ U výtlačné plavby je tomu jinak. Zde při pohybu lodě nevzniká hydrodynamický vztlak. Ponor výtlačného
člunu je stále stejný, bez ohledu na jeho stání či pohyb. Platí zde Archimédův zákon. Při plavbě voda trup
obtéká. Každá sebedrobnější překážka loď brzdí. Proto má být trup tvarován tak, aby v pohybu ve vodě kladl co
nejmenší odpor. Ideálním tvarem pro výtlačnou plavbu je kanoe. Příď vodu s malým odporem rozráží
a za zádí voda bez vírů splývá. U pramicového podhonu (plochá příď a záď se zvedá nad hladinu) je odpor větší.
Proto se na obou koncích zužuje, aby se odpor snížil. I výtlačné čluny mají svou
ideální i maximální konstrukční rychlost. Vypočítáme ji stejně, jako u předchozích příkladů.
Jen odmocninu délky vodorysky v metrech násobíme jiným číslem. Optimální a tedy nejekonomičtější
plavbu výtlačného člunu vypočteme tak, že násobíme číslem 3,4 (u pětimetrového člunu je to 7,6 km/hod.).
Max. rychlost násobíme 2,236 x 6 = 13,4 km/hod. Loď s délkou na vodorysce 5m nemůže překročit rychlost
13,4 km/hod. Je to její mezní rychlost. Při zvýšení výkonu se příď zvedne a loď dnem začne před sebou hrnout
vodu, která nedovolí tuto rychlost překročit. čím více výkonu, tím větší vlna pod přídí
a v extrémech může loď převrátit směrem dozadu. Výhodou ale je, že
k dosažení ideální rychlosti postačí velmi slabý a tudíž úsporný pohon."
ALIAS Čo je to také PODHONNÝ? (PODHON)
NEJDŘÍV JEŠTĚ Kluz tvar zádě
"_ Pro lepší plavební vlastnosti nemusí mít vpředu i vzadu tzv. podhon, ale může mít zašpičatělou příď
a zúženou a zvednutou záď pro lepší odtok vody - výtlačná plavba. Pro jeho pohon postačí i ten nejslabší
lodní motor.
Pokud chcete takový trup dostat do skluzu, záď nebudete zužovat ani zvedat k hladině,
dno bude rovné a odtrhová hrana mezi dnem a zádí (tzv. zrcadlem) bude ostrá, bez zaoblení. Příď s náběhem (ode dna k hladině) cca. 5 stupňů. (vzpomeňte na akční filmy s plavidly do bažin
opatřenými tlakovou leteckou vrtulí).
_ Všechny lodě poháněné méně výkonnými motory nebo plachetnice plují výtlačně. K dobrému využití výkonu
je nutné, aby trup lodě kladl vodě co nejmenší odpor. Největší odpor má jednoduchý hranol
jeho tupá špička před sebou valí vodu, a ta nemůže plynule odtékat pod dno ani do stran,
a tak víří kolem trupu, za useknutou zádí se tvoří víry a dutiny, které loď při plavbě brzdí.
Aby se vodě umožnilo odtékat do stran, musí se seříznou přední část do špičky. Tato úprava
(odpor je oproti hranolu třetinový) neřeší víření vody pod dnem, kam voda stále nemůže plynule odtékat.
Proto se používá úprava zvaná přední podhon – seříznutí přídě takovým způsobem, aby měla špičatý tvar
i z profilu. Záď se upravuje podobným způsobem, ale kvůli umístění kormidelní perutě se „neusekne“,
pouze se maximálně zúží – zadní podhon. Odpor trupu s V-dnem, jaké se používá u moderních bitevních lodí,
je vyšší než odpor dvoupodhonového trupu. Ideální řešení pro výtlačnou loď je oblý, aerodynamický trup."
https://www.plavidla.cz/forum/viewtopic.php?id=1159&p=14A JEŠTĚ JINUDY, od Jirina » pát zář 10, 2010 8:36 am, Proč a jak loď plave - Lodě výtlačné a klouzající
http://jachtinginfo.cz/viewtopic.php?t=4891 Pozn. opisovatele: Omlouvám se všem účastníkům fóra RCManie za přednášku. g