Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: pát 07.10.2016 12:34 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 18.8.2014
Příspěvky: 79
Bydliště: CZ - Slaný
Mozno budem za vidlaka, ale ja pouzivam vo vsetkych svahakoch (bezmotorovych) a lodiach ako prijmacovky lionky z notebooku s najjednoduchsim BECom a na vsetkych Nicd/Nimh packoch mam konektor ktorym mozem nabijat/vybijat kazdy clanok samostatne


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: pát 07.10.2016 19:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2014
Příspěvky: 200
polomrtvoly z notebooku bych do éra nedával
nový stojí 150,-
zde např. momentálně nejlepší 18650 na trhu
https://www.fasttech.com/products/1420/10004182/2535100


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 10:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4270
Bydliště: Žilina SR
No, ono to nemusí být vždy polomrtvola. :roll:
Jde o to, že marketingová strategie výrobců notebooků je nastavena tak, že v baterii je docela složitá elektronika, která kromě toho, že řídí proces nabíjení, tak taky kontroluje počty cyklů a životnost akumulátorových článků. A Taky funguje jako tolik kritizované "kurvítko", tedy po jistém počtu cyklů, nebo v lepším případě po jistém množství vybitého/dobitého náboje, vyhlásí akumulátor za opotřebovaný a přes OS požaduje jeho výměnu. Přitom i kdybychom ho dokázali citlivě rozebrat (což většinou nejde) a vyměnit jednotlivé články, tak stejně to bude hlásit, poněvadž stěží dokážeme v paměti té elektroniky resetovat tu informaci o tom, že už byl špatný. :( Možná to u některých typů jde, možná jsou nějaké návody na netu, ale já se po tom nepídil.
Nicméně tyhle nepoužitelné notebookové baterie jsem kdysi rozebíral a testoval ty Li-Ion články. No a zjistil jsem, že jsou sice docela zdravé, ale použitelné jen tam, kde se nevyžaduje extrémně velký proud. Čili pro palubní síť přijímače možná ano, ale jako pohonná baterie je naprosto nepoužitelná. A mám pocit, že by tomu nepomohlo i to, kdyby ty články byli zcela nové - prostě se jedná o jiný typ článků, stavěný na výdrž při menších proudech. Jelikož tenkrát se mi jednalo o náhradu pohonné baterie, tak jsem je nakonec nepoužil do ničeho a po čase vyhodil.

Navzdory tomu, co jsem teď napsal, souhlasím se skybreakerem - nikdy bych to na napájení přijímače nadával. :P To už spíš jako pohonnou baterku (když rychleji vyplivne, tak prostě přistanu, BEC v regulátoru mě na to včas omezováním plynu upozorní a nic strašného se nestane). Ale do modelu větroně nebo motoráka se spalovákem - nikdy! Tam jen spolehlivé Ni-Cd nebo Ni-MH (Eneloopy, nebo VARTA longlife). :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 14:48 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 2517
Obrázky: 1
"VTjr":VARTA longlife (NiMH) uvádíš jako osobně vyzkoušené? Nebo jako výrobce VARTA s dobrou pověstí?
Používal jsi tyhle "zelené"? VARTA Longlife Accu
Nebo ty kdysi prodávané VARTA "modré" Ready2Use? Kolik kusů? Jak dlouho a v čem?

- Kolik AA Eneloop - a jakých používáš (Eneloop 1900, Eneloop Pro 2450, Eneloop Lite 950 mAh )mAh ?

- Není Eneloop jako Eneloop-tady
-tady


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 17:04 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 27.2.2014
Příspěvky: 37
Zelené nimh VARTA používám 3 roky ve vysílači - asi 600 hodin provozu a zatím ok. Také je mám v laseru (v práci) , 3 roky, asi 150 cyklů a zatím bez problémů a bez znatelného poklesu kapacity.

Tomáš


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 4:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 2517
Obrázky: 1
Kdysi jsem sháněl nějaké NiMH tužky co by byly použitelné v kompaktu na dvě AA.
Mezi řadou značek (typy normální i nízké samovybíjení) byly i takovéto dvě VARTY AA Ready2Use
http://www.fotonmag.cz/wp-content/uploads/2007/07/varta_ready2use_2100.JPG
FotonMag - Srovnávací test (AA) baterií
Ani ne po roce u jedné z nich se výrazně zvětšilo samovybíjení a kapacita klesla o 1/2 na cca 1000 mAh.
Vedle těchto AA VARTA mám, různě dlouho, přes 20ks AA eneloop jak původní od SAVYO tak dnešní Panasonic.
Zatím všechny drží nízké samovybíjení a pokles kapacity u těch nejstarších max. do 10 %.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 7:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4270
Bydliště: Žilina SR
guchar píše:
"VTjr":VARTA longlife (NiMH) uvádíš jako osobně vyzkoušené? Nebo jako výrobce VARTA s dobrou pověstí?
Používal jsi tyhle "zelené"? VARTA Longlife Accu

Ano, přesně ty, nebo i ty samé ale v starším hávu (taky zelené, ale s oranžovou linkou a trochu víc do zlata).
guchar píše:
Kolik kusů? Jak dlouho a v čem?

Baterie ze 4ks pro napájení pro přijímače + 5 standartních serv v akrobatu Diablotin Mini (rozp. 1350, váha 2,5-2,8kg, motor nejprve 7,5cm3, pak 10cm3). Odlétáno během 2 sezon přesně 754 letů po cca 7-9min (vedu si evidenci - denník). Po odlétání 5 letů jsem doma většinou dobíjel asi 1/3 kapacity.
guchar píše:
- Kolik AA Eneloop - a jakých používáš (Eneloop 1900, Eneloop Pro 2450, Eneloop Lite 950 mAh )mAh ?

Enelop 1900, baterie nejprve z 5 článků, pak jen ze 4 (po tom co odešla 2 serva, jednou na motor, jedno na kridélka, což bylo horší, jsem přehodnotil to, že 5-článková baterie je značné riziko). Bylo to v modelu Pony, velice rychlém, rozp 1300, váha 1,9kg, pohon 2,5cm3 s laďákem. Odlétáno asi 30 letů. Napájení RX + 4 serva, z toho 3 standartní a jedno mini.

Taky už 6 let provozuji baterii z 8ks Eneloop 1900 nejprve ve vysílači Futaba FC-16, pak jsem ji přendal do Futaby T-10CG. Odlétáno asi 2000 letů s různými modely, kde délka letu dosahovala v průměru 10min (s větroni víc, s motoráky míň).

Stačí? :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 7:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4270
Bydliště: Žilina SR
Moje osobní zkušenost je taková, že tužkové Ni-MH, u kterých uvádějí kapacitu výrazně vyšší než 2000mAh - nebrat! :!: Zrovna tak mikrotužky nad 800mAh. Ony většinou vydrží několik desítek nabití a pak jdou dost rychle do háje. :cry:
Kupříkladu tužky AA GP-3200 - úplný šmejd :x , stejně tak mikrotužky AAA GP-1300 :x . Máma měla v přenosném sluchátku pevné linky telefonu původně Varty AAA 800mAh, které držely cca 8 let (ty jsem už pak musel vyhodit, protože jim klesla výdrž, ale pořád ještě se na ně dalo cca 15 minut volat). Pak jsem ji kopil již zmíněné AAA GP-1300, které po roku stejného provozu se dostala do stavu, že telefon zhasínal po 2 minutách od zvednutí z nabíjecího stojánku. :cry:
Zajímavé ale je, že ve firmě mám stejný aparát, kde taky už původní Varty byly vyměněny za AAA GP ale jen 700mAh - no a ty tam už drží 3 roky. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 7:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4270
Bydliště: Žilina SR
guchar píše:
Kdysi jsem sháněl nějaké NiMH tužky co by byly použitelné v kompaktu na dvě AA.
Mezi řadou značek (typy normální i nízké samovybíjení) byly i takovéto dvě VARTY AA Ready2Use
http://www.fotonmag.cz/wp-content/uploads/2007/07/varta_ready2use_2100.JPG.

Používám podobného staršího dizajnu, ovšem tam bylo napsáno Long Life, podle typového čísla 56706 co je takovým drobným písmem dole napsáno, jsou to ty samé akumulátory jako z prvního odkazu s novým dizajnem. Ty různé marketingové názvy "Long life", nebo "Ready to use", a taky barevný dizajn jsou přece pro identifikaci nepodstatné, důležité je právě to číslo. :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 10:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 2517
Obrázky: 1
"VTjr": "... Enelop 1900, baterie nejprve z 5 článků, pak jen ze 4 (po tom co odešla 2 serva, jednou
na motor, jedno na kridélka, což bylo horší, jsem přehodnotil to, že 5-článková baterie je značné riziko)..."
To je druhý(mnou registr.) případ naznačující možnost poškození elektroniky v důsledku "přepětí" NiMH článků.
Vždy člo o AA (asi se nejčastěji používají). Ten první byly 4 ks v ledkové čelovce.
Těsně po nabití mu odešel ("shořel") šváb přepínající různé režimy čelovky.
- Řada těch dobrých NiMH při proudech 10 až 100 mA dává po delší část vybíjení víc než notoricky
uváděných 1.20 V. Tím jsou mnohdy schopny práce v zařízeních určených výhradně pro alkalické články.
Na druhou stranu řada dnes vyráběných (nejen modelářských) zařízení je navržena pro co nejmenší
výrobní náklady. Důsledkem toho pak může být nadměrná citlivost i pro malé zvýšení napětí.
Viz na rcmania diskutované případy serv poškozených napětím, které dle selského rozumu měly vydržet.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Baterie do svaháka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 13:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4270
Bydliště: Žilina SR
Já jsem na toto téma už diskutoval v jednom vlákně. Já si na to dokonce založil i své vlákno, které jsem započal tímto příspěvkem http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=7&t=10270#p996752, ale ono bylo nakonec adminem sloučeno s jiným podobným vláknem, takže začíná jakoby o 9 příspěvků výš. Každopádně jsme tam po krátké diskusi, do které se zapojil i admin TomasC, nakonec dospěli k názoru http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=7&t=10270#p996821 - tedy, že když je na servech napsáno 4,8V, tak je tím myšlen 4-článek a když 6,0V tak 5-článek. :idea: :?
No jó, ale ne Ni-MH ale Ni-Cd :oops: , které se ale dnes používají jen zřídka.
Pak u mne došlo k těm dvou případům přepálení serv a já svůj názor ze závěrů uvedeného vlákna zásadně přehodnotil. :|
Nestojí za to dávat větší napětí a riskovat zničení serva a modelu. :P
Navíc vyšší napětí, i když třeba ani nezpůsobí spálení serva, ale značně snižuje životnost kartáčků a komutátoru jejich ss elektromotorků. Takže vyššího napětí bych se nebál jedině u serv s Brushless motorkem (ale musí být HV). Bohužel značkové jsou neskutečně drahá (třeba od Futaba BLS jdou přes 100€, ale na jednom ruském fóru jsem narazil na odkaz na tuto značku http://www.goteckrc.com/ProductShow.asp?ID=23 - to nevypadá až tak špatně za cca 25USD, přitom ruské zkušenosti jsou prý docela dobré (ale podělili se nimi jen 2 a mají je dost krátce, tak to zatím musíme brát s rezervou).
Moje motivace dávat 5-článek na napájení palubní sítě byla spíš kvůli zabránění možného resetu 2,4GHz přijímačů. Ta obava přetrvala ještě z dávných dob (začátek 80. let), tedy hodně dávných, kdy jsem používal 5-článkové NiCd vyráběné Bateria Slaný se svou amatérskou 4-kanálovou soupravou. Tam taky šlo o to, aby přijímač nevyplivl na nízké napětí, poněvadž obsahoval 2 TTL obvody MH7474 a ty často už při 4,2V přestávaly fungovat. Taky někteří, co měli přístup k většímu množství, je vybírali na co nejnižší napětí, já ale byl chudý student, který si ty dva šváby musel koupit v krámě Tesla-Eltos za neskutečných 125Kčs/kus. 8O Takže jsem lítal s baterkou 5xNiCd 900mAh (to byly takové delší tužky s letovacími pásky) a bylo to v pohodě se servy Futaba FP-S12, kde bylo psáno že jsou do 6,0V. No jenže, ty NiCd a zvlášť ty staré socialistické mívaly těsně po nabití 1,25V, které záhy kleslo na 1,2V a při 1,1V se už pokládaly za vybité. Dnešní Ni-MH mají po nabití nezřídka >1,5V a pak i při značné proudové zátěži si dost dlouho drží 1,3-1,35V. Pak jsem asi 25 let nemodelařil a po návratu ta obava jaksi přetrvala. Ale už jsem to přehodnotil - na zabránění resetu přijímače jsou jiné, lepší metody. :wink:
Ale bývá taky i jiná motivace :o - mnozí zvyšují napětí aby měla serva větší moment a rychlost (ono ty údaje v jejich papírech i na krabičce k tomu přímo vybízejí). Tak tohle já nedělám. Když je někam potřeba větší moment nebo rychlost, tak tam dám větší/rychlejší servo - honit to napětím je podle mne cesta do pekel. :x

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz