Autor |
Zpráva |
dudaj
|
Napsal: ned 17.06.2018 9:12 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
OrDa píše: Kýl na plachetnici přeci není jen kvůli nenaklánění. Generuje boční sílu, bez které by plachetnice plula jen víceméně po větru. Kýl proto mají i katamarany. evidentně jako malej sis nedělal plachetničky z kůry . On je kýl a kýl . Buď se dělá skoro po celé délce a nebo jen jako ploutev , ale zase hluboká . Ale zásadní pro udržení směru je kombinace lodi a kormidla . A dlouhý kýl s malým ponorem a velkou plochou kormidla bude mít větší efekt , než dvě hluboké " ploutve" Každopádně pokud někdo jede plachetnicí klasickou, nebo katamaranem do nějakých extrémů, vždy dovažují lidi max. vyložením . Z toho je vidět, že ty závaží v kýlech ideální nejsou na rozložení těžiště . Prostě na extrémy nestačí. ještě jedna úvaha . Trup plachetnice je udělanej tak , aby byl aerodynamicky funkční i při velkém náklonu lodi . Ta loď se musí naklonit, protože když se nenakloní kýl se závažím by nebyl protiváhou síly větru . Ale u motorového člunu pro vyšší rychlosti by takovej tvar trupu nikdo nenavrhnul . Plachetnice s kyvným závažím v trupu se naklánět nebude , a tudíž se dá trup navrhnout určitě efektivněji na vyšší rychlost.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dudaj
|
Napsal: ned 17.06.2018 9:27 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
ještě proč jsem začal přemýšlet o plachetnici, když dělám letadla . Byly jsme na Orlíku a půjčili si asi 6,5 m kajutovou plachetnici na jeden den . Porvé v životě . Ale překvapila mi spousta špatně vymyšlenejch věcí . Ta plachetnice už musela něco stát a čekal bych prostě víc domyšlené věci . Kosatka se ovládala dvěma provazy z obou stran . Velice nepraktické . Otěže plachty byly kousek od zádě, takže člověk musel sedět úplně vzadu u kormidla , aby ho ten šílenej kladkostroj neotravoval . Páku kormidla při plné výchylce jsem musel natlačit až na sebe. Sice břicho mám docela velký , ale mnoho lidí je na tom mnohem hůř. A nebyla možnost ho zaaretovat v libovolné poloze . Takže výlet se líbil, ale začal jsem přemýšlet o plachetnicích .
|
|
Nahoru |
|
|
SKAY
|
Napsal: ned 17.06.2018 10:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.12.2003 Příspěvky: 910 Bydliště: stud. zbys.
|
tak jo no jdu otevrit lodnimodely
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: ned 17.06.2018 10:25 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
SKAY píše: tak jo no jdu otevrit lodnimodely
|
|
Nahoru |
|
|
SKAY
|
Napsal: ned 17.06.2018 10:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.12.2003 Příspěvky: 910 Bydliště: stud. zbys.
|
rikam hlava mito nebere bo když vytahnu kyl a balast umistim do trupu tak lod bude stabilni bo je balast pod tezistem ale kdyz zafouka tak se prevrati dle mě tož autor toma asi nastudované
|
|
Nahoru |
|
|
ufon13
|
Napsal: ned 17.06.2018 11:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
|
si tak jenom představuju jak ve skutečné plachetnici kajutovce namísto stolu či lůžkosedačky se houpe kyvadlo s obrovskou zátěží uvnitř trupu...to mi nepřijde moc domyšlené kamaráde (jen jako reakce na nedomyšlenou 6metrovku). Co se týče Kolumba a vubec opravdových velkých plachetnic ,ono nejspodnější podpalubí bývalo vyplněné kamenem. Pokud se to blbě spočítalo byla z toho Wassa........
|
|
Nahoru |
|
|
kornutek
|
Napsal: ned 17.06.2018 11:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 4.1.2017 Příspěvky: 299 Bydliště: Březnice (ZL)
|
Fumkční to řešení s balastem v trupu je. Ale aby se dal opravdu využít vítr,tak při delším kýlu se už s mírným náklonem dostává zátěž mimo obrys trupu. Druhý drobný detail i při položení na hladinu se spolehlivě postaví.plachta "přilepená" na vodu se nerada pouští.
_________________ Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
|
|
Nahoru |
|
|
jakub37
|
Napsal: ned 17.06.2018 11:57 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
|
Pokud použiješ matematiku ZŠ, tak metrová plachetnice má trup zvenku v nejširším místě široký 25 cm, kýl je dlouhý 45 cm. Maximální délka vnitřního ramene jak jej navrhuješ je 12 cm. Pak snadno spočteš, že maximální úhel náklonu je 15 stupňů, při dalším náklonu už zvětšuje svou páku jen kýl, to tvoje ne. Těch 15 stupňů je docela normální plavební poloha, žádný extrém. Navíc si skus vzít obyčejné 30cm pravítko, potop ho do vody a skus mávnout, uvidíš jakou silou dokáže vyrovnat náraz větru do plachet i bez závaží. Dělalo se jen naklápění celého kýlu s otočným bodem ve dně, ale myslím že je to ve všech modelářských závodních kategoriích zakázaný.
Přílohy: |
IMG_5810.PNG [ 394.39 KiB | Zobrazeno 1109 krát ]
|
|
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: ned 17.06.2018 12:33 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
ufon13 píše: si tak jenom představuju jak ve skutečné plachetnici kajutovce namísto stolu či lůžkosedačky se houpe kyvadlo s obrovskou zátěží uvnitř trupu...to mi nepřijde moc domyšlené kamaráde (jen jako reakce na nedomyšlenou 6metrovku). .. Ufoune ty ses nezměnil . Od začátku tady píši o rc modelu . I když technologiky není problém aby v kruhové kolejnici jezdilo závaží v trupu mimo posádku . Ale s velkou plachetnicí nikdo nejezdí na rybníku .
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: ned 17.06.2018 12:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Nejde tam jen o vyvažovací hmotu při daném naklonění. Důleřitý je i gradient. Předpokládejme, že je loď nakloněná o 45°. Pokud se loď nakloní více, zvětší se moment, který vytváří hmota stěžně. V případě kýlu se prodlouží "vodorovná délka" páky a zvětší se moment, který bude působit proti náklonu. Když bude závaží v lodi, délka páky se moc nezvětší, při velkých náklonech dokonce zmenší a loď padne na bok. Tj. kýl má auto stabilizační schopnost. Gyrem ovládaná hmota při velmi malých náklonech možná také, ale při vyšších prostě fungovat nemůže. Na mělký rybník si pořiďte katamaran. Funkci má podobnou jako gyro s hmotou, ale ve větším rozsahu. A pro fajnšmekry by byla kombinace katamaranu a gyra.....
|
|
Nahoru |
|
|
jakub37
|
Napsal: ned 17.06.2018 14:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
|
Je to marný, je to marný, je to marný. Už jsi viděl RC plachetnici zblízka ? To není utevřená pramice s plachtou, ale komlet utěsněný trup a náklon 45 stupňů je normální. To myslíš, že by se při použití gyra ani nezačala plachetnice naklánět a že těch pár podélných prohlubní na trupu by nějak pomohlo? Jen mi přijde divný, že když se dělal naklápěcí kýl, tak tohle ani nikdo nezkoušel a když se kouknu na jakoukoliv plachetnici, tak na žádný prohlubně taky nevidím.
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: ned 17.06.2018 14:49 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
dudaj píše: 45° je na utopení loďky . Při těch 25° by tahle už začala nabírat. Ale už jsem to tady psal . Klasická plachetnice má oblý tvar , protože většinu času pluje v náklonu . S gyrem by trup vypadal pochopitelně jinak, protože by k náklonu téměř nedocházelo . Navíc tvarování ploch na trupu by bohatě nahradilo funkci plochy kýlu. Pokud bude plachetnice v náklonu a bude poryv větru , bránit bude pouze váha a plocha kýlu . Ne oblý trup . Pokud bude poryv s gyrem , bude bránit naklopení celá plocha trupu. A gyro se závažím zafunguje dynamicky . To zatížený kýl udělat nemůže. A je pravda, že se musí započítat váha stěžně a plachet - ta u gyra bude stále svisle . Ale s kýlem bude dělat při náklonu protiváhu . Z mého příspěvku jsi se soustředil na nejméně podstatnou část. Zkusím to napsat jestě jednou a výrazněji: GRADIENT. U jachty se s náklonem moment od kýlu zvyšuje. U lodě s vodorovným posunem závaží se s náklonem moment od závaží snižuje. Gyro to může posunováním závaží zachraňovat. Ale jen do té doby než se závaží dostane úplně na kraj a i jen nepatrně to nebude stačit. Pak se loď převrátí a už nenarovná. A u modelu je náklon 45° při nějaké vlně nebo poryvu větru běžný.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: ned 17.06.2018 16:56 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Tak vlákno jsem založil s jasným dotazem . Ten byl, jestli to někdo zkoušel ! Což jaksi řada lidí nepochopila a stále se snaží vysvětlit, proč to nejde a proč to nemá smysl . Jenže než jsem zalítal dmychadlovej model komplet vytištěnej na malý edf, tak jsem jenom slyšel, že to nejde a proč to nebude fungovat. Pochopitelně vše fungovalo skvěle . Ti lidé se pak už neozvali . Je mi líto malé fantazie řady lidí a schopnost odhadnout dopady úprav . Ale opakuji . Dotaz byl , zda to někdo zkoušel . Mimochodem kde se nachází těžiště plachetnice ?
|
|
Nahoru |
|
|
Amper
|
Napsal: ned 17.06.2018 17:59 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
Osobne si myslim ze : - do urcite urovne to bude "nejak" fungovat - pres urcity naklon dojde k dosazeni krajni polohy a pri dalsim pokracovani v naklonu se paka zmensi a lod se prevrhne - gravitace neni podle mne vsechno podle mne resis jen staticke teziste ale nikoliv dynamicke presuny. Protoze je potreba zohlednit i narazy vetru do plachty kdy pomaha odpor kylu ve vode - nemusi mit takovou plochu jako plachta proto ze diky pace ktera pusobi po delce kylu je odpor vetsi. Ve vetsine pripadu je vitr v narazech silnejsi nez stala rychlost. Chapu tvuj problem, taky me to stve ale myslim ze by se to dalo resit jinak a lepe. Napr. kyl zasouvatelny bliz k trupu - pak dojdes ke brehu a i vejska lodi bude nizsi. Stacilo by voditko, matice na urovni paluby, v kylu zalepena zavitovka ktera by lezla do stezne
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|