Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 08.10.2021 20:55 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.8.2011
Příspěvky: 1572
Bydliště: Náchod-nedaleko
blesk píše:
Raději nepočítat kolik stojí letová hodina... :-D


Ááááa... Koukám že jsme v Čechách!
No kdybych litoval peněz, budu luštit křížovky, ale protože mě to baví, jsem rád že nějaká náhrada za Rapiera vznikla a bude se i nadále dát létat s tímto pohonem modelů letadel.... A myslím že nebudu jediný, takže asi tak.

_________________
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 08.10.2021 21:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6529
Bydliště: Vsetín
Ale to bylo myšleno s nadsázkou... Hned se nevztekej :-D


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 08.10.2021 23:08 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11301
Bydliště: Břeclav, CZ
blesk píše:
Raději nepočítat kolik stojí letová hodina... :-D


Za mého mládí stál jeden motor ze ZVS Dubnica 6,- Kčs. To byla krabka a půl Marsek nebo skoro jedna Spart, jedna Clea a pod. Případně 3,5 čepovaných desítek či 2,5l benzínu. Při přepočtu na průměrný plat je to dnes kilo

Z tohoto pohledu jsou dnešní 2-5 € za motor v pohodě až láce.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 10.10.2021 9:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5877
Bydliště: Praha ČR
No hlavně klasické ZVS RM významně zdražily už dávno před revolucí - těch 5-6 korun to bylo fakt hodně dávno, už někdy v roce 1980 stály podle typu 12-15,50 kčs a proti tomu jsou současné ceny raketových motorů Klima i Estes fakt za pusu, reálně lze ty ceny z 1980 násobit deseti a k tomu mají současné ceny dost daleko.

U zde debatovaných nízkotlakých "eSek", pak Rapierů L a nyní TSP Tender je to bohužel trochu jinak - ty "kdysi dávno" bývaly fakt levné, tableta na start kolem koruny, což vycházelo na zdražení i po přepočtu kupní síly už u Rapieru L a současné TSP jsou pak dražší docela zásadně, bohužel :-(

Nicméně jak píše Rex - pokud bychom řešili jen ceny, tak se na modelařinu musíme logicky vykašlat úplně anebo se budeme držet jen pár nejmasovějších (a tím cenou nejdostupnějších) oborů. Pokud se ale chceme bavit, tak tohle logicky tolik neřešíme a koukáme spíš na faktor zábavy a v tomto ohledu také hodnotím blízké obnovení dostupnosti nízkotlakých motorů jasně pozitivně. Dokonce mne to asi namotivuje k tomu, že si zase nějakou "eSku" postavím, ještě mi doma zbývá pár Rapierů a úplně nebyla motivace něco tvořit, když by to bylo na vyhození po dopotřebování. Možnost dokoupit novou alternativu v tomto ohledu situaci docela posouvá...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 9:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5877
Bydliště: Praha ČR
Jinak k těm TSP motorům - docela zajímavý je L2HP, stojí stejně jako L2, ale má o 25% vyšší celkový impuls - vyšší tah, ale přitom doba hoření skoro stejná. Mám pocit, že u starých Rapierů také byla nějaká HP verze, ale tam byl impuls stejný, tedy vyšší tah, ale kratší hoření. Cenou za to je o milimetr větší průměr, nebude tedy možná přímá záměna (samozřejmě redukce by byla snadná).
L3 a L4 jsou pak impulsem trochu jinde - L2 odpovídá asi 3Ns, L2HP 4Ns, proti tomu L3 9Ns a L4 14Ns, což už je docela dost.
Proti Rapierům je to trochu jinde, Rapier L-4 měl tah asi 0,35N, TSP L-4 má ale 0,9N při podobné době tahu, tedy celkový impuls o dost vyšší. Do jisté míry to oddůvodňuje růst ceny, ty "velké TSP" jsou proti menším násobně výkonnější.
Z mého pohledu budou asi nové L3/L4 méně vhodné na volňásky, tohle bude vyloženě na RC modely, ať už ve stylu plachtění (krásně by to utáhlo F3K), tak na polomakety. Za přímou náhradu Rapierů bych bral TSP L1/L2, tam je rozdíl menší.

Z mého pohledu určitě zajímavé a pokud budou za ty necelé dva měsíce opravdu ke koupi, tak budu chtít vyzkoušet nejspíš oba extrémy - nejmenší L1 a největší L4.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 10:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6529
Bydliště: Vsetín
Tah 0,35N je docela málo ne? To odpovídá cca 35g, což není nic moc... není někde chybka?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 11:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5877
Bydliště: Praha ČR
blesk píše:
Tah 0,35N je docela málo ne? To odpovídá cca 35g, což není nic moc... není někde chybka?


Není, tohle co debatujeme v tomto vlákně nejsou klasické raketové motory, to jsou tzv. "letecké tryskové motory", případně se někdy říká "nízkotlaké raketové motory" - nemá to udělat svislý start, ale poslat model do výšky s použitím aerodynamiky. Viz třeba toto video: https://www.youtube.com/watch?v=s-gk5WMylao&t=103s , to to ukazuje celkem hezky.
Prostě hoří s nízkým tahem, ale mnohonásobně déle než raketové - klasický raketový motor hoří obvykle méně než 3s, výjimky s dlouhým tahem jsou, ale nenapadá mne nic, co by hořelo déle než 8-9s. Tady jsme ale v oblasti, kde 15s je běžná hodnota a občas je to i nad 20s...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 12:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6529
Bydliště: Vsetín
Jojo to jsem tak nějak pochytil, ale stejně se mi to zdá docela málo... ale to je nejspíš "deformace" z vrtulí, kde se bavíme spíše v řádu stovek g, nebo jednotek kg.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 12:23 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.8.2011
Příspěvky: 1572
Bydliště: Náchod-nedaleko
tomashr píše:
Jinak k těm TSP motorům - docela zajímavý je L2HP, stojí stejně jako L2, ale má o 25% vyšší celkový impuls - vyšší tah, ale přitom doba hoření skoro stejná. Mám pocit, že u starých Rapierů také byla nějaká HP verze, ale tam byl impuls stejný, tedy vyšší tah, ale kratší hoření. Cenou za to je o milimetr větší průměr, nebude tedy možná přímá záměna (samozřejmě redukce by byla snadná).
L3 a L4 jsou pak impulsem trochu jinde - L2 odpovídá asi 3Ns, L2HP 4Ns, proti tomu L3 9Ns a L4 14Ns, což už je docela dost.
Proti Rapierům je to trochu jinde, Rapier L-4 měl tah asi 0,35N, TSP L-4 má ale 0,9N při podobné době tahu, tedy celkový impuls o dost vyšší. Do jisté míry to oddůvodňuje růst ceny, ty "velké TSP" jsou proti menším násobně výkonnější.
Z mého pohledu budou asi nové L3/L4 méně vhodné na volňásky, tohle bude vyloženě na RC modely, ať už ve stylu plachtění (krásně by to utáhlo F3K), tak na polomakety. Za přímou náhradu Rapierů bych bral TSP L1/L2, tam je rozdíl menší.

Z mého pohledu určitě zajímavé a pokud budou za ty necelé dva měsíce opravdu ke koupi, tak budu chtít vyzkoušet nejspíš oba extrémy - nejmenší L1 a největší L4.


Zrovna včera jsem na parametry nových motorů koukal a vůbec jsem z toho nebyl moudrý jelikož si už nepamatuji parametry Rapierů....

Co ale vím, tak L2 HP měl proti standardnímu L2 opravdu zvýšený tah, ale vykoupený kratší dobou hoření.

Jinak mi z toho všeho vyplývá, podle toho co tady čtu, že pro modely, které dřív fungovaly s Rapierem L2, budou nyní dostačovat L1?

_________________
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 12:29 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.8.2011
Příspěvky: 1572
Bydliště: Náchod-nedaleko
blesk píše:
Tah 0,35N je docela málo ne? To odpovídá cca 35g, což není nic moc... není někde chybka?


Když to porovnám s mým oblíbeným reálným Me-163B Komet:
Max tah motoru necelých 15 kN
Max vzletová hmotnost cca 4300kg
Jak jim to upalovalo do 10 km výšky... ;)
Stoupavost je uváděna 81m/s!!!
A ano, jsme rozmazlený z vrtulových pohonů :)

_________________
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 13:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5877
Bydliště: Praha ČR
REX píše:
Jinak mi z toho všeho vyplývá, podle toho co tady čtu, že pro modely, které dřív fungovaly s Rapierem L2, budou nyní dostačovat L1?


Není to k tomuto závěru daleko, ale ne zas tak docela. TSP L1 je tahem spíš ekvivalent Rapieru L2 než L1, je o něco "ostřejší" - o něco kratší hoření, ale tah fakticky stejný. TSP L2 už má stejnou dobu hoření jako Rapier L2, ale tah vyšší, takže celkový impuls větší.
Je to prostě posunuté - TSP L1 je výš než stará L1, ale přeci jen kousek pod L2.
V praxi to nemusí být špatné - valná většina osvědčených modelů na Rapier L1 poletí slušně i s TSP L1, modely na staré L2 pak poletí s novými L1 i L2.
Podle grafů co kdysi vyšly, by nový L2 měl celkem přesně odpovídat starému L2HP, nový L2HP je o kus výše.

A u starý-nový L3 a L4 je to zase stejné, je to prostě vždy o kus výše.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 13.10.2021 10:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5877
Bydliště: Praha ČR
Ještě poznámka k poštovnému při koupi přímo z Německa od Klima - zrovna jsem něco jiného od Klima objednával (včetně raketových motorů), takže info na 100% aktuální...
Je to tak, že do CZ posílají DHL, není rozdíl mezi motory či bez nich, cena 12,93EUR plus něco málo za hmotnost (asi 1EUR za každé kilo). Dorazilo asi za tři pracovní dny, pohoda.
Za mne žádná tragédie, přirozeně u jedné krabičky motorů by to bylo tragické, ale už při objednání v hodnotě něco nad 100EUR to začíná být přijatelné.
Na okraj - stavebnice raket i klasické motory mají proti ceně u našeho distributora o poznání levnější. Ne že by ceny u nás byly nějak vyloženě ulítlé, to bych jim křivdil, ale tak 10% rozdíl je skoro na všem, tu a tam i více. Ve výsledku se při objednání za 150EUR už nákup přímo od Klima raketen proti koupi u nás už i s tím poštovným jednoznačně vyplatí.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.10.2021 14:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5877
Bydliště: Praha ČR
Asi poslední "předběžný příspěvek" - ty motory už jsou na https://www.raketenmodellbau-klima.de skladem a dostupné... Jen to ještě nemají v žádné inteligentní kategorii, chce to do okna hledání napsat TSP a je to.

Až budu dělat další objednávku, tak si nějaké na zkoušku vezmu, zatím ale netuším, kdy to nastane.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz