Switch to full style
Název je dostatečně samovysvětlující...
Odeslat odpověď

KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 9:27

V tomto vlákně se pokusím uveřejňovat fotky a další informace z průběhu stavby nového modelu pro kategorii F3RES 2m. U nás prozatím označované jako RES. Jde vlastně o jednoduché víceméně dřevěné modely s rozpětím 2m startované na gumicuku. Je to taková "obdoba" úlohy A kategorie F3B. Německá pravidla přeložil Tomáš Hrubý a jsou zveřejněny zde v obecném vlákně o F3RES. Kategorie se na západě a vlastně po celém světě těší velké oblibě a třeba na youtube je k vidění mnoho videi ze soutěží a různých polítání. Snad tomu tedy bude za pár let podobně i u nás.

KIWI je moderní stavby, maximálně využívající vlastností výběrového dřeva. Kompozitové materiály, uhlík atd jsou použity v zanedbatelné míře (páky, táhla). Profily jsem použil od Marka Drely, série profilů AG určená pro RES modely. Popisovaný kus je frézovaný, ale pro případnou sérii se uvažuje i o částečně laserovaných dílech. Potah byl na zkušebním ručně vyrobeném kuse použit Oracover, ale pro tento ověřovací model již chci použít ORALIGHT. KIWI bude mít také možnost dovažování, což u takto lehkých modelů považuji za důležité. V křídle budou zalepeny trubky pro ocelové válečky balastu. Křídlo má dva štíty dále od středu, je to sice pracnější a malinko těžší varianta, ale ocas není v zavířené oblasti za jedním středovým štítem a model zůstává stále řiditelný, což je důležité pro přesné přistání k bodu.


TomasC edit: pravidla jsou od 1.1.2019 součástí Sportovní řád Leteckých modelářů 2019 http://svazmodelaru.cz/klem/pravidla/
Je to překlad letošních (2019) pravidel z německa.
Přílohy
Výstřižek.JPG

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 9:36

Začal jsem ocasem. Díly jsou frézované a krásně do sebe zapadají. U ocasu bude potřeba hlídat hmotnost a kvalitu balzy. Díly se zdají pořád trochu předimenzované takže jsem podklady pro druhý kus malinko odlehčil. Jsou to už jen kosmetické změny a odlehčení je v rámci gramů - spíš pro dobrý pocit. Slepená neobroušená SOP má 7g, VOP ve stejném stavu 10g

Někdo mi zpronevěřil klasické modelářské špendlíky, tak jsem použil matičky, aspoň v dílech nebudou díry po špendlících.
Přílohy
IMG_20190219_190252.jpg
IMG_20190219_192304.jpg
IMG_20190217_170050.jpg

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 11:50

Frézovaný vnitřní rám trupu z topolovky 3mm sestavený na sucho. Pevnost je více než dostatečná, takže opět došlo na další odlehčování dílů. Zámky pasují perfektně, jen díky technologii vzniká u zámků vnitřní rádius 0,5mm. Díly z topolovky budou však na dalších kusech laserované, tím pádem odpadne i rádius a nebude potřeba zámky dočišťovat.
Laser pro topolovku jsem zvolil také kvůli krabičce na balasty. Ta je laserem rovnou i popisovaná. Na víčku krabičky bude vypálené přehledné schéma pro sestavení 4 různých hmotností balastu.
Přílohy
IMG_20190214_152755.jpg
IMG_20190214_152803.jpg
IMG_20190214_152810.jpg

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 11:58

moc pěkné! těším se na pokračování :-)

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 12:37

Neplánuje se nějaký rozsyp, který by se dal koupit, je to pěkné.

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 12:45

Měl by být dostupný během dubna.

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 16:25

(Před)objednávat je možné přes SZ ?

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 16:27

A co třeba použít uhlíkovou trubku jako nosník ocasních ploch a tomu přizpůsobit trupovou gondolu? Trubka je v pravidlech povolená.
Profil má rovnou spodní stranu, alespoň podle výkresu. Většina "RES-ek" těch výkonných má klenutý profil AG25-27.
Nevypadá to špatně, jsem zvědav na letovou váhu a pl.zatížení.

PB

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 16:51

využití uhlíku na ocas je opravdu možné, ale chtěl jsem jít cestou celodřevěného ekologického modelu, bez řezání a broušení uhlíku a skla, třeba pro děti do kroužků to může být jednou z výhod. Navíc všechny modely s gondolou a ocasní trubkou mají takový "škaredý" tvar trupu. Chtěl jsem aby to vypadalo jako F3J nebo prostě jako velký výkonný model. Bambule s trubkou konstantního průřezu není moc pěkné řešení, pořádná konická trubka jakou bych si představoval je 400,- kč navíc.
Přechod trubky na gondolu taky není zrovna esteticky a pevnostně dobře řešitelné místo a tak jsem se vydal cestou celodřevěného trupu. Slepení a vybroušení trupu mi zabralo 3 hodiny, takže pracnost navíc to bůhvíjaká není. Špičkové modely XRES i Andreas mají také celodřevěné trupy, uhlíkovou trubku neberu jako nějakou extra velkou výhodu.

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 17:00

Vypadá to opravdu velmi hezky!
A na uhlík se vy.... celodřevěný je to OK, tak se mi to líbí ;)
Je už představa o ceně rozsypu?

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 18:31

pert píše:A co třeba použít uhlíkovou trubku jako nosník ocasních ploch a tomu přizpůsobit trupovou gondolu? Trubka je v pravidlech povolená.
Profil má rovnou spodní stranu, alespoň podle výkresu. Většina "RES-ek" těch výkonných má klenutý profil AG25-27.
Nevypadá to špatně, jsem zvědav na letovou váhu a pl.zatížení.

PB

Ja bych si tipnul na ag 35-37.
A vahu bych si tipnul na cca 650g s klapkama 710g. To by bylo super v elektro versi.
Kazdopadne bych objednal hnedle dva, jednoho na, , elektrofikaci,,. KIWI-EL A jednoho totalniho lehouse naF3res nebo alespon dva trupy.
Je to moc pěkný zoban!!
Naposledy upravil HONZIK 22 dne čtv 21.02.2019 19:10, celkově upraveno 2

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 18:59

HONZIK 22 píše:
A vahu bych si tipnul na cca 650g s klapkama 710g. To by bylo super.


To by teda bylo hooodně smutné, hmotnost bez klapek by měla být tak 450g a s klapkami 500g. Viz AndREaS a řada dalších.
Mimochodem i ten v druhém vláknu ode mne popisovaný Sambares, který není právě highend, mi vychází jen mírně přes 500g.

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 19:09

Ach jo,uz jsem si to opravil pocital jsem si to pro moznou el versi. Omluva!!!
To bych pana Hlavinku pekne nas,ral.

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 20:07

Na elektru by to šlo. Asi i ta by se dala hmotností stlačit a myslím, že bych to dokázal lehčí, ale tady už by hodně záleželo na použitých baterkách a pro rekreaci s požadavkem na velkou výdrž by těch 650g mohl být přijatelných.

Re: KIWI - F3RES

čtv 21.02.2019 20:31

případná elektra by měla být cca o 50-70g těžší než větroň, více určitě né. Počítám 45g motor, 3S Lipol 450mAh a 15g regl.
RESka by se měla pohybovat něco mezi 450-500g po doladění a optimalizaci konstrukce určitě pod hranicí 450g.
Odeslat odpověď