Registrován: 27.7.2009 Příspěvky: 113 Bydliště: Praha 4
Ahoj, nevím, jestli to patří do této kategorie, ale nic lepšího mne nenapadlo. Potřeboval bych poradit s letadly na gumový svazek. Všude doporučovanou knížku od ing.Koutného se mi nedaří sehnat, tak se zeptám vás všech. Jak se vyvažuje letadlo, aby při přechodu z "motorového" letu po dotočení gumy letělo pořád dál stejným způsobem? Když jsem je zkoušel házet z ruky, abych je dovážil, tak hodně brzdí vrtule. Když jsem přidal závaží i víc, než by se mi zdálo rozumné, letový projev se vylepšil. Jaké dosahujete letové časy na gumový svazek? Máme letadla o rozpětí cca 50cm se standardní modelářskou gumou3x1mm jednoduše nataženou (délka mezi uchycením a vrtulí je asi 25cm), cca 180 otáček a délku letu můžete posoudit na videích na rajčeti - cca 10 sec. Guma je umytá, namazaná, zaběhnutá.... jinak ta letadla jsou tříplošník Fokker z HK a balzová cessna od guillows. http://tomtom8.rajce.idnes.cz/Free_Flight/ Pokud by měl kdokoli cokoli ke sdělí, i třeba úplnou samozřejmost, budu rád za každý příspěvek. Jinak nějaké EPP letadla na motor mám, něco málo jsem už nalétal, ale nejsem profík, jako spousta z vás. Díky Tomáš
Registrován: 26.1.2010 Příspěvky: 54 Bydliště: Uherské Hradiště
Vlákno patří asi do sekve Volný let. Uvedené modely nemám ale podle mne: Fokker má moc velký čelní odpor a nikdy asi "bez motoru" letět nebude. Cessna - u té by se to mělo podařit. Seřízení: 1. Nastavit těžiště podle plánu ( cca 35% hloubky křídla ) 2. Zaklouzat "bez motoru" tj. bez natáčení vrtule. (Fokker tady asi nepoletí dobře proto jsem psal, že "bez motoru" nepoletí). Upravit seřízení křídlo - VOP, u Cessny, tak aby aspoň trochu letěla. Nebude to žádný velký kluz ale asoň obstojně klesala a přistála. 3. Smyčku doporučuji tak velkou jak je velká vzdálenost mezi závěsy ( popř může být i větší tj. 250 - 300 ). Moc krátká smyčka má po startu velký kroutící moment a bude se to špatně seřizovat. 4. Natočit cca 100 - 150 otáček a zkoušet let. Pokud po startu půjde moc nahoru, upravit vyusení vrtule směrem dolů aby kompenzovala stoupání. Postupně přidávat a zkoušet. Vyosení by mělo být cca 3 - 5 stupně dolů, 2 - 3 stupně doprava 5. Postupně přidávat otáček až do max. počtu ( odzkoušet počet otáček při kterých dojde k přetržení svazku mimo model někde ve svěráku a pak natáče maximálně na 80% ) POZOR - rozdíl mezi letem na gumu a volným letem bude vždy. Nikdy to nepoletí úplně stejně. Ke konci se bude guma jen pomalu vytáčet a model asi poletí celou dobu na gumu.
Registrován: 5.9.2008 Příspěvky: 78 Bydliště: bratislava
Zaletani lietadla na gumu ma 2 fáze 1) nejdriv zaklouzani 2) potom zaletani v motorovem letu
Zaklouzava se s trochu natocenou gumou, ale vrtule i guma musí byt pritom zafixovaný proti pretaceni. Nejlepsi je ale vrtuli sundat úplne a dat tam namisto ni treba plastelinu o stejné hmotnosti. Vrtule sa tam dá az po zaklouzani namisto te plasteliny. Pri zaklouzani si hrajes s dovazovanim modelu, prihybani vyskovky, smerovky, negativu na kridlech
Zaletani v motorovom letu - zaletava se postupne tak ze se postupne zvyšuje pocet otácek natocenych do gumy. Chovani modelu v motorovem letu se koriguje podkladanimm hlavice vrtule. Pokud se model vzpina, vrtule se potlačí smerem dolu, pokud model uhyba moc moc doleva, vrtule sa vyosí doprava
Zaletani viceplosniku je cela věda
Naposledy upravil Branislav Tvrdoň dne čtv 05.06.2014 21:43, celkově upraveno 1
Důležité je svazek dobře promazat, mně se v klidu osvědčil silikonový olej Silkal 93. Dát gumu do pytlíčku (omytou), stříknout trochu oleje, promačkat a zavěsit. Dále 150 otářek je dle mě hrozně málo, to nemá skoro šanci nastoupat, pakliže je guma delší než aby bylo těch 150 otáček akorát. Zkusil jsem si od Koutnýho postavit Bobíka, naměřil jsem asi metr gumy TAN 3x1, čili ve smyčce nějaký půlmetr, před barákem točím 800 otáček a na louce až třeba 1600 otáček, ale to už je fofr. Nechci nijak zpochybňovat stavebnice, ale nikdy mi pořádně ze stavebnice nic nelétalo. Kdysi jsem někomu skenoval plánek pro Bobíka, kdyby byl zájem, můžu ho poslat. Video Bobíka od Koutného (postaveno za pár hodin s minimálními zkušenostmi na 800 otáček):
Gumáci jsou docela věda , podíval bych se kde je v okolí nějaká soutěž třeba v P30 . Tam ti určitě někdo poradí , záleží i na mnoha věcech . Vloni jsem zalétával P30 až rada zkušeného mistra ji naučila lítat. http://www.svazmodelaru.cz/odbornosti/k ... hp?kat=S10
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
Guma musí být delší, než je vzdálenost uchycení v trupu. Při natáčení se vrtule i s hlavicí vytáhne z trupu (pokud to tak máš udělané), guma se mírně napne a během natáčení se postupně přibližuje zpátky na své místo. Jen poslední část otáček se přidá s vrtulí na svém místě. U maket a podobných je naprostá většina letu motorová. Průřez gumy nesmí být tak velký, aby po startu model příliš divočil. Lepší je pomalu stoupat, potom pomalu klesat a s ještě běžící vrtulí přistávat.
Registrován: 6.3.2008 Příspěvky: 423 Bydliště: Ústí nad Labem
Model se zachyti za ten kolicek v takovem drzacku a vetsinou nejakym navijakem se natoci guma skoro ja 1000 otacek. Svazek jsem videl ,ze modelar natahnul az 1,5metru!!!!! Pri nataceni pomalinku kraci smerem k modelu a ten svazek se tim zkracuje. Model potom leta kolem 2,5 minuty. Kdyby model letel tuto dobu rovne,mohlo by se stat ze dokonce uleti. Aby model neuletel....musi se seridit tak,aby letal do kruhu. Takze to chce si pobrat s negativy...smerovkou....neni to fakt jednoduche. Ale kdyz se to udela je to parada.
_________________ Na vše mám SPEKTRUM :) Jenom na manželku nefunguje :(((( :)))))
Dobré, fajn, že kolegové poradí, ale z odpovědí je znát, že sami moc zkušeností z gumáky nemají.
Fokker je tak pro legraci. Cessna by mohla létat... otázkou je, kolik váží, kde máš těžiště, dobré by bylo znát úhel seřízení, pak to, zda máš vůbec na koncích křídel negativy, vyosení vrtule a způsob seřízení do zatáčky. To padání do pravé spirály může mít víc příčin, pravděpodobně malý úhel seřízení a chybějící negativ na pravém křídle. Pokud tohle nezvládneš, nemá smysl uvažovat o delším (namazaném, o větším průřezu, vytahovaném z trupu) svazku natočeném na víc otáček. Nevím, co je v té stavebnici za gumu, ale obávám se, že nic moc. Kup si Tan SuperSport.
Těžko takhle radit, chce to ten model vidět. Přinutit malou maketu ke spořádanému letu je umění, ale dá se to zvládnout. Na druhou stranu 2,5min let - tak leda v termice. Za klidu z té Cessny vymáčkneš časy do jedné minuty a to jen pokud je opravdu lehká, cca 30g bez gumy. Pé-třicítkář možná poradí, ale jen pokud má s podobnými modely zkušenost. P-30 je o dost jiná kategorie, modely jsou přirozeně stabilnější, létají motor vpravo, což sice minimaketa může taky, ale bude padat do té spirály. Přečti si ty odkazy na minimaketách a klidně se ptej, pokud víme, poradíme.
V sobotu bude elita našich minimaketářů na letišti v Rakovníku, pokud přijedeš, nasákneš tolika radami a zkušenostmi, že příští model poletí rovnou z prkna.
Registrován: 27.7.2009 Příspěvky: 113 Bydliště: Praha 4
Téééda, to jsem ani nečekal, že na RC mánii dostanu během jediného odpoledne tolik rad k záležitosti, která RC neobsahuje. Díky moc všem. Takže jaký teda svazek doporučujete? Teď mam v cessně asi o 5cm delší, než je rozteč uchycení a průřez jak jsem psal 3x1 a těch 200 otáček mi teda už přišlo na hranici únosnosti ( jak přetržení gumy, tak kolapsu letadla). Jestli jsem to správně pochopil, tak tenčí průřez, delśí guma a víc otáček. V kolika vrstvách tam tak máte ty uzlíky? Když se mi začne dělat třetí vrstva, tak už brzdím s natáčením. Na webu minimakety jsem koukal, jestli nebude lepší guma třeba 1x1 a namotat ve více smyčkách. Ale jaký vysledný průřez zvolit? Jo a ten tip se zaklouzáním bez vrtule, jen s dovážením místo ní je super! Ta vrtule takhle lehký model hrozně brzdí s dělá to neplechu. Já jsem vždycky trochu natočil gumu, aby vrtule netáhla, ale ani nebrzdila. Ještě přemýšlím, jak nakroutit řidící plochy, aby to zatáčelo a přitom je neulomit. Nalepit na konce VOP kousky čtvrtky a udělat tomu jakoby vytažené řidící plochy, abych nemusel kroutit tu tenkou potaženou balzu, ale jen klapky jako u vlaštovky? Blbost? A díky za nabídku plánku na bobíka. Budu za něj moc rád. Když tak přes SZ
Naposledy upravil Tomtom8 dne čtv 05.06.2014 23:41, celkově upraveno 1
Hele, tohle je těžký... to je na tři stránky formátu A4 hustě popsané...nechceš zkusit ten Rakovník?
Stručně: průřez menší nedávej, nepoletí to. Spíš naopak, čtyři nitě 3x1 Tan SS. Kolik to vydrží vyzkoušej na svazku, který mimo model natočíš do přetržení. Pak do stejných svazků toč max. 80%. Gumu před zhotovením svazku prohlédni, zda nemá kazy.... atd, atd, atd... projeď ty rady na minimaketách, tady se budem jen opakovat.
Na ocasky nic nelep, zatáčku neseřizuj směrovkou, ale vyosením VOP. Pro levou zatáčku měj při pohledu zezadu zvednutý levý konec VOP cca o 5mm oproti pravému, VOP a SOP tedy nesvírá pravý úhel! Chce to jiné očko na hřídeli, aby se nedělaly uzly, fungující volnoběh...
Především ale těžiště tak ve 30% od náběžky, pak podle toho úhel seřízení, vyosení vrtule... je toho spousta, v žádném případě to není o délce, průřezu a otočkách svazku! Do špatně seřízeného modelu můžeš dávat co chceš, pořádně nepoletí.
Je mi jasné, že nechceš hrabat do hotového modelu a plochy přelepovat, ale jinak to nepůjde. Ty výše popsané náležitosti na pláncích stavebnic nejsou, musíš si je ohlídat sám už při stavbě, což pochopitelně předpokládá jisté zkušenosti.
Upřímně, pokud z toho modelu dostaneš půlminutové stabilní lety, můžeš si gratulovat. Nebylo by to ale jinak i u zkušeného minimaketáře, i když ten by z modelu použil jen plánek a stavěl z úplně jiné balsy, než je v Guillowsech. Kolik Cessna váží?
Registrován: 27.7.2009 Příspěvky: 113 Bydliště: Praha 4
Tak jsem ještě vylezl z postele, našel váhu a letadlo a se vším všudy (i s gumou) váží 38g. Co myslíš tím "čtyři nitě"? To jsou jako dvě smyčky, prostě celkový průřez je 4 nitě... No rád bych se s někým zkušeným osobně potkal. Ten Rakovník nestíhám. Pak je Pelhřimov, to asi také ne... Jinak všechny akce samá Morava (. To tu není nikdo "z Prahé" :0)
Ano, čtyři nitě=dvě smyčky. Celkový průřez pak nejsou čtyři nitě, ale 12mm2
V Praze míváme setkání v Karlově Sklípku, ale vzhledem k plánovaným akcím, kde dojde k podobnému pokecu jako v hospodě, se asi v nejbližší době další Sklípek neuskuteční.
Možná bude něco v Panenském Týnci, koncem srpna oldtimery v Hořicích, tam se taky dozvíš spoustu věcí.
Registruj se na minimaketách, třeba si s někým dohodneš nějaké polétání.
Registrován: 5.9.2008 Příspěvky: 78 Bydliště: bratislava
Prurez gumoveho svazku v mm2 by mel byt rovný približne polovine hmotnosti modelu v gramech - myslím ze vazeno bez gumy (?) Ale záleží take na tvrdosti konkrétni gumy a na charakteru modelu. Kdyz to lita moc divoce tak jednu smycku uberes, kdyz to nechce stoupat tak jednu smycku pridas. Kup si gumu Tan Super sport jak radil kolega a kup si ji i do zásoby aby si mel treba 3 svazky na jeden model. Postupne muzes experimentovat i s delkou gumy.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru