RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Zadřené ložisko vedení lodní hřídele
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=81964
Stránka 1 z 1

Autor:  rakos [ stř 20.09.2017 18:20 ]
Předmět příspěvku:  Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

Příloha:
kozlík 004.JPG
kozlík 004.JPG
[ 278.69 KiB | Zobrazeno 3073 krát ]

Příloha:
kozlík 002.JPG
kozlík 002.JPG
[ 306.52 KiB | Zobrazeno 3073 krát ]

Zdravim,
co se mi dnes nestalo. Velká lod šla na vodu po několika letech (před tím jen zkoušky ve vaně) dva motory 550 na 12V , dvě baterie olovo 12V,
Lod vyjela, udělala pár koleček a nějak se mi to nezdálo. Divný zvuk a žádná velká rychlost. Při jízdě blíže mola vidím lehký dým z lodi.
Po vyndání z vody zjištěna totálně zadřená jedna hřídel, jeden motor spálený. W-metr ukázal prou max. 45A

Po rozebrání v dílně jsem zjistil, že se hřídel zadřela v tom krátkém kozlíku, co vede hřídel ve vodě. Po demontáži a prohlídce lupou byl vydět na hřídeli v místě kluzného ložiska vryp dlouhý asi 2mm a "nahrnutý" materiál, který vyčníval asi 0,3 mm nad povrch hřídele. Po zabroušení a složení se hřídel krásně volně otáčí. Je jasné, že se hřídel v místě průchodu tím "kozlíkem" asi moc nemaže, voda to vyplaví. ale toto?? Napadá mě jedině, že se tam dostalo mikro zrnko písku a to udělalo ten vryp na hřídeli (4mm ocel-hlazenka) a způsobilo totál zadření.
Tu hřídel jsem nefotil, je to na mikroobjektiv.

Takže otázka - lze tomu nějak jednoduše předejít? Nějaké "prachovky" na průchod hřídele pouzdrem - to asi nejde, na to je to moc malé.
Ale tak je fakt, že toto se mi stalo poprvé... :wink:

Autor:  guchar [ čtv 21.09.2017 10:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

Dalo by se vymyslet ošetření po jízdě, a aplikace látek "SUCHÉ MAZÁNÍ" MOLY-SIRNÍKY / NANO TEFAL ŠUPINY .
Vzhledem k malému počtu výskytů to asi nemá smysl.

Autor:  rakos [ čtv 21.09.2017 12:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

...nevím, jak myslíš ošetření po jízdě. Hřídele byly namazány, pouzdra plné vazelíny....před vyjetím kontrola chodu, ale po pár minutách si to nasálo ten "kamínek" a bylo hotovo. Byla to jen smůla, protože to musel být opravdu mikro kamínek a ještě děsně tvrdej... ale tak se shodneme - stane se to tak jednou za deset let :)

Autor:  Lark [ čtv 21.09.2017 12:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

Nepíšeš jakou používáš vazelínu, jestli je vodovzdorná, ani materiám pouzder. Tu ochranu proti vniknutí písku bych asi řešil plastovými "hrníčky" nasazanými na hřídel z obou stran pouzdra. Budou fungovat i jako odstřikový kroužek. Jinak vazelínu používám tuhle: https://www.prumyslovamaziva.cz/prumyslovamaziva/eshop/15-1-PLASTICKA-MAZIVA-Vazeliny/0/5/110-FMG-30g-potravinarska-vazelina

Autor:  rakos [ čtv 21.09.2017 12:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

to Lark - no, vazelínu používám takovou červenou do čerpadel, celkem se osvědčila. Ty plastové "hrníčky" jak píšeš, to je dobré, mě napadlo, kdyby se to mělo opakovat, použít silikonovou hadičku, délky kolem 10mm, něco jako 4/6 mm nasazenou na hřídel a přetaženou přes konec pouzdra. Znamenalo by to udělat tu ploutev, co ložisko drží, trochu užší, aby to ložisko-pouzdro trochu vykukovalo, aby se dala navléct ta hadička. To by mohlo fungovat. Ale jak už jsem psal, myslím, že specielně toto se asi často nestává. Sám bych tomu nevěřil, kdybych to neviděl na vlastní oči...

Autor:  Lark [ čtv 21.09.2017 12:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

Myslím že ten hrníček, který se bude otáčet společně s hřídelí je výhodnější a nebude mít žádný odpor. Aby ta hadička dobře fungovala, musel by být průměr otvoru pro hřídel dost přesný, aby nebrzdil, ale zároveň bez velké vůle. Jinak ta vazelína z odkazu je zdravotně nezávadná, kdežto ta do čerpadel nejspíš asi ne.

Autor:  rakos [ čtv 21.09.2017 12:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

...nevím tedy, jak jsi myslel ten hrníček. Domníval jsem se, že by byl na hřídeli a také nasazen i přes to pouzdro, takže by se otáčel po tom pouzdru (větší průměr a tedy i větší tření) ale asi jsi to myslel jinak, jen jako "přiražený" k tomu pouzdru? aha, nebo ještě větší průměr až přes to pouzdro, o pár desetin, takže takový jako zvoneček? To už si dovedu představit.

ps - po té vazelíně se podívám.

Autor:  skybreaker [ čtv 21.09.2017 13:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

žádnou prachovku bych nedával
znova bych propláchnul trubky náhonu a dal novou vazelínu
podle mejch zkušeností je úplně fuk jaká se použije vazelína
důležitá je její správná viskozita, klasickou červenou jsem ředil s olejem aby byla trochu řidší

Autor:  rakos [ čtv 21.09.2017 13:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

to skybreaker - musim se pousmát, taky tu červenouu trochu naředim olejem, ale nechtěl jsem ještě popudit ekology. Pak to natlačim do injekční stříkačky a "nacpu" přiměřeně do pouzdra hřídelí. Tu prachovku jsme řešili spíš teoreticky, myslím, že to není častý jev, aby něco během jedné jízdy vlezlo do kluzného ložiska. Po jízdě se to samozřejmě opět promázne a je to... :wink:

Autor:  Lark [ čtv 21.09.2017 14:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

Tu prachovku jsem myslel nějak jako na obrázku, ale určitě by stačila jen podložka, která by byla natěsno na hřídeli a točila se s hřídelí.

Přílohy:
Krytka.png
Krytka.png
[ 268.26 KiB | Zobrazeno 2717 krát ]


Autor:  guchar [ čtv 21.09.2017 16:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

VAZELÍNU ČERVENOU - znám předrevoluční "MARMELÁDU", ale ta nebyla do automobilových vodních čerpadel,
do čerpadel byla snad A4. Pak přišla doba univerzálních LITHIOVÝCH VAZELIN (dnes jim odpovídá MOGUL LA 2).
Z dob Moskviče 408 zbylo 1/2 piksle ruské a 1/2 piksle jugoslávské lithiové. TU POUŽÍVÁM NEJČASTĚJI.
Do pouzder lodních hřídelí, ne v celém objemu.
- Do venkovních podmínek - kluzné plochy + ozubené převody(pohon brána) KERAMICKÁ VAZELINA.
- Občas hledám po čem bych sáhl dnes, možná (poněkud dražší) ULTRALUBE LMX (červené mazivo)
ULTRALUBE LMX
LMX® “Červené” Mazivo UltraLube®

Autor:  rakos [ čtv 21.09.2017 16:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadřené ložisko vedení lodní hřídele

...dík za odkazy, ta červená "marmeláda" byla v desetikilovém balení na mazání ložisek oběhových čerpadel v otopném systému domu.
Trochu zbylo, tak zatím s tím vystačím, ale podívám se po něčem vhodnějším...

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/