Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 10:09 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
"Doporučeno 12 km - do práce to mám 5 km - chvíli nechám běžet na volnoběh." Ty km nejsou
příliš podstatné, vychází z nějakých průměrů. Většina moderních auto-elektro-soustav (od doby
alternátorů) počítá (pro vyrovnanou bilanci) s 15 min běhu po jednom (prvním) studeném startu.
12 km při 60 km/h odpovídá 1/5 hodiny tedy 12 min (cca 15 min). 5 km vychází 1/12 * 60 = 5 min.
Průměrná rychlost na těch 5 km ale nebude 60 km/h. Pokud doba (jízda + volnoběh) dá cca 10 min
pak by denní používání mělo stačit, bez nutnosti dobíjení. Pro sledování zda tomu tak je
stačí palubní voltmetr a záznam napětí před startem, a po jízdě, po vypnutí motoru. Pro AGM
akumulátory orientačně platí napětí ve V=%: 12.8=100 12.5až6=75 12.2až3=50 (12.0až1=25)
Poku by záznamy měly trvale klesající průběh až pod 12.2 V, je potřeba nějaké dobíjení. V opačném
případě, běžný denní provoz stačí pro udržení aku v použitelném stavu 75 až 50 % plného nabití.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 11:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
guchar píše:
Většina moderních auto-elektro-soustav (od doby
alternátorů) počítá (pro vyrovnanou bilanci) s 15 min běhu po jednom (prvním) studeném startu.


Jeden studený start s asi 4-5s žhavením z baterky odebral necelých 300mAh.
Místo Pb 4čl LiFe A123 naplno nabitý, start, ihned po nastartování vypnout (ale skutečně nemohu zaručit, že nějaká energie z alternátoru do baterky už nedoputovala) a mimo auto dobít. Doplněno právě zmiňovaných 300mAh.
I kdyby to bylo 500mAh, nebo klidně 1Ah, tak takové množství bude auto dobíjet po dobu 15 minut?
Jestli ono to nebude ještě trošku jinak :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 12:46 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@novfra: 27.02.2018 11:29 . Nerozumím. Asi každý myslíme jinak. V autě odebrané Ah sežere
hlavně startér točící motorem, který ještě nechytl. Proud až stovky ampér po až desítky vteřin.
Žhavení u dieselového motoru, je časový úsek před sepnutím stykače startéru.
Někde možná mám záznam napětí akumulátoru (z loggeru) při startu dieselu. Určitě jde
ty úseky najít i na www kde je popisována diagnostika činnosti elektro-soustavy automobilů.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 13:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
Jednoduche pocty. Odber 360 amper po dobu 10 sekund je 1 Ah.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1879
Bydliště: Blatnica, SR
10 sekúnd, to čo natáčate lietadlo? so 4 hviezdicovými motormi :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
Uvedl jsem to jako maximum, kazdemu v te zime nemusi auto chytat "na drc". A pro jednoduchost vypoctu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.9.2009
Příspěvky: 1067
Bydliště: Brno sever
No já teda čumím, kam na ty hodnoty chodíte.

Koncernový 2.0 TDi má rozběhový proud asi 200A (po dobu 0.1s) a pak max. 90A, benzínové motory ještě nižší.

Pokud bych staroval déle než 3s, tak bych se asi zamýšlel, že je něco s motorem v nepořádku ...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
guchar píše:
. Proud až stovky ampér po až desítky vteřin.


Myslím, že je řeč o autě.¨

guchar píše:
Žhavení u dieselového motoru, je časový úsek před sepnutím stykače startéru.

A po nastartování je tz. dožhavování, kdy žhavičky pomáhají k lepšímu spalování. Pokud máš logy, kolik vyrábí alternátor, kolik jde do baterky a kolik "sežere" zbytek auta, musíš to tam vidět.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
A vy to porad nechapete? Ty hodnoty jsou prehnane, aby vysla ta 1Ah, ktera byla zminena jako maximum.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
mhabr píše:
No já teda čumím, kam na ty hodnoty chodíte.

Koncernový 2.0 TDi má rozběhový proud asi 200A (po dobu 0.1s) a pak max. 90A...


Automobilky mají nějaké normy, podle kterých se měří různé elektrické veličiny.
Jedno z takových měření se jmenuje něco jako "start zmrzlého auta" kdy se auto umístí na několik hodin do boxu a ochladí se na ?? -18°C?? Skutečně si to nepamatuji, už je dlouho a bylo měřeno na 1,9TDI.
Ta první špička, vlastně se jedná o zkrat, než se motor pohne (roztočí) je přes 1000A.

A jaký proud může asi tak odebírat startér s výkonem 1,5-2kW? Tam už se asi shodneme, jen s ohledem na současné počasí se může odběr zvýšit 2-3x, záleží na tom, jak je motor promrzlý a jak (ne) vhodný olej je v motoru.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 16:32 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Jistě Proud(A) krát Doba(h) dává kapacitu baterky (elektrický náboj) v Ampérhodinách (Ah).
Jenže s rostoucím proudem a klesající teplotou se využitelná kapacita baterky snižuje.
Pro baterku neplatí Ri=0 .Obecně impedance Zi, proud startéru se v čase mění dle mechan. odporu.
Mimo startéru baterka napájí i další spotřebiče (u benzinu hlavně zapalování)Ty potřebují jisté Umin
Pokud se k tomu všemu vrátíme do dob benzinových veteránů s karburátorem, kde netěsnými
ventilky, nebo odpařením, déle odstaveného auta, zmizelo palivo z plovákové komory, pak řidič
- motoristický ignorant - dlouhé desítky vteřin startování, čerpal palivo do komory, by to pak chytlo.
A tak v třeskutém mrazu, s letním olejem, se kapacity na potřebnou jiskru, jaksi už nedostávalo.
Když baterka byla slabší, a nová se místo nákupu SHÁNĚLA, leč nesehnala. Zbylo jen lano či kopec.
- Tehdy ti šťastnější s garáži a) neměli auto na takovém mrazu, b) mohli použít udržovací nabíječku.
-- Nicméně rozumnou péčí o automobilový akumulátor se nic nezkazí.
--- Totéž platí i o autě. To pak chytalo na první "překulení" klikovky během druhé až třetí komprese.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.02.2018 18:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2704
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Mám motor 1,6 benzín. Nevím kolik má startér výkon, ani jáký má odběr, ale údaj 300mA na jedno nastartování se mi zdá slušně napsáno divný.
Baterii i alternátor mám nové, takže startování není trápení 10 vteřin. Motor naskočí odhadem do 3 vteřin. Hlavně teď ve velkých mrazech, i když mám auto v garáži, není vytápěná. Přes léto a když je tepleji, startér točí motorem odhaden 1-1,5 vteřiny. Do práce to mám odhadem 5km, cesta trvá odhadem do 10 minut.

guchar: dnes se dá koupit spousty různých voltmetrů jak z LED diod tak i s displejem. Ale teoreticky by stačila i jedna LED, která se rozsvítí, když bude napětí na baterii naprázdno kolem 12,2V. To by signalizovalo akutní stav, kdy je potřeba baterii dobít. Mám doma opět vyrobený voltmetr z LED diod, ale je to jen takový orientační, není nijak kalibrovaný na určité napětí. Musel bych ho nějak poladit. Má 5 LED, červená je nízké napětí, potom 3 zelené-napětí v normě a potom žlutá-přebíjení.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.02.2018 19:05 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
Pletete jabka a hrusky. Neni to proud 300 mA, ale spotreba 300 mAh. A jak vidite, na ty 3 vteriny to pasuje i s tim prehnanym proudem, viz. vyse.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 01.03.2018 5:33 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@varok Nevím co stojí indikace s 1 LED(nebo více LED)Za mne V-metr 20 až 30 V s displejem 99.9
mi stav včetně tendence ukazuje průběžně. A bude do stovky. (V nejhorším jako MiMH "pípák".)
LiPo alarm 2-8S - zvuková signalizace napětí akustická signalizace nejde použít
Zjišťovat jen stav UŽ MUSÍM NABÍJET (napětí pod 12.2 V) mi přijde jako "s křížkem po funuse".
V China e-shopech je výběr větší. A možná i s konektorem do palubní zásuvky. Třeba
Digital LED Auto Car Cigarette Lighter Volt Voltage Gauge Meter Monitor 12V/24V
Amazon.com: Voltmeter - Gauges: Automotive

@Kreyson 300mAh = (iks A)x3/3600 proud x=(0.3 x 3600)/3, iks=I=360 A (10s, 108 A)Je krásný
teoretický výpočet. Proč tak malou kapacitu, s potřebným proudem, za mrazu mnoho accu nedá?
(Bez poklesu palubního napětí pod startovací schopnost auta.)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 01.03.2018 8:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
Od zacatku se tu diskutuje o spotrebovane kapacite a schopnosti auta dobit ji zpet. Schopnost baterie dodat startovaci proud je vec jina.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz