Chtěl bych představit vývoj samokřídla. Je to můj soukromý vývoj,takový koníček který už zvětšuje své rozměry. Začalo to malými samokřídly velikosti kolem 1,5m. následovalo to křídlem rozpětí 3m hmotnost 13kg a nynější má 3,8m hmotnost zatím neznámá ještě není dovážené Konstrukce křídla polystyren laminát. centroplán spájený z alu trubek. lyžina slepená ze smrku. Je to koncepčně kluzák. Další pokračování už je plánované ještě větších rozměrů z dřevěné konstrukce. stavba tohodle včetně projektu mi z nedostatku času zabrala skoro rok.
Hledám jestli by se našel někdo, kdo by měl zájem na takovém projektu spolupracovat, ideálně z benešovska,praha východ,praha. Jedná se mi především o kreslení konstrukce pro frézování,případně stavba, zalétávání.
Taky to už vyvíjím cca 10let a je postavil jsem více jak 10 prototypů (přesně si to už nepamatuju) než jsem křídlo dostal do stavu kdy létá podle mých představ. Až bude počasí tak zalétnu tenhle. jen ještě musím dát dohromady naviják protože tohle už vážně do vzduchu nehodím. případně to zkusit z gumy
Účel je postavit použitelné samokřídlo s vyvinutou aerodynamikou. Do budoucna mám úvahu z něj postavit jednomístný kluzák. Ale samozřejmě šlo by udělat malé třeba pro FPV. Ale těch je z číny spousta a málokdo by zaplatil takový letoun. Jeden z prototypů létal s rozpětím 3m při hmotnosti 13kg se stařičkým motorem MVVS 10 s klasickým výfukem. V modelu byla užitečná zátěž 6kg. To by pro FPV asi zajímavé bylo když tam jde dát foťák a k němu 6kg baterií a při tom pro let na horizontu bylo potřeba cca 250W. Ale jak říkam takové letadlo tu asi nemá budoucnost v tom ohledu aby mělo cenu ho vyrábět.
Registrován: 17.10.2010 Příspěvky: 113 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Také jsem byl (a trochu jsem) unešen samokřídlama.Hlavně jako aktivní rogalista.Práce bří Hortenů byla tenkrát (1980) téměř neznámá,teprve se vynořovala ze "zapomění". Je ale zřejmé že ani "dospělí"natož malé modely klasice výkonem konkurovat nebudou. Mám 1,5 m Horten Alita a 3,8 m H IV,s el. motory. Jsou u ledu neb létání nic moc ale vypadají zajímavě
Proto nekopiruju horteny a hledám nové cesty jak létat se samokřídlem. Uvědomuju si že půdorysně to horten připomíná ,ale taky jak jinak by mělo vypadat křídlo. Co na tvých křídlech létá špatně??
Registrován: 17.10.2010 Příspěvky: 113 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Myslím ale, že Horteni to dotáhli opravdu nejdál,nicméně jako modely jsou ta moje samokřídla dost "nervózní",pořád se musí řídit a jako větroň to zkrátka moc nelétá,zřejmě právě proto že se pořád řídí...kromě toho,za letu značně nečitelná poloha. Modely Hortenů (bez směrovek a komplikovaných klapek) asi opravdu moc létat nebudou. Výhody samokřídel jsou dost diskutabilní.
Ovsem vyvijet neco s byrokracii CR, takto fakt klobouk dolu. Neni uz od3.5m rozpeti potreba nejake registrace, pripadne tusim, ze tam byl limit i vahy.
Kazdopadne at se dari, ja bych tohle do vytahu nedostal
_________________ Taranis X9D Plus Foto RC.CERNIK-NET.COM/CS/Gallery.html Videa RC.CERNIK-NET.COM/CS/VideoGallery.html
Limit je váhový. 20 kg Ta byrokracie není tak hrozná jak se s toho dělá. Je to jen o zvyk.
Uvidíme jak se projeví to nové křídlo za letu to poslední které mělo tri metry se vpodstatě vůbec nemuselo řídit a letělo samo. Při přivedení do vývrtky po jedné otáčce vývrtku srovnalo samo.
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6021 Bydliště: Praha ČR
vosvos píše:
Myslím ale, že Horteni to dotáhli opravdu nejdál,nicméně jako modely jsou ta moje samokřídla dost "nervózní",pořád se musí řídit a jako větroň to zkrátka moc nelétá,zřejmě právě proto že se pořád řídí...
Jenže tohle je na místě řešit gyrostabilizací... Viz skutečná letadla - Northrop YB-49 v době klasické avioniky taky létal problematicky, s B-2 ale s dnešní elektronikou problémy nejsou. Podle mě vyvíjet vysokovýkonné samokřídlo ve stabilním provedení je téměř blbost, to se opravdu "klasice" nevyrovná, naproti tomu ale už dnes lze reálně uvažovat nad modelem aerodynamicky nestabilním s pokročilou elektronikou...
Píšu přirozeně u modelech, pokud se autor fóra snaží cílově dostat ke "skutečnému letadlu", tak to je jiné téma, tam to smysl dávat může.
Ono je otazkou co autor zamysli a pak podle toho se da porovnat vyvoj.
Pokud by se chtel dopracovat k placnu pilotovane akrobaticke delte (samokridlu), nebo rekneme necemu pro velmi obratne bojove ucely typu kometa (ta sice byla hybridem a ke vsemu sazela spise na rychlost nez na manevrovatelnost, ale narozdil od Hortenu je porkazane ze letala), pak vtomto pripade se budeme bavi o konstrukci, ktere nejde az tak o vztlak a stabilitu, jako o manevrovatelnos a zakladem udrzeni bude vykonna gyro stabilizace.
Ja jsem ale nabyl dojmu, ze autor zamysli vysoce stabilni kluzak s dobrymi rekneme plachticimi parametry. Predpokladam, ze z duvodu bezpecnosti, spolehlivosti a ceny nebude v pripade 1/1 resit vse zakazkove vyrabenou elektronikou, ale pouzije stary dobry system lanovodu. Pro tento ucel samozrejme potrebuje sam o sobe stabilni stroj, aby manevrovani bylo na principu rovazeni a pilot nemusel celou dobu krecovite drzet a cloumat knyplem. Taktez vpripade napr.bezpilotniho cargo modulu se bavime cim vetsi stabilita, tim bezpecnejsi start, let a pristani. Nehlede na to, ze u letu 30 minut RC je servo zanedbatelnou polozkou ve spotrebe, ale pri letu 2-3 hodiny a neustale stabilizaci by serva notne cucaly z palubnich baterii.
_________________ Taranis X9D Plus Foto RC.CERNIK-NET.COM/CS/Gallery.html Videa RC.CERNIK-NET.COM/CS/VideoGallery.html
Jenže tohle je na místě řešit gyrostabilizací... Viz skutečná letadla - Northrop YB-49 v době klasické avioniky taky létal problematicky, s B-2 ale s dnešní elektronikou problémy nejsou. Podle mě vyvíjet vysokovýkonné samokřídlo ve stabilním provedení je téměř blbost, to se opravdu "klasice" nevyrovná, naproti tomu ale už dnes lze reálně uvažovat nad modelem aerodynamicky nestabilním s pokročilou elektronikou...
Píšu přirozeně u modelech, pokud se autor fóra snaží cílově dostat ke "skutečnému letadlu", tak to je jiné téma, tam to smysl dávat může.
Ještě na tom nejsem tak abych aerodynamické nedostatky, které neumím vyřešit, řešil elektronikou.to raději změním aerodynamiku letadla. Tady se jedná o řešení aerodynamické kdy letoun bude fungovat. Na modelu taky nepotřebuji elektroniku. Z mého pohledu trup a ocasní plochy jsou něco navíc co sebou nemusím nosit,co je vlastně jen strašná váha navíc a zvýšený aerodynamický odpor. proč to mám mít na svém letadle?? ty se tu bavíš o tom že vysokovýkonné samokřídlo je nesmysl. zkoumal jsi někdy že profily větroňů? jako takové mají klouzavost 1:100-1:200 pak na to dáš trup kormidla usekneš nekonečné křídlo a rázem jsi na klouzavosti 1:50 to taky není úplně výkonný letoun podle mého názoru.
Taky by mě zajímalo proč je vysokovýkonné samokřídlo blbost?? něco podobného se říkalo před 150roky i o letadlech obecně.
Cíl vývoje je stabilní kluzák. Prozatím opravdu jen kluzák ale aby byl stabilní a schopný letu při nenáročné pilotáži. s nezáludným chováním atd. Horteny létaly stačí hledat
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru