Autor |
Zpráva |
Golfista
|
Napsal: úte 03.11.2020 20:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Byl jsem dnes lítat s Konorema a tráva byla mokrá. I několik kapiček spadlo. Potah se mi neustále vlní. A to jsem vše několikrát dodatečně přelakoval hustším lakem. Opravdu nikdo nevíte jak na vlnění papírového potahu ve vlhku?
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jio
|
Napsal: úte 03.11.2020 23:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Obávám že to je vlastnost potahu papírem. Papír když navlhne, tak holt povolí. Ale to jsi asi slyšet nechtěl.
|
|
Nahoru |
|
|
Asja
|
Napsal: stř 04.11.2020 10:34 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 25.9.2009 Příspěvky: 78 Bydliště: Brno
|
Co vyzkoušet Vlies místo papíru?
|
|
Nahoru |
|
|
littlebull
|
Napsal: stř 04.11.2020 14:05 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 21.9.2019 Příspěvky: 130 Bydliště: Staňkov, ČR Obrázky: 5
|
Mnno, dřív nic jiného než papír nebylo, a když mi, na podzim, ulít Hívr (F1G) byl na stromě dva a půl měsíce, než zpuchřela guma poutající křídlo a spadlo to, potah nezvlněn, model okamžitě letěl bez změny. Mám ho dodnes. Rada - Modelspan nebo jiný osvědčený papír a lakovat. Ředěným, ale hodněkrát. Podotýkám, že to lakování se fakt musí umět - tzn není to "hned".
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: stř 04.11.2020 16:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
K "to lakování se fakt musí umět" - to bych se taky rád naučil i vzhledem k tomu, že jsem to dělával s Modelspanem nebo dříve i s Japanem podobně jak golfista když píše "Lakuju zředěným lakem téměř jako voda. Počet vrstev nevím přesně, ale je to mezi 10 až 15. I přes to se mi potah ve vlhku, (voda, rosa) zvlní. Nikdy jsem nepoužíval nic jiného než napínací lak."
Přesto se mi to občas vlhkostí zvlnilo a když to vyschlo, tak se to zase obvykle "samo" naplo. Takže pokud víš jak na to, aby to po lakování nikdy vlhkem nepovolilo, tak tím postupem určitě nikdo nepohrdne.
|
|
Nahoru |
|
|
littlebull
|
Napsal: čtv 05.11.2020 9:28 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 21.9.2019 Příspěvky: 130 Bydliště: Staňkov, ČR Obrázky: 5
|
Myslím, že to nedokážu popsat. Já se to učil léta odoozorováním v dílně klubu. 10 až 15 vrstev mi vychází jako přiliš zředěný lak. Mým ideálem je 5 vrstev na VOP a SOP, 7 na křídlo a tenký modelspan (druh a tloušťka papíru je taky důležitá věc. Nejlepších výsledků jsem dosáhl stříkáním. Každá vrstva proschnout min 24 hodin. Tohle nejde popsat ani natočit video. Ale zkušený modelář, znalý téhle technologie koukne na ten potah a vidí vše dúležité. Odkud jsi? To co je v hlavičce nemusí odpovídat realitě, ale zkusil bych (jo, teď to bude krapet složitější) vyhledat blízkého modeláře létající volné modely nebo Old Timery, ideálně starší ročník, určitě se podělí o tuhle dovednost. A ještě k vliesu. je taky pořád jiný. Měl jsem tu kousek z dob jeho počátků používání a ten se prakticky nemusel lakovat vůbec (ano držel vodu jako igelit) teď jsem koupil současnou produkci a po 7mi vrstvách laku ještě retušovacím štětečkem uzavíral jednostlivé díry - no díra na díře
|
|
Nahoru |
|
|
MirekZ
|
Napsal: pát 06.11.2020 13:24 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 15.4.2007 Příspěvky: 278
|
[quote="Golfista"]Byl jsem dnes lítat s Konorema a tráva byla mokrá. I několik kapiček spadlo. Potah se mi neustále vlní. A to jsem vše několikrát dodatečně přelakoval hustším lakem. Zkušenosti z křídel potažených tlustým Modellspanem - F1A: Původně jsem křídla lakoval do "vysokého lesku" hustým lakem, který vytvořil vrstvu na papíru. Pak přišlo MR juniorů ve Slaném, které celé propršelo a tuhost křídel byla v háji - jako kdyby papír nebyl.
Na začátku (přilepení potahu) lepící lak, pak (když byl) 1 až 2 vrstvy napínací a pak buď zapon nebo vrchní lesklý. Ale nejčastěji to byl zapon.
Pak jsem lakoval co nejřidším lakem asi 7 - 9 vrstev (údaje cca z roku 1978) - odolnost proti vlhku se výrazně zlepšila. Papír byl tím lakem prosycený. Mirek
|
|
Nahoru |
|
|
Jirka Schifi Zatec
|
Napsal: sob 06.02.2021 19:14 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 3.3.2019 Příspěvky: 315
|
Ahoj,z me zkusenosti vim ze at uz to jsou nebo byly potahove papiry-japan,modelspan,potom jeste cajovy papir,kablo,tak at byly lakovany jak chtely tak proste navlhly a udelaly se vrasky,a to nemusely ani zmoknout,tomu se asi neubranis,jakmile se objevil material Vlies tak uz nepotahuji nicim jinym nez Vliesem,potahuji vse -hazedla,A-jednicky,A-dvojky,Magnety F1E,RESKY,RC Hazedla,dokonce velkou Grunau Baby taky,vse Vliesem i vop volnych modelu a Vlies prilakuji zredenym lepicim lakem,vypinam potom tak ze smicham lepici a napinaci dohromady cca jedna ku jedne a rozredim nitrem a staci bohate kridla treba A-dvojek nalakovat petkrat nebo sestkrat,vop mene treba jen ctyrikrat kvuli vaze.volne modely letam soutezne hodne dlouho a od te doby co jsem zacal pouzivat Vlies tak jsem nikdy nezaznamenal ze by potah povolil behem souteze at uz po ranu nebo kdyz model lezi nekde v poli,kolikrat jsme letali i v desti a ero lezi i klidne treba pul hodiny nekde v dalce a prijdes k nemu a potah drzi a to jdu jeste zpet na staroviste cca pul hodiny.nebo se stane ze ero uleti a najdes ho treba po tydnu a potah je v pohode,pokud neni potrhany,samozrejmosti je ze ero utiram hadrem behem souteze,a jeste pri soutezi mam era jen prikryte folii a nic porad to drzi,zadne zvlneni potahu.kolikrat je takovy cedak ze mam vodu i uvnitr ale potah fakt drzi,mnohokrate vyzkouseno a to nejen mnou ale i ostatnimy kluky co litaj volne modely.Ahoj Jirka Sifi Zatec.
|
|
Nahoru |
|
|
Jirka Schifi Zatec
|
Napsal: ned 07.02.2021 20:27 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 3.3.2019 Příspěvky: 315
|
Ahoj hazedlari jeste doplnim cim potahuji venkovni hazedla o roz.max 600.Konstrukcni kridla jsem drive potahoval tenkym modelspanem nebo japanem a moc pekne se s nim delalo,drive jsem ho mel spousty tak na hazedla byl vyborny ale mel a ma jednu nectnost-bohuzel starne a praska a snaze se propichne kdyz ero sedne do strniste,takze jak se objevil Vlies tak uz kridla jen Vliesem.A barevne doplnky takove pruhy aby bylo ero trochu videt kdy jej jdu hledat delam nastrikem signalni barvy ve spreji ale striknu to jen lehounce kvuli hmotnosti.Vop a sop potahuji dale tenkym modelspanem,potazene jsou pevnejsi a nepraskaji pri nakrucovani a zvlaste pak spodni sop u modelu na kruh.hod dostava pekny coudy.Postavil jsem taky par modelu s jadrem z extrud.polystyrenu a olaminoval tkaninou a jako separacni folii jsem pouzil takovou drsnou aby to neudelalo leskly povrch a era chodi moc pekne diky drsnejsimu povrchu kridla,soucasne jsou kridla odnimatelna a slouzi i jako determalisator,a o preprave ani nemluve,mam bednu s deseti hazedly o roz.cca 70-30-60 cm,no a co se tyka potahu kridel na hazedlo folii tak ja rikam ne,ano par takovych hazedel jsem mel taky a chtel jsem to vyzkouset jak se budou chovat,ero je sice pekne-hezky vypada ale co se tyce kluzu tak mizerie,behem soutezi jsem si mnohokrat vsiml ze potazene kridla folii litaj jen nejakou chvily,abych to nejak priblizil tak asi takto-rano pred soutezi kdy je klidny vzduch a neni jeste teplo tak jsou dobra a letaji moc pekne ale jak se zacne vzduch hybat a zacne byt malinko teplo tak uz ta folie nefunguje a era spis padaji nez leti,ale je to volba kazdeho modelare cim si ero potahne,taky jsem zkousel dolu folii a nahoru Vlies no je to malinko lepsi ale stejne oboustranny potah Vliesem je lepsi.Tak snad jsem trochu pomohl Ahoj Jirka Sifi Zatec.
|
|
Nahoru |
|
|
PetrUNH
|
Napsal: pon 08.02.2021 21:19 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 27.9.2010 Příspěvky: 31 Bydliště: Unhošť
|
Ahoj, tak já potahuji papírem, házedla a RC vliesem. Létám gumáky P30 a historické BV-1 a s kroucením potahu ve vlhku problém nemám. Možná to je použitým způsobem přilepení papíru ke kostře a způsobem lakování? Každopádně papír vypínám lehkým postřikem vodou ... Po uschnutí lakuji mixem zaponu a napínacího laku, tak 2 vrstvy. Po každé vrstvě nechávám alespoň 24 hodin vyschnout na skříni u stropu. Pokud je třeba, díl dávám na prkno a fixuji. Pak ještě lakuji tak 3-4 vrstvy obyčejným Celomatem C1037, buď lesklým nebo matným, vždy lehce přebrousím takovou hodně jetou houbičkou. Laky ředím ředidlem C6000 Severochema, řekl bych taková jako vodička. Konce křídel jsou stříknuté reflexním sprejem. Tak jak psal Schifi, na soutěži plochy otírám hadříkem a modely schovávám v kufru auta. No asi to chce prostě vyzkoušet VaPe
|
|
Nahoru |
|
|
Jirka Schifi Zatec
|
Napsal: pon 08.02.2021 23:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 3.3.2019 Příspěvky: 315
|
Ahoj Petre,hele asi na tom neco bude mam na mysli to slozeni nebo smichani laku jak uvadis a taky urcite cim to je na kostru prilakovane,uz mne to taky napadlo tahle uvaha ale nebyl jsem si jist tak abych tady nepsal nejake jen domenky.Urcite nechat kazdou vrstvu poradne odvetrat a vyschnout,vystarnout,a pro Golfistu-urcite by bylo dobre se zeptat nasich nej-gumickaru kteri letaji kat.P30,F1G,F1B,hlavne oni maji velike zkusenosti z tenkym potahovym papirem jak na to aby nevlhnul nebo nekrabatel pri vlhkosti protoze oni ho hojne pouzivaji,takze bych natuknul je a verim ze radi poradi nebo pomohou.Ahoj Jirka.
|
|
Nahoru |
|
|
littlebull
|
Napsal: úte 09.02.2021 9:29 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 21.9.2019 Příspěvky: 130 Bydliště: Staňkov, ČR Obrázky: 5
|
Já na P30 a F1G používám výhradně tenký modelspan. Potahuji lepicím, pak jednu vrstvu napínacím, zcela vyjímečně dvě, zbytek zaponovým, poslední někdy lesklým. Stříkám, extrémně řídkým. Křídlo klidně sedm i víc vrstev, min. 5. Ve vlhku to nic nedělá. Papír je lakem prosáknutý, nikoli lak na povrchu zaschlý. Nejstarší takový potah mám z roku 1985, funguje pořád.
|
|
Nahoru |
|
|
PetrUNH
|
Napsal: úte 09.02.2021 21:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 27.9.2010 Příspěvky: 31 Bydliště: Unhošť
|
S tím mixem to asi funguje, používám to pořád a nikdy nebyl problém. Myslím, že nejdůležitější je nechat vrstvu laku pracovat, pořádně vyschnout a nespěchat. Dokonce jsem zkoušel i homemade napínací lak z Kanagonu a bez problémů ...
|
|
Nahoru |
|
|
Jirka Schifi Zatec
|
Napsal: čtv 11.02.2021 11:15 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 3.3.2019 Příspěvky: 315
|
Ahoj Petre ano tohle opravdu funguje jak pises,ja dokonce zkousel kdyz jeden cas nebyl k sehnani vypinak ani lepici lak tak jsem rozpoustel polystyren a nechal hodne dlouho vybublat a do nej potom nitro a trochu kanagomu a taky to slo,vysledek byl sice takovej gumovej a dalo se to pouzit jen na celobalsova hazedla-ne konstrukcni,jeste vim z drivejsich dob a to mne rikal jeden modelar tady v Zatci a to se tu litali prevazne volne modely a sice to ze do konecne faze lakovani pridaval nejaky olej prej aby to bylo takove mekci aby to tolik nepnulo,hele ale jestli to tak delali i ostatni nevim,uz je to spousta let a vetsina z tech kluku co tu letali volne modely tak uz jsou v modelarskym nebi.Jeste jsou tu tak tri takovy a radi na to vzpominaji kdyz k veceru na letisti klabosime,samozrejme pamatuji tady i LMK ZATEC a taky jsem byl jejim clenem tusim od roku 1980,to kdyz jsem zacal lepit era jako zacek,no uz je tomu nejaky patek.Ahoj Jirka Sifi Zatec.
|
|
Nahoru |
|
|
Golfista
|
Napsal: čtv 11.02.2021 13:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Olej do laku přidávám i dnes. Používám pouze lepící lak i na napínání a do každé cca 1,5 dl skleničky přidám 3 kapky ricínového oleje. Ani silné rány v mrazech a potah nepopraská.
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|