Autor |
Zpráva |
sramy
|
Napsal: ned 20.03.2022 8:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.1.2009 Příspěvky: 1048 Bydliště: ČR
|
Letošní sezona v F3L je za dveřmi a spolu s ní i nová pravidla FAI a jejich překlad v CZ: https://svazmodelaru.cz/klem/Pravidla/F3L_EN_CZ.pdfjedním bodem v článku 5.L.3.2. je uvedeno: b) pevné nebo zatažitelné záchytné zařízení (např. kolík, pilovitý výstupek, apod.) ke zpomalení modelu na zemi v průběhu přistávání. Spodní strana modelu nesmí mít jiné výstupky než vlečný háček (viz 5.L.3.1 h) a ovládací páky řídicích ploch.Dostala se ke mě informace o masovém odřezávání, SOP části, která přečnívá pod trupem. Protože se chystám letos též v této kategorii létat a vlastním se synem modely, které mají SOP takto řešenou. Nemohu se smířit s myšlenkou "barbarsky" narušit odříznutím přečnívající části SOP, tak abych tedy vyhověl prosakujícím se informacím. Domnívám se, že ve výkladu pravidel, kde je toto zakázáno se myslí přečnívající část modelu se spojením úmyslem zpomalit modeu na zemi "dokluz" při přistání. Proto se ptám jaké máte info a jak chápete v tomto výkladu pravidel přečnívající část SOP? Může se s takto řešenou SOP létat na soutěži F3L? Budu rád za věcné informace, nejlépe od soutěžících v dané kategorii nebo jejího šéftrenéra.
_________________ Q X7S,Bolero,Q10,Rival,Limit,FW190,Flash,SK450,Viking2E,PikePerfect,Bf109,Aladin www.lmkchotebor.cz
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
blesk
|
Napsal: ned 20.03.2022 8:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7132 Bydliště: Vsetín
|
Hmmm včera jsem na nové RESce přilepil klín ze spodní strany pod motýlem...
|
|
Nahoru |
|
|
sramy
|
Napsal: ned 20.03.2022 9:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.1.2009 Příspěvky: 1048 Bydliště: ČR
|
Já se to dozvěděl včera od kolegy, zatím doufám, že jde jen o špatný výklad. Řezat nic nechci.
Když si několikrát přečtu tento bod v pravidlech, tak si to stále spojuji s brzdným systémem, a ne vystouplou SOP pod trupem. Každopádně by to mělo být lépe vyloženo a jasně dáno, přesně aby nevznikaly podobné sytuace.
_________________ Q X7S,Bolero,Q10,Rival,Limit,FW190,Flash,SK450,Viking2E,PikePerfect,Bf109,Aladin www.lmkchotebor.cz
|
|
Nahoru |
|
|
littlebull
|
Napsal: ned 20.03.2022 9:56 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 21.9.2019 Příspěvky: 130 Bydliště: Staňkov, ČR Obrázky: 5
|
Takto jsou pravidla formulována FAI, nešťastně - naše byla promyšlenější. Nicméně sporný bod nevysvětlí asi ani trenér, dle mého mu to nepřísluší. Situace, která může nastat na soutěži: soutěžící podá protest, jury jej vyřeší. Za sebe jako pořadatele (rozhodčího) považuji protest za nesmyslný, na spodní straně trupu nevyčnívá nic co by brzdilo (pokud nebude na kýlovce háček na sumce). Polovina modelů této kategorie, komerčně prodávaných a soutěžně létaných, má spodní kýlovku a to jak u nás, tak ve světě. Vyjímku zde tvoří jen koncepce kluků ze Slovenska. Naopak v Čechách létá min. jedna RESka jen se spodní SOP.
|
|
Nahoru |
|
|
daber
|
Napsal: ned 20.03.2022 10:42 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 24.1.2007 Příspěvky: 59 Bydliště: Kralupy nad Vltavou, letiště Aero Vodochody
|
Tak přesně tahle diskuze proběhla na WhatsAppu na Reskách. Diskuse se postupně rozplynula a závěr nebyl žádný. Je špatné, když na závodech a v případě podání protestu bude rozhodovat ředitel závodu. Každý si to může vyložit jinak a na každém závodě může být jiné rozhodnutí.
|
|
Nahoru |
|
|
Jan Kubica
|
Napsal: ned 20.03.2022 21:53 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 27.1.2019 Příspěvky: 49 Bydliště: Liberec
|
Ahoj pánové, stejné ustanovení je i v pravidlech F3J a F3B, ale není v F3K. Takže se domnívám, že by mělo být možné najít nějaký precedent, tj. F3J s přesahující směrovkou (já nenašel, ale možná hledám blbě). Když pod trup přesahující směrovka nebrzdí, tak proč je mívám odrbané ? H.
|
|
Nahoru |
|
|
zaford
|
Napsal: pon 21.03.2022 0:49 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 5.1.2019 Příspěvky: 17
|
Ahoj, samozřejmě že pod trup přesahující směrovka brzdí - to je fyzikální jistota. Ale řekni mi, Honzo, o kolik více brzdí přečnívající část SOP, síly 5 mm, potažené Oralightem, oproti uhlíkové trubce o průměru 8 mm ?
Osobně se domnívám že brzdný účinek dílů přesahujících na konci trupu, je zanedbatelný. Samozřejmě s přiměřeným rádiusem.
Jen připomenu současné znění: The underside of the model must not have any protuberances other than the tow hook and surface control linkages. A návrh z roku 2021: the bottom of the fuselage must be smooth with no protrusion that may be used as a brake on landing.
Neumím, bohužel, najít originální znění loňských pravidel. Možná tu větu někdo jen nešťastně přeformuloval, možná ji změnil s nějakým úmyslem. Je zde příliš mnoho otázek, ale ta nejdůležitější: chceme s tím opravdu něco dělat, nebo jen ořežeme letadla ?
s přáním krásného polétání Krenč Karel
|
|
Nahoru |
|
|
Jan Kubica
|
Napsal: pon 21.03.2022 6:53 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 27.1.2019 Příspěvky: 49 Bydliště: Liberec
|
Ahoj Karle, ona věta je v pravidlech RES "odjakživa", určitě od roku 2016 ( https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... lations%29). V našem sportovním řádu pro 2021 bylo 9.4.8.2.2. Není povoleno použít: b) pevné nebo zasouvatelné zařízení, které zpomalují model při přistání na zemi (např. šrouby, vyčnívající zuby atd.). Na spodní straně modelu nesmí vyčnívat nic s výjimkou háčku (velikost: 5 mm šířka x 15 mm výška, při pohledu zepředu). Háček může být nastavitelný. Nastavení nebo uvolnění však nesmí být ovládáno RC soupravou. H.
|
|
Nahoru |
|
|
pert
|
Napsal: pon 21.03.2022 13:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.10.2005 Příspěvky: 1636 Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
|
Zdravím, S tou přečnívající směrovkou to bude asi špatný výklad pravidel. Si myslím já. Možná se pletu. Proč by jinak výrobci nabízeli modely jako je X-RES, X-Dream,PicaRes EVO,Samba RES, Slite V2 a jím podobné? https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?cat=RC+Models&subcat=F3%2DRES+Thermal+GlidersTřeba X-RES a Samba RES létají od doby, kdy se tato kategorie začala prezentovat. Já osobně bych spíše apeloval na posekání trávy v okruhu 3m od přistávacího bodu. Důvod mám jediný. Stalo se mi následující- přistání těsně k bodu, skoro na pádovce, takže o velké rychlosti nemůže být řeč a čumák zajel pod hustou trávu vysokou asi 10cm. No a tudíš se ocasní část nedotýkal země jak je uvedeno v pravidlech. Takže za nulu. Časoměřič to nebral na zřetel při protestu a ani když jsem model zvedl a na čumáku ani stopa po hlíně od zapíchnutí. Asi tak. PB
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 21.03.2022 15:01 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10795 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Dám zde nějaké texty, které jsem psal jinde:
Za souběh s pravidly je na soutěži zodpovědný soutěžící a nikdo jiný. Výrobce by měl mít model s souladu s pravidly, protože jinak si to od něj nebude nikdo kupovat a dnes se takový problém s pravidly rychle rozkecá. Když si čtu ten článek 5.L.3.2. b) tak by se muselo prokázat, že takový výstupek zpomaluje model. Odhadl bych, že malá směrovka pod trupem sníží "otravněný" (po vzoru omočený) povrh modelu a tak nepovede "ke zpomalení modelu na zemi v průběhu přistání". Zároveň, pokud někdo považuje malou SOP pod trupem za výstupek, tak je to klasická snaha o nadřazení gramatického výkladu pravidel nad myšlenku a důvody takového pravidla. O tom, zda model vyhovuje rozhoduje jen jury nebo hlavní rozhodčí.
Ze sportovní řádu pro letecké modeláře: 1.5.10. Při aplikaci nebo výkladu kteréhokoliv ustanovení Sportovního řádu (dále jen ustanovení) je třeba upřednostnit výklad ustanovení směřující k uplatnění jeho smyslu, před výkladem pouze jazykovým/textovým. Rozhodčí, ředitel soutěže, jury i sami soutěžící by měli vzít na vědomí, že jazykový výklad představuje základ a východisko pro objasnění smyslu a účelu ustanovení. Pouhá mechanická aplikace textu, která nebere v úvahu, buď úmyslně nebo v důsledku neznalosti, smysl a účel ustanovení, může pak vyvolávat dojem absurdity a odcizuje Sportovní řád modelářům.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 21.03.2022 15:18 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10795 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Napíšu svůj soukromí názor, jak bych se zachoval, kdybych byl hlavní rozhodčí nebo člen jury a byl podán protest na směrovku pod trupem. Halekání a stěžování bych ignoroval.
Podíval bych se na model a odhadl, zda směrovka pod trupem připomíná pevné nebo zatažitelné záchytné zařízení (např. kolík, pilovitý výstupek, apod.) ke zpomalení modelu na zemi v průběhu přistávání. Asi by mi to nic nepřipomínalo.
Podíval bych se na model, zda spodní strana modelu má jiné výstupky než vlečný háček (viz 5.L.3.1 h) a ovládací páky řídicích ploch. Protože je spodní směrovka je součást modelu a z ní by nic nevystupovalo.....
Tak bych protest nejspíš zamítl.
A hlavně bych se podíval co je přesně napsáno v protestu. A podle toho bych se striktně řídil. Nikoliv to co protestující haleká. Na detailní vysvětlení nechť si podá další protest.
Protestujícího bych upozornil, že další halekání bude posouzeno jako nesportovní chování.
|
|
Nahoru |
|
|
sramy
|
Napsal: pon 21.03.2022 17:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.1.2009 Příspěvky: 1048 Bydliště: ČR
|
Díky Tomáši, pěkný výklad a za upřesnění, jsem rád, že nemusím nic řezat.
_________________ Q X7S,Bolero,Q10,Rival,Limit,FW190,Flash,SK450,Viking2E,PikePerfect,Bf109,Aladin www.lmkchotebor.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Jan Kubica
|
Napsal: pon 21.03.2022 18:31 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 27.1.2019 Příspěvky: 49 Bydliště: Liberec
|
Ahoj Tomáši, a jsme zase na začátku . To, co jsi napsal, je čistě subjektivní stanovisko a kdokoliv jiný může mít názor přesně opačný. Já nevím, co je správně. Jak jsem psal výše, v F3J a F3B mají stejná ustanovení, v F3K ne, tam směrovka dolů přesahuje a mám i dojem, že nepřistávají na body. Na druhé straně v RES (F3L) pravidlech je stejná věta minimálně od roku 2016 a spousta modelů ze stavebnic dolů přesahující směrovku má. Stejně tak ji mělo Drelovo Allegro, ale už ne Supra, právě s odvoláním na pravidla F3J. Podle mě směrovka pod trupem brzdí (je chudinka celá ošoupaná), ale navíc i zmenšuje úhel náběhu křídla, takže se model připlácne k zemi rychleji a snáze. Například. Odvolávat se na nadřazenost myšlenky nad slovním popisem je hodně dvousečná zbraň. Celá tato diskuse je o tom, že to jednoznačné není, že záleží na tom, co si kdo myslí. Na nadřazenost své myšlenky a výkladu pravidel se v takovém případě mohou odvolávat obě strany. Stejně nic neřešící je odkaz na to, že za souhlas modelu s pravidly může soutěžící. Možná by bylo nejlepší, kdybys z moci úřední vyhlásil, že směrovka přesahující dolů pod trup JE nebo NENÍ zařízením podle 5.L.3.2. Hodně lidem by se ulevilo. Hezký den, H.
|
|
Nahoru |
|
|
sramy
|
Napsal: pon 21.03.2022 20:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.1.2009 Příspěvky: 1048 Bydliště: ČR
|
Je třeba číst celé znění toho bodu z pravidel. Protože se vztahuje na zákaz používání zatížení na zkrácení přistání viz vypsané příklady, ale nikde se neuvádí, že se zákaz vztahuje take na SOP, tudíž si ty pravidla prekrucujete. O co nám vlastně jde? Chceme létat nebo se šťourat v znění pravidel a dětat je papežštějští než jsou.
Já chci létat a nevidím problém mit SOP přečnívající dolů, s těmito modely přijedu i na soutěže i s klukem, nevidim v tom problém. Nemám zájem ničit již hotové funkční modely.
Věřím, že zdravý rozum zvítězí.
_________________ Q X7S,Bolero,Q10,Rival,Limit,FW190,Flash,SK450,Viking2E,PikePerfect,Bf109,Aladin www.lmkchotebor.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|