RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Naviják pro start RC větroňů
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=23&t=80031
Stránka 3 z 4

Autor:  Amper [ stř 08.02.2017 8:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

Ja mam velmi dobrou zkusenost s latexovou rourou co prodava HKcko. Pouzivam ji zdvojenou pro strelbu EDFka a vytazeni 3.5kg Minimoi na elektriku do par metru pracovni vejsky. 1.5kg letadlo s delsim vlascem to musi v pohode dat a to pouzivam 6mm verzi. Maj jeste 8mm. Cena je klasicka HK takze dobra. Odolnost zatim vypada rozumne

Autor:  Jara11 [ stř 08.02.2017 10:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

Hlavně síla která bude potřeba není na průměru např. 10mm jako má vrták, ale na cívce o nějakém podstatně větším průměru a to je podstatný rozdíl. Jinak bude chybět rychlost. Když tam bude zpřevodováno - je síla, ale malé otáčky, naopak vyšší rychlost = menší převod a tím i menší síla.

Autor:  VTjr [ stř 08.02.2017 12:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

dudaj píše:
pokud 600 W motor s vrtulí utáhne 3 kg větroně, a 1,5 kg 3d akrobata, tak odhaduji, že 750 W vrtačka by do vzduchu 2,5 kg
větroně dostat měla v pohodě .
otázka je , jestli není lepší na letišti mít 1KW zpřevodovaný stříďák s lipolkou .
Nepočítal jsem potřebnou rychlost, ale co takhle nějakej helipřevod :D .


To jsou ale jiné letové režimy. :o
Startování vlekem bych přirovnal spíš kolmému stoupavému letu.
No a ohledně stříďáku (tedy spíš tomu říkáme ss. motor s elektronickou komutací) - opravdu nevím, při překročení mezního momentu stačí totiž malý výpadek ze synchronizmu a už ztratí moment a ochrana ho vypne. :( Naproti tomu klasický ss. sériový komutátorový motor na to zareaguje sám zvýšením momentu a výkonu. Na vlekání je potřeba něco takového jako je trakční motor - tedy se sériovým buzením s měkkou momentovou charakteristikou = při nulových/malých otáčkách maximální moment a při vysokých moment prudce klesá. No a na to jsou opravdu nejlepší stejnosměrné komutátorové motory, jako jsou startéry do aut.

No a ten výkon řádově kW není samozřejmě odebírán celou dobu, ale jen zpočátku, ale musí být jako rezerva, aby se udržel dostatečný moment i po zvýšení otáček, nebo naopak při nějakém náhlém poryvu a zbrzdění. :wink:

Autor:  robinj [ stř 08.02.2017 16:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

pokud bys měl zájem mám kompletní naviják motor ze startéru Š120 + elektronika + pedál+ silon 0.75mm asi 250 metrů možná víc,2,5kg utáhne ale víc ne.Mám i kladku ale nic moc.na ceně se domluvíme piš do zpráv

Autor:  dudaj [ stř 08.02.2017 20:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

VTjr píše:

To jsou ale jiné letové režimy. :o



Proto jsem taky minimální výkon navýšil . Navíc na vrtuli budou větší ztráty než na "provazu"
Jo a stříďák který má jmenovitý příkon třeba 700 W snadno navýšíš krátkodobě třeba na 1 KW příkonu bez ztráty
synchronizace. Jinak používám název stříďák jako zažitý název kterému každý rozumí, tak se tady nepředváděj .

Heli motory navíc mají vlastní chlazení, takže o problém míň.
Vždy je to o tom, jak se to udělá . Použít se dá řada kombinací pohonů, propružení, úhel stoupání a td.

Autor:  Vlasta Svoboda [ stř 08.02.2017 20:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

Mám jetý F3B naviják, ale dříve jsem zkoušel i následující tři systémy:

1. Kladka — One Winch — spíše pro mladší nebo těžší a je to o hubu (couvá se)



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Autor:  Vlasta Svoboda [ stř 08.02.2017 20:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

2. Šlapací naviják
Lze jednoduše upravit normální jízdní kolo (třetí video) jen výměnou zadního kola za cívku. Po létání nasadíte kolo zpět a jedete domů. Běžné řešení německé a britské klubové retro scény.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Autor:  Vlasta Svoboda [ stř 08.02.2017 20:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

3. Aku šroubovák — měl jsem a tahal jsem s tím RCVS
Jen člověk musí zapomenout na nějaké vystřelování a divočejší starty v silném větru. To už to potom ten šroubovák neutáhne. Se sílou normálního navijáku samozřejmě nelze srovnávat.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Autor:  dudaj [ stř 08.02.2017 20:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

lehčí model , ale asi lze .


edit - byl jsem pomalejší

Autor:  JosefSvejk [ stř 08.02.2017 20:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

Ty bicykly jsou supéér :o . A ten "dědek" asi taky ty 3 kW nedá :) .

Autor:  dudaj [ stř 08.02.2017 21:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

JosefSvejk píše:
Ty bicykly jsou supéér :o . A ten "dědek" asi taky ty 3 kW nedá :) .



No nevím, ale když mě vyšetřovali kdysi srdce, tak mleli něco o tom, že jsem na kole toleroval 400 W .
Teď to asi bude o chlup lepší , ale asi bych radši dal ten elektromotor :D :D :D

Autor:  Amper [ stř 08.02.2017 21:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

No, osobne nemam ze svejch aku vrtacek pocit ze by me zvladli utahnout na kole do kopce.

Autor:  novfra [ stř 08.02.2017 21:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

Amper píše:
No, osobne nemam ze svejch aku vrtacek pocit ze by me zvladli utahnout na kole do kopce.

Naprosto v pohodě. Jen je potřeba používat normální baterky.
Každá normální (čti taková, s kterou se dá vrtat) Tě do kopce vytáhne lépe, než Tvoje nohy.
Ale zapomeň na parodie vrtaček s Li-xxx akumulátory :)

Autor:  Milanhb3 [ stř 08.02.2017 22:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

Takhle nějak s tou vrtačkou jsem si to představoval,
že by se 12voitová připojila kabelem na autobaterii.
Přece jen to existuje.
Díky za návod.
Milan

Autor:  VTjr [ čtv 09.02.2017 16:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Naviják pro start RC větroňů

dudaj píše:
Proto jsem taky minimální výkon navýšil . Navíc na vrtuli budou větší ztráty než na "provazu"
Jo a stříďák který má jmenovitý příkon třeba 700 W snadno navýšíš krátkodobě třeba na 1 KW příkonu bez ztráty synchronizace.

Jde však o to, jestli to stačí :roll: , jestli vlivem nějakého poryvu větru nenastane nenadále situace, kdy bude potřeba, třeba jen krátkodobě, zvýšit výkon na 2-3-násobek? :o SS Motor s elektronickou komutací to nemusí rozdýchat, vypadne ze synchronismu a vypne se. Tam taky dost záleží na konstrukci regulátoru a asi lepší budou v tomto ohledu takové, co mají přivedeny i signály snímačů z motoru. Prostě ten motor se zachvá tak, jak mu to dovolí regulátor, naproti tomu u klasického komutátorového SS motoru, ať už sériového nebo s permanentním buzením, dojde při přibrzdění automaticky k nárůstu momentu a i kdyby ho ten velký moment na chvíli zastavil, tak po jeho poklesu se znovu roztočí správným směrem. Jiná věc je jestli přitom neshoří vinutí, kartáče nebo komutátor. No a právě na tyto situace musí být dostatečně dimenzován (tedy spíš předimenzován). :wink:
dudaj píše:
Jinak používám název stříďák jako zažitý název kterému každý rozumí, tak se tady nepředváděj .

Já nemám potřebu se předvádět. :mrgreen: Taky nezpochybňuji, že i taková řešení mohou fungovat, jen se snažím upozornit na možná úskalí. :roll:
Napsal jsem SS motor s elektronickou komutací právě proto, aby si každý uvědomil jak se to ve skutečnosti chová, že na to má velký vliv způsob regulace a ochrany (co nemusí být zcela předvídatelné), abych to jasně odlišil od SS motorů s klasickým kartáčovým komutátorem, které se chovají naprosto předvídatelně. :)
dudaj píše:
Heli motory navíc mají vlastní chlazení, takže o problém míň.
Vždy je to o tom, jak se to udělá . Použít se dá řada kombinací pohonů, propružení, úhel stoupání a td.

Jistě. Je však otázkou zda u heli dochází k takovým zátěžovým režimům a jejich změnám. Netvrdím ani ano ani ne, jen o tom uvažuji. :roll:

Stránka 3 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/