RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

profil na svahový větroň
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=23&t=85413
Stránka 1 z 1

Autor:  skirit [ ned 13.01.2019 16:13 ]
Předmět příspěvku:  profil na svahový větroň

Zdravím, potřebuji konzultaci. Získal jsm trup na maketu akrobatického větroně 2,5m rozpětí, především na kopec, s pro mě nezvyklým profilem. Viz. přiložené foto, 10%, ale s hodně tupou náběžkou. Jaký to může mít účel? Jaká úvaha mohla vést konstruktéra k volbě takového profilu? A bude to fungovat?
Díky za erudované názory.

Přílohy:
13102018230.jpg
13102018230.jpg
[ 46.83 KiB | Zobrazeno 4245 krát ]


Autor:  LV [ ned 13.01.2019 16:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Ten profil je trochu "zvlastny" . Upravit centroplan na iny nebude problem.

Autor:  dynamik [ ned 13.01.2019 18:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Tak to je opravdu hodně tupý náběh, konstruktér nemohl mít žádné úvahy, nejspíš mu někdo chybně poradil nebo to někde neuváženě okopíroval.

Problém půjde snadno napravit.

Autor:  zz [ ned 13.01.2019 19:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

...Jaká úvaha mohla vést konstruktéra k volbě takového profilu? A bude to fungovat?

Jedině neznalost. Odflákl to a fungovat to bude blbě. Na svaháky dávám MH32, který modifikuji u kořene na tlustší, u konce křídel na tenčí. Vždy mi takto fungoval skvěle. Ale jsou i jiné profily.

Autor:  YenyaKas [ ned 13.01.2019 20:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Mimo původní téma, ale ...

zz píše:
Na svaháky dávám MH32, který modifikuji u kořene na tlustší, u konce křídel na tenčí. Vždy mi takto fungoval skvěle. Ale jsou i jiné profily.


Jaký tohle má důvod? Ztenčený profil se nejspíš při vyšších úhlech náběhu bude dřív odtrhávat u špičky křídla než u kořene. Nejsem žádný odborník na aerodynamiku, ale už několikrát jsem četl o opačném přístupu - u konce křídel udělat mírně tlustší profil. Budu rád, pokud mi tohle nějak vysvětlíš. Díky.

Autor:  Petr Budai [ ned 13.01.2019 21:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

A čeho to byla maketa? Nemohlo být křídlo u centroplánu zúžené kvůli kabině a výhledu? A tím by se mohl deformoval profil na začátku a během kousku křídla by se stal normálním.

Autor:  zz [ ned 13.01.2019 22:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Lépe se s érem zatáčí.

Autor:  mior [ pon 14.01.2019 8:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Ak je profil v predu (pri nábežnej hrane) hrubší, môže byť použitý aj pri trochu vyšších uhloch nábehu, bez nebezpečenstva odtrhnutia prúdnic. Ale s ďalším zvyšovaním uhla nábehu sa situácia prudko zhoršuje.
Súčasne bude mať mierne vyšší vztlak, ale bohužiaľ aj aerodynamický odpor.

Přílohy:
Effect of airfoil „laminarity” on lift coefficient.jpg
Effect of airfoil „laminarity” on lift coefficient.jpg
[ 101.55 KiB | Zobrazeno 3555 krát ]


Autor:  skirit [ pon 14.01.2019 11:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Je to Celstar. Mé myšlenky, zatím neurovnané, se ubírají směrem, že tam byla snaha spíš než model s projevem typově blížícímu se F3F s profily jako MH, RG, což obvykle všechny ty Foxy a Swifty mají, tak udělat spíše model blížící se projevem ke kategorii Slope aerobatics, něco jako třeba Wasabi nebo Padawan, ale s maketovým trupem. Ale zatím jen nasávám informace.

Autor:  mior [ pon 14.01.2019 11:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

Možno ešte väčší je rozdiel medzi profilmi, ktoré sú hrubé bližšie k nábežnej hrane a tými, čo sú hrubé ďalej od nábežnej hrany, v oblasti aerodynamického odporu.

Ak je profil hrubý v blízkosti nábežnej hrany, tak jeho aerodynamický odpor je v (pomerne širokom) rozsahu používaných uhlov nábehu fakt dosť veľký, ale príliš sa nemení.

Ak je profil hrubý ďaleko od nábežnej hrany, tak jeho aerodynamický odpor je v úzkom rozsahu uhlov nábehu príjemne malý (menší, ako u našich bežných modelárskych profilov), tieto profily sa nazývajú laminárne.
Ak sa však uhol nábehu zvýši nad túto "príjemnú" oblasť, aerodynamický odpor prudko stúpa a vlastnosti laminárneho profilu môžu byť dokonca horšie ako u ostatných (tzv. turbulentných) profilov, vrátane modelárskych.

Přílohy:
Effect of airfoil „laminarity” on drag coefficient.jpg
Effect of airfoil „laminarity” on drag coefficient.jpg
[ 93.37 KiB | Zobrazeno 3417 krát ]


Autor:  TomasC [ pon 14.01.2019 13:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

to mior: Všechny grafy prosím doplňovat o Re, jinak je to naprosto nepoužitelné. Díky.

Autor:  Atto [ úte 15.01.2019 10:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: profil na svahový větroň

TomasC píše:
to mior: Všechny grafy prosím doplňovat o Re, jinak je to naprosto nepoužitelné. Díky.

Nemyslím.
Pre populárno-naučné a také skôr všeobecno-vysvetlujúce účely nie je nutné takéto grafy zaplaviť množstvom dopresňujúcich údajov a parametrov merania.

Dokonca aj v diplomových a iných odborných prácach, ak ide o zdôvodnenie nejakého typického priebehu závislosti, sa nemusia dopresňujúce údaje uvádzať.

Dal som si tú námahu a našiel som nejaké príklady:

Takto to robia na Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach:
Příloha:
Letecká fakulta Technickej univerzity v Košiciach.jpg
Letecká fakulta Technickej univerzity v Košiciach.jpg
[ 40.24 KiB | Zobrazeno 2985 krát ]


takto na Vysokom učení technickom v Brně:
Příloha:
Vysoké učení technické v Brně.jpg
Vysoké učení technické v Brně.jpg
[ 44.03 KiB | Zobrazeno 2985 krát ]


a takto na Mendelovej univerzite v Brně:
Příloha:
Mendelova univerzita v Brně.jpg
Mendelova univerzita v Brně.jpg
[ 20.09 KiB | Zobrazeno 2985 krát ]


Ani v jednom prípade Re nie je uvádzané.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/