Switch to full style
Název je dostatečně samovysvětlující...
Odeslat odpověď

profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 16:13

Zdravím, potřebuji konzultaci. Získal jsm trup na maketu akrobatického větroně 2,5m rozpětí, především na kopec, s pro mě nezvyklým profilem. Viz. přiložené foto, 10%, ale s hodně tupou náběžkou. Jaký to může mít účel? Jaká úvaha mohla vést konstruktéra k volbě takového profilu? A bude to fungovat?
Díky za erudované názory.
Přílohy
13102018230.jpg

Re: profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 16:46

Ten profil je trochu "zvlastny" . Upravit centroplan na iny nebude problem.

Re: profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 18:27

Tak to je opravdu hodně tupý náběh, konstruktér nemohl mít žádné úvahy, nejspíš mu někdo chybně poradil nebo to někde neuváženě okopíroval.

Problém půjde snadno napravit.

Re: profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 19:35

...Jaká úvaha mohla vést konstruktéra k volbě takového profilu? A bude to fungovat?

Jedině neznalost. Odflákl to a fungovat to bude blbě. Na svaháky dávám MH32, který modifikuji u kořene na tlustší, u konce křídel na tenčí. Vždy mi takto fungoval skvěle. Ale jsou i jiné profily.

Re: profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 20:08

Mimo původní téma, ale ...

zz píše:Na svaháky dávám MH32, který modifikuji u kořene na tlustší, u konce křídel na tenčí. Vždy mi takto fungoval skvěle. Ale jsou i jiné profily.


Jaký tohle má důvod? Ztenčený profil se nejspíš při vyšších úhlech náběhu bude dřív odtrhávat u špičky křídla než u kořene. Nejsem žádný odborník na aerodynamiku, ale už několikrát jsem četl o opačném přístupu - u konce křídel udělat mírně tlustší profil. Budu rád, pokud mi tohle nějak vysvětlíš. Díky.

Re: profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 21:04

A čeho to byla maketa? Nemohlo být křídlo u centroplánu zúžené kvůli kabině a výhledu? A tím by se mohl deformoval profil na začátku a během kousku křídla by se stal normálním.

Re: profil na svahový větroň

ned 13.01.2019 22:35

Lépe se s érem zatáčí.

Re: profil na svahový větroň

pon 14.01.2019 8:41

Ak je profil v predu (pri nábežnej hrane) hrubší, môže byť použitý aj pri trochu vyšších uhloch nábehu, bez nebezpečenstva odtrhnutia prúdnic. Ale s ďalším zvyšovaním uhla nábehu sa situácia prudko zhoršuje.
Súčasne bude mať mierne vyšší vztlak, ale bohužiaľ aj aerodynamický odpor.
Přílohy
Effect of airfoil „laminarity” on lift coefficient.jpg

Re: profil na svahový větroň

pon 14.01.2019 11:40

Je to Celstar. Mé myšlenky, zatím neurovnané, se ubírají směrem, že tam byla snaha spíš než model s projevem typově blížícímu se F3F s profily jako MH, RG, což obvykle všechny ty Foxy a Swifty mají, tak udělat spíše model blížící se projevem ke kategorii Slope aerobatics, něco jako třeba Wasabi nebo Padawan, ale s maketovým trupem. Ale zatím jen nasávám informace.

Re: profil na svahový větroň

pon 14.01.2019 11:47

Možno ešte väčší je rozdiel medzi profilmi, ktoré sú hrubé bližšie k nábežnej hrane a tými, čo sú hrubé ďalej od nábežnej hrany, v oblasti aerodynamického odporu.

Ak je profil hrubý v blízkosti nábežnej hrany, tak jeho aerodynamický odpor je v (pomerne širokom) rozsahu používaných uhlov nábehu fakt dosť veľký, ale príliš sa nemení.

Ak je profil hrubý ďaleko od nábežnej hrany, tak jeho aerodynamický odpor je v úzkom rozsahu uhlov nábehu príjemne malý (menší, ako u našich bežných modelárskych profilov), tieto profily sa nazývajú laminárne.
Ak sa však uhol nábehu zvýši nad túto "príjemnú" oblasť, aerodynamický odpor prudko stúpa a vlastnosti laminárneho profilu môžu byť dokonca horšie ako u ostatných (tzv. turbulentných) profilov, vrátane modelárskych.
Přílohy
Effect of airfoil „laminarity” on drag coefficient.jpg

Re: profil na svahový větroň

pon 14.01.2019 13:19

to mior: Všechny grafy prosím doplňovat o Re, jinak je to naprosto nepoužitelné. Díky.

Re: profil na svahový větroň

úte 15.01.2019 10:29

TomasC píše:to mior: Všechny grafy prosím doplňovat o Re, jinak je to naprosto nepoužitelné. Díky.

Nemyslím.
Pre populárno-naučné a také skôr všeobecno-vysvetlujúce účely nie je nutné takéto grafy zaplaviť množstvom dopresňujúcich údajov a parametrov merania.

Dokonca aj v diplomových a iných odborných prácach, ak ide o zdôvodnenie nejakého typického priebehu závislosti, sa nemusia dopresňujúce údaje uvádzať.

Dal som si tú námahu a našiel som nejaké príklady:

Takto to robia na Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach:
Letecká fakulta Technickej univerzity v Košiciach.jpg

takto na Vysokom učení technickom v Brně:
Vysoké učení technické v Brně.jpg

a takto na Mendelovej univerzite v Brně:
Mendelova univerzita v Brně.jpg

Ani v jednom prípade Re nie je uvádzané.
Odeslat odpověď