Autor |
Zpráva |
Hiesbok
|
Napsal: úte 01.01.2013 15:39 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 5.9.2008 Příspěvky: 318
|
V první sérií letů jsem si ověřoval údaje načerpané z internetu. Porovnával jsem hodně paramertrů například letovou hmotnost modelu plochu křídla plošné zatížení s motorem , vyhořelým motorem a bez motoru atd. Na základě těchto informací jsem vybral několik modelů na testy.
Relativně těžší model měl problém ( po "lehkém" hození modelu ) získat takovou rychlost aby stoupal. Pokud tuto rychlost přesto získal letěl model velice dobře. Nikdy však nedosáhl potřebné výšky pro delší klouzavý let.
Relativně lehčí modely neměli problém ( po "lehkém" hození modelu ) získat včas potřebnou rychlost a tím i potřebnou výšku. V druhé polovině letu měl však model už takovou rychlost, že jakékoliv mírné (cca 0,1mm) nakroucení například směrovky způsobovalo v druhé půlce letu nekontrolovatelné rotace a pád modelů.
Pokud však model zůstal absolutně "rovný" létal vítečně a téméř vždy ulétl. (Klasický Dráček Éda s Rapier L1) Zážitek byl ale famozní.
Vzhledem k velkému rozpětí rychlostí v různých fázích letu jsem nedokázal definnovat "konstrukci" modelu odpovídající všem požadavkům. Vždy na konci testů vznikl první nebo druhý extrém.
Začal jsem proto pracovat na snížení rozpětí těchto rychlostí.
Ve finále mi vyšlo, že musím relativné těžšímu modelu udělit takovou počáteční rychlost, aby model zbytečně "nespotřebovával" motorový "čas" k získávání rychlosti, ale výšky.
Částečně mne inspirovali starty V1. Určitě řešili podobné problémy jako já.
Jak je vidět z videí, tak koncepce se nakonec docela osvědčila.
Místo katapultu házím model jako normální házedlo, kterému Rapier prodlouží stoupavý let.
Rapiér u těchto modelů pak v podstatě funguje jako druhý stupeň u raket.
Snížení rozpětí rychlostí modelu se osvědčilo.
Ještě musím vychytat přesnější váhy, rozpětí, plochy a nastavení těchto modelů (+ diference) a s pomocí tohoto "matematického" modelu můžeme v podstatě vyrobyt cokoliv a bude to relativně dobře létat.
200 letů je jak nic.
Počítám s tím, že ještě cca stovku letů "dám".
Naučit se zapalovat Rapiéry také chvilku zabere. Ale výsledek stojí za to.
Přeji hezký den RH
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 02.01.2013 8:29 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
Malá poznámka - já sice nemám letů tolik, ale nějaké "soutěžní" rapiery jsem měl. Mě se osvědčilo lehký model donutit letět nahoru spirálou, trochu jako gumáka. Pak je to v jistém smyslu "samoregulující" - při menší rychlosti točí na směrovku, ale má pozitiv "kontra", jehož účinnost stoupá s růstem rychlosti, tak to pokračuje celkem stabilně. Problém je v tom, že zalétávání chce pár startů a když si člověk spočte cenu motorů, tak docela "trpí"
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: stř 02.01.2013 12:56 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
Dneska jsem se pokusil o let s Cometem na Rapiera.... Zaklouzal jsem a ještě jsem posunul těžiště motorem co nejvíce dopředu, co to šlo. Byl jsem docela spokojený. S dobrým pocitem jsem zapálil motor, který chytl na poprvé (byl předvrtaný 1,5mm vrtákem jak mi doporučil pan Zigmund) a hodil... No co se pak dělo Asi 2metry přede mnou a 3metry nad zemí začal dělat přemety, několik za sebou se ztrátou výšky a po dopadu na zem, naštěstí v normální poloze, se ještě rozjel po zemi a ujel tak 4metry po zemi Kolem byl oblak dýmu, který pomalu odcházel povětřím pryč.... No, čekal jsem něco trochu lepšího, ale neodradilo mě to a vydal sem se domů dělat úpravy... Dal jsem ještě do čumáku malé závaží a udělal na konce křídel z nějakého celuloidu jakási křidélka na ,,potlačeno,, Druhý pokus, motor opět chytl hned a ve vzduchu v podstatě to samé, akorát přemety o mírně větším poloměru, dopad na zem a jízda po zemi. Křidélka jsem tedy potlačil o hodně víc a opět bezproblémový start, letadlo zprvu nabíralo výšku celkem rozumně, ale nakonec přešlo do přemetu o poloměru cca 6-7 metrů, který zakončilo políbením zeměkoule, naštěstí v rozumném úhlu, že se zklouzlo po spodju a nic se mu nestalo, uf S takovýmto potlačením křidélek letí v bezmotorovém letu naprosto perfektně s plynulou ztrátou výšky a ukázkovým přistáním Tak a teď co s tím??? 1, nevhodný model pro začátek, samokřídlo se zakřivenými konci křídel nutí dělat letadlo přemety 2, mám Rapiera L2HP.... přijde mi, že je dost výkonný, ale je to jen pocit, nemám s čím srovnávat 3, vyosení motoru? Motor mám uložený přibližně rovnoběžně s osou modelu, mám s tím zkusit laborovat? No, vidím to tak že Mesouna odložím a postavím nějaké účelové letadlo pro naučení a pak nějakou minimaketu s klasickými ocasními plochami... Pár fotek: Příloha:
P1020478.JPG [ 259.31 KiB | Zobrazeno 1848 krát ]
Očouzený spodek po vyhoření motoru, ještě že jsem uřízl to ostruhové kolečko... Příloha:
P1020481.JPG [ 235.62 KiB | Zobrazeno 1848 krát ]
Příloha:
P1020483.JPG [ 192.12 KiB | Zobrazeno 1848 krát ]
A přidaná křidélka pro trochu uspokojivější let... teda, jestli se těm komickým skokům vzduchem dá tak říkat
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: stř 02.01.2013 16:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
Hiesbok píše: Přeji dobrý den ve spolek. Rexi je potřeba létat a létat. Je to "blbá" rada, ale praxí jsem se nejvíce naučil. Do začátku bych si postavil jiné éro (doufám, že se mi sem obrázek načte). (náš model Čáp) Nevím čí je to konstrukce (někdo mi přinesl cca A5 z nějaké knížky a já to upravil do dnešní podoby) , ale na tomto modelu jsem se nejvíce naučil. Nízko položené těžiště , vzepětí do W, profil prohnutá deska. Nechá si toho "hodně" líbit a je docela odolný. Nejlepší na tom je, že létá hned, aniž bych cokoliv "šteloval". Pokud s modelem experimentuji (negativy, sop kontra pozitiv atd.) a nedaří se vrátím vše do původní polohy a model opět létá sám od sebe docela dobře.
Motory HP mají větší tah a kratší dobu hoření. Motor se snažím dávat vždy do osy. U tohoto typu modelu (samokřídlo) jsem někde viděl vyosení zadní části motoru směrem dolů. (cca do 1,5°) (motor umístěn za těžištěm) To by podle mne mohlo pomoci Přeji hezký den RH Tak ,,blbá,, rada to není, je mi jasné, že nejvíc zkušeností přináší praxe... Že mají motory HP větší tah mi bylo při koupi řečeno a asi to byla v tomto případě špatná volba, zkusím sehnat a použít normální a uvidím co to udělá. Ale ještě úplně první co udělám, tak zkusím vyosit směrem dolu, zda-li se to zlepší, už má jen 5 kusů L2HP tak je ještě použiju A když ani tohle nepomůže, zakoupím Čapa a bude... je to celkem líbivý model, stejně tak Marabu, viděl jsem ho na výstavě a moc se mi líbilo zpracování, jen tak dál.... Odpoledne jsem si byl zalétat s RC letadly abych si zpravil chuť z dopoledních neúspěchů
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
Petr 63
|
Napsal: stř 02.01.2013 16:47 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 6.10.2006 Příspěvky: 87 Bydliště: Nejdek okr.K.vary ČR Obrázky: 22
|
Dobry den . Tak ja už mam Čapa objednanyho Snad v letě něco nepodpalim.
|
|
Nahoru |
|
|
paplik
|
Napsal: stř 02.01.2013 17:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.2.2011 Příspěvky: 1037 Obrázky: 0
|
a co takhle raketoplány...nad tím jsi neuvažoval? zkloubit ty volňásky s RCčkem? myslí, že prolétáš míň motorů než se to naučíš a máš z toho větší požitek.
_________________ co si sám neuděláš, nedostaneš.
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: stř 02.01.2013 19:59 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
paplik píše: a co takhle raketoplány...nad tím jsi neuvažoval? zkloubit ty volňásky s RCčkem? myslí, že prolétáš míň motorů než se to naučíš a máš z toho větší požitek. Však mám taky koupené L3, že to nacpu do něčeho s RC ovládáním (zvětšeného Me 163 Cometu -já to éro prostě na Rapiera lítat naučím ) L2 jsem koupil do tohoto červeného jenom proto, že ho mám doma už leta postaveného, původní motory kupované se stavebnicí už nefungovaly, tak jsem ho chtěl prostě po těch letech vidět lítat... Úplně prvotní myšlenka byla postavit samokřídlo (Me 163), dvě serva na 1S Li-Po a malý přijímač. RC vybavení kolem 12gramů +motor L3 a z volňásku který se blbě učí létat budem ovladatelné letadlo.....snad Ale to až časem
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: čtv 03.01.2013 22:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
adamescu píše: potřeba létat a létat... Je to "blbá" rada - musim suhlasit ! Tak a teď co s tím??? urcite by so tam dal deflektor a s nim sa hral to bude na premety to prave, nebudes to musiet dovazovat na hlavu a docielis krasny klzavy let a pozrel by som sa na fora kde s cometom a rapiermi uz lietali http://www.hippocketaeronautics.com/hpa ... ,77.0.htmlhttp://www.jetex.org/scripts/yabb2/nph-YaBB.plhttp://www.smallflyingartsforum.com/YaBB.plVelmi pěkné stránky, díky za odkazy Moc si tam sice nepočtu a některé obrázky se nezobrazují, ale i tak je tam k čerpání mnoho informací.... Ještě k deflektoru? Nevím zda úplně správně rozumím, ale je to ono na obrázku v zadní části letadla... V podstatě by to mělo odklonit tah motoru směrem dolu v zadní části....a když se vychytá správný úhel, bude po přemetech. Příloha:
pic-hawk-howard-356w.jpg [ 15.23 KiB | Zobrazeno 1733 krát ]
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: pát 04.01.2013 19:51 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
Moc pěkná V1 Děkuji za hodně cennou radu O tomto jsem vůbec nevěděl. BV215 se mi moc líbí a chtěl bych jednou taky postavit, akorát nebude určitě na pohled moc pěkná, nemám na konečnou povrchovku buňky ale u mě je důležitější jak to lítá a ne jak vypadá...
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
XB8R
|
Napsal: ned 13.01.2013 10:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.8.2006 Příspěvky: 905
|
Na Rapiera L1 jsem měl Ohku od Hiesbök. Je pravdou, že se obtížně zalétává a zalétání se mi nikdy pořádně nepovedlo. Nakonec jsem objednal Čápa, tak se na něj těším a doufám, že bude dobře létat. Potom se chystám postavit model Jak 15, na který vyšel plán v RC revue 2/2002.
_________________ Logo 500 VBar, nano CPX
|
|
Nahoru |
|
|
XB8R
|
Napsal: pát 18.01.2013 9:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.8.2006 Příspěvky: 905
|
Tak mám Ćápa postaveného. Stavebnice je dobře udělaná, jediná věc, která byla špatně bylo to, že neseděly zámky na výškovce a směrovce. Zámky na směrovce jsem tedy udříznula směrovku přilepil natupo. Ještě musím udělat kontejner na motor z hnědé lepící pásky, protože drátěný držák motoru se mi moc nelíbí a když jsem měl Ohku, tak motor v držáku plandal. Až bude slušné počasí, tak se pustím do záletu
_________________ Logo 500 VBar, nano CPX
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: pát 18.01.2013 9:38 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
XB8R píše: Tak mám Ćápa postaveného. Stavebnice je dobře udělaná, jediná věc, která byla špatně bylo to, že neseděly zámky na výškovce a směrovce. Zámky na směrovce jsem tedy udříznula směrovku přilepil natupo. Ještě musím udělat kontejner na motor z hnědé lepící pásky, protože drátěný držák motoru se mi moc nelíbí a když jsem měl Ohku, tak motor v držáku plandal. Až bude slušné počasí, tak se pustím do záletu A nějaká fotečka by nebyla
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|