px


Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: sob 02.09.2017 23:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.6.2011
Příspěvky: 552
Bydliště: Svitavy a okolí
Ahoj,
měl bych jeden "smetištní" dotaz: jak vypočítat délku polotovaru potřebného pro ohyb trubky? Strýček Google moc nepomáhá; respektive jeho výsledky jsou nad možnosti mého chápání... :?

Pokud jste někdo strojař a zasvětíte mě, budu moc rád :)

T.

_________________
Last one alive, lock the door!


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: ned 03.09.2017 7:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5065
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Nevím, nakolik přesně to potřebuješ. Pro jednoduchý výpočet stačí vzít délku rovných části a k tomu připočíst délku oblouku (3,14 x (poloměr oblouku + poloměr trubky)x úhel/360). Pro přesnější výpočet se (pokud si dobře pamatuju školní látku) brala 1/3 průměru trubky. Po ohybu to stejně dopasuješ.
Otázkou ještě je, přes co a jak to budeš ohýbat, protože výpočet je pro výrobu ohybu v ohýbačce, nebo přípravku (v lisu). V domácích podmínkách to nejspíš prostě jen ohneš a nějak ti vyjde poloměr toho ohybu. V takovém případě bych to asi ani neřešil.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: ned 03.09.2017 18:05 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1418
Bydliště: Havířov
Záleží jak velký ohyb chcete. Jestli plynulý větší, tak se trubka jen prostě ohne na určitý oblouk. Ale při menších ohybech pozor, může se materiál natahnout a nebo zkrátit, podle materiálu a způsobu ohýbání.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: ned 03.09.2017 18:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5065
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Dobře, čím větší poloměr, tím menší problémy s ohýbáním, a to obecně. Určitě nebude dobré dělat bez patřičného nářadí poloměr ohybu menší, než je průměr trubky, raději 2 průměry. Navíc čím menší poloměr ohybu, tím víc má trubka snahu se v místě největšího ohybu zploštit (=> zmenšení průřezu), takže je nutné jí ze strany "pomoct", např. tím, že se to bude ohýbat ve svěráku.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: ned 03.09.2017 22:52 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.11.2015
Příspěvky: 28
Bydliště: Kolín
topenáři ohřívají trubku na koleno na 3 průměry trubky a z boku to stahujou ve svěráku, chce to trochu cviku aby to nebylo placatý.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: pon 04.09.2017 5:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.6.2011
Příspěvky: 552
Bydliště: Svitavy a okolí
Díky za info. Budu to ohýbat na ruční "ohýbačce" (dvě rolny, jedna napevno, druhá na páce). Rádiusy by měly být v pohodě, všechny ohyby jsou větší než 2x průměr trubky. Trubky průměr do 30mm. Jde mi primárně o to, kolik "rovné" délky bude třeba na určitý ohyb abych podle toho mohl nakrátit trubku a potom to ideálně už nemuset zakracovat 8)

_________________
Last one alive, lock the door!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: pon 04.09.2017 6:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5065
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Osobně bych to udělal o fous delší a pak zakrátil podle potřeby. Nevím, zda se ti podaří chytit začátek tak přesně, aby ti to vyšlo do rozměru. Ve výrobě bys na to měl různé forychtungy. Ty doma určitě nemáš.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: pon 04.09.2017 11:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 7798
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jestli ti to pomůže, tak ve starých tabulkách jsem našel výpočty a tabulky pro plný materiál, ale myslím, že pro trubky to bude podobné. Jen je to dost závislé na pevnosti materiálu a bez zkoušek se asi neobejdeš.


Přílohy:
Ohyby.png
Ohyby.png [ 632.39 KiB | Zobrazeno 364 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: pon 04.09.2017 12:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 7798
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Tak jsem ti našel ještě lepší podklady a informace, kde najdeš vše potřebné:
http://www.ksp.tul.cz/cz/kpt/obsah/vyuka/skripta_tkp/sekce/07.htm


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: pát 08.09.2017 20:36 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 19.12.2007
Příspěvky: 298
Bydliště: Jelivářov
Martin72 píše:
topenáři ohřívají trubku na koleno na 3 průměry trubky a z boku to stahujou ve svěráku, chce to trochu cviku aby to nebylo placatý.

Souhlasím, kdysi jsem se tím i živil, akorát už si nepamatuju kde měl ten střed ohybu být...

buď jeden průměr dopředu a dva zpátky, nebo dva dopředu a jeden zpět.

Teď jsem u strojařů a platí u (téměř) všech vzorečků na ohyb, že se jedná o ideální stav, kterého téměř nedosáhnete...

Má na to vliv materiál, ohýbací matrice a další..
ilustrační příklad - ohyb 90° plech 2mm S235... spočítáš-li hodnotu k faktoru tak ti vyjde třeba zkrácení o 0,1mm, ale když do dám na lis a zadám všechny parametry včetně matrice, vyjdou i 2mm zkrácení...

PLatí tedy, že když to budeš ohýbat strojně, musíš mít jinou délku (i mezi různými typy strojů) než když to budeš ohýbat ve svěráku či v ruce ( za tepla/studena)...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: pát 08.09.2017 21:41 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 15877
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Zeptal bych se tam kde se ohýbáním trubek zabývají opravdu "strojařsky"... tedy firmy které vyrábí nebo prodávají (s podporou) ohýbačky na trubky... http://www.paradoxsteel.cz/ohybani.php třeba ...

A někdy stačí do vyhledávače napsat "ohýbání trubek výpočet" ...
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=85459
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=17858
třeba...

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: sob 09.09.2017 21:16 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 11.10.2012
Příspěvky: 76
Bydliště: Ostrava
Obrázky: 1
Nacelnik píše:
Souhlasím, kdysi jsem se tím i živil, akorát už si nepamatuju kde měl ten střed ohybu být...

buď jeden průměr dopředu a dva zpátky, nebo dva dopředu a jeden zpět.

Teď jsem u strojařů a platí u (téměř) všech vzorečků na ohyb, že se jedná o ideální stav, kterého téměř nedosáhnete...

Má na to vliv materiál, ohýbací matrice a další..
ilustrační příklad - ohyb 90° plech 2mm S235... spočítáš-li hodnotu k faktoru tak ti vyjde třeba zkrácení o 0,1mm, ale když do dám na lis a zadám všechny parametry včetně matrice, vyjdou i 2mm zkrácení...

PLatí tedy, že když to budeš ohýbat strojně, musíš mít jinou délku (i mezi různými typy strojů) než když to budeš ohýbat ve svěráku či v ruce ( za tepla/studena)...

Dva před a jeden za u ohybu 90° a jeden a jeden u ohybu do 45°, ale musí to mít člověk v ruce a oku.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: sob 09.09.2017 21:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5065
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
V první řadě nepředpokládám, že by tazatel chtěl ohyby dělat nějak velkosériově. Jak jsem vyrozuměl, tak nějakou ohýbačku má. Z těchto důvodů bych upustil od vědeckých teorií výroby ohybu a vzal danou trubku, uříznul o něco delší, po ohnutí bych to zarovnal na patřičnou délku podle potřeby a basta!

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: ned 10.09.2017 5:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.5.2008
Příspěvky: 1162
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 1
DAF píše:
V první řadě nepředpokládám, že by tazatel chtěl ohyby dělat nějak velkosériově. Jak jsem vyrozuměl, tak nějakou ohýbačku má. Z těchto důvodů bych upustil od vědeckých teorií výroby ohybu a vzal danou trubku, uříznul o něco delší, po ohnutí bych to zarovnal na patřičnou délku podle potřeby a basta!


Přesně tak, ale jsou zde tací, co mají potřebu dlouze diskutovat o naprostých banalitách na úrovni diplomové práce... :wink:

_________________
Cap 232 2,2m, Piper J-3 Cub 2,4m, Hottrigger 1400S, Aurora 9, Futaba T18MZ WC 2.4GHz


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Délka ohybu trubky
PříspěvekNapsal: ned 10.09.2017 8:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.6.2011
Příspěvky: 552
Bydliště: Svitavy a okolí
DAF píše:
V první řadě nepředpokládám, že by tazatel chtěl ohyby dělat nějak velkosériově. Jak jsem vyrozuměl, tak nějakou ohýbačku má. Z těchto důvodů bych upustil od vědeckých teorií výroby ohybu a vzal danou trubku, uříznul o něco delší, po ohnutí bych to zarovnal na patřičnou délku podle potřeby a basta!

Je mi jasný, že nikdy maturitní trubku na mm přesně, proto plně souhlasím - udělám ji o kousek delší a potom zbytek zakrátím. Spíš mi jde o to minimalizovat prořez - budu radši když budu vyhazovat 5, 10 cm přebytek než půl metru ;)

_________________
Last one alive, lock the door!


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Exabot [Bot], romansis a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz