Poslední dobou se bavím stavbou různých samokřídel, zatím s výraznou šípovitostí která je stabilizuje už jako taková. Napadlo mě pokusit se stvořit samokřídlo s víceméně rovným křídlem, bez té šípovitosti. Výjimečně postavím i trup a protože se rovného křídla trochu bojím, dostalo to i směrovku. Taky výjimečně Takových křídel létá docela dost, ale já si chtěl vyzkoušet vlastní konstrukci. Při kreslení jsem počítal s lineárním zkroucením křídla počínajícím na třetím žebru od osy a hodnotou -3° na konci. To se na předchozích bezocasých modelech osvědčilo.
Pár obrázků z konstrukční přípravy:
Příloha:
svah_00.jpg [ 62.48 KiB | Zobrazeno 7196 krát ]
Příloha:
svah_00.jpg [ 62.48 KiB | Zobrazeno 7196 krát ]
těžiště vychází dost vepředu, bez trupu, respektive jeho čumáku, bych to asi nedovážil:
Příloha:
CG.png [ 369.61 KiB | Zobrazeno 7196 krát ]
část vyfrézovaných dílů křídla:
Příloha:
svah_002.jpg [ 88.96 KiB | Zobrazeno 7196 krát ]
náběžka dává rozteče žebrům vepředu, podpěrná lišta zase vzadu. Ta při lepení zajišťuje také správné geometrické zkroucení křídla; používám ji dokud neuzavřu torzní skříň.
Před záletem jsem ladil těžiště; musel jsem dopředu umístit "AA tužkovky" NiMh a ještě 100g olova... Hmotnost pak vyšla na cca 630g, plošné zatížení je pak asi 17g/dm2. První hody z ruky byly trochu hopsavé, ale po pár pokusech jsem to doladil a dotrimoval, pak následovala napínavá zkouška vlekání gumicukem. Nic adrenalínového se nedělo, dá se i dost natáhnout výškovka při vypuštění. Dnes (27.10.2022) jsem s sebou konečně vzal kamerku s nabitou baterkou a výsledek jsem trochu sestříhal. Vítr byl slabý, dosahované výšky nic moc, ale i tak se povedly až minutové lety; jeden z nich je ve videu obsažený (jako důkaz ). Kamerka je mizerná, vím. Pracuje se na lepší.
Tys vlastně zvětšil Arabelu a trošku ji natáhnul zadek.
No to teda ne, kreslil jsem od čistýho papíru Tvary jsem ladil tak, aby mému oku lahodily, byla řada verzí než jsem to pustil do frézky; možná je to něčemu podobný...
Dneska jsem dost polétal, nejmíň 20 startů na gumicuku, z toho některé minutové, v tomhle počasí. Řekl bych, že to létá líp než ten 1800mm prevít se šípovitým křídlem...
Také dnes jsem den strávil na letišti. Rozlétal jsem křídlo s pohonnou jednotkou - no name 2822 (z bublinkového P-38) a 2s 1500mAh. Trochu jsem laboroval s potlačením motoru, dopoledne jsem i musel dovážit těžšími mincemi (nic vhodnějšího v tu chvíli nebylo po ruce ). Ale výsledek mě celkem potěšil, po jemnějším doladění to bude docela hodné éro do klidného počasí.
... Co tam máš za profil a jakou máš těžištní zásobu ?
Profil mám paskvil vzniklý v Corelu, kdy jsem několik řídících bodů popotahoval tak, aby se mi výsledek opticky líbil... Vycházel jsem z profilu co jsem někde našel na netu, "ladím" ho postupně v průběhu svých předchozích samokřídlých výtvorů.
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10705 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
Taky jsem věřil u samobrk a delt na tyhle "výpočetní" programy. Výsledek je, že s těžištěm podle nich vše na zádech padalo jak šutr a mnohdy i půlka páky na "potlačení" nestačila. Tak mám skoro u všech těhle potvor těžiště posunutý o 10-15 mm dozadějc, což je tak 36-38%. Každej říká, jak je těžiště na samobrku kritický a ono trt.
Taky jsem věřil u samobrk a delt na tyhle "výpočetní" programy. Výsledek je, že s těžištěm podle nich vše na zádech padalo jak šutr a mnohdy i půlka páky na "potlačení" nestačila. Tak mám skoro u všech těhle potvor těžiště posunutý o 10-15 mm dozadějc, což je tak 36-38%. Každej říká, jak je těžiště na samobrku kritický a ono trt.
Tomuhle věřím, posouval jsem za tu vypočtenou hodnotu a začlo to dělat nedobrotu. Na vícero křídlech. Na létání na zádech nemám ambice, důvod
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10705 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
jyrry píše:
Na létání na zádech nemám ambice, důvod
Nevěřím, že si nevymrskneš nic z akrobačky, kde je to aspoň chvíli na zádech. Xenii NG musím točit překrutem nebo zvratem, lítá tak rychle, že při normální zatáčce by mě ulítla z dohledu.
Dnešní testování čtyřklapkového samokřídla (napípáno poprvé na Mz-16), zkouška nové vrtule - sklopka 8x6, zkoušení brzd. Motor s vylágrovanými ložisky přijde vyměnit, ale jinak to myslím má potenciál pro další laborování.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru