Autor |
Zpráva |
fokker1
|
Napsal: stř 31.07.2019 14:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Tak první zkušenost z bazénu, couvání není problém, zvýšení zrcadla stačí. Horší rychlejší plavba vpřed, jak se příď vynoří a záď naopak zanoří, začne se voda vzadu přelévat přes ty obliny, hlavně v ostrých zatáčkách (v 3,5m bazénu jede v zatáčce prakticky pořád ). Budu muset to opěradlo protáhnout ješte trochu do stran a hlavně nalepit na boky odstřikové lišty. Tento tvar není pro rychlou plavbu v modelové velikosti úplně optimální. Ale myslím, že ani plný člun by se nepotopil, ty válce jsou duté a vzduchu je tam dost. Jako ve skutečnosti. Elektronika je v té řídící konzoli s volantem taky dost vysoko nad hladinou.
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
guchar
|
Napsal: stř 31.07.2019 16:54 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@fokker1 Váha? Rozměry? Váha po tisku? Našel jsem pár tvarově podobných různých předloh 1:1 Různá pojmenování dle určení Rozdíly v rozměrech i váze člunu (i jeho nosnosti) byly značné. - Otázkou je, jak moc se na zvedání trupu při jízdě vpřed, podílí sklon hřídele vůči vodorovné hladině. Resp. pokud zůstane zachován, čím vším jde taková vlastnost kompenzovat. Tvar trupu, vodorovné nebo šikmé "ploutve", ... ? Případně (pokud jde sehnat) šroub s menším nebo negativním sklonem listů. "Sklon je stupeň, o který se listy naklánějí dopředu nebo dozadu vůči hlavě." - Popsán obrácený problém - příď jde dolů (pod vodu) "hřídel by měla od šroubu směřovat do nějakého "pseudo těžiště" nebo lehce pod něj. Tj. aby tlačná síla od šroubu v ose hřídele nevytvářela moment, který by tlačil příď dolů a záď nahoru." http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=81148==edit02 - plošky alias ploutve http://www.mo-na-ko.net/php/portal/viewtopic.php?id=2591
|
|
Nahoru |
|
|
fokker1
|
Napsal: čtv 01.08.2019 10:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Váha i rozměry jsou v předchozích příspěvcích, 485x210mm, 1660g. Ale s tím, co je na fotce to nemá nic společmáho, tohle není rychlý kluzák ale gumová dinghy s pevným dnen - rigid inflatable boat, jak tomu říkají angličani. Ale aby to trochu jezdilo a nenabíralo vodu, musím z toho trochu ten kluzák udělat, minimálně dolepit nějaké udstřikové lišty dolů na ty válce a nejspíš i na bok. Voda k těm oblinám moc přilne. Polohu šroubu už moc měnit nemůžu, je pod lodí a šikmo, takže tu záď asi trochu zvedá. Ale to není až tak podstatné, závodit s tím nebudu. Takovéto ploutve jsou tam nejspíš zbytečné, už proto, že ty válce přečnívají za zrcadlo. I když mají samozřejmě oblý konec, takže zase nic moc. Ale tady o to opravdu nejde.
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 01.08.2019 11:07 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
fokker1
|
Napsal: pát 02.08.2019 11:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Tak jsem zjistil důležitou věc, zvyšování zrcadla je nesmysl a slepá ulička. Voda do člunu tak jako tak nateče a vysoká záď brání, aby zase odtekla. Chce to naopak utěsnit podpalubí a elektroniku a zbytek nechat průtokový. Ani člun plný vody se (při mé velikosti a hmotnosti) nepotopí a jak se rozjede a zvedne příď, voda vyteče. Potom jsem nalepil zespoda pod ty zaoblené válce podélné široké lišty, které drží vodu při vyšší rychlosti pod člunem a brání jí vytékat podél těch oblin nahoru na boky. Na zrcadlo jsem dole přilepil 20mm širokou lištu, podobně jako ty úhelníky na fotce od guchara, jen po celé šířce zrcadla. Tím se omezilo to zvedání přídě a ponořování zádě i bez úprav polohy šroubu, což je teď už prakticky nemožné. Zkoušel jsem to s plechem, při ohnutí do většího úhlu náběhu si člun hrál na ponorku a zajížděl přídí pod vodu. Pak jsem vytiskl definitivní díl. Odstřikové lišty na boky jsem zatím nedal, nemyslím, že by měly zásadní význam, když jsou ty lišty dole. Možná časem.
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: sob 03.08.2019 11:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@fokker1 " ... nalepil jsem zespoda pod ty zaoblené válce podélné široké lišty, které drží vodu při vyšší rychlosti pod člunem a brání jí vytékat podél těch oblin nahoru na boky. Na zrcadlo jsem dole přilepil 20 mm širokou lištu, podobně jako ty úhelníky na fotce od guchara, jen po celé šířce zrcadla. Tím se omezilo to zvedání přídě a ponořování zádě i bez úprav polohy šroubu ... " Až budeš mít čas zkus dát nějakou fotku. Dík. A) Jiný uváděný způsob regulace podélného sklonu při, jízdě byl SKLON LOPATEK ŠROUBU. No snad někdy zkusím B) Tuším, že u šroubů závěsných motorů, bývá něco jako vodorovná ploutev. _Myslím že primárně jde o prostředek k omezení kavitace. Ale mohla by mít i stabilizační účinky pevné VOP.
|
|
Nahoru |
|
|
fokker1
|
Napsal: pon 05.08.2019 13:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Fotky už jsou: https://photos.google.com/share/AF1QipM ... NkZklybV93 . Sklon lopatek šroubu jsem úplně nepochopil - jestli jde o stoupání, to má vliv spíš na rychlost a vůbec optimalizaci pohonu a sklon lopatek dopředu, dozadu nevím, jestli má nějaký vliv. To prodloužení zrcadla má určitě efekt pevné VOP. Původně jsem tam přišrouboval kus plechu široký 30mm a ještě ho nakroutil vzadu dolů a hned jsem z toho měl ponorku. Nakonec stačilo 20mm a vodorovně, jenom jako prodloužení dolní hrany zrcadla. Podle toho jsem vytisknul definitivní díl.
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 05.08.2019 18:13 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@fokker1 "Sklon je stupeň, o který se listy naklánějí dopředu nebo dozadu vůči hlavě." zde vypadl odkaz (sorry) ZÁKLADNÍ FAKTA O LODNÍCH ŠROUBECH - Obr. v odstavci Sklon https://www.vrtule.org/prilohy/Z%C3%A1kladn%C3%AD%20vysv%C4%9Btlivky%20vrtul%C3%AD.pdf- Místo změny sklonu hřídele, provedu náklon (profilovaných) lopatek v prostoru vůči (hlavě) ose hřídele. _To je má představa. Pokud jsem zazmatkoval myslím, že obrázek je dost názorný. - "Křidélka" a protažení části za opěrkou jsou perfekt řešení. - Škoda, že v části obrázků, bílé trupy "hore bruchom" na některé fotce není už i šroub a kormidlo.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 28.08.2019 9:03 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
guchar píše: "pevné nafukovací čluny" je protimluv. Jaký je smysluplný výklad? Po nafouknutí "tuhá/neohebná"?
Máš prostě čisté nafukovačky, viz třeba populární model "admirál Miloš Zeman"... Pak se ale běžně dělají (už i v malých velikostech pro rybáře) typy s pevnými prvky typu pevné nenafukovací podlážky, pevným čelem pro motor a tak. Plováky sice jsou nafukovací, ale v podstatě se vyfukují spíš jen výjimečně a tak.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: stř 28.08.2019 9:44 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Mohu přispět zkušeností z reálného provozu člunu. Nafukovací člun, dno zpevněné příčkami, ale taky "hadr". Motor nějaká 6HP Yamaha.
V naloženém stavu (8osob). To jede pomalu a ve výtlačném režimu. Rozdíl mezi plným plynem a 3/4 skoro není. Jen více řevu.
V sólo obsazení jede člun do skluzu, ale extrémně zvedá příď, pokud sedí kormidelník u motoru. Ale když se navlékne chcípací pásek na kotník, motor se dá na střed a na plno, tak si lze lehnout až na příď a jemně řídit zatlačování na pravou a levou stranu přídě. Pak člun jen letí po špičkách vlnek. Zážitek je to pak maximální.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|