Autor |
Zpráva |
Nirvan.a
|
Napsal: úte 27.10.2020 21:02 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 27.10.2020 Příspěvky: 3
|
Zdravím, prosím o radu Určitě se zde někdo vyznáte, nebo mě dokáže nasměrovat zajímá mě a potřebuji objasnit
1.rozdíl mezi dvoulistým a trojlistým šroubem, k čemu jsou vhodné (který je vhodný abych z loďky vymáčkl co nejvíc, který je efektivnější- šroub bude v loďce stále ponořen)- případně doplním další potřebné parametry 2. jestli je podstatné zda instaluji levý či pravý šroub Děkuji
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dudaj
|
Napsal: úte 27.10.2020 21:09 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Na vyšší otáčky a rychlejší loď, která jezdí ve skluzu dvoulist, na nižší otáčky a větší sílu při pomalejší jízdě na výtlačné trupy je lepší třílist. Pokud nemáš dva, není důvod řešit pravo nebo levotočivý.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: úte 27.10.2020 22:31 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10798 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
A za mě je ještě hledisko, že pokud chci s lodí couvat, tak musím vyzkoušet několik šroubů. Až to začne jezdit aspoň trochu rovně směrem vzad..
|
|
Nahoru |
|
|
SHU
|
Napsal: stř 28.10.2020 0:51 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 30.4.2015 Příspěvky: 216 Bydliště: Třinec
|
Nirvan.a píše: Zdravím, prosím o radu Určitě se zde někdo vyznáte, nebo mě dokáže nasměrovat zajímá mě a potřebuji objasnit
1.rozdíl mezi dvoulistým a trojlistým šroubem, k čemu jsou vhodné (který je vhodný abych z loďky vymáčkl co nejvíc, který je efektivnější- šroub bude v loďce stále ponořen)- případně doplním další potřebné parametry 2. jestli je podstatné zda instaluji levý či pravý šroub Děkuji 1) čím vyšší otáčky, tím míň listů šroubu. Jde o to, aby při chodu list šel v "čisté", tj. předchozím listem neovlivněné vodě. Proto rychlostní lodě mají dvoulisty, běžné tří- a více listy. 2) v pravotočivých je větší výběr, rychlostní asi ani jiné neseženeš. Výhoda pravotočivého je v tom, že naprostou většinu času jede loď vpřed a šroub se na závitu dotahuje. Levotočivý musíš dobře zajistit abys ho neztratil.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 28.10.2020 1:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7456 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
1) TomasC: "Až to začne jezdit aspoň trochu rovně směrem vzad" Přiznávám, že příčina mi není úplně jasná
2) BTW Problém který tuším je, že i když ESC má vpřed (F) i vzad (B) 100%, tak v rychlostech F a B bude rozdíl. Lodní šrouby co mají fungovat v režimu F i B musí být k tomu uzpůsobeny - navrženy - kompromis - profil lopatek
Nirvan.a: uvádí: (... abych z loďky vymáčkl co nejvíc, který je efektivnější- šroub bude v loďce stále ponořen) To ale není odpověď na otázku: Zda staví něco co by mělo jet maketou rychlostí v režimu výtlačné plavby, nebo nějaký rychlík co přechází do kluzu, aby jel co nejvyšší rychlost.
Naposledy upravil guchar dne stř 28.10.2020 2:49, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 28.10.2020 1:41 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7456 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Vliv reakčního momentu mne sice napadl, ale neumím dát dohromady další podmínky kdy se stane "neřešitelný" Citace: Za klidného počasí se jediným větším problémem může stát omezená schopnost couvání konkrétní lodě. To byl i případ Oysteru 39 Freelord, s nímž jsem na Jadranu plachtil v letech 1997–2000. Při couvání uhýbala záď vlivem reakčního momentu vrtule na levobok (z pohledu kormidelníka stojícího čelem k zádi doprava) tak zběsile, že se přímý směr nedal udržet a loď někdy nechytila stopu ani po desítkách metrů. Noční můra mooring – jak na něj? - By -red- -28 září, 2017 https://krasajachtingu.cz/nocni-mura-mooring-jak-na-nej/*) mooring = vyvázaní (zajištění) plavidla k pacholíkům na molu (bóji/bójkám na hladině) " loď musí ať dopředu či dozadu, alespoň 15-20 m plout a musím ji pod kormidlem cítit že reaguje. I kdybych měl už do maríny vcouvat. Pak může jít při couvání lépe za kormidlem než při plavbě vpřed. Píšu může, já to nemám tak jednoznačně vyzkoušené." Jak nezdemolovat marinu - školení - http://www.jachting.info/viewtopic.php?t=8390&start=25
|
|
Nahoru |
|
|
bida
|
Napsal: stř 28.10.2020 14:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.6.2004 Příspěvky: 501 Bydliště: Olomouc
|
Nirvan.a píše: Zdravím, prosím o radu Určitě se zde někdo vyznáte, nebo mě dokáže nasměrovat zajímá mě a potřebuji objasnit
1.rozdíl mezi dvoulistým a trojlistým šroubem, k čemu jsou vhodné (který je vhodný abych z loďky vymáčkl co nejvíc, který je efektivnější- šroub bude v loďce stále ponořen)- případně doplním další potřebné parametry 2. jestli je podstatné zda instaluji levý či pravý šroub Děkuji z čeho chceš ten motor krmit?počet čl a chemii?
|
|
Nahoru |
|
|
Nirvan.a
|
Napsal: stř 28.10.2020 15:02 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 27.10.2020 Příspěvky: 3
|
No ja nevim, zda je to zde vhodne rozebirat, tema se tykalo lodniho sroubu ...
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 28.10.2020 17:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7456 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Tvarem to připomíná zavážecí loďky. Na 1. videu je někdo s prutem, a ty vlny nejsou zrovna malé. Na tom 2. videu to zase jede dost svižně. Vysvětlení je v názvu videa скоростного прикормочного кораблика = Rychlostní zakrmovací člun +Podtext 1. Instagramu Fishboat Leon на море в сильную волну. = na větší vlny Na přiložených obrázcích chybí něco jako pravítko se stupnicí centimetry. Na z www videa = napoví pár detailů Сборка прикормочного кораблика Fishboat Leon https://www.youtube.com/watch?v=A10u1hQuoCkСборка скоростного прикормочного кораблика Fishboat Shtorm https://www.youtube.com/watch?v=FIQWZ843m68 Fishboat Shtorm - скоростной кораблик для завоза прикормки, снасти и тролинга. Нижняя часть корпуса и крышка моторного отсека с лотком выполнены из ABS пластика толщиной 3 мм. Палуба, моторная рама, кронштейн руля и рама для АКБ выполнены из алюминия толщиной 1,5 мм с порошковой окраской. В продаже: комплекты для сборки, а также отдельные элементы катера. http://fishboat.pro/To ale nic neříká o výbavě, kterou se chystáš použít (chystá použít Nirvan.a).
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 28.10.2020 17:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
guchar píše: Vliv reakčního momentu mne sice napadl, ale neumím dát dohromady další podmínky kdy se stane "neřešitelný"
Citace: Za klidného počasí se jediným větším problémem může stát omezená schopnost couvání konkrétní lodě. To byl i případ Oysteru 39 Freelord, s nímž jsem na Jadranu plachtil v letech 1997–2000. Při couvání uhýbala záď vlivem reakčního momentu vrtule na levobok (z pohledu kormidelníka stojícího čelem k zádi doprava) tak zběsile, že se přímý směr nedal udržet a loď někdy nechytila stopu ani po desítkách metrů.
To pochopíš až si to někdy sám zkusíš - co je to za obrovský problém (navíc u některých plachetnic je taky závěsný motor mimo osu a navíc ještě nejde natáčet tak jak by bylo třeba - na jednu stranu jde dobře, na druhou málo). Takže z vlastní osobní zkušenosti - žádná legrace - s cizí (chováním neznámou) lodí, zejména za větru, zážitek který už s jistotou nikdy nezapomeneš.
|
|
Nahoru |
|
|
bida
|
Napsal: stř 28.10.2020 17:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.6.2004 Příspěvky: 501 Bydliště: Olomouc
|
Nirvan.a píše: No ja nevim, zda je to zde vhodne rozebirat, tema se tykalo lodniho sroubu ... velikost a stoupání lodního šroubu je přímo uměrné napětí pohonné aku s potřebou jistého výkonu.
|
|
Nahoru |
|
|
bida
|
Napsal: stř 28.10.2020 21:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.6.2004 Příspěvky: 501 Bydliště: Olomouc
|
bida píše: velikost a stoupání lodního šroubu je přímo uměrné napětí pohonné aku s potřebou jistého výkonu. naposledy když jsem ji skládal ,sem si měřil kolik papá který motor s potřebnou vrtulí...kouknu..al potřebuji vědět z čeho to bude živené...
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: sob 31.10.2020 14:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1354 Bydliště: Praha
|
Příloha:
VID_20200922_131621_Moment.jpg [ 66.44 KiB | Zobrazeno 7392 krát ]
Zdravim, když jsme u těch lodních šroubů, mám dvoumotorový člun KB-23 a šrouby se točí proti sobě. Co se stane, když se budou točit souhlasně? Předpokládám, že to bude trochu "táhnout" ke straně, ale snad se to dá doladit trimem nebo přímo kormidlem. Snad jedině, že to bude živěji reagovat na jednu stranu při zatáčení. Mám tam 2x speed 600 a přes převod.3:1 šrouby 50 mm a jede to jako čert. Spotřeba cca 20 A na oba motory ze 3S5P Li-Iony. Jelikož se mi jeden šroub "vytočil" a na dně ho hledat nebudu, tak musím dát náhradní stejného směru točení. Levý, aby se při plavbě hřídel jako "zašroubovávala"
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: sob 31.10.2020 17:53 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7456 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Na ten co by se ve směru rotace povoluje patří na šroub a hřídel opačný závit. Pokud má loď obousměrný ESC a má i couvat, ani to není 100% řešení. Proto se pro šrouby používají i jiné trotlfest způsoby zajištění.
Kontramatice, červík, závlačka, ... Osobně jsem používal, nehezké a vodu vířící matice za šroubem, provrtané 1mm, protažený a zahnutý vhodný drátek. Často stačí i zvětšené tření a přítlak podél závitu položeného silonového vlasce přiměřené tloušťky Nutné kontroly
Tu nutnost kompenzace stáčení a odlišné reakce na zatáčení na jednu a druhou stranu popisuješ správně Záleží na tom co jezdíš a jaké reakce od řízení potřebuješ a očekáváš.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: srabsrab a 7 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|