Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 68 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5613
Bydliště: Praha ČR
martinni píše:
Ok, ale jak tedy doladit např. teziste RES modelu. Mě třeba RES při dive testu prudce vybírá. Při rovném letu model houpal, takže jsem musel potlačit. S těžištěm jsem zatím nehybal, ale myslím, že těžiště bude příliš vpředu. Budu zkoušet. Co bys tedy doporučil za postup?


No to je přesně další příklad toho, co píšu - u RESky obvykle nebude dive test rozumně fungovat, model se zatížením často i pod 12g/dm2 ti bude nutně vyplavávat v důsledku rychlého zpomalování po rozjetí.
Tady je třeba těžiště doladit pokusy za letu.
Za mne bych se u RES odpíchl od polohy udané výrobcem, pak seřídil kluz na výškovce. Chvíli s tím létej, vnímej hlavně pocity v zatáčce a hodně zajímavé je, co udělá model při mírném větru - jestli poletí podobně po i proti větru anebo se proti větru začne vzpínat (zpomalí určitě, ale občas vyloženě zvedne čumák).
Následně bych určitě dal těžiště o 5mm dozadu (pokud se vzpínal, tak bez debaty, ale zkusil bych to tak jako tak). Pokud se model nezačne chovat "nepříjemně" (patrný růst nestability, "divné" chování v zatáčce) a navíc se zlepší to chování proti větru, tak je vše OK, lze případně zkusit ještě trochu posunout, ale u RES bych to nehrotil. Pokud by se naopak hůře choval, tak se vrátíš zpátky a tak dokola.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1457
Bydliště: Blatnica, SR
tomashr píše:

Tohle ale zrovna taky není pravda - dive test prostě jen ukazuje polohu těžiště ve vazbě na seřízení. Pokud bys ho chtěl pro akrobatický větroň, tak prostě požadovaný cíl testu bude to, že po uvolnění knyplu poletí stále rovně a vybírat bude jen minimálně či vůbec. Já bych dokonce řekl, že u akrobatického větroně bude dive test fungovat celkem použitelně.
U motorového akrobata už je to trochu jinak, tam se musí kromě těžiště ladit i vyosení motoru, k tomu by víc napsali jiní. Můžu jen říct, že například jeden z důležitých testů akrobata jsou opakované rovné lety normálně a pak na zádech, při špatném těžišti a/nebo vyosení motoru bude rozdíl zásadní.

Myslel som samozrejme akrobata typu "extra" so súmerným profilom. Ten, keď bude korektne vyladený tak by mal pokračovať v dráhe letu. U vetroňov je ten test použiteľný vždy, ale ako píšem, je to len ako hrubý nástrel, prípadne overenie, či nie som úplne "mimo" s nastavením.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1237
Bydliště: Brno
Moje zkušenost třeba se Sky Surferem byla, že dive test je dost těžké udělat korektně - a to hlavně jeho první část nebo prerekvizitu: model vytrimovaný pro vodorovný let. Sky Surfer má poměrně široký rozsah nastavení výškovky, při kterém letí vodorovně, jen různě rychle. A je těžké poznat jestli "se to teď zhouplo" poryvem větru, anebo tím, že už mám přitaženo moc. Pak samotný dive test je tímto hodně ovlivněný.

Ještě jsem někde v diskusi o Quasaru 3D, asi na rcgroups, četl o metodě s motorem: vytrimovat model pro vodorovný motorový let, pak utnout plyn a dívat se, co se stane - pokud model klesne čumákem víc než ocasem, je těžiště vpředu. Pokud klesne ocas a čumák vyplave nahoru, je těžiště příliš vzadu. Na Quasarovi mi tohle fungovalo (ověřeno i letem na zádech, výkrutem, a podobně). Co si myslíte o tomto typu testu na těžiště?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
tomashr píše:

No protože pokud o tom představu máš, tak bys do toho nikdy nemohl zamotat motor...


Ked do toho zamotam motor tak mam omnoho skorej vysledok ako by som mal cakat ci sa model rozhupe - a bude menit rychlost len koli hupaniu

A ja som tazateli napisal ako zisti co s taziskom a nepisal som ze sa to musi zrovna nazyvat dive test aj kef da jedns o to iste len ja pouzijem aj motor ked tam je, skor vidim prejav lietadla a nemusim cakat na potencionalne hupanie

A ako si si mohol precitat ako pise autor bez motora toho moc nevidi

A napisal ti to aj YenyKas vyssie. No co clovek sa uci cely zivot


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1457
Bydliště: Blatnica, SR
Elektrovetroňoň /termický/ má byť vytrimovaný aby letel rovno keď plachtí, nie pod plynom.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
automet píše:
Elektrovetroňoň /termický/ má byť vytrimovaný aby letel rovno keď plachtí, nie pod plynom.


Dobry kus ma letiet rovno aj pod plynom, ci nie?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 9:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1457
Bydliště: Blatnica, SR
sky59 píše:

Dobry kus ma letiet rovno aj pod plynom, ci nie?

Ak mu vypneš vztlak tak áno :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 11:01 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
automet píše:
Ak mu vypneš vztlak tak áno :lol:



no dobre , to su uz hracky so slovami, je rozdiel ci ho vyskovkou zdvihnes pod 45st hore a stupa alebo stupa len vdaka vztlaku, ale to potom nejde cumakom pod velkym uhlom hore

ked sme skusali akrobata 2m s 30ccm benzinom, tak vtedy bolo dobre ked letelo po jednej trajektorii s malym alebo velkym plynom, vtedy bolo dobre vytrimovane a aj dobre tazisko

(radsej dopredu napisem ze je to byvale zavodne lietadlo co vyhralo europske sutaze - to len preto ze take lietadlo naozaj existuje aby sa zbytocne nespustili okolo toho polemiky)

netusim, ze ci je v tomto podstatny rozdiel u vetronov, ale tipoval by som ze by nemal byt


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 11:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1457
Bydliště: Blatnica, SR
sky59 píše:


no dobre , to su uz hracky so slovami, je rozdiel ci ho vyskovkou zdvihnes pod 45st hore a stupa alebo stupa len vdaka vztlaku, ale to potom nejde cumakom pod velkym uhlom hore

ked sme skusali akrobata 2m s 30ccm benzinom, tak vtedy bolo dobre ked letelo po jednej trajektorii s malym alebo velkym plynom, vtedy bolo dobre vytrimovane a aj dobre tazisko

(radsej dopredu napisem ze je to byvale zavodne lietadlo co vyhralo europske sutaze - to len preto ze take lietadlo naozaj existuje aby sa zbytocne nespustili okolo toho polemiky)

netusim, ze ci je v tomto podstatny rozdiel u vetronov, ale tipoval by som ze by nemal byt

Nie že podstatný rozdiel, ale obrovský rozdiel. Vetroňa keď rozbehneš tak sa prirodzene začne dvíhať čumákom hore. Aj preto sa častokrát používa okrem vyosenia motora aj mix výškovky do plynu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 12:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
automet píše:
Nie že podstatný rozdiel, ale obrovský rozdiel. Vetroňa keď rozbehneš tak sa prirodzene začne dvíhať čumákom hore. Aj preto sa častokrát používa okrem vyosenia motora aj mix výškovky do plynu.


toto nam robila Gama, prehadzovala sa na chrbat, ale bolo to koli tomu ze tazisko bolo moc vzadu, ked som dal baterku uplne dopredu co to slo tak to prestala robit, odvtedy sa celkom pohodovo da s tym lietat, a aj ked sa prida plyn tak nema tendenciu nejako stupat ak sa neda aj vyskovka, a klza do nemoty, ked sa ide s nou pristat (klapky nie su) tak z 1m nad zemou leti hadam aj 50m, vzdy sa nabeham

a stacilo aj ked fukol silnesi zavan vetra oproti tak ju vietor prehodil na chrbat bez problemov, ale to bolo presne o tom co sa tu riesi - zle tazisko


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 12:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2766
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
Mám názor, že pokusy s motorom výsledky viac skreslia ako pomôžu.
Lebo to dvíhanie/pokles čumáku nemusí spôsobovať nevhodné ťažisko, ale aj blbé vyosenie motora...
Či?

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 12:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
mior píše:
Mám názor, že pokusy s motorom výsledky viac skreslia ako pomôžu.
Lebo to dvíhanie/pokles čumáku nemusí spôsobovať nevhodné ťažisko, ale aj blbé vyosenie motora...
Či?


no ked je viacero chyb sucasne tak sa to blbo hlada, ale vyosenie motora niekolko stupnov myslim neurobi taku zlobu ako zle tazisko

to by musel byt vyoseny desiatky stupnov


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 12:40 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2009
Příspěvky: 92
Bydliště: Čtyřkoly
Objevují se tu chybné, ale i naprosto mylné názory, tomashr už to asi vzdal :lol:.
Dive test je pomůcka, aby si pilot udělal představu o úhlu seřízení modelu a chování si vyzkouší při určité rychlosti, nemusí to být zrovna šílený kalup pod úhlem 45°, to už se křídla u méně pevných letadel kroutí, většinou tak, že model začne více klopit k zemi. Bacha na nesrovnanou výškovku, když bude natažená, nebo potlačená, tak samozřejmě při vyšší rychlosti bude kecat do chování modelu. Některé výkonné i RC termické větroně mají výškovku nosnou, takže zase komplikace. Pozor ma mix plynu motoru do výškovky, když bude přehnaný a při bezmotorovém rychlém průletu nad zemí náhle zapnu motor na plný plyn, tak to může zkončit fatálně. Dovolím si zde přidat dva odkazy Michala Vágnera, ten to umí i nádherně vysvětlit:
http://www.pina.cz/2009/03/19/nastaveni ... o-vetrone/
http://www.pina.cz/2009/04/10/nastaveni ... etrone-ii/

_________________
T12FG+Telemetry Box, Prestige 2PK Light, Prestige 2PK Windy, Daidalos 100", Demon F3F


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 12:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 675
Bydliště: Telč
sky59 píše:
... pouzijem aj motor ked tam je, skor vidim prejav lietadla a nemusim cakat na potencionalne hupanie


To bych si teda radši rozhodně počkal! Třeba ty 2 vteřiny navíc mě osobně moc nevadí :-D (aneb souhlas s mior). A špatné vyosení motoru pár stupňů samozřejmě udělá hodně. Jistě to záleží model od modelu.

Solius mi na první pohled připadá jako dobrý adept pro dive test. Ale nebudu se přít. Samozřejmě to tak být nemusí.

Tedy: vzpíná se, i když už je výškova hodně potlačená a těžiště posunutý vzadu (Pro zajímavost: Jak moc vzadu je? Procent hloubky křídla?). Při jaký rychlosti ten dive test probíhal (pocitově - řekněmě 2x rychlejší, než při normálním letu, nebo třeba 10x)?

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 12:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 29.10.2014
Příspěvky: 397
Bydliště: Litovel - Rozvadovice
Trochu se zde pletou dojmy s pojmy. Dive test není zkouška polohy těžiště, je to zkouška správného úhlu seřízení! Tedy vzájemném úhlu nastavení křídla a úhlu nastavení VOP. Na stabilizační a letové vlastnosti má vliv úhel seřízení a né těžiště! Poloha těžiště a jeho změna je jen reakcí na akci a tou akcí je změna seřízení to tvé trimování VOP. Dá se říct, že poloha těžiště vlastně řídí rychlost kluzu. Je to něco jako u fotoaparátu clona/čas případně i ISO. Tyto dva (tři) parametry udávají jakýsi uzavřený kruh (koláč), když na jedné straně uberu musím na druhé straně přidat. Kruh musí být pořád uzavřený! Pohnu s jedním, musím pohnout s druhým. Parametr úhel seřízení má výrazně větší vliv na chování než poloha těžiště. Proto volné modely mají mimo jiné úhly seřízení třeba 3-5st. naproti tomu F3F klidně jen 0,5st. Volný musí stabilizovat sám - nikdo jej neřídí. F3F je řízeno pořád a chceme po ním co největší rychlost.

U RESky je dive test trochu zkreslený. Většina těchto modelů jsou takový měkkouši a během potlačení se kroutí, vlní a tím pádem ovlivňují chování při Dive Testu. Něco jiného je dive test s F3B a nebo s RES. Problém s kroucením bude asi i u toho Solia.

Právě kvůli úhlu seřízení hodně lidí při domácích výtvorech dělá plovoucí VOP. Plovoučku jde při nevhodné konstrukci nebo nedostatečném (žádném) otestování prototypu hodně napravit. Naopak udělat éro s VOP s klapkou které při dive testu lehce vybírá, je zároveň citlivé na termiku, nemá snahu houpat a při optimálním úhlu seřízení a tím pádem těžiště má klapku vůči pevné části v nule, je už o velkém testování a ladění a předělávání!!

Já Dive test dělám u každého modelu, ale není tím rozhodujícím parametrem mého seřízení. Spíš je takovou kontrolou kde se vlastně na tom uzavřeném kruhu pohybuji, neřídím se jím.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 68 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz