Autor |
Zpráva |
Abu
|
Napsal: pát 14.11.2008 10:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
m2 píše: Mám jednu otázku ešte - spojka krídla je laminátová guľatina D6mm. Koľko to vydrží?
Mel jsem laminatovou tycku 8mm jako spojku kridla na Mefistovi (2m, 1.7kg, 35dm2), vydrzelo to zakladni akrobacii, stremhlavy let pres 120km/h. V utazenych zatackach a premetech se ohybala, ale vydrzela.
Zalezi na tom jak moc budes ASWcko trapit, ale to sklo ti da vcas najevo, ze uz je to na nej moc. Kdyz to bude prilis "mavat kridlama" tak to asi bude chtit uhlikovou kulatinu.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Naposledy upravil Abu dne pát 14.11.2008 10:37, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Honza
|
Napsal: pát 14.11.2008 10:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.5.2003 Příspěvky: 1323 Bydliště: Plzeň - jih
|
Ahoj,
jsi si jistý tím sklem? Já mám spojku z uhlíkové kulatiny, vydrží to dost. Viděl jsem ji jednou přeraženou, ale normálně to nezlomíš, musíš mít fakt smůlu a hodně blbě s tím šlehnout.
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: pát 14.11.2008 10:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
Honza píše: Ahoj, jsi si jistý tím sklem?
Je to nazltle, nie cierne. Dal som si urobit uhlikove kridlo, tak snad k tomu dali adekvatnu spojku? Ibaze by to malo uhlikove jadro a sklom to bolo len olaminovane (takto nejako dvojvrstvovo - asi ocel alebo dural v uhliku - je robena spojka Volcana), co ja viem?
Na zalet to vydrzi, ale nezda sa mi to...
Pristavania sa az tak nebojim, skor aby som to nerozlomil vo vzduchu.
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
Doktor
|
Napsal: pát 14.11.2008 12:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2007 Příspěvky: 5851 Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
|
Já sem to tak trochu počítal, a vyšlo mi asi toto:
R - 1,6 m
h - 0,905 kg
S - 0,25 m2
v - 21 m/s
Z těchto hodnot mně vychází přetížení 8,3g.
ohybový moment Mo=192 kg/cm
průřezový modul 6 kulatiny Wo=0,0216 cm3
Uvažovaná mez napětí sklolaminátu - 3500 kg/cm2
Tedy požadované Wo=192/3500=0,054cm3. Tady kulatina 6mm nevyhovuje o více jak polovinu (0,054 - 0,0216 = 0,0324 cm3 chybí).
Pokud by se použila tyčka uhlíková - 8000 kg/cm2
Požadované Wo=192/8000=0,024cm3 vůči Wo 0,0216cm3 tyčky o průměru 6mm. Ta už by mohla s odřenýma ušima vyhovět.
U mé P-13 byla origo taky 8 kulatina sklo na spojku. Při rozpětí 2,5m a hmotnosti přes 1,8kg sem měl asi podobné pocity jako ty. Koupil sem radši uhlíkovou.
Ale jestli sem to počítal správně nevim. Takže to neber jako hotovou věc.
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: pát 14.11.2008 13:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
Jasne, zalietnem to (tam nejake blbosti robit nebudem a tiahly premet resp. vykrut to znesie), a ak to poleti a nerozbijem to, tak potom v ramci finalnej fixacie kabelaze to rozoberiem, pozriem poriadne ci to je sklo alebo uhlik a napisem vyobcovi.
Diki za spolupracu!!
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: sob 15.11.2008 23:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
Pre ďaľších staviteľov...:
Zalietnuté, 8 letov celkovo. Bohužiaľ, s vážnymi technickými ťažkosťami. Ale bude z toho fakt dobré lietadlo, to je už teraz jasné, no pre začiatočníka to nie je ani náhodou. I keď môj druhý model bola (aspoň papierovo) nie nepodobná Alka 13, trúfam si povedať, že toto nie je vhodné éro ani ako pokračovací model.
K stavebnici - je to to najlepšie, čo som mal doteraz v rukách. Kolmosť plôch, identickosť uhlov nábehu krídiel, rovnobežnosť výškovky či priamosť línií absolútne stopercentná. Bohužiaľ, nechal som sa učičíkať a omámený kvalitou som odignoroval jasné podozrenie, že motor osadený do výrobcom zalepenej motorovej prepážky smeruje kamsi moc dole a doprava - stálo ma to havárku pri štarte do druhého letu, keď prechodový oblúk po vytrimovaní do priamočiareho letu už nestačil zrovnať ťah motora do zeme a po krídle... Jednoducho tá prepážka je zalepená úplne odveci, prinajmenšom odveci pre silnejší pohon. Navyše, po ôsmich letoch motor odpadol z predného čela, roztrhaná bandáž magnetov... bol z druhej ruky a už nikdy viac, žiadny sekáč. Človek sa učí na vlastných chybách - chcel som ušetriť a som rád, že lietadlo je celé. Našťastie bol motor na konektoroch a vytrhol sa tam, a nie konektorom z baterky, takže to nešlo k zemi. Aj SPIN to prežil, zdá sa... Mimochodom, všade toroidy a keramika s elytom - výsledok: žiadne trhanie so SPINom a Sextou, to je dobre.
Motor MEGA 16/25/4 na 4sLiPo a 8/9x4,5 (200/110) pri 16000-19000 o/min spĺňa do bodky moje očakávania, ťahu akurát na vertikálne stúpanie ale zasa iba toľko, aby to hneď nezmizlo v oblakoch. Vysoko podštvorcová vrtuľa dobre stabilizuje pri zostupných prvkoch a pekne dáva výškou tónu najavo okamžitú rýchlosť lietadla. Prejav je stíhačkový, skrátka nádherný zvuk. Odhadom to lieta okolo stovky, ešte to prepočítam.
Letový prejav:
- krídla mierne dosť mávajú, laminátovú spojku je poznať
- vytiahnutie bŕzd pôsobí (na moje prekvapenie) momentovo v zmysle dvihnutia nosa (u S3021/Alka to bolo úplne naopak)
- diferenciácia krídeliek na priamočiare výkruty skutočne len minimálna
- smerovka je (na rozdiel od Alky) pekne účinná a normálne použiteľná
- strata výšky pri páde je oproti Alke niekoľkonásobná
- stratu vztlaku pri veľkých náklonoch je podstatne viac cítiť ako na Alke
Rozsah výchyliek výškovky som znižoval len málo nad odporúčanie výrobcom (bežne lietam na odporúčanie x 2), bolo to extrémne ostré. Naopak, krídelká išli na väčšie výchylky a pôjdu na ešte väčšie, nech sa lietadielko pekne vrtí.
Pevnosť famózna, prežilo havárku do vysokej trávy po štarte prakticky bez akéhokoľvek poškodenia. Za letu je treba dávať pozor na géčka, lebo krídla sa nebezpečne ohýbajú a tá laminátová spojka bude musieť byť nahradená niečím pevnejším. Vytočil som aj tlačený premet a všetko bolo ako má byť. Žiadne prevracanie sa pri bočnom vetre ani vzpínanie sa pri nárazovom protivetre som nepozoroval. Digitálne servá a premyslené ovládanie robia svoje - priama línia je priama línia a žiadne skackanie kúsok hore - kúsok dolu.
Pristátie absolútne bez problémov, stabilne drží stopu nielen pri bežnom lete, ale aj pri priblížení, a to bol dnes premenlivý nárazový vietor. S brzdami na 33 stupňov dostatočne opadáva aj brzdí, ale nad zemou vie aj pekne zakĺzať a necapne ako šuter. Každopádne priblíženie musí ísť na vyššej rýchlosti, takže nejaká tá skúsenosť pri pristávaní je potrebná, nesadá to krokom ani náhodou.
Výsledný pocit je vynikajúci. Keď kúpim nový alebo nechám opraviť tento motor, ešte to doladím a vytunujem, aby to bolo tip-top a bude z toho famózny skvelo vyzerajúci warmliner za rozumnú cenu. Fotky a aj tento text sa objavia čoskoro na galérii RC serveru.
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
Vladan
|
Napsal: ned 16.11.2008 11:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.1.2007 Příspěvky: 611 Bydliště: Opava
|
Díky za pěkné a poučné čtení... Nezapomeň pak popsat podrobněji létání s novým motorem.
_________________ MX 16S - 35 MHz Uvidíme, řekl moudrý, oční chirurg ....
|
|
Nahoru |
|
|
Vladan
|
Napsal: ned 16.11.2008 21:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.1.2007 Příspěvky: 611 Bydliště: Opava
|
Ahoj Jardo, sem tam zajdu na Fógly, že bych Ti napsal co nového a Ty nikde... Gliderek už je v modelářském nebi.
Chtěl už jsem "opravdové" letadlo a tak jsem všechno z něj použil
na Filipa.
_________________ MX 16S - 35 MHz Uvidíme, řekl moudrý, oční chirurg ....
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: pon 17.11.2008 17:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
kubista píše: Tak to se mam na co těšit.
Nemusis si robit starosti, len jedna vec je dolezita: ked chytis lietadlo /podvedomo ho chytis v tazisku/, tak pri pridani plynu sa Ti nesmie sklopit na nos. To je vsetko. Ak bude v poriadku vyosenie, poleti ako malina.
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: pát 26.12.2008 13:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
Otázka na majiteľov modelu: ako máte urobené výchylky a diferenciáciu krídeliek?
Výrobcom udávaných +10/-8mm je zrejme OK, ale má to neskutočne malý "roll rate" a to dokonca aj na extrémnych rýchlostiach (ja viem, je to polomaketa, ale ...).
Pri zväčšení výchyliek nastane prudká zmena, lietadlo vo výkrute začne padať po krídle (už asi viem, načo boli tie turbulátory pred krídelkami na jednej z diskutovaných fotiek) a z výkrutu je neskutočný sud. A to aj napriek tomu, že pri malých (rozumej výrobcom odporúčaných) výchylkách vyzerá výkrut pekne. Ako-tak sa to dá eliminovať nastavením diferenciácie až na takmer full split (krídelko iba nahor) ale je to stále zlé, pri výkrutoch ajtak stráca výšku a potom tiež klesá účinnosť riadenia s vysunutými brzdami (rušenie diferenciácie s brzdami musím mať z istých dôvodov na rádiu vypnuté).
Ak máte zmerané vaše výchylky resp. nejaké rady / názory, ... vďaka.
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: pát 26.12.2008 18:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
to m2:zkousel jsi s nim tlaceny premet,a let na zadech,zda je ho schopen,pokud zacnes vytracet rychlost,tim myslim,zda je schopen letet pomalu na zadech?jeste jeden dotaz,kolik ten vetron vazi?
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|