Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 68 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 14:00 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 29.10.2014
Příspěvky: 397
Bydliště: Litovel - Rozvadovice
martinni píše:
Ok, ale jak tedy doladit např. teziste RES modelu. Mě třeba RES při dive testu prudce vybírá. Při rovném letu model houpal, takže jsem musel potlačit. S těžištěm jsem zatím nehybal, ale myslím, že těžiště bude příliš vpředu. Budu zkoušet. Co bys tedy doporučil za postup?



Jestli při dive testu rychle vybírá má velký úhel seřízení, samotná poloha těžiště zde nemá vliv.
Jestli při rovném letu houpá, tak má buď velký úhel seřízení a nebo těžiště vzadu.
Všimni si, že velký úhel se ti v těch příkladech ukazuje 2x- zaměř se na něj, těžištěm to není

Co dělal model při dalším dive testu po vytrimování VOP na vodorovný let? Vybírá pořád rychle? Tipuju, že ano.

Nevím co máš za RES, ale budeš muset laborovat s úhlem seřízení, zda máš VOP s klapkou a navíc ještě pevnou část nalepenou natvrdo na trup, bude to trochu horší. Budeš muset podkládat křídlo a zkoušet, má teď nejspíš velký uhel náběhu, jestli máš VOP šroubovací podkládej zde, tak aby jsi měl klapku pořád v 0. Pozor když budeš ladit, jen polohu těžiště mohlo by se stát, že sice budeš mít klapku v nule, ale poletí to na zbytečně předním težišti a výkony modely budou horší, případně trup nebude při letu vodorovně = odpor. U větroně má však vliv úhel seřízení a poloha háčku také na výšku startu na gumě!! Není to úplně jednoduché, jak se na první pohled zdá...


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 14:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2006
Příspěvky: 552
Bydliště: Praha 8
TomHlavinka píše:


Jestli při dive testu rychle vybírá má velký úhel seřízení, samotná poloha těžiště zde nemá vliv.
Jestli při rovném letu houpá, tak má buď velký úhel seřízení a nebo těžiště vzadu.
Všimni si, že velký úhel se ti v těch příkladech ukazuje 2x- zaměř se na něj, těžištěm to není

Co dělal model při dalším dive testu po vytrimování VOP na vodorovný let? Vybírá pořád rychle? Tipuju, že ano.

Nevím co máš za RES, ale budeš muset laborovat s úhlem seřízení, zda máš VOP s klapkou a navíc ještě pevnou část nalepenou natvrdo na trup, bude to trochu horší. Budeš muset podkládat křídlo a zkoušet, má teď nejspíš velký uhel náběhu, jestli máš VOP šroubovací podkládej zde, tak aby jsi měl klapku pořád v 0. Pozor když budeš ladit, jen polohu těžiště mohlo by se stát, že sice budeš mít klapku v nule, ale poletí to na zbytečně předním težišti a výkony modely budou horší, případně trup nebude při letu vodorovně = odpor. U větroně má však vliv úhel seřízení a poloha háčku také na výšku startu na gumě!! Není to úplně jednoduché, jak se na první pohled zdá...


Díky, budu laborovat. Zatím jsem s tím létal jak to bylo. Laborovat možná budu dnes. Mám šroubovací střední díl křídla, výškovka je s klapkou a napevno. Podkládat tedy musím křídlo. Jestli tomu rozumím správně, pokud mám velký úhel seřízení, tak budu podkládat křídlo na straně u odtokovky, je to tak?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 14:58 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 15.2.2005
Příspěvky: 149
Bydliště: Plzen
Neni v tom nic zahadneho.
Dive test existoval uz v dobe, kdy pan Penaud vymyslel letadlo a dosud se na tom nic nezmenilo.
Kazde letadlo ma s ohledem na podelnou stabilitu dva zakladni body: teziste a neutralni bod. Neutralni bod je dan navrhem letadla.
V cim vetsi vzdalenosti je teziste pred neutralnim bodem, tim vetsi je zasoba podelne stability.
Kdyz je teziste v neutralnim bodu, stabilita je nulova.
Kdyz je teziste za n.b., model je nestabilni.
To je vsechno.
Poloha teziste soucasne koresponduje s uhlem mezi kridlem a vyskovkou (podelne V)
Motor s tim nema vubec nic spolecneho.
Dive test poslouzi k priblizemu urceni zasoby stability (v nasich podminkach se neda lepe zjistit). Modely pro zacatecniky (SkySurfer) maji umyslne velkou zasobu stability, teziste je daleko pred n.b.
Presnejsi poloha teziste se pak zjisti dalsimi testy, presne jak pise Tomas. Zdlouhave. Pro fajnsmekry, kteri uz vi o co jde a co chteji.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 15:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 29.10.2014
Příspěvky: 397
Bydliště: Litovel - Rozvadovice
martinni píše:

Díky, budu laborovat. Zatím jsem s tím létal jak to bylo. Laborovat možná budu dnes. Mám šroubovací střední díl křídla, výškovka je s klapkou a napevno. Podkládat tedy musím křídlo. Jestli tomu rozumím správně, pokud mám velký úhel seřízení, tak budu podkládat křídlo na straně u odtokovky, je to tak?


Ano je to tak, model takhle jak je z výroby má zbytečně moc velký uhel seřízení. Buď jsi zalepil vop špatně ty a nebo to má výrobce špatně. Kdyby jsi to tak nechal budeš mít těžiště moc vepředu a model bude méně výkonný a při malé VOP (kterou asi nejspíš máš) také špatně řiditelný

Jelikož máš VOP s klapkou, tak nastav klapku, tak aby byla pěkně rovně s pevnou částí - nulová výchylka.
Těžiště nech teď tak jak je, zkus dive test, když bude moc rychle vybírat podlož odtokovku křídla- tím zmenšíš úhel náběhu - a tím zmenšíš úhel seřízení. Až bude vybírat příjemně dejme tomu za 2-3vteřiny (u každého je to příjemně trochu jinak) tak postupně dovažuj model, tak aby klouzal pěkně pomalu a nehoupal a ani nepikoval. VOP celou dobu netrimuj nech v nulové výchylce! Až to bude jakštakš lítat, tak lehce dotrimuj - dolaď kluz. Kdyby byla výchylka na klapce nakonec zase viditelně nahoru nebo dolů, opakuj podkládání křídla. Klapka VOP by měla mít po zalítání nulovou nebo prostě co nejmenší výchylku, jinak je to zbytečný odpor a ztráty (něco málo trimovat však budeš vždy). Jestliže budeš muset mít korekci pod křídlem nakonec moc velkou poletí ti trup šikmo (dokopce) a nezbyde ti nic jiného než VOP stejně uřezat a přilepit "správně"

To je test úhlu seřízení teprve při rovném letu. Jenže jen rovně nelítáš! Často to chce zase trochu změnit kvůli kroužení. Často při rovném letu úhel seřízení vyhovuje, ale v kroužení je malý. To je takové to, že musíš půlku kruhu tlačit a půlku kruhu tahat a to je strašně nepříjemné zvlášť u lehkého modelu. No a jak jsem psal, třetí situace s úhlem seřízení je na šňůře. Nakonec si musíš z těch tří situací udělat kompromis.


Naposledy upravil TomHlavinka dne ned 26.04.2020 8:24, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 20:30 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 28.10.2012
Příspěvky: 76
Pan Hořejší to alespoň "nakousnul".....
.... u kluzáků se obecně snažíme seřídit model tak, aby bylo těžiště co nejvíce vzadu ... resp. čím je těžiště více vzadu, pak máme menší "úhel seřízení" a ... menší odpor !!!!!
... a dive testem ověříme, resp. zjistíme, zde-li máme alespoň "trochu stability k dobru"....
Dive test se provádí takto: Těžiště umístíme podle plánku, model vytrimujeme na co nepomalejší let, ale aby nehoupal, t.zn. těsně před "houpáním" a ... pak teprve dive test. Když vybírá "ostře", můžeme těžištěm vzad, pak znovu vytrimovat na nejpomalejší let a dive test a tak dokola, až ... se nám to "bude líbit". Až to bude naladěno tak, že "to" vybírá "ne prudce", jsme u cíle....že ovšem např. "hodné" chování modelu bude pryč, je možné ... pak ovšem musí nastoupit jiné kritérium než nejmenší "odpor" a ... těžištěm vpřed, až se nám letové vlastnosti budou líbit....
Dive test je možné aplikovat u všech větroňů, i modely A2 (F1A) dokázaly "sletět" dolů počumáku, zvláště v dobách "klidovek", které se seřizovaly na cca 1,5stupně...pak stačil závan a už se to sypalo....
Když i u RESky dáte těžíště vzad, tak se i Reska sesype rovně dolů....
Někteří soutěžící létají se zadní centráží, ale pak stále "řídí"...
Akrobat se seřizuje jinak, resp. tak, že vystoupat, po kouli dolů,pusti páčky a .... trimovat tak dlouho, až to jede bez zásahu řízení kolmo dolů stále.... pak na plný plyn kolmo nahoru a ... vypodkládáním motoru se musí dosáhnout rovný let nahoru bez řízení...to je základní trimování, dlá jsem se nedostal...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 21:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9258
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
JiriB píše:
Akrobat se seřizuje jinak, resp. tak, že vystoupat, po kouli dolů,pusti páčky a .... trimovat tak dlouho, až to jede bez zásahu řízení kolmo dolů stále.... pak na plný plyn kolmo nahoru a ... vypodkládáním motoru se musí dosáhnout rovný let nahoru bez řízení...to je základní trimování, dlá jsem se nedostal...

Takto sa nastavuje iba vyosenie motora. Už predtým musíš mať nastavené ťažisko. Rovný let v normálnom horizontálnom lete aj v zrkadlovom...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 23:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2006
Příspěvky: 552
Bydliště: Praha 8
Díky všem. Vidím, že se v těch postupech trochu lišíte. Někdo dive testem ladíte pouze těžiště, někdo úhel seřízení a následně těžiště.

Byl jsem laborovat. Jak radil TomHlavinka podkládal jsem postupně křídlo na strane odtokovky a rozdíl se skutečně dostavil, nutnost potlačení je menší, teď je klapka cca o necelý milimetr potlacena. Ještě podložím více křídlo na cca 2 mm pod odtokovkou. Potom by klapka výškovky mohla být v nule.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 23:56 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 19.5.2009
Příspěvky: 218
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
Tak si dovolím přihodit taky něco jako názor . .či spíš reakci na Jiri B

Pan Hořejší to alespoň "nakousnul".....
.... u kluzáků se obecně snažíme seřídit model tak, aby bylo těžiště co nejvíce vzadu ... resp. čím je těžiště více vzadu, pak máme menší "úhel seřízení" a ... menší odpor !!!!!


Dovolím si zastávat názor, že u větroňů, pardon kluzáků, je rozhodující zda chceme letět na minimální klesavosti, nebo maximální klouzavosti ..
Což sice souvisí i s tím odporem, ale hlavně jde o úhel obtékání profilu a tím ony drobnosti jako je Cy/Cx či Cy^1,5/Cx ...
A v tom režimu by jsme to měli uřídit . . a je tedy otázkou, s jakou centráží toho dosáhneme, na co si troufneme s tou zásobou stability, čili jak daleko je T před NB . .
Doufám, že jsem se moc nespletl . .
Leon


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 0:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 818
Bydliště: Žďár n. S., ČR
TomHlavinka píše:
Dive test není zkouška polohy těžiště, je to zkouška správného úhlu seřízení! Tedy vzájemném úhlu nastavení křídla a úhlu nastavení VOP. Na stabilizační a letové vlastnosti má vliv úhel seřízení a né těžiště! Poloha těžiště a jeho změna je jen reakcí na akci a tou akcí je změna seřízení to tvé trimování VOP. Dá se říct, že poloha těžiště vlastně řídí rychlost kluzu...
Pohnu s jedním, musím pohnout s druhým. Parametr úhel seřízení má výrazně větší vliv na chování než poloha těžiště.
TomHlavinka píše:
Jelikož máš VOP s klapkou, tak nastav klapku, tak aby byla pěkně rovně s pevnou částí - nulová výchylka.
Těžiště nech teď tak jak je, zkus dive test, když bude moc rychle vybírat podlož odtokovku křídla- tím zmenšíš úhel náběhu - a tím zmenšíš úhel seřízení. Až bude vybírat příjemně dejme tomu za 2-3vteřiny (u každého je to příjemně trochu jinak) tak postupně dovažuj model, tak aby klouzal pěkně pomalu a nehoupal a ani nepikoval.
To plně podepisuju :!:
Co se týká ladění těžiště, používám u větroňů právě tuto "neortodoxní" metodu. Začnu s těžištěm spíš vepředu. (Předpokládám, že úhel seřízení je jakž takž v pořádku.) Natrimuju postupně výškovku tak, aby v bezvětří přiměřeně provedený dive-test mírně vybíral. (Samozřejmě konečný trim musí být jen nepatrný vůči neutrálu, jinak musím upravit úhel seřízení.) Pak na výškovku už nesahám a opatrně posunuju těžiště dozadu k pomalému "vodorovnému" kluzu bez houpání. Jakmile model periodicky zpomaluje a objeví se náznak houpání, jsem už moc vzadu.

Jak bylo řečeno Tomem, dive-test není zdaleka jen o těžišti, ale spíš o úhlu seřízení a trimu výškovky. Popsaný postup vede k nalezení jemné rovnováhy výškovka (úhel seřízení) - těžiště. Mně pro mé rekreační létání vyhovuje (Solius by neměl být výjimkou), ale nikomu ho nevnucuju :) .

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 1:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 639
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
Základní předpoklad úspěšného dive testu:
Začít s modelem správně vytrimovaným pro "vodorovný" let (nejlépe bezmotorový kluz).
Po každé změně polohy těžiště je nutné model znovu vytrimovat a teprve poté dive test opakovat.

Trim výškovky (úhel seřízení) a poloha težiště působí v součinosti. Vytrimování vodorovného letu a následný dive test pomáhají tyto dva děje oddělit.

zelkar píše:
... Natrimuju postupně výškovku tak, aby v bezvětří přiměřeně provedený dive-test mírně vybíral. (Samozřejmě konečný trim musí být jen nepatrný vůči neutrálu, jinak musím upravit úhel seřízení.) Pak na výškovku už nesahám a opatrně posunuju těžiště dozadu k pomalému "vodorovnému" kluzu bez houpání. Jakmile model periodicky zpomaluje a objeví se náznak houpání, jsem už moc vzadu....

Takto se samozřejmě nedá nic naladit!!!
Hypotetický příklad: težiště je extrémně v předu. Trimování v dive testu povede k velmi přitažené výškovce. Určitě je poloha težiště správný prostředek, jak kompenzovat příliš přitaženou výškovku? Čím je vlastně způsobené vámi popisované houpání, těžištěm příliš vzadu nebo příliš přitaženou výškovkou pro danou polohu těžiště?
To první totiž vede k nestabilitě (s vyšší rychlostí se model více klopí k zemi), to druhé příliš rychlému vybírání a překompenzované stabilitě.
Zde jsou odkazy i s obrázky:
https://www.rc-zoom.cz/jak-postupovat-p ... elu-2-dil/
http://www.lsmodel.cz/odkazy/optima_3.html


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 5:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9258
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Matko rošvic. :roll:

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 9:16 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10983
Bydliště: Břeclav
Grugh píše:
Takto se samozřejmě nedá nic naladit!!!
Hypotetický příklad: težiště je extrémně v předu. Trimování v dive testu povede k velmi přitažené výškovce.


Jsi si tím jistý?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 9:21 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 818
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Grugh píše:
Hypotetický příklad: težiště je extrémně v předu. Trimování v dive testu povede k velmi přitažené výškovce.

Zde jsou odkazy i s obrázky:
https://www.rc-zoom.cz/jak-postupovat-p ... elu-2-dil/
http://www.lsmodel.cz/odkazy/optima_3.html
V této situaci bude model dive-test extrémně rychle vybírat, takže uvidím zřetelně, že výškovka je blbě. Je blbě, protože musí být blbě kvůli přednímu těžišti, souhlasím. (Psal jsem o ladění těžiště, kdy je model zhruba v pořádku.)

Ty obrázky jsou notoricky známé, nic proti nim. Problém je v tom, že řada začátečníků v nich přestává vnímat výškovku. Vidí komentovanou jen polohu těžiště a podceňují nové nastavení do vodorovného letu - dostkrát jsem to někomu vysvětloval. Samotné vybírání nebo nevybírání v dive-test primárně ukazuje nastavení výškovky, těžiště je tam jen skryto v pozadí.

Celá věc je o rovnováze těžiště - výškovka, v tom se jistě shodneme. Dělá se taneček krok-sun-krok víckrát dokola. Kterým krokem taneček začnu, je celkem jedno, pokud chápu, k čemu má tanec směřovat.

Nemyslím si, že jsme v rozporu. Ale jak říkám, nikomu nic nevnucuju, ať si každý volí pořadí kroků jak myslí.

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 9:52 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 10.3.2010
Příspěvky: 143
Leon píše:

Dovolím si zastávat názor, že u větroňů, pardon kluzáků, je rozhodující zda chceme letět na minimální klesavosti, nebo maximální klouzavosti ..

Leon


Môžem poprosiť o vysvetlenie, aký je rozdiel medzi minimálnou klesavosťou a maximálnou kĺzavosťou?
Lebo som si myslel, že je to to isté.
Ale asi nie, že?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.04.2020 10:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 818
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Zjednodušeně
minimální klesavost - kloužeš nejdelší dobu (klesáš nejpomaleji v klidném vzduchu z dané výšky)
maximální klouzavost - doletíš nejdál (v klidném vzduchu z dané výšky)
Víc zde http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2009/04/polara.php

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 68 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz