Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
Celeron
|
Napsal: pon 11.09.2017 0:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Koukal jsem na Zoomu na leteckej pořad, kde jsem přiznám poprvé slyšel, že bratři Wrightové nebyli první, kdo odstartoval s motorákem ze země. Gustave Whitehead měl letět již o 2 roky dříve, v roce 1901. Divný je, že důkazy a svědectví o tom jsou v USA zpochybňovány. Že by politika, protože to byl německej emigrant? Zvláštní je, že replika jeho letadla koncem 80-tých let docela dobře létala ale s replikou prvního Wrighta z roku 1903 se nikomu letět nepovedlo. Divný taky je, že jako důkaz letu Wrighta jsou fotky, o kterých letečtí experti tvrdí, že s takovým podélným nastavením to nemohlo letět a nebo jsou až z roku 1908 s úplně jiným typem letadla. Tak jak to teda bylo? Doporučuju shlédnout, těch nesrovnalostí ve prospěch Wrightů tam je nějak až příliš.... Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 11.09.2017 6:56 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Hele ono toho chaosu kolem prvních letů je daleko víc... I když necháme stranou Možajského, tak je hodně sporný Clement Adler -https://en.wikipedia.org/wiki/Clément_Ader . U něj celkem není sporu, co postavil, dokonce je stroj snad zachovaný, ovšem svědectví kolem prvních pokusů jsou hodně rozporná - obecně se přijímá varianta jen s poskoky, které za let nešlo označit, ale některá svědectví zmiňovala i let minimálně stejný, ale spíš delší než to, čím se proslavili Wrightové. Co se týče Whiteheada, tak mě vede k jisté skepsi to, že v 80tých letech vznikla replika jeho stroje a maximálně s ní dokázali skoky cca 100m - podobných replik různých strojů vzniklo více a vesměs létaly daleko lépe než originály, ony se přeci jen i při snaze o poctivou repliku automaticky projeví dnešní znalosti a výsledek se zlepší, jestliže se v tomto případě autoři horkotěžko dostali na 100m, tak to asi v originále opravdu moc nefungovalo...
Jinak co jsem jí četl o Wrightech, tak mám sice také dojem, že se jejich první skoky přeceňují (nijak výrazně víc než jiné pokusy a ještě nutnost použití katapultu), ale všeobecně se jim uznává, že se později (a to je již zcela nesporné) hodně zlepšili, při jejich prvním turné po Evropě z nich byli evropští aviatici hodně zaskočení, v té první čistě průkopnické části byli asi opravdu jedničky... Následně zase ustrnuli a předběhli je jiní, to už je ale jiná historie.
|
|
Nahoru |
|
|
Amper
|
Napsal: pon 11.09.2017 10:31 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
U Wrightu je jeste problem v tom ze z duvodu patentove ochrany sveho stroje byly brutalne tajnuskarsky. Podle toho co jsem videl me ale prislo ze problem nebyl v tom ze by nekdo tvrdil ze letel jeste driv nez oni ale ze oni neleteli tak brzo Navic je furt ta otazka toho co se povazuje za let. Osobne si myslim ze Wrightove byly opravdu prvni kdo provedl rizeny let motorovym strojem. Coz ovsem nebyl ten prvni let
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 11.09.2017 14:59 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Byl jsem se na výletě v USA podívat i na Kill Devil Hill v Kitty Hawk, kde Wrightové poprvé letěli. Na zemi jsou tam vyznačeny jednotlivé lety prvního dne. A musím říci, že mě překvapilo, jak je to daleko. https://www.nps.gov/wrbr/index.htmJe relativně jedno, kdo letěl úplně první, mě spíš vadí takové to současné ustrnutí, neříkám, že tam není žádný vývoj, ale je to spíše pomalá evoluce. 1903 - Bratři Wrightové - první let letadla 1916 - využití letadel ve válce 1919 - Johnem Alcock, Arthur Brown - přelet Atlantiku 1927 - Charles Lindeberg - přelet z New Yorku do Paříže 1947 - Chuck Yeager - překonání rychlosti zvuku 1957 - Sputnik - první družice 1961 - Jurij Gagarin - první kosmonaut 1969 - Neil Armstrong - přistaní na Měsíci Od prvního letu letadlem do přistání na Měsíci to trvalo 66let. A od té doby už uplynulo 48let. Jediné co mě docela zaujalo v poslední době je přistání Falkonů 9.
|
|
Nahoru |
|
|
Amper
|
Napsal: pon 11.09.2017 15:04 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
Doplnil bych tam jeste 1981 - Columbie, prvni let raketoplanu na obeznou drahu
Ale jinak mas pravdu, krome SpX je to docela bida. Akorat musim rict ze jsem radsi kdyz je pomalejsi vyvoj nez aby byla valka ktera by ho urcite akcelerovala jako obe svetove.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 11.09.2017 18:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
No právě že ty výkony od Bellovy X1 do konce 80-tých let byly akcelerovaný válkou. Sice jen studenou ale přes to válkou. No myslím, co se předvádí na měsících velkejch planet a na kometách taky stojí za povšimnutí, s rachotinama typu Apollo či Vostok by to asi dělat nešlo. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: pon 11.09.2017 18:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
|
Přečtěte si knížku od Čiháka: Jak jsem létal a padal. Stojí za to. On nebyl první na světě kdo létal, inspiroval se myslím Bleriotem, ale u nás možná že ano (píše v té své knize o svých pokusech po boku/před Kašparem...) Přečetl jsem to jedním dechem, je to čtivé Udivilo mě, kolikrát spadnul a z jaké výšky, a vše přežil... Nejdříve jen poskaovali, podařilo se jim přeskočit krávu, pak dlouho lítali jen rovně (nevěděli jak zatáčet, pak se zlepšovali, a nakonec lítali přes 1000 m vysoko a občas netrefili přistání ve správném městě
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 11.09.2017 22:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Když se mluví o Čihákovi a Kašparovi, měl jsem zajímavou příhodu. Kdysi jsem dělal regulaci topení v rodinném domku v Pardubicích - směr Nemošice. Zákazník tam měl nějakou V2 s laminátovým trupem a tak jsme dali řeč o modelářství. A pak se mě zeptal, jestli vím, že na jeho pozemku či v nejbližší blízkosti je ten původní vojenskej cvičák, kde přeskakoval Čihák s Kašparem ty pasoucí se krávy. Do tý doby jsem si myslel, že to bylo v místě dnešního letiště nebo na Hůrce ale po hledání na netu jsem zjistil, že vzniklo až dlouho po 1.W.W. A ten cvičák při cestě do Nemošic opravdu byl. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
jozefbb
|
Napsal: úte 12.09.2017 7:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.1.2008 Příspěvky: 2370 Bydliště: Ban.Bystrica
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 12.09.2017 12:21 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
TomasC píše: Od prvního letu letadlem do přistání na Měsíci to trvalo 66let. A od té doby už uplynulo 48let.
No, to mě taky už víckrát napadlo, že ten vývoj nejde stejným tempem jako dřív. Nebo spíš se to jen zdá na první pohled. To že v minulosti šel překotně - za to můžou jednak ty světové války a taky i ta studená. Válka prostě otevírá "penězovody". A dále pak i to, že zpočátku vznikala spousta nových typů a koncepcí letadel, jelikož se hledali ty nejoptimálnější řešení a aerodynamické koncepce draků. Taky byl značný vývoj v oblasti pohonných jednotek. Pamatuji v dětství, vznikali furt nové a nové typy letadel, které se od sebe i navenek dost výrazně lišily. Já jsem se o to zajímal a měl jsem opravdu přehled. Jenže koncem 70. let nastala jakási saturace a navenek už nic převratného a zásadně odlišného nevznikalo. Ale ve skutečnosti vývoj šel možná rychleji než dřív, ale ty draky nových letadel se už prostě na sebe podobají jako vejce vejci. Kupříkladu B747 ze začátku 70. let byla vevnitř zcela jiná, než ty co se vyrábí dnes a stejně tak všechny B737 a jiné. Taky Airbusy se sice liší typovými označeními, ale běžný člověk má problém od sebe rozeznat třeba A310 od 340 či A320/319. Snad jen A380 na první pohled pozná každý. Stejně tak L410/420, vyráběné dnes, jsou jen na pohled stejná letadla jako ta, co se vyráběla od 70. let. Ale ve skutečnosti jsou úplně jiná. Takže já bych to neviděl jako ustrnutí vývoje, ale spíš se ten vývoj přesměroval dovnitř (aviaonika, motory, systémy řízení, navigace a taky materiály a pod.) a ne na draky, kde už snad ani nelze už asi nic extra nového vymyslet.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 12.09.2017 12:50 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Woita píše: Přečtěte si knížku od Čiháka: Jak jsem létal a padal. Však taky téma Kašpar-Čihák k tomuto hodně sedí - proč řešit prvenství Wrightů, když máme v podstatě stejný spor u nás doma? Kdoví jak to mezi nimi bylo a jak to bylo s tím prvním letem v Čechách... A když nejsou úplně jasné podklady ani pro dění v malé české kotlině kus od města, tak se pak asi nelze divit, že u Wrightů zkoušejících záměrně v odlehlé oblasti to je ještě horší.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 12.09.2017 12:58 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
VTjr píše: Takže já bych to neviděl jako ustrnutí vývoje, ale spíš se ten vývoj přesměroval dovnitř (aviaonika, motory, systémy řízení, navigace a taky materiály a pod.) a ne na draky, kde už snad ani nelze už asi nic extra nového vymyslet. Podle mne se o ustrnutí vývoje mluvit dá - prostě začaly absolutně dominovat požadavky z oblasti ekonomiky a ekologie, což tlačí požadavky spíš do drobných evolucí jako o něco úspornější motory, odlehčení draku také spíš kvůli výsledné úspoře PHM atd. Ale například k novému pokusu o nadzvukovou dopravu se nikdo odhodlat nemůže, ač zrovna tam existuje názor, že by pokles nákladů proti Concorde mohl být opravdu veliký a i když by i nadále šlo o okrajovou činnost pro pár vhodných lukrativních spojů, tak by to prostor mělo.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: úte 12.09.2017 13:26 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
tomashr píše: začaly absolutně dominovat požadavky z oblasti ekonomiky a ekologie S tím to souhlasím vlastně absolutně. Technickým firmám šéfují ekonomové a filozofové, místo inženýrů. A k české kotlině přihazuji i Metoděje Vlacha, ten sice letěl později, ale na vlastním stroji.
|
|
Nahoru |
|
|
JosefSvejk
|
Napsal: úte 12.09.2017 13:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 6500 Bydliště: ČR Obrázky: 0
|
tomashr píše:
Ale například k novému pokusu o nadzvukovou dopravu se nikdo odhodlat nemůže, ...
Myslím, že už někdo něco (snad seriózního) chystá.
_________________ Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 12.09.2017 17:23 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
TomasC píše: ... souhlasím vlastně absolutně. Technickým firmám šéfují ekonomové a filozofové, místo inženýrů. ... Já taky s tím souhlasím. I když ono by se mělo trochu rozlišovat o jaký druh letectví jde. V civilním dopravním letectví ale i ve vojenském dopravním určitě bude mít prim hledisko ekonomiky a ekologie. Avšak v sportovním letectví, nebo ve vojenském úderném jde spíš o výkony. No a taky tu téměř 30 let chybí vojensko-průmyslový komplex bývalého SSSR kde, pokud se jednalo o armádní vývoj a výrobu, se nikdo nestaral o ekonomičnost a finanční limity platily až do úplného vyčerpání obyvatelstva. To posouvalo celosvětový vývoj letectva a kosmonautiky rychle dopředu. Ale nakonec i dnes je už veřejným tajemstvím, že putinovské Rusko je ve vývoji nových stíhaček a bitevních letounů o cosi dál než USA. Dokud bude mít Putin dostatek příjmů z ropy a plynu, tak jako bývalý kágébák se bude pořád hrát na vojáčky. Co se týče nadzvukové letecké dopravy, tak ta, myslím, nikdy ekonomická nebude. Bude to prostě určeno pro VIP, kteří jsou ochotni si připlatit. A těch bude vždy značná menšina. Ale větší problém vidím v ekologii - supersonické třesky se prostě nedají eliminovat (nebo snad dají? možná kdyby se létalo v mnohem větší výšce), takže tyto letouny budou moci létat ve 20km nadzvukově jen nad oceány a neobydlenými oblastmi.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: OK2BUH, Seznam.cz [Bot] a 32 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|