Dřevěné dvoumetrovky startované gumicukem. Modely řízené jen směrovkou, výškovkou a brzdícím štítem. Kategorie snadno dostupná a velmi vhodná pro kroužky a mládež.
pát 01.03.2019 18:02
TomHlavinka píše:Horší by to bylo naopak, ubírat!
Myslím, že to říkal Palo Lishak:
Co se nezlomilo, je zbytečně předimenzované.
pát 01.03.2019 18:50
Jéé, to je pekne porekadlo! Muzu si je dat v budoucnu do podpisu?
A jeste ke konstrukci kridla:
Ano nejsou na nem klapky ani kridelka a tedy druha stojina na kterou tyto plochy navazuji. Ta je tam z konstrukcniho hlediska nutnost a v podstate i z nouze cnost, protoze kridlo je užší.
Nejsou tam zhustena zebra pred predni stojinou,ktera defakto supluji torzni skrin.
Ale nemam- li mechanizovane kridlo a nenamaham je aerodynamickymi silami, zminenym krutem, pri pouziti kridelek, ona ta uzavrena tozni skrin.... snad ani nutna nebude.
A ten vrchni potah, uzity profil, je hodne haklivy na jakekoliv poruseni jeho geometrie a jakymkoliv porušením, napr, prohnutim potahu prijde kridlo o vyhody jeho aplikace. Takze ja bych to nechal. Eventualne porad mohu zvolit tužši potah.
sob 02.03.2019 10:13
HONZIK 22
Ale nemam- li mechanizovane kridlo a nenamaham je aerodynamickymi silami, zminenym krutem, pri pouziti kridelek, ona ta uzavrena tozni skrin.... snad ani nutna nebude.
Během letu je křídlo na krut namáhané vždy a to bez ohledu zda má křidélka či klapky.
sob 02.03.2019 10:27
Ale ano, ale hodnotim tady miru,cili velikost tohoto druhu namahani u tohoto typu kridla a typu letadla.
sob 02.03.2019 11:28
TomHlavinka píše:Na Ajedničky jsme žádné spojky nedávali, lepilo se to jen na tupo balzou k sobě a drželo to. Navíc na tom konci, už žádné velké namáhání na ohyb není.
Porovnávať RES a A1 je trochu od veci. Porovnaj to s F1A a tam sa používajú uhlíkové Dboxy a spojky.
Áno, za letu na koncoch už veľké sily nepôsobia, pri blbom pristávaní ano. Drvivá väčšina poškodení vzniká pri štarte či pristávaní.
sob 02.03.2019 11:52
Velice úzky Dbox.Rekl bych, ze prave kvuli odolnosti. A do nich huste osazena zebra. Pri teto hustote je prakticky cele kridlo Dbox. To je nadherna kategorie!
https://m.youtube.com/watch?v=G7mpQI4yr6c
sob 02.03.2019 11:56
HONZIK 22 píše:Velice úzky Dbox.Rekl bych, ze prave kvuli odolnosti. A do nich huste osazena zebra. Pri teto hustote je prakticky cele kridlo Dbox. To je nadherna kategorie!
https://m.youtube.com/watch?v=G7mpQI4yr6c
Hej, máme v klube juniorského
víťaza svetového pohára.
sob 02.03.2019 11:58
Je to borec! Gratulace!
sob 02.03.2019 12:52
Jo jeste bych zminil zhlednout tu tenouckou odtokovku., Takova,, finta,, fŇ,, jak usetrit vahu za tezistem. Proste, tato kolegou zminena kategorie ma dlouhodobou tradici a lze z ni opisovat konstrukcni reseni,ktera jsou nadcasova v balzoidnim svete!
pon 04.03.2019 8:39
LV píše:Porovnávať RES a A1 je trochu od veci. Porovnaj to s F1A a tam sa používajú uhlíkové Dboxy a spojky.
Áno, za letu na koncoch už veľké sily nepôsobia, pri blbom pristávaní ano. Drvivá väčšina poškodení vzniká pri štarte či pristávaní.
To vím, lítám to. Nicméně D-box, uhlíkové pásnice, spojky a další srandy na F1A jsou dnes takto dimenzované jenom kvůli výstřelu. Jak se střílí F1A by nevydržela v žádném případě jakákoliv RESka, myslím že i dnešní Ajedničky jsou větší palba než dovede dát gumová hadice RES gumicuku.
Jak píšeš, drtivá většína poškození se stane při přistání - to vidíme u RCVS. Proto jsem uvažoval nedávat spojky žádné a případně čistého ulomení ucha to jde rychle na místě řešit. Se spojkou to povolí někde jinde, ale určitě né ve spoji panelů, případná oprava bude náročnější a asi nebude tak rychle proveditelná na letišti.
pon 04.03.2019 8:44
díky moc za rozbor hmotností Purese!!
Pures patří spíše mezi lehčí éra která jde pořídit. Kiwi na tom bude hmotnostně vidím dobře, vychází to možná i trošku líp, hlavně uši jsou lehčí, z toho mám největší radost! Zkušenost je taková, že podobné éra musí mít opravdu lehké uši, dost to pomáhá při kroužení pouze směrovkou.
pon 04.03.2019 9:01
Začal jsem potahovat křídla. Bohužel v pátek nedorazily hliníkové trubičky na spojku, takže jsem středy nemohl dodělat.
Tuhost na krut se zvýšila náramně!! Potah je z materiálu Oralight, jen žlutá je klasický Oracover. Budoucí majitel si přál fialovo-žlutý, ale žlutý Oralight jsem doma neměl, tak to snad promine... Nárůst hmotnosti na tom kousku žluté folie je zanedbatelný.
Vzhledem k plánovanému nasazení modelu při soutěžích RES/RCVS je podle mě tuhost potažených dílů myslím dostatečná. Je to soutěžní RES speciál a tak jde předpokládat, že se s tím nebude dát lítat v 10m/s na svahu s půl kila olovem, nebo s 500W motorem kolmo nahoru a zase dolů. U kompozitů jde model odlehčit použitím uhlíku, nebo použití ještě lepšího, lehčího a dražšího uhlíku. Bohužel u dřeváka jde ušetřit hmotnost jenom a pouze tím, že se tam materiálu dá míň.
- Přílohy
-
-
-
pon 04.03.2019 9:28
Ad pevnost - fakt tedy je, že než naběhne RES, tak se s těmi modely létá často v RCVS a pokud fouká, tak je "VéeSkový" gumicuk obvykle z tlusté opředené gumy docela brutál ("pravý" RES gumicuk je plynulejší).
V Podhořanech jsem tohle zažil s AndREaSem a vzepětí křídla při startu bylo "zajímavé" - přežil, ale fakt je, že zrovna AndREaS má křídlo hodně solidní (debatovalo se v tom vlákně vedle).
Mimochodem k té tuhosti - tohle právě chce Oracover, byť v light verzi, jak jsme vedle debatovali Solarfilm, tak tam je to horší, ten v lehké verzi není polyester a je "gumovější", tak není nárůst tuhosti zdaleka tak velký.
pon 04.03.2019 10:17
Ještě mě napadlo dělat dvě varianty:
1.Light - (L) kde bude D-box uzavřen tedy balza i zespodu, pásnice o větším průřezu, pevnější trup, 6mm spojka. Prostě optimalizovaná a vyztužená stávající konstrukce. Model vhodný i pro elektro nebo do větru, kde by se stejně balastovalo
2. SuperLight - (SL) optimalizovaný dle zkušeností ze stavby a ještě odlehčený. Určitě lehčí než popisovaný model v diskusi.
Pro budoucí soutěžní nasazení bude potřeba stejně dva modely a tak se tato varianta dvou verzí nabízí.
Otázkou je zda to takto budete chtít. Hlas lidu hlas boží!!!