Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
JirkaA
|
Napsal: pon 30.03.2020 22:23 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
To bude motor rád, studenej na volnoběžný otáčky kdy je sotva mazanej. Ale zase na druhou stranu, automobilovej průmysl, servisy a bazarníci taky potřebují v době krize vydělat.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dratek
|
Napsal: úte 31.03.2020 0:04 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Tak nevím ale za svojich 40let za volanty skoro všeho jsem se nesetkal s tím že by se motor na volnoběh nějak poškodil ,ba naopak pokud studený motor dostane hned pod prdel tak toho moc nevydrží.V zimně běžný postup,nastartuji ,jdu se dopřipravit a za cca10 min. odjíždím do práce s teplým motorem.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 31.03.2020 0:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
dratek píše: Tak nevím ale za svojich 40let za volanty skoro všeho jsem se nesetkal s tím že by se motor na volnoběh nějak poškodil . nooo, ono to asi nebude fungovat tak, že když nastartuješ studený motor, tak se okamžitě zadře, spíš to bude fungovat tak, že když někdo jezdí po startu dlouhé trasy, motor klekne třeba po 400k kilometrech, ale kdo s autem po startu ze studena jen poskakuje pár kilometru, motor klekne už třeba po 100/200K kilometrech jinak kdo bydlí v paneláku, těžko uvede v praxi tvoji radu--nastartuji a na 10 minut se vrátím pod střechu do tepla.
|
|
Nahoru |
|
|
malé zvíře
|
Napsal: úte 31.03.2020 9:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.6.2011 Příspěvky: 713 Bydliště: Svitavy a okolí
|
Fajn téma, ale zeptám se takhle: než řešit s jakou modelářskou baterkou natočím nebo jo, nebude snašší požádat souseda aby ty tři kilometry dojel a nastartoval auto přes kabely? A pokud auto stojí na parkovišti někde u obchodu, tak klidně obejít pár ostatních nakupujících - určitě se někdo ochotný s kabely najde.
_________________ Last one alive, lock the door!
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: úte 31.03.2020 9:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Jo souhlas,samozřejmě pomoc přes kabely je asi nejvyužívanější a těžko někdo z řad nemodelářů by uvěřil že taková baterka do kapsy dovede nastartovat auto.Jen jsem reagoval na informaci ,že studený motor nemá rád volnoběh.S tím bydlištěm v paneláku taky nemáš docela pravdu,mnohokrát jsem si všimnul nastartovaných aut na sídlišti.....no pokud to elektronika dovolí tak 2 klíče stačí.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: úte 31.03.2020 9:56 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: Ale když jezdíte takové pocuky, pomáhá mi nastartovat a nechat chvíli běžet motor. Stačí třeba 5-10minut ... Za těch asi 10 minut se baterie trošku vzpamatuje a netrpí tolik. Problém byl v tom, že jsem si ty krátké jízdy neuvědomil a výsledek tak byl celkem logický. Nabíječku z Lidlu mám a mám i malou dobíječku (cca 100mA), kterou jsem používal v zimě při delším odstavení auta jako prevenci. Ale na obojí jsem zapomněl. Holt už bylo teplo.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: úte 31.03.2020 10:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
malé zvíře píše: Fajn téma, ale zeptám se takhle: než řešit s jakou modelářskou baterkou natočím nebo jo, nebude snazší požádat souseda ... Určitě ano, ale v tomto případě bylo vzhledem k současné situaci pro mě jednodušší vzít ten 3článek a projít se.
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: úte 31.03.2020 10:34 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
dratek píše: Tak nevím ale za svojich 40let za volanty skoro všeho jsem se nesetkal s tím že by se motor na volnoběh nějak poškodil ,ba naopak pokud studený motor dostane hned pod prdel tak toho moc nevydrží.V zimně běžný postup,nastartuji ,jdu se dopřipravit a za cca10 min. odjíždím do práce s teplým motorem. Asi se shodneme, že motor je konstruovaný pro optimální provoz při pracovní teplotě a že studený start mu na životnosti vlivem opotřebení při neoptimálních podmínkách nepřidá. Tak proč PROBOHA prodlužovat jeho utrpení za studena chrochtáním na volnoběh? (mimochodem, olej se ohřívá podstatně déle, než chladicí kapalina, takže si jenom myslíš, že odjíždíš s teplým motorem). Při normální jízdě (samozřejmě tomu nebudeš nakládat hned plnej plyn) se motor dostane do optimálních podmínek daleko dřív!!
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: úte 31.03.2020 10:40 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
malé zvíře píše: než řešit s jakou modelářskou baterkou natočím nebo jo, nebude snašší požádat souseda aby ty tři kilometry dojel a nastartoval auto přes kabely? A pokud auto stojí na parkovišti někde u obchodu, tak klidně obejít pár ostatních nakupujících - určitě se někdo ochotný s kabely najde. Startovací kabely jsou jedna z možností. Druhá otázka je, jestli je vůbec někdo má. Nemyslím ty "dobíjecí" srandy z marketů s nápisem 200 - 600A, ale skutečné startovací kabely. Netuším, jestli se někde prodávají, dělal jsem si je sám. Všechny návody, které tady zatím zazněly jsou tak nějak "univerzální". A to může být někdy na škodu. Třeba startovat auto s AGM bateriií a rekuperačním dobíjení tříčlánkem LiPol. Do 1s po nastartování je nabíjecí napětí 15V. Bez pomocníka nic moc situace. Jako ideální baterka pro pomocné startování se mi jeví 4S / 2P LiFe A123 14,4V (1čl. 2300mAh) To už se dá použít tak nějak univerzálně a i u rekuperčního nabíjení to zvládá. A ještě malá úvaha. Už dlouho nebyla zima, pořádné mrazy, které by baterky v autech prověřily. Mám tady záznamy za několik let zpět s měřením ranní teploty z jednoho jediného místa z jediného teploměru. Letos na tomto místě bylo naměřeno 10 dnů s teplotou nižší než 0°C a nejnižší byla -3,9°C. V lednu 2019 bylo 15 dnů s teplotou po bodem mrazu a nejnižší 10,4°C V roce 2018 je to zhruba stejné. Od konce prosince 2016 do půlky února bylo 50 dnů v řadě, kdy ranní teplota nevystoupala nad 0°C. Nejnižší byla 13,9°C, -8 až -10°C nebyla žádná výjimka. To byla doba, kdy jsem tady v práci pár aut startoval... Hodnoty posuzujte pouze poměrově. A to ani nemluvím o době, kdy byla skutečná zima a ranní mrazy pod -20°C. A kdo to uměl, tak startoval a jezdil. Různých udělátek bylo mezi lidmi spousty. Kdyby byly týden takové mrazy, hned by se poznalo, jak který výrobce dimenzuje baterii a dobíjecí soustavu v autě a podle jakých parametrů si lidi vybírají, když jsou kupovat další baterku do auta. Klasické "kup si silnější" u nich znamená víc Ah. Pak se alternátor nadře víc a po delší dobu. Ale málo koho napadne koupit stejně velkou (čti Ah) a s vyšším startovacím proudem. Vyšší startovací proud neznamená jen ven, ale i dovnitř. Rychleji se (pokud alternátor stíhá) dobije. Ale musí se zase vybírat s ohledem na max. nastavené nabíjecí napětí v autě. 13,8V u starých aut, 14,2-14,4V u Ca a rekuperační dobíjení AGM. Někde mezi tím i technologii EFB. Při prohození baterií pak může nastat situace, kdy se v jednom autě nebude nabíjet a ve druhém se uvaří. Není to o tom, že nejde nastartovat auto pomocí tří článku LiPol, ale je dobré vědět, co se může stát a jak tomu předejít. Navíc některá novější auta mají voltmetr v menu PP. Stačí jej aktivovat, někdo to dává do menu rádia atd. Některá auta ukazují i % nabití aku.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: úte 31.03.2020 14:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
JirkaA: Třeba máte pravdu, ale myslím si, že je pro motor lepší, když olej stříká nebo teče po zahřátých dílech, kde má šanci dříve rozmrznout a zřídnout než nastartovat zmrznutý motor a hned tomu dávat. Válce, hlava a vše kolem jsou studené a když to srovnám, tak mi to jako laikovi přijde podobné jako při hrozných vedrech(třeba kolem 35°C) stát někde v koloně a čekat až motor vychladne. V tomhle případě bude mnohem lepší podle mě opak a alespoň pomalejší jízda. Ať si každý dělá co chce, já to tak dělám jak jsem popsal a není problém. Když je hodně velký mráz, tak nechám motor bublat třeba i pár minut, když je tepleji, tak třeba půl minutky. Do práce to mám kolem 15km, tak myslím že to stačí na slušné dobití baterie. Když vím že pojedu jen nějaké couračky pár kilometrů, tak to nechám chvíli běžet. Však se to může praktikovat i naopak. Nastartovat, jet někam třeba 3km a nechat chvíli běžet. Motor vypnout. Po nějaké době nastartovat už trošíčku teplejší motor a to baterie tak moc netrpí jako při promrzlém motoru.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: úte 31.03.2020 14:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: JirkaA: Třeba máte pravdu, ale myslím si, že je pro motor lepší, když olej stříká nebo teče po zahřátých dílech, kde má šanci dříve rozmrznout a zřídnout než nastartovat zmrznutý motor a hned tomu dávat. Když už si zmínil olej. Ono taky hodně záleží, jaký olej. Nejen specifikace, ale i výrobce a tím i cena. No a pak výměny. Někdo mění na 10kkm a pokud jezdí jen kousky, tak je to asi OK. Někdo na 15kkm a ještě stále se najdou lidé, kteří jedou na dlouhé intervaly. A pak taky kvalita paliva a případně aditiva. To, jestli se k motoru chováš dobře a používáš správný olej Ti mohou říct i na emisní kontrole. Když máš na motoru 320kkm (moje minulé auto) a třetinové emise. Mezi výměnou nebylo nikdy žádné dolévání. Po nastartování a vyjetí z garáže auto klepe na volnoběh jen po dobu, než garáž zavřu (30s?) On je taky rozdíl mezi "hned jet" a nebo "hned tomu dávat". K současnému autu se chovám podobně, ta zkušenost mě přesvědčila. varok píše: Když vím že pojedu jen nějaké couračky pár kilometrů, tak to nechám chvíli běžet. Však se to může praktikovat i naopak. Nastartovat, jet někam třeba 3km a nechat chvíli běžet. Motor vypnout. Po nějaké době nastartovat už trošíčku teplejší motor a to baterie tak moc netrpí jako při promrzlém motoru. Na start motoru auta je potřeba setina, možná dvě z kapacity (jmenovité) akumulátoru. Co myslíš, za jak dlouho se tato kapacita dokáže dobít zpět? Přece tak rychle, jaký má startovací proud (čti odpor). A jsem zase u toho. Za předpokladu bezproblémového dobíjení v autě (a taky za předpokladu, že výrobce nabíjení s ohledem na spotřebiče dobře navrhl) rozhoduje o nabitém, nebo nenabitém akumulátoru především kvalita toho vlastního aku. A zase je to o ceně a když vidím kvalitu současně vyráběných akumulátorů, tak i trochu o štěstí. A ještě něco do debaty. Osobně si myslím, že je lepší hned vyjet a zahřívat motor a olej. Chod motoru se studeným olejem není ideální. Raději se rozumě rychle dostat na provozní teplotu. A pod tím "rozumě rychle" si asi každý představuje něco jiného. Při -5°C se na 90°C chladící kapaliny dostanu někde kolem 7-10km, protože naftový bufík topí do vody a pomáhá motoru ohřát se. Hodně záleží na tom, jestli jedu po městě, nebo hned vyjíždím a jedu třeba 80km/h. Pak to trvá déle. Ale olej ohřátý není. Kdo má v autě měření teploty oleje, může se podívat o kolik pomaleji se ohřívá olej oproti chladící kapalině.
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: úte 31.03.2020 17:17 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Nemám nejmenších námitek,jen jsem se přiklonil k názoru že zahřáti motoru na volnoběh se motoru nemůže vůbec nic stát.Jezdil jsem 5 let do práce 5km a nikdy jsem nemusel dobíjet,těch 5 km a 2-3 minuty volnoběhu naprosto stačilo na dobití.Nevím kdo z Vás pamětníků si vzpomene v kterém roce byly ty třeskuté ruské mrazy -25-30 tuším někdy 1985??? Tak to jsme nechávaly přes noc některou techniku co byla potřeba k údržbě silnic a neměli jsme kde garážovat i pár hodin klapat na volnoběh a nic se nikdy neprojevilo negativně.Ten mráz byl u nás tak velký že Matesa který mě stál venku nešlo ani roztáhnout,ani nastartovat Kastorem a pomohlo až Rudé právo a eterbombička k tomu všemu.Takže volnoběhu se není třeba bát
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 31.03.2020 17:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
dratek píše: Nemám nejmenších námitek,jen jsem se přiklonil k názoru že zahřáti motoru na volnoběh se motoru nemůže vůbec nic stát. no já nevim nevim, třeba na tom dieslu vivaro mi i v létě okamžitě po nastartování sepne bufík, který předehřívá vodní chlazení motoru a vypne teprve když se motor zahřeje.
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: úte 31.03.2020 19:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
To já taky nevím nevím ale není to náhodou něco pro plnění emisních předpisů??
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 31.03.2020 19:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Pokud já vím, tak emise se měří na motoru zahřátém na provozní teplotu. Studený bude mít emisezcela určitě mimo stupnice měřící aparatury. A pokud je to už od výrobce, tak předpokládám, že to tak bylo schváleno do provozu.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|