Už jsem zkoušel položit tento dotaz na mo-na-ko, ale zatim ještě nemám uplně jasno. Zajímalo by mě, jak se ovládaly balastní nádrže ponorek ve druhé světové válce. V textech, co jsem našel, se píše, že pokud je hlavní balastní nádrž plná, ponorka má nulový, nebo dokonce lehce pozitivní vztlak. Z toho vyplývá, že jen pomocí hlavní balastní nádrže nelze provést statický ponor (bez použití pohonu a hloubkových kormidel). Ale to je v rozporu s tím, co víme - sice že ponorka se uměla ponořit staticky.
Měla ještě pravděpodobně nějakou další nádrž, aby dosáhla negativního vztlaku - asi centrální, trimovací?
Mě jde konkrétně o tuhle miniponorku:
https://en.wikipedia.org/wiki/X-class_submarine. V knize Záludné miniponorky (
https://www.databazeknih.cz/knihy/zaludne-miniponorky-67397) se dokonce píše o tom, že posádka ovládala při ponoření přední a zadní balastní nádrž. Myslel jsem, že vepředu a vzadu byly jen trimovací.
A poslední věc: pochopil jsem, že někdy se používalo k vyčerpání nádrže vysokotlaké čerpadlo, jindy vzduch...kdy co a proč? :)
Uměl by někdo do toho vnést jasno? Třeba nějaký hráč ponorkového simulátoru, nebo znalec historie...
Díky.