Switch to full style
Název je dostatečně samovysvětlující...
Odeslat odpověď

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

pát 06.04.2012 23:56

fiser.modely píše:2 metrový ne,ten muj měl 1400mm.Nevydím vubec žádný problém ve vyztužení?? Náběžka balzová, uprostřed smrkový nosník a odtokovka taky balza-popř se dá použit uhlík .V čem je problém??Když se to potáhne papírem tak to musí být jak beton...Spiš bych se bál váhy...

Môj pohľad......
Vetroň potrebuje dosť presne dodržať profil a dodržať geometriu.....
EPP je guma - rezanie, vlepenie uhlíku jej povrch a tvar neako extra neovplyvní...
U štúhleho krídla potrebuješ dosť značné vyztuženie. U záporného šípu blaníka navyše potrebuješ hodne vyztužovať v krute. S negatívnych šablónach po rezaní si to viem v celku predstaviť. Ale na sólo jadrách dodržať geometriu si myslím, že to bude problém.... Jedine, že by boli dodané aj tie negatívne šablóny, alebo komplet potiahnuté krídlo....
Výztuhy z uhlíka, alebo smreku ????? noviem si dosť dobre bredstaviť dobrúsenie tvaru bez zbastardenia profilu. A u vetroňa je profil a geometria základ letových vlastností. Tam ti motor nepomôže.
Pre jednoduchú stavbu potrebuješ aby základný material mal podobnú tvrdosť, ako lepidlo aj nosníky. Inak sa nedobrúsiš.
Kupodivu práca s guličkovým PS je ďaleko jednoduchšia, ako s XPS. Na ten sa krivo pozrieš, a je tam ryha ako sa patrí. Už keď je napenetrovaný a potiahnutý, je práca s ním už jednoduchá.
Čo sa týka poťahu papierom - dosť rado sa to krúti. Povrchovka tiež nieje jednoduchá.
Nehovorím, že sa to nedá, ale je to o moc komplikovanejšie, ako z čistého EPP
Niečo v podobnom rozmere som staval http://fotoalba.cz/fotky/23853211 takže to mám odskúšané .... je to z XPS
Posledné http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/5/5366 ... C01810.jpg som začal z XPS http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/5/5366 ... C01653.jpg
Potom som to hodil na váhu a začal znovu s EPS http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/5/5366 ... C01692.jpg

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 0:00

Libor_M píše:Ještě jsem si vzpomněl na nádherné modely Zdeňka Kopečka, stavěné převážně z polystyrénu. U jednotlivých modelů má popsanou celou technologii stavby, z čehož lze většinu převzít i na stavbu Blaníka.

Koukněte tady: http://www.rckozmodrom.com/RcModely.htm

Tento je môj .... http://www.rckozmodrom.com/Vasemodely/vosa_lubo.jpg
Ale krídlo mám už tretiu verziu - klasika XPS + balzový nosník + pomocné rebro na kotvenie spojky.....
Bez nosníka to nechutne mávalo krídlami a robilo to problémy pri ovládaní modelu. Pri tom mávnutí to poskočilo o pár metrov a hrozilo to rozkmitaním ....... a v náklone pri otočke proti vetru to bolo veľmi nepríjemné ....
Ale modelu tohto typu fandím....
Maketová povrchovka je u vetroňa k ničomu - jedine, že by to bola nefunkčná ozdoba niekde na stene. Vo vzduchu potrebuješ veľké kontrastné plochy, inak to bude zle "čitateľné" za letu.
Posledné biele krídla som kôli viditeľnosti takto "zmršil" http://fotoalba.cz/fotky/23654796 rozpoznávanie voči oblohe bolo dosť nepríjemné

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 11:18

Ted když si vzpomínám tak sem stavěl C 130 Herkules,a ten měl roz zhruba 2metry+4 gondoly s motory v křídle.A pevnost byla taky super.Ono stačí si stým jen dobře vyhrát,pak jde vše.Neříkám že je to lehké ale jde to.Třeba ten Lavočkin,to taky nebyla žádná sranda,stačí se podivat jakou brutální plochu křídla to mělo,stačilo udělat náběžku atd jak sem již psal a model lítá do dnes.Když mrknete na to video jde vidět že ten model líta dost svižně::rychlost cca 140km v hod.ALE ANI SE NEHNE (myslím žádné kroucení v letu a nic podobného) Kupodivu z něj nelítají za letu kuličky :lol: .Je to dělané ze stavebního polišu a ten se teprve kroutil při potahováni,ale jde to. Co se týče toho pylonu tak sem trochu hledal a našel jsem sice jen tohle
http://juniorklubhk.jino.cz/juniorklubh ... nik_03.jpg ale fungovat by to mohlo.

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 13:15

lubo1 píše:
fiser.modely píše:2 metrový ne,ten muj měl 1400mm.Nevydím vubec žádný problém ve vyztužení?? Náběžka balzová, uprostřed smrkový nosník a odtokovka taky balza-popř se dá použit uhlík .V čem je problém??Když se to potáhne papírem tak to musí být jak beton...Spiš bych se bál váhy...

Môj pohľad......
Vetroň potrebuje dosť presne dodržať profil a dodržať geometriu.....
EPP je guma - rezanie, vlepenie uhlíku jej povrch a tvar neako extra neovplyvní...
U štúhleho krídla potrebuješ dosť značné vyztuženie. U záporného šípu blaníka navyše potrebuješ hodne vyztužovať v krute. S negatívnych šablónach po rezaní si to viem v celku predstaviť. Ale na sólo jadrách dodržať geometriu si myslím, že to bude problém.... Jedine, že by boli dodané aj tie negatívne šablóny, alebo komplet potiahnuté krídlo....
Výztuhy z uhlíka, alebo smreku ????? noviem si dosť dobre bredstaviť dobrúsenie tvaru bez zbastardenia profilu. A u vetroňa je profil a geometria základ letových vlastností. Tam ti motor nepomôže.
Pre jednoduchú stavbu potrebuješ aby základný material mal podobnú tvrdosť, ako lepidlo aj nosníky. Inak sa nedobrúsiš.
Kupodivu práca s guličkovým PS je ďaleko jednoduchšia, ako s XPS. Na ten sa krivo pozrieš, a je tam ryha ako sa patrí. Už keď je napenetrovaný a potiahnutý, je práca s ním už jednoduchá.
Čo sa týka poťahu papierom - dosť rado sa to krúti. Povrchovka tiež nieje jednoduchá.
Nehovorím, že sa to nedá, ale je to o moc komplikovanejšie, ako z čistého EPP
Niečo v podobnom rozmere som staval http://fotoalba.cz/fotky/23853211 takže to mám odskúšané .... je to z XPS
Posledné http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/5/5366 ... C01810.jpg som začal z XPS http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/5/5366 ... C01653.jpg
Potom som to hodil na váhu a začal znovu s EPS http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/5/5366 ... C01692.jpg


Myslím, že to dost dramatizuješ. Jsou profily, které jsou velice citlivé na přesnost tvaru a potom třeba i na znečištění, ale zase je spousta profilů, které mohou mít určitou nepřesnost a přesto poletí dobře.
Přesné profily jsou zejména na nových a vysoce výkonných větroních. Což se ale určitě netýká zrovna Blaníka. Ani u mého modelu není použit žádný speciální profil, takže nějaká nepřesnost se moc neprojeví. Je jedno je jisté, polystyrénový Blaník s hladkým křídlem bude mít jiné letové vlastnosti, než EPP model.
EPP modely obecně budou hodnější, budou mít menší minimálku a budou celkově hodnější a odpustí více chyb. U hladkých modelů bude vše přibližně naopak. Ale budou lépe vypadat. Což zase při létání v termice až tak nebude poznat...
Takže jako základ bych chtěl nabízet EPP stavebnici Blaníka s dobrými letovými vlastnostmi, jednoduchého na stavbu a snadno opravitelného. A druhá varianta budou polystyrénové polotovary pro individuální stavbu. A s touto variantou si bude muse poradit každý sám. Výsledek pak bude záviset na umění stavitele.

Libor LM-model

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 14:52

Další fotky Blaníka jsou zde.
http://lm-model.rajce.idnes.cz/L-13_Blanik_EPP/

Letové jsou z dnešního létání na svahu sádrovcového dolu v Kobeřicích (okr. Opava) Vítr foukal cca 10-15m/s a polítání to bylo parádní.

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 16:55

Už podle fotek to vypadá že to lítá samo,prostě paráda.Pěkná práce,jen tak dál...

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 17:17

Máš pravdu, fakt to lítá samo. Dokonce jsem na Blaníku vyměnil před dnešním lítáním vysílač, kormidla jsem nastavil přibližně do středu a prostě s tím vyšel na svah. Při lítání jsem jen trochu trimem upravil výškovku a lítal. Bez nějakého složitého zalítávání a seřizování.

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 17:21

to bude asi prve ero, do ktereho nacpu telemetrii :) uz jsem psal i na fcb, nejake predpokladane datum zahajeni prodeje?

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 17:32

mna by zaujimalo upevnenie kridel ku trupu, nasunie sa na trubku a poisti sa to ako ku trupu?

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 19:21

U mého modelu je spojka (ocel. drát) natolik těsná, že není třeba ničím jistit. Ale jinak je možno zalepit do krajních žeber křídla háčky a pojistit svazkem gumy.
Jinak prodej je neoficiálně zahájen, nějaké objednávky už mám, takže příští týden budu řezat.

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

sob 07.04.2012 20:58

no, tohle reseni uz tu bylo, u jednoho vetrone od Pelikana... dopadlo to tak, ze lidem co s tim sli do vzduchu za letu odpadavala kridla :lol: tohohle bych se osobne bal... zacatecniky absolutne nenapadne kridla jakkoliv jistit.

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

ned 08.04.2012 1:06

U mých modelů vždy počítám s jistou mírou inteligence stavitelů. Ale určitě se nad tím ještě zamyslím.
Z podobných důvodů jsem se nikdy nehrnul do modelů pro úplné začátečníky...

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

ned 08.04.2012 1:14

Jasne, jen me napadlo ze by se to mohlo minimalne pripsat do navodu :) jako doporuceni.

Me zase napadlo uchyceni magnetama... i kdyz na tak velke plose kridla bude jeho konec fungovat jako sakra silna paka.

Pri psani me napadla jeste jedna vec... zalepit do jedne poloviny kridla preklizkovy pasek ktery by se dal po nasazeni kridel na trubku zasadit na druhe strane do druhe poloviny kridla. V nem by byly dve diry a v trubu zalepene matice. Zezhora by se pak daly dva srouby ktere by soucasne drzely i motorovy pylon.

Sakra, nemel bych na noc takhle moc myslet :D

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

ned 08.04.2012 8:57

Kissman píše:Jasne, jen me napadlo ze by se to mohlo minimalne pripsat do navodu :) jako doporuceni.

Me zase napadlo uchyceni magnetama... i kdyz na tak velke plose kridla bude jeho konec fungovat jako sakra silna paka.

Pri psani me napadla jeste jedna vec... zalepit do jedne poloviny kridla preklizkovy pasek ktery by se dal po nasazeni kridel na trubku zasadit na druhe strane do druhe poloviny kridla. V nem by byly dve diry a v trubu zalepene matice. Zezhora by se pak daly dva srouby ktere by soucasne drzely i motorovy pylon.

Sakra, nemel bych na noc takhle moc myslet :D

Ta různá uchycení "na tvrdo" jako ty šroubky bych nedělal. Při i malé ráně se toho vyláme a jinak poškodí hodně. Kdysi se používaly jako pojistky sirky prostrčené dirkami ve spasovaných packách z křídla do trupu či naopak. Docela to fungovalo, až na to, že dnes sirky budou asi drahé. Já mám zkušenost, že i u 2 kg větroně spojky z uhlíku zasunuté do papírových trubiček drží dost a i když mám na kořeni křídla háčky pro gumičky, nejsou zapotřebí. Pokud ovšem neděláte s větroněm rychlé výkruty a podobné lomcováky.

Re: L-13 Blaník 2100mm LM-model

ned 08.04.2012 12:11

Co mám model od jistého modeláře, od nás. Tak tuto metodu, co tu popisoval kocour provozuje. Mám od něj m Orlíka, a má to tak, prostě v křídle dírky, z trupu trčí kovový plíšk, doa přes to vše se protáhne, budto sirka neo špejle. :)
A pokud se nemýlím, tak v podobném to tento modelář (resp. stejně) provozuje i na svých 5metrech... :)
Odeslat odpověď