Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 1153 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 77  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 22.02.2018 8:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jak píše, že při poklesu otáček motoru se model nedal udržet ve vzduchu, znamená to, že neměl dostatečnou rychlost, tak bych zkusil spíš větší stoupání vrtule 4x4.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.02.2018 9:13 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
Vsichni jsme si mysleli, ze motor vyrazne ztracel vykon, ale on jen prirozene se snizenim napeti ztratil otacky a vrtulka to nedava. Zvetsil bych vrtuli na obou rozmerech. Ale tady se da vesele experimentovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.02.2018 23:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 15.9.2017
Příspěvky: 161
Bydliště: Psáry
Díky za rady. Dnes tady foukal vítr, tak jsem nechal letadlo odpočívat. Mám ale připravenou vrtuli 5x3, při které je odběr z baterky 1.6 A a 5x4, která má odběr 1.9 A při maximálních otáčkách. Motor má proud 2 A ale stejně si nemyslím, že budu pořád létat na maximum. Navíc předpokládám, že při reálném letu bude odběr nižší.

_________________
Jirka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.02.2018 20:41 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 15.9.2017
Příspěvky: 161
Bydliště: Psáry
Tak dneska jsem Boltíkovi drobet provětral křídla a nevím, co si mám o tom myslet. Vyzkoušel jsem to s vrtulí 5x3 i 5x4 a v podstatě se to chovalo stejně, jako s tou vrtulí 4x3. Po vzletu to chvilku lítalo normálně, to znamená, že to i bystře stoupalo a po cca 1 - 2 minutách už se tomu nahoru nechtělo a mírně to klesalo až jsem musel přistát. Když jsem to znovu hodil tak to zase chvíli letělo. Všiml jsem si ale jedné zajímavé věci, kterou jsem dříve nepostřehl. Dnes byl takový vítr akorát, tak se mě několikrát proti větru povedlo letadlo zastavit. Normálně jsem předpokládal, že podélná osa letadla by měla být vodorovná, jenže ona byla skloněná tak pod úhlem 20° vzhůru. to letadlo vypadalo jako kapr v posledním tažení. To by pravděpodobně ukazovalo na polohu těžiště příliš vzadu ale to se mě nezdá. Mám ho 30 mm od náběžné hrany křídla, což bylo již v tomto vlákně potvrzeno jako OK. Také jsem s polohou těžiště experimentoval a ustálil jsem se na této hodnotě. Druhá věc, kterou podezírám je vertikální vyosení motoru. Tady si už tak jistý nejsem. Na začátku jem měl vyosení mírně dolů. Jenomže, jak pořád přistávám na čenich, tak ta přední část trupu je už dost poškozena a také hodně zeslabená po zabudováním baterky a regulátoru. Nyní asi drží po hromadě spíš díky izolepě. Já před vypuštěním letadla nejdřív trup vymodeluji do patřičného tvaru a pak vypustím. Tak mě napadla bláznivá teorie, jestli se náhodou trup během letu nemůže vrátit do původního tvaru a díky v podstatě negativnímu vyosení takhle blbě létá.

_________________
Jirka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.02.2018 21:23 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
jirka525 píše:
...
Všiml jsem si ale jedné zajímavé věci, kterou jsem dříve nepostřehl. Dnes byl takový vítr akorát, tak se mě několikrát proti větru povedlo letadlo zastavit. Normálně jsem předpokládal, že podélná osa letadla by měla být vodorovná, jenže ona byla skloněná tak pod úhlem 20° vzhůru. to letadlo vypadalo jako kapr v posledním tažení. To by pravděpodobně ukazovalo na polohu těžiště příliš vzadu ale to se mě nezdá.
...

Podle "vysení na vrtuli" ve větru se nic nepozná. Z toho se pozná tak akorát, že jsou síly celkové v rovnováze, ale nic jiného.
Vem si 3D akrobata. Za bezvětří bude stát na místě s čumákem kolmo nahoru. A se vzrůstajícím větrem se čumák při vysení bude postupně sklánět do vodorovnější polohy. Neexistuje typický úhel čumáku pro vysení pro letadlo, ale spíš jeho závislot na rychlosti větru.
Za problémy s tahem bych viděl chladné počasí.
Špatné těžiště se dá odhalit dive testem.
Špatné vyosení motoru se projeví vzpínáním nebo klopením k zemi po přidání plynu.
Samozřejmě, že jen za předpokladu, že bylo letadlo postupně spávně seřízeno, protože se to navzájem ovlivňuje.
1. trim výškovky pro bezmotorový kluz
2. dive test a těžiště
3. vyosení motoru


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.02.2018 21:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
Nemyslel jste viosení?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 22:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1030
Bydliště: Napajedla
Kreyson píše:
Nemyslel jste viosení?


Máš na mysli "visení" nebo "vyosení"?
Není to jasné...

No a Grugh s tím "vysením"... :roll:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 22:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
Za "vysení" se omlouvám (zřejmě špatně pospojovaná nervová zakončení).
Asi mi visení s měkkým, v mém ještě mladém věku, připadá stejně nepatřičné. :mrgreen:


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.02.2018 21:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1030
Bydliště: Napajedla
:mrgreen: :mrgreen:
Některým úspěšně visí i v mládí ;-) Ale to je model :-)


Naposledy upravil Steve dne čtv 01.03.2018 22:16, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.02.2018 21:43 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 15.9.2017
Příspěvky: 161
Bydliště: Psáry
Grugh píše:
Špatné těžiště se dá odhalit dive testem.
Špatné vyosení motoru se projeví vzpínáním nebo klopením k zemi po přidání plynu.
Samozřejmě, že jen za předpokladu, že bylo letadlo postupně spávně seřízeno, protože se to navzájem ovlivňuje.
1. trim výškovky pro bezmotorový kluz
2. dive test a těžiště
3. vyosení motoru


Ono je to trochu komlikovanější nebo si to možná komplikuji sám.
1. trim výškovky jsem dělal. Ale vzhledem k tomu, že letadlo padalo poměrně strmě dolů, tak jsem výškovku přitáhl asi 2 mm. To že letadlo padalo strmě, jsem si vysvětloval tak, že původně to bylo 40g házedlo a nyní je z toho 130 g motorák.
2. Dive test jsem dělal pouze hozením rukou. Jak jsem psal, padalo dost strmě, tak jsem vytrimoval pouze křidélka aby letělo rovně a v podélné ose jsem to nechal, jak mě to vyšlo.
3. Vyosení motoru jsem udělal pouze okometricky, odhadem něco kolem 5°. Jenomže nyní po několika přistáních na čenich, ten zeslabený trup povolil a vyosení bude spíš 0° nebo drobet nahoru.

Ono totiž v nějaké fázi mých pokusů při motorovém letu éro houpalo nahoru - dolu, já to vědecky vyhodnotil, že je těžiště příliš vzadu a dal do špičky 8g závaží. Let se srovnal, těžiště se dostalo na papírovou hodnotu 28 mm od náběžné hrany křídla (v tomto vláknu se někde psalo cca 30 mm). Teď ve mě ale hlodá červíček, jestli to závaží nemělo být menší a vyosení třeba větší.

_________________
Jirka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.02.2018 22:26 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
Vyšší hmotnost modelu by neměla snižovat klouzavost, spíše zvyšovat. A to kvůli vyšší rychlosti kluzu a tím i Reynoldsovu číslu. Rozhodně by vyšší hmotnost neměla způsobit nutnost většího přitažení výškovky.
Trim výškovky se musí provádět za dostatečné rychlosti ve vodorovném letu nebo při dostatečně rychlém kluzu. Není to jedno přesné nastavení. Čím více je těžiště před neutrálním bodem, tím větší rozsah nastavení trimu výškovky model skousne. Bude se to navzájem lišit rychlostí kluzu.
Dive test nelze provádět hozením rukou. Jeho princip je, že když model samovolně zrychlí ve strmém klesání (~45° k zemi), tak moment síly od výškovky začne převládat nad momentem od těžiště. Model začne klesání vybírat a podle rychlosti vybírání (nebo nevybírání) se posouvá těžiště. Pokud vybírá moc rychle, je těžiště moc vpředu, a pokud nevybírá vůbec, je těžiště příliš vzadu. Pozor, mnoho letitých modelářů to má stále poletené opačně. Nechápou, že v dive testu převládá vyškovka nad těžištěm.
Důležité je, že pokud se změní např. těžiště, musí se znovu přenastavit i trim výškovky a celé kolečko opakovat.
Vyosení motoru lze řešit až na závěr. U těchto pidivětroňu stejně bude naprosto zanedbatelné. Těch 5 stupňu mi přijde moc.
Podle tvého popisu za tím může být některý z více vlivů.
Pokud se to houpání projevovalo tak, že při přidání plynu se model začal vzpínat a po ubrání zase začal pomalu klesat, tak to mohlo být klidně i příliš přitaženou výškovkou. Težiště přilliš vzadu se projevuje např. tím, že se model musí neustále dorovnávat a nebo tím, že při zpomalení začne letět nataženě (předek nahoru, zadek dolu) nebo při max rychlosti naopak klopí předek k zemi.
Težiště příliš v předu v kombinaci s příliš přitaženou vyškovkou způsobí, že model bude pro nějakou rychlosti poměrně klidný. Při plném plynu se ale i tak začně vzpínat, nebo naopak při ubrání se rychleji sklopí k zemi.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.02.2018 22:55 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 15.9.2017
Příspěvky: 161
Bydliště: Psáry
Grugh Děkuji za vysvětlení, některé věci jsem skutečně pochopil špatně. Až se dostanu ven, tak to zkusím znovu vše seřídit.

_________________
Jirka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 01.03.2018 15:52 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10762
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Grugh píše:
Vyšší hmotnost modelu by neměla snižovat klouzavost, spíše zvyšovat. A to kvůli vyšší rychlosti kluzu a tím i Reynoldsovu číslu. Rozhodně by vyšší hmotnost neměla způsobit nutnost většího přitažení výškovky.

S tímto nemohu souhlasit.
Klouzavost se nezmění, model jen zrychlí. Je to dobře vidět na rychlostní poláře letadla.

DIVE test bych nepřeceňoval. Je to o tom, že se s posouváním těžiště dozadu snižuje zásoba stability. Model trochu lépe letí, ale začíná se z něj stávat zlobivé letadlo. Chce to najít dobrý kompromis výkonů, ovladatelnosti, stability.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 01.03.2018 20:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
TomasC píše:
S tímto nemohu souhlasit.
Klouzavost se nezmění, model jen zrychlí. Je to dobře vidět na rychlostní poláře letadla.
...

Netvrdím, že nemáš pravdu, ale tady by to chtělo trochu vysvětlit.
Já v rychlostní poláře vidím pouze závislost mezi horizontální a vertikální rychlostí. Chybí mi tam potvrzení, že klouzavost zůstává stejná při vyšší hmotnosti modelu.
Není rychlostní polára příslušná jedné konkrétní hmotnosti modelu?

Naopak z grafu křivek klouzavosti profilu (závislost Cl/Cd na alfa) pro různé Re je vidět, že max. klouzavost s vyšším Reynoldsovým číslem (a tedy i rychlostí kluzu) roste.
Chápu, že zvýšení Re na dvojnásobek může znamenat nárůst klouzavosti třeba jen o 10%.
A také to, že abych se pohyboval ve dvojnásobném Re, musím naložit cca čtyřnásobně model abych docílil dvojnásobné rychlosti kluzu.

V konečném důsledku se dá říct, že klouzavost je téměř konstatní, nezávisle na hmotnosti modelu (pokud není příliš lehký, kdy letí špatně nebo vůbec).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 01.03.2018 21:29 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10762
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Klouzavost jako poměr opadání a uletěné vzdálenosti se s hmotností nemění. Přiznávám, že takto si to pamatuji ze školení na větroních. S vetší hmotností se křivka prostě posunula do vyšších hodot, aniž by měnila tvar. Ale to totiž není běžný případ pro modely, tam se spíše hledá nejmenší opadání (napadat nejdelší dobu z výšky), klouzavost je největší ulétnutá vzdálenost z výšky a o to se kromě úlohy B v F3B v modelech nehledá.
Proto se do skutečných větroňů tankuje voda. Klouzavost (schopnost doletět daleko) zůstane, ale za větší rychlosti a o tu na závodech jde.

Nicméne nelze posuzovat jen profilový pohled. Je třeba posoudit celý model. S rychlostí naroste vztlak i odpor s druhou mocninou. Ale součinitel odporu klesne díky Re jen trošku.

Myslím, že je to trošku mimo "téma Malý větroň cca 600-700mm s křidélky z EPP". :D :D


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 1153 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 77  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz