Switch to full style
Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.

Pravidla fóra

Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Odeslat odpověď

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 16:17

JJ. Pokud je accu téměř na hromadě, tak ze při zapnutí zapalování vše tváří OK. Ovšem když aktivuješ startér, tak jde všechno do nuly. Včetně počítače, rádia, všeho...

BTW: Takto vybité auto nejde ani roztlačit - nejede palivové čerpadlo.

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 17:01

Mám dotaz: může slabší (hodně stará) autobaterka mít vliv na poškození alternátoru?

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 17:24

Marek_Km píše:Mám dotaz: může slabší (hodně stará) autobaterka mít vliv na poškození alternátoru?

Ano může. Zbytečně moc dobíjí baterku.

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 17:47

Tak to se vyplatí mít ji dlouho. Měnil jsem po 11 letech a vzala s sebou i ten alternátor. Ke konci něco dobíjel, ale asi moc ne a poblikávala palubovka i se světly.
Přitom ale startovala obstojně...

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 18:28

HavelAircraft píše:
Je potřeba vědět, co si představuješ pod pojmem slabá baterka.

Pokud něco jako že za týden nenastartuješ, že startér točí s motorem "jen tak tak" tak k poškození alternátoru dojít může, ale rozhodně ne z důvodu, že by dobíjel nějak víc než je běžné.




To dnes bude dlouhé odpoledne :lol:
Ještě na starým komůrkáči jsem měl baterku 72Ah a po zimě (čti na jaře) jsem ji měnil. Skutečná (mnou změřená) kapacita byla 12Ah.
Co myslíš, jak se asi "nadře" alternátor, pokud dobíjí z poloviny vybitou baterku 72Ah a 12Ah?
Nebo co si mám představit pod pojmem "zbytečně moc dobíjí baterku?"

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 19:09

U mě to bylo opačně - vadný alternátor vzal sebou baterku.

Re: baterie auta

pát 27.03.2020 19:14

BoŠ píše:U mě to bylo opačně - vadný alternátor vzal sebou baterku.


Ano, to se stává.

Re: baterie auta

sob 28.03.2020 13:06

zdzd píše:Tím 3S LiPol to bez problémů nastartuje..t.

Jazdím pomerne málo a súčasné autá s množstvom elektroniky autobatériu po niekoľkých dňoch dostanú do stavu, že je so štartovaním problém.

Rovnako, ako píše Zdeněk (aj iní) používal som 3S LiPolku. V pohode motor naštartoval.

Ale raz v zime, bol olej v motore stuhnutý a 2-litrový dízel nemal chuť naštartovať ani s touto 3S LiPolkou.
Možno to bolo trochu aj tým, že nebola/neboli, (4 paralelne spojené 2200mAh) nabité naplno, pretože pochopiteľne (obzvlášť v zime) držím LiPolky v STORE stave.

Boli dve možnosti:
- asi pol hodinu počkať, pokým sa batérie nabijú
- alebo skúsiť niečo iné

A keďže mi manželka "pílila uši", že kedy už konečne pôjdeme, tak som TO skúsil.

Namiesto štyroch 3S 2200mAh som vzal štyri 4-článkové 2650mAh, ktoré boli tiež v Store stave.
Trochu som tŕpol, čo to asi urobí. A ono aj urobilo: Úplne perfektne naštartovalo!

Ak teraz niekto prevracia oči, že aký "záhul" som týmto spôsobom dal LiPolkám a aký autobatérii, tak poďme na to:
- autobatéria mala (bez pripojenia LiPoliek) asi 12,2V
- po pripojení skočilo napätie tesne nad 14V
- tesne po pripojení LiPoliek z nich tiekol prúd necelých 15A
- po 3 sekundách cca 12A
- po asi 10 sekundách 10A
- po minúte asi 5A (ale za normálnych okolností by som medzitým dávno naštartoval)

Nemyslím, že by takto dostali "záhul" LiPolky a ani autobatéria.

Navyše takéto 4-článkové LiPolky mám v STORE stave vždy pripravené a nemusím mať výčitky svedomia, že dlhodobým udržiavaním 3-článkových v nabitom stave im pomaly ale isto zvyšujem vnútorný odpor (čo je nepopierateľné).
A tiež nemusím tŕpnuť, že či naštartujem na 3-článkové LiPolky, ktoré nie sú plne nabité.

Re: baterie auta

sob 28.03.2020 16:11

Ak tie lipolky nenosíš vo vrecku pre prípadné použitie na naštartovanie auta, tak 3s 2200 zo STORAGE do PLNÉHO NABITIA to je tak max 10 - 15 minút.

Re: baterie auta

sob 28.03.2020 17:17

Nemusím ich nosiť vo vrecku.

Logika vecí je jasná:
- som doma a auto používam pomerne zriedka: hneď v úvode som písal, že jazdím pomerne málo.
- aj LiPolky a špeciálne na to uspôsobené pripojovacie káble za normálnych okolností "spávajú" doma
- vyrazím tam, kam potrebujem
- motor sa ohreje
- autobatéria sa občerství
- ďalšie štartovanie v ten istý deň už nie je problémové
- aj vďaka mojej lenivosti, či pohodlnosti, po odchode z domu zostávajú LiPolky aj káble v aute až do môjho návratu
- takže aj keby som sa na niekoľko dní "stratil", tak všetko potrebné mám so sebou v aute

.............................................................

Ešte som zabudol spomenúť jednu výhodu 4S oproti 3S:
Po naštartovaní nemusím rýchlo-rýchlo odpájať LiPolku od autobatérie, ako som to musel robiť, kým som ešte používal 3S.

Re: baterie auta

sob 28.03.2020 19:47

Atto úplně blbá otázka: a co občas nabít autobaterku?

Re: baterie auta

sob 28.03.2020 23:07

já mám tuto zkušenost---na benzín stačí lipol 3čl,

diesel to na tříčlánek nedá, tam mi funguje 5 článek--v paralelním spojení tam krátkodobě teče prvotně nějakých 40A--podle mého nic jiného, než by teklo z těch lipol v extrémějším modelu, autobaterie se tím ale oživí, celkové napětí skočí na nějakých 13V, takže starter je i po žhavení ochotný točit rozumné otáčky pro nastartování.

Respektive--už bych dnes i benzin nouzově startoval bez výčitek i na 4/5 článek lipol---teda pokud tam bude pořád autobaterie, která to napětí stejně ve výsledku srazí pod plácnu--15V

Re: baterie auta

ned 29.03.2020 10:12

HavelAircraft píše:Atto úplně blbá otázka: a co občas nabít autobaterku?

To vôbec nie je blbá otázka. Ja autobatériu naozaj občas nabíjam.

Možno som zabudol spomenúť, že mám auto s automatickou prevodovkou a tam musí štartér točiť ešte aj ňou a v zime, keď je olej stuhnutejší, je to o to horšie.

V lete nie sú problémy.

V zime aj cez občasné nabíjanie autobatérie sa stane, že musím použiť 4S LiPolky, tak ako som to napísal (a ostatne Pepin moje skúsenosti potvrdil). Záleží na tom, koľko dní auto stálo bez jazdenia, ako chladno je vonku a tiež na tom, aké dlhé jazdy som v predchádzajúcom období absolvoval.

Keď sa zídu tieto tri blbé faktory, tak to musí istiť 4S LiPol. Po návrate samozrejme autobatériu normálne nabijem.

Re: baterie auta

ned 29.03.2020 22:36

Atto píše:
V zime aj cez občasné nabíjanie autobatérie sa stane, že musím použiť 4S LiPolky, tak ako som to napísal (a ostatne Pepin moje skúsenosti potvrdil).


Mě ten pouhý tříčlánek vypekl a pohřbil--nafouknul mi dvě paralelně spojené lipolky nějakých v součtu 4Ah, když si předloni v létě nechal kámoš v kempu o dovolené svítit v autě osvětlení kufru Jeepa a pak nemohl nastartovat.

na ten tříčlánek to stejně nešlo--nestačilo--jen se lipolky ve výsledku okamžitě přifoukly.

letos mi v zimě trucoval diesel Vivaro 2,5 litru, tak jsem rovnou zkusil připojit na tu autobaterii 5čl Lipol, myslím--třeba se pletu, že pointa je v tom, že ten pětičlánek poměrně rychle oživí tu autobaterii a pak jen podpoří, ten startovací odběr--300A?, což nějaký vyžilý 3 článek lipol už logicky neustojí. Nejsem odborník,nic méně připojit na autobaterii 5 článek lipol opravdu problém není---teda pokud je ta autobaterie stále funkční pouze vybitá----možná vhodné změřit, kolik je po tom připojení toho 5 článku na té autobaterii napětí, aby nebyla totál mrtvá a ve výsledku do auta neteklo napětí opravdu z 5 článku--nějakých 20V, to by asi dobrý nebylo a hlavně by to stejně nic neřešilo.

Re: baterie auta

pon 30.03.2020 13:19

Jio: Asi neporadím jak startovat auto LiPol a LiIon bateriemi, na to tady jsou jiní odborníci. Ale když jezdíte takové pocuky, pomáhá mi nastartovat a nechat chvíli běžet motor. Stačí třeba 5-10minut. Ano, je to palivo navíc, ale na volnoběh to není zase v litrech a těch pár deci snad nikoho nezabije. Za těch asi 10 minut se baterie trošku vzpamatuje a netrpí tolik.
Odeslat odpověď