Autor |
Zpráva |
Smajdalf
|
Napsal: ned 20.09.2015 17:52 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 26.10.2013 Příspěvky: 10 Bydliště: Praha
|
Ahoj, našel jsem ve skříni model větroně Bingo od firmy Svor a nenapadlo mě nic lepšího než to postavit. Neudělal jsem to 100% podle návodu - křídla jsou asi o 2 mm hlubší a mají o kousek větší vzepětí. VOP a SOP je tak o centimetr nebo dva více vzadu. Teď k mému problému: když letadlo hodím z ruky tak krásně klouže, pozvolně zahýbá. Nejsem schopen jej ale nijak dostat výš do vzduchu. V návodu píšou vytáhnout na vlasci nebo vystřelovat na gumě. V obou případech letadlo letí prudce nahoru a poté, co se vyvlékne z háčku, letí prudce dolů. Zkoušel jsem přidávat zátěž, posouvat háček dopředu i dozadu, ale na chování to moc vliv nemělo. Co s tím? Napadlo mě, že mám špatný úhel seřízení (moc malý???) nebo je to špatnou technikou. Nebo to mám použít na podpal a příště stavět přesně? Ostatně jak se správně takto lehký větroň vystřeluje na gumě? Jaká guma a jak dlouhá? V modeláři v Praze na mě koukali jak na exota, že mám něco co není z EPP a nemá to elektromotor. Díky moc za radu
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
STROHUR
|
Napsal: ned 20.09.2015 18:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.1.2012 Příspěvky: 731
|
|
Nahoru |
|
|
corona
|
Napsal: ned 20.09.2015 18:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2010 Příspěvky: 2457 Obrázky: 0
|
Hloubka křídla o 2 mm zvětšená nevadí.
O kolik jsi zvětšil vzepětí? Pokud to dělá nějaký mm na konci, nic nehrozí. Nejvýš tam mírná přestabilizovanost, kdy se éro trochu zakýve do stran.
Ocasní plochy o 10-20 mm dále snad taky nebudou tragédie.
Pokud jde v kluzu po hodu z ruky OK, těžiště ani další seřízení bych neměnil. Spíš se podívej, zd aje vlečný háček ve správné poloze. Má být před těžištěm, zhruba o 5 % hloubky křídla. Tohle prohlídni.
Start gumicukem u A3 se prováděl 20 m lanka a 5 m gumy. Dostatečně dlouhý kolík pevně zarazit, aby se nevytrhl (obecně platí - pozor na úrazy, guma může způsobit dost škody).
V Praze v krámu jsou prodavači, těžko budou znát něco, co dnes už nefrčí.
|
|
Nahoru |
|
|
Rocky_MK
|
Napsal: ned 20.09.2015 19:42 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 11.6.2012 Příspěvky: 231 Bydliště: Hodonín/Brno
|
Mně se osvědčilo dát háček 30° před těžiště. Ovšem můžeš taky udělat háček stavitelný do dvou poloh - bezvětří a vítr. Pro větrné podmínky dáš háček více dopředu, vlek bude stabilnější. Pro bezvětří můžeš posunout háček do těžiště anebo jen blíž k těžišti (ale každopádně před něj). Příloha:
háček.png [ 3 KiB | Zobrazeno 7095 krát ]
_________________ „Pilot nesmí být tuctový šofér, ale dokonalý pán svého stroje!“ A.I.Pokryškin
|
|
Nahoru |
|
|
ZIPP
|
Napsal: pon 21.09.2015 13:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.1.2007 Příspěvky: 1126 Bydliště: ŽATEC Obrázky: 0
|
"Start gumicukem u A3 se prováděl 20 m lanka a 5 m gumy"......jaké rozměry má mít guma...3x1? Lanko ( vlasec ) o jakém půměru? Také bych chtěl vyzkoušet gumicuk na volňáska ( Andulka 2, TIGI ). Bohužel jsem to nikdy neviděl tak nevím složení malého gumicuku. Mám jenom velký gumicuk na rc kluzáky ( ASTERIX, LION ) Volňásky vlekám na vlasci a používám boční háček -prostě mi takto nainstalovaný vlekací háček vyhovuje. Je mi jasné, že pro střílení volňásků budu muset použít spodní háček, nebo je možnost střílet i pomocí bočního háčku? Foto z mého vlekání Andulky 2...já běhám, manželka vypouští http://www.rcalbum.cz/model/418-andulka-2.html
_________________ Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 21.09.2015 14:52 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Smajdalf píše: ...Neudělal jsem to 100% podle návodu - křídla jsou asi o 2 mm hlubší a mají o kousek větší vzepětí. VOP a SOP je tak o centimetr nebo dva více vzadu. Hloubka křídla a větší vzepětí nebude mít znatelný vliv na nic a delší ocas na trochu vyšší podélnou stabilitu a taky na polohu těžiště - tedy nutnost většího dovážení čumáku abys ho dostal do správné polohy (u nesouměrného profilu s rovnou spodní stranou tak cca 35% SAT, o klenutého často i 70% SAT - SAT=Střední Aerodynamická Tětiva křídla). Předpokládám, že aspoň tohle jsi podle plánku dodržel. Smajdalf píše: ... když letadlo hodím z ruky tak krásně klouže, pozvolně zahýbá. ... vytáhnout na vlasci nebo vystřelovat na gumě ... letadlo letí prudce nahoru a poté, co se vyvlékne z háčku, letí prudce dolů. Zkoušel jsem přidávat zátěž, posouvat háček dopředu i dozadu, ale na chování to moc vliv nemělo. Podle mne se takhle chová letoun buď nestabilní (těžiště příliš vzadu) nebo naopak příliš přestabilizované - tedy poloha těžiště je asi příliš vpředu. Myslím si, že se v Tvém případě bude jednat o druhou možnost, protože píšeš, že model z ruky krásně klouže. Kdyby byl tvůj letoun nestabilní, tak by se nedal ani dobře hodit z ruky. No a u toho přestabilizovaného letounu, těžkého na čumák, aby to rovně klouzalo, tak jsi musel asi trochu víc natáhnout výškovku (podložit její odtokovku). Tím jsi vlastně vykompenzoval klopný moment těžšího čumáku záporným vztlakem VOP a při jisté vhodné konstantní rychlosti letu se to jeví jako stabilní. Jenže jakmile dojde k zrychlení letu, tak záporný vztlak natáhnuté VOP je projeví mnohem větším momentem, model se vzepne, ztratí rychlost, padne po čumáku, tím se zas rozjede na vyšší rychlost, zase se vzepne, zase padne a tak pořád dokola s tím, že při dostatku výšky se ty vlny mohlo postupně zklidnit, nebo taky ne - to záleží od míry přestabilizovanosti. Smajdalf píše: ...Co s tím? Napadlo mě, že mám špatný úhel seřízení (moc malý???) nebo je to špatnou technikou. Nebo to mám použít na podpal a příště stavět přesně?
Takže úhel seřízení je třeba udělat menší (buď podkládat odtokovku křídel, nebo ubírat podložky spod odtokovky VOP) a aby to nešlo hned k zemi, ale klouzalo, ubírat zátěž v čumáku a tím posouvat těžiště po troškách dozadu. Podle fotky se mi zdá, že profil je hodně klenutý, takže klidně jít dozadu i přes 50-60% SAT. Nakonec kdybys to přehnal, tak při házení z ruky to stejně nezničíš. No a pak zkusit vlek s tím, že poloha háčku by měla být podle už zmíněných doporučení mírně před těžištěm. Technika vleku je taky důležitá. Na začátku zatáhnout rychleji, jakmile se model dostane do strmé stoupavé fáze, tak zvolnit a tahat s citem (někdy dokonce i couvnout, aby se nezlomila křídla) a v horní fázi postupně zpomalovat, aby se model před vypnutím dostal do rovného letu. To je normální vlek. Pak existuje vlek s vystřelením, kde se v poslední fázi tah šnůry naopak zrychlí, model se vypne ve velké rychlosti a tím dodatečně získá ještě nějaké metry výšky navíc. Jenže tohle není tak snadné, na tohle se dělaly speciální háčky se složitou mechanikou a časovačem, které dovedly na konci stoupavé fáze vystřelení mírně potlačit VOP a tak zklidnit přechod do klouzavého letu. Vyžadovalo to dosti komplikovanou mechaniku vlečného háčku a časovač - a celé to nastavit správně - to byla hotová věda. Určitě se to nepoužívalo u A3jek, ale jen u soutěžních F1A (neboli A2jek). Vystřelení na gumicuku volného modelu taky není triviální záležitost s tím, že se řeší v podstatě velmi podobné problémy jako při vystřelení z vlečné šňůry. Každopádně bych tímhle způsobem nezačínal pokud nenaučíš svůj model bez problémů vlekat ze šňůry. Až pak ho můžeš učit gumicuku.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
corona
|
Napsal: pon 21.09.2015 15:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2010 Příspěvky: 2457 Obrázky: 0
|
ZIPP píše: "Start gumicukem u A3 se prováděl 20 m lanka a 5 m gumy"......jaké rozměry má mít guma...3x1? Lanko ( vlasec ) o jakém půměru?
Lanko byla pletená šňůra na draky, na to jsem lítal A1 a A3. Gumicuk A3 měl gumu 3 x 3 mm.
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: pon 21.09.2015 15:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Obecně 1. Čím menší volný model, tím hůř se zalétává. 2. Žádný let není stejný. Na model posvítí sluníčko, změní se vlhkost vzduchu, teplota apod. a už to lítá jinak.
Gumicuk Bavme se o katapultu pro modely do 1 000 mm rozpětí a 150 g hmotnosti. V USA se poslední tři roky začíná rozjíždět létání s malými volnými glajtry a v pravidlech mají 30m katapult (25 % guma, 75 % rybářská šňůra). Já používám už roky osvědčený setup ze starých plánků od Igry: 1. Silon 0,3 mm x 25 m 2. Guma 1x3 mm x 5 m 3. Guma by měla mít velkou průtažnost. Pět metrů gumy nechci natáhnout na 8, ale aspoň na 20 metrů. Potřebuju menší tah po delší dobu. A dále: 4. Proti větru se dosahuje vždy mnohem větší výšky než za bezvětří 5. Je tu stále ta krásná nejistota, jak to dopadne. Model, když opustí Tvou ruku, už si dělá co chce. Třeba šipku do země.
Háček 1. S bočním lze střílet, ale je nutné zkoušet pomalu a natahovat gumu víc a víc postupně. Boční háček je na modelu proto, aby eliminoval kroužení letadla při vleku. Kroužení potřebujeme až při letu. Vlek musí být rovný. 2. Proto já osobně lítám s háčkem dole, ale mám na něm napojenou korekci směrovky a natažení výškovky. Po vyháknutí z vleku se směrovka nastaví na kroužení a VOP jde do normální pozice. U závodních mašinek se kroužení nastavuje kroucením jednotlivých panelů křídla, šikmým usazením VOP, kopání VOP je zakázané apod., ale to je jiná písnička. Přijeď někdy na závody. 3. Pokud je kroužení nastaveno ve velkých kruzích, lze střílet s normálním háčkem bez jakékoliv mechanizace modelu. To bude Tvůj případ.
Řešení popsaného problému Tvůj model má zřejmě těžiště příliš vzadu. Soudím podle toho, že není schopen vybrat včas klesání. Při vyšších rychlostech (vlek) dochází na těchto křídlech k velkému vztlaku, po odpojení vleku ke zhoupnutí a postupné stabilizaci kluzu. V tvém případě trvá zhoupnutí až do země... Nebudeme to teď srovnávat se závodníma A3, které mají težiště mezi 55 a 60 % hloubky křídla, ale vyladíme si školní model. Čeho chceme dosáhnout: 1. Letadlo musí letět stabilně a nesmí utahovat zatáčku 2. Musí mít značnou schopnost vracet se do klidného kluzu 3. Musí zvládnout start gumicukem Jak toho dosáhneme: 1. Háček bude dole, 30 stupňů před těžištěm (viz VEKA). Nebude to lítat vysoko, ale ani to ze začátku nerozmlátíš. 2. Úhel seřízení nechť je 3 stupně (křídlo 3, VOP 0) 3. Těžiště posuneme na nějakých 35 - 40 % (bude to chtít výrazně dovážit) 4. Kroužení nastavíme klapkou na SOP na velké kruhy (průměr 50 metrů) 5. Kluz doladíš podkládáním VOP 6. Pokud máš křídlo potažené folií, nalep turbulátory. Vieš čo? Spravíme kompromis, nalep je tam i když je to potažené papírem.
Teď by to mohlo lítat stabilně. Výkony však budou horší. Logicky. Každopádně, jakmile se dostaneš do stavu, že to bude lítat pěkně, můžeš začít ladit. Těžiště posunovat dozadu a úhel seřízení zmenšovat (lepší výkon v letu, nižší hmotnost), háček posunovat blíž k těžišti (vyšší dosažená výška), menší letové kruhy.
A to je asi tak všechno, co vím o lovu krevet.
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: pon 21.09.2015 15:42 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
A safra, tak zatímco píšu, VTjr mě předběhnul.
Tak teď tu máš dva návody, jak opravit těžiště příliš vzadu i těžiště příliš vpředu...
Já si stejně myslím, že je vzadu. Ale to nám určitě povíš sám. Je tam, kde ukazuje plán? A kde ukazuje? Podkládal jsi oproti plánu křídlo nebo VOP? Pokud ano jak? Kolik ti to éro váží?
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 21.09.2015 15:53 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jasně že by měl v první řadě zkontrolovat polohu těžiště podle plánu. A souhlasím, že může být i příliš vzadu, ale to by podle mne nebyl vůbec schopen stabilně klouzat mírným hodem z ruky. Z toho jsem usoudil, že je příliš těžký na čumák a proto hodně natažený. Takhle na dálku ale stěží můžeme poznat skutečný stav věcí.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 21.09.2015 16:04 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jinak Ty jsi popsal podrobně techniku startu na gumicuku. Nic proti tomu, ale já bych mu stejně radil, ať se to nejprve naučí normálně vlekat a teprve pak nechť zkouší vystřelování a ten gumicuk. Minimálně proto, že při vlekání šňůrou má pořád ještě jistou kontrolu nad procesem startu (může tah zvolnit nebo ho i přerušit - i když to v jisté počáteční fázi taky není zrovna bezpečné), kdežto při gumicuku jakmile ten volný model jednou vypustíš z ruky, tak už vše probíhá automaticky a nezastavitelně. Tedy i když se to najednou stočí k zemi, tak to v té zemi taky skončí a plnou rychlostí.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
ZIPP
|
Napsal: pon 21.09.2015 18:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.1.2007 Příspěvky: 1126 Bydliště: ŽATEC Obrázky: 0
|
Ještě dotaz...píšete zde, že se dá použít guma 3x3, nebo 1x3mm. Můžete mi někdo doporučit jakou značku gumy koupit?
_________________ Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.
|
|
Nahoru |
|
|
corona
|
Napsal: pon 21.09.2015 19:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2010 Příspěvky: 2457 Obrázky: 0
|
ZIPP píše: ..píšete zde, že se dá použít guma 3x3, nebo 1x3mm... .. jakou značku gumy koupit? Já psal 3 x 3, možná na A3 moc silná, ale tehdá jsem jinou neměl (krom 1x1). Byla od Pirelli.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|