Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 93 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 12.07.2022 8:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6873
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
Ještě jsem neslyšel a neviděl, že by šel ferit soustružit. ...

Možná se nám to povedlo právě proto, že nikdo z nás netušil, že "to nejde", a tak jsme to zkusili. :wink: Kdybychom tehdy věděli, že "to nejde" tak bychom to nezkusili a nebylo by tady o čem polemizovat. :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: úte 12.07.2022 10:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3757
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Brácha byl radioamatér a pamatuju si, že si taky nějak "řezal" magnety. Netuším na co a proč, ale jasně si pamatuju, jak měl dva ne úplně krásně oddělené kousky (strouhal to ručně snad nějakou pilkou na železo nebo co) Takže i velmi opatrnému soustružení bych asi věřil.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: úte 12.07.2022 14:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6873
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jinak, není ferit jako ferit. :wink: Jsou takové ferity, že jsou spečené jako sklo, tvrdé a křehké, ale i takové poréznější, drolivější. No a právě permanentní magnet v Igle je ten drolivý. :P
A kdysi jsme vyráběli jednokanálové přijímače, kde se vždy musela vyrábět cívka do detekčního LC obvodu. Bylo to buď na hrníčku (konkrétne takový byl i ve fabrickém Mars RX-Mini), nebo na dvojici feritových jader E3x3 mm nebo na toroidu. Pamatuji tehdy v návodu na výrobu nejminiaturnějšího přijímače DAVID se jádro E3x3 brousilo na menší rozměry. Ale zrovna tato jádra byla z křehkého lámavého feritu a mně se to broušení moc nepovedlo, takže jsem tam nakonec prskl toroid. Jen to navíjení cca 800 závitů 0,06mm drátu na toroid to tedy fakt chtělo božskou trpělivost. :o Dnes bych ji asi neměl a asi bych na to ani neviděl. :(

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 12:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
V modelářském pravěku, kdy vrcholem elektromotorů pro modeláře byla Igla, se dokonce tyto motorky za účelem použití coby vybavovače pro jednokanál ("špagomatik") zmenšovaly. Rozebral se, odmotalo vinutí rotoru, odstranila polovina rotorových plechů a rotor se znovu navinul. Smontování bránila původní délka statoru (ejhle ferit). A protože jsme nevěděli, že to nejde, někteří z nás (já taky :oops: ) ho zkrátili soustružením. Opravdu největší problém byl zbavit se toho černého magnetického prachu. Ale pravda - existují daleko tvrdší ferity, ty jsem ale neměl důvod soustružit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 13:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6873
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Díky Jardo za svědectví, že jsi mne v tom nenechal samotného. :D Už jsem si tady připadal jako kecálek. :(
Jinak dost možné je i to, že ten nápad se zkracováním IGEL byl inspirován i nějakým článkem v MODELAŘi. Z mé hlavy to nebylo, ja se jen přitom svezl, s tou ideou přišel zmiňovaný Juro Tinka a já po zdroji tehdy nepátral (a dnes se mi prohrabávat staré ročníky kvůli tomu nechce).
On dal osoustružit hned asi 5 statorů z Igel a mně se dostali 2, jeden kus se pokazil, magnet popraskal a byl nepoužitelný, takže mně 2 a Jurovi 2. Ale převíjel jsem je "za odměnu" všechny i pro sebe i pro Juru. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 14:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
VTjr píše:
No, šlo to opravdu ztuha, ja u toho přímo sice nebyl, ale vím, že soustružník nadával, že na tom zničil jeden tvrdokovový nůž. :(
Soustružník byl ale náš starší kolega modelář, tak se snažil jak to šlo. Bohužel už nežije, tak mi to nebude moci potvrdit. Ale tuto akci tehdy rozpoutal můj kamarád Juro Tinka (jeden ze zakladatelů firmy Je-Ti), tak on by mi to určitě mohl potvrdit. :P Taky spolu se mnou s takovými zkrácenými Iglami tehdy soutěžil v kategorii RV-V1.

Jinak pro nás bylo nejtěžší z toho osoustruženého magnetu odstranit ten magnetický feritový prach. Větší zrna jsme dostali ven hadrem a menší pak takovou fintou, že jsme vnitřek natřeli nahrubo Kanagomem a ten když zaschl, tak sme jeho kusy vyloupli i s tím drobným prachem. Na závěr jsme vnitřek nalakovali nitrocelulózovým lakem.

Ale fakt nekecám, kdybych dva takové motory neměl, tak bych se nehádal. Zkusím ten jeden vyhledat ve svém harampádí, nafotím ho a sem tu fotku zavěsím. :wink:


Igla měla magnety dělané v Prametu Šumperk - a že by šly smysluplně soustružit :mrgreen: - no to asi bude nějaká novinka.
Zkrátit (extra špatně) šly (nabrousit šlic, pak prasknout a zabrousit) - tj. stejně blbě jako jakýkoli ferit, a vřele doporučuji si to osobně zkusit - pak můžeš napsat jak :lol: to (soustružit) jde.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 15:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6873
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Můžeš se hádat, pochybovat, Tys to ale nezkoušel, zatím co já ano. :P Prostě já to překonal a ty zkrácené motory Igla i úspěšně používal. 8) A jak vidím, nebyli jsme s Jurou jediní. :wink:
Lituji, že ten motorek nemohu v tom svém sklepě nikde najít. :( On nepochybně existuje zapadlý v nějaké krabici (překonal už asi dvojí stěhování), ale někdy na nej narazím, když budu hledat něco jiného. :lol: Pak jeho fotku sem určitě zavěsím.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 16:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
VTjr píše:
Můžeš se hádat, pochybovat, Tys to ale nezkoušel, zatím co já ano. :P Prostě já to překonal a ty zkrácené motory Igla i úspěšně používal. 8) A jak vidím, nebyli jsme s Jurou jediní. :wink:
Lituji, že ten motorek nemohu v tom svém sklepě nikde najít. :( On nepochybně existuje zapadlý v nějaké krabici (překonal už asi dvojí stěhování), ale někdy na nej narazím, když budu hledat něco jiného. :lol: Pak jeho fotku sem určitě zavěsím.

Zkusím ti prozradit malé tajemství.
Poslední ředitel té firmy, co ty elektromotory kdysi vyráběla (v době kdy se s tou výrobou autodráh v Svinech skončilo) byl můj otec :wink: .
A Pancíře (co dělal celou technologií na ty elektromotory) jsem znal několik desítek let.
Mj, poslední změny co se měly na Iglách dělat (jiné komutátory a čela) kreslil a dojednával Petr Minář (s kterým jsem kdysi dělal v vývoji jinde) a prototypy těch posledních komutátorů z Zytelu (formy i výstřiky) jsem páchal já osobně.
Pak v rámci přesunu výroby Carrery do kančíkova výroba elektromotoru skončila, začaly se dovážet a používat Igarashi.
Takže myslím, že o tom z čeho a jak byla udělaná Igla, možná :lol: něco vím.
Samozřejmě třeba je možná pouze problém v tom, že pod slovem "jde soustružit" si každý představujeme něco úplně jiného.
Jo a ještě pro obveselení jsem teď vytáhl z skříně tu úplně poslední Iglu, co vznikla - můžeš hádat kdo je toho autor a co je v tom uvnitř.
Příloha:
PHOTO_20220714_155538.jpg
PHOTO_20220714_155538.jpg
[ 42.3 KiB | Zobrazeno 775 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 17:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6873
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
Samozřejmě třeba je možná pouze problém v tom, že pod slovem "jde soustružit" si každý představujeme něco úplně jiného.

Já si pod tým tehdá nepředstavoval vůbec nic, :) bylo mi 17 let, soustruh jsem pouze viděl jak vypadá, prvně jsem s ním pracoval když mi bylo 23 a i to s malým kutilským, hodinářským. Takže jak jsem to napsal hned na začátku, já sám jsem to nesoustružil, udělal to pro nás starší kolega-modelář, vím že to zkracoval na soustruhu, to nám řekl a i to, že jeden stator pokazil, ale 4 nakonec zkrátil, nadával, že zničil přitom jeden nůž a s tím nalepeným feritovým prachem si prý máme poradit sami. :roll: Pokud jsi na základe toho co jsem napsal v předchozím příspěvku nabyl dojmu, že jsem to soustružil sám, tak jsem se prostě špatně vyjádřil. :oops: Překonal jsem to v tom smyslu, že jsem to zadal osoustružit někomu jinému a on se s tím nějak vypořádal. Ale nakonec vše dopadlo úspěšně, zkrácené motorky nám fungovaly. :wink: To je prostě fakt. :P
Buď si jist, že já bych dnes do svého soustruhu žádný stator z Igly nepchal! :P
Krom toho ty argumenty z čeho a jakého feritu se dělali. :roll: No nevím, ale jsem přesvědčen, že v průběhu let se ten materiál mohl i měnit. Rozhodně musela existovat snaha zvyšovat jeho remanentní magnetickou indukci. dnes by tam asi už byly neodymové magnety a motor by byl úplně jiný. Takže i ferit z let 60.-70. mohl být jiný než ten co si poznal Ty. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: čtv 14.07.2022 18:34 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20841
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: pát 15.07.2022 9:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tak abych to tady rozštípnul, vzal jsem bezpatkovou Iglu, co jsme dávali kolem roku 1988 do malosériově vyroběný tiskárny BT100, viz foto.
Dovnitř jsem namáčknul trn z Delrinu, stáhnul do trojpakny a zkusil jsem modrej P30 pájenej vidiák, protože tenkrát nic jinýho stejně nebylo. Nejdřív jsem zkusil podélnej posuv. Když se stočilo těch asi 2,5 mm přesahu trubky venkovního pláště, tak vyletěly jiskry a to bylo tak vše, co se dělo. Tak jsem ten středovej Delrin navrtal, opřel na otočnej hrot a zkusil do toho píchnout příčným cca 0,5 mm špónu. Zase jiskry. Zkusil jsem menší otáčky, nic. Když jsem opravdu ručně zabejčil příčným, tak ulítla špička kudly.
Zkusil ještě červenou K20 a to samý, jen jiskry.
Tak hoši, buď kecáte, nebo existovalo víc typů magnetů do Igly. Pokud to je takhle tvrdý, tak snad jedině brousit. Jenže to by se nejdřív musel docela dobře zalepenej ferit dostat ven z trubky, obrousit ho a pak zase vrátit a zalepit, kvůli tý přesahující rouře pro namáčknutí čela.
Vidím to spíš jako tu latinu. Není nad to si tvrzení protistrany odzkoušet osobně. :mrgreen:
Něco podobnýho, jako když mě jeden manažér kovozpracující fy tvrdil, že na Trumaticu uměj v jejich fy proseknout razníkem díru do aktivní plochy pilníku. :lol: Pak jsem se dozvěděl, že je to blb, co si plete razník s laserem. :roll:


Přílohy:
Igla BT100.jpg
Igla BT100.jpg
[ 299.98 KiB | Zobrazeno 692 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: pát 15.07.2022 12:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.11.2013
Příspěvky: 3515
Bydliště: Olomouc, ČR
Nechci vám do toho kecat ale když vzpomínám na dětská léta a motorky v mých hračkách tak bych řekl, že měly magnety ze slitiny AlNiCo. Feritové magnety se objevily poprvé na reprácích až když jsem byl větší pacholek. Ferit by opravdu soustružit nešel, AlNiCo snad ano.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: pát 15.07.2022 12:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6873
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
...
Tak hoši, buď kecáte, nebo existovalo víc typů magnetů do Igly. ...

To, že jsme Igly (ty patkové) zkracovali a že nám to udělal kamarád na soustruhu je prostě fakt. :P
Já ale u toho soustružení nebyl, tak opravdu netuším jak to dělal. :roll:
Dokázat ten fakt nedovedu, protože motorek nemohu najít, kolega soustružník už nežije, a svědectví Jardy Růžičky o tom, že i on to tak dělal, nevěřícím nestačí. Jura Tinku s touto prkotinou samozřejmě taky nebudu otravovat. :|

Jinak dnes bych ten magnet vyndal z ocelového obalu a dal ho zkrátit vodním paprskem, nebo možná i na brusce, i když pochybuji, že bych našel brusiče kterému by se chtělo obětovat kotouč a pak čistit mašinu od vysoce abrazivního, navíc zmagnetizovaného feritového prachu.

A k těm bezpatkovým Iglám, tak ty se začali vyrábět někdy později, myslím si, že pouze pro napájení 12V. My jsme ty statory na zkracování vyndali z mnohem starších, určitě patkových Igel, vykuchaných z nějakých starých hraček. Bylo to v polovině 70. let, ale ty hračky mohli být vyrobeny klidně i koncem let 60. - to nevím. Takže ten ferit opravdu mohl být i jiný. :roll:

Jinak tato polemika mne už unavuje. :( Ja ten fakt prostě dokázat nedovedu, svědectví jiných ignorujete, tak o tom už končím! :P
Ja si nehodlám zasírat soustruh feritovým prachem jen abych tady něco dokazoval a už vůbec ne si kvůli tomu zničit soustružnický nůž. :o
Pokud ale najdu ten motorek, tak sem jeho foto dám, ale víc se už tomuhle podtématu, které navíc s názvem odděleného vlákna vůbec nesouvisí, nehodlám věnovat. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: pát 15.07.2022 15:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20841
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
VTjr píše:
...které navíc s názvem odděleného vlákna vůbec nesouvisí...

Už jo :lol:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: elektro vs spalovací
PříspěvekNapsal: pát 15.07.2022 18:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
OK2BUH píše:
Nechci vám do toho kecat ale když vzpomínám na dětská léta a motorky v mých hračkách tak bych řekl, že měly magnety ze slitiny AlNiCo. Feritové magnety se objevily poprvé na reprácích až když jsem byl větší pacholek. Ferit by opravdu soustružit nešel, AlNiCo snad ano.

Alnico je použité v těch náchodských motorech, co jsou pokračováním :D toho, co se používalo v německých letadlech za WW - prostě v těch motorech od Vambery. Alnico točit jde, vic než blbě, ale furt to jde krásně proti feritu a když se odtočí, tak obvykle dost ztratí vlastnosti.
No a co se týče toho feritu z těch Igel (Ites) - no, tak to si to chce zkusit na vlastní ruce, kudlu a soustruh - ne metodou "soustružník prý kdysi říkal.......".
Samozřejmě, pokud někdo je vyznavačem metody "cesta byla delší ale horší a měl jsem dost polotovarů na zničení" :mrgreen: , tak ten magnet odtáčet, je dost ideální zábava.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 93 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz