Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 6610 Bydliště: ČR Obrázky:7
Úkolem každé politiky je oblbnout lidi. A následně, pak je úkolem ekonomik je oškubat, přes inflaci. A tu zase politici zdůvodní jako nevyhnutelnou nutnost. Modely chování lidí v různých sítích, po vyhodnocení dospěly k závěrům, že velká moc a finance, se kumulují jen u nevelkého počtu jedinců. Střelím od boku 95% financí u 5% osob. Skutečná čísla v důsledku přímé propojenosti kapitálů (ruka ruku myje) a kartelových dohod, jsou ještě děsivější. Všimnul si někdo současné hrozby propouštění v německých automobilkách - přechod na výrobu e-Aut Automobilky drtí vyšší náklady na elektromobily, hrozí zavírání fabrik, 9. ledna 2023 Sice ještě nevím přesně co, ale každé nové technologie sebou vždy přinesly "odpad" (sekundární produkty) dobře zužitkovatelné i v (jistých formách) modelářství. Když si představím finanční a časové náklady na RC vrtulníkové létání v roce 1970, a porovnám je s létající RC vrtulníky - hračkami (Toys) tak to jsou z desítek jednotky tisíce korun. O času a cestách nákupu nedostupných komponent nemluvě. O tom, že to není to skutečné modelaření žádná. Když to ze sta chytne jednoho co vydrží, nebo se časem vrátí. Považuji to za skvělé.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4282 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
MPml píše:
no, to, že o něco ani netušíš, rozhodně neznamená, že by to neexistovalo, nevznikalo a nebo nebylo.
Tak možná by nebylo od věci si přečíst o čem je řeč. A ta rozhodně nebyla o palivovém článku .
A to jak se dnes vyrábí většina vodíku je jedna věc a druhá jak se vyrábět bude do budoucna.
Nicméně faktem zůstává, že hlavní problém je uskladnění energie z obnovitelných zdrojů. Výroba vodíku je jednou z přijatelných cest. Pro mne je mnohem přijatelnější řešení natankovat vodík, než vozit těžký a drahý baterky.
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4836 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
dudaj píše:
... jak se vyrábět bude do budoucna.
Docela to připomíná osud fůze. U ní taky před padesáti roky tvrdili, že bude za dvacet let. A teď tvrdí ze za 20 let by mohla být v laboratoři stabilní.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4282 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
jio píše:
Docela to připomíná osud fůze. U ní taky před padesáti roky tvrdili, že bude za dvacet let. A teď tvrdí ze za 20 let by mohla být v laboratoři stabilní.
Zase pleteš hrušky s jablky. Elektrolýza běžně funguje desetiletí na rozdíl od jaderné fůze. No a pokud si můžeš vybrat mezi tím, jestli energii "vyhodíš", nebo ji využiješ s menší efektivitou, tak co je asi lepší?
Osobně bych přivítal, kdyby bylo cenově dostupné zařízení na výrobu a stlačení vodíku, protože ročně nechám na střeše cca 2MWh. Dlouhodobě využít ukládat tolik energie v domácích podmínkách je jinak neřešitelný. Převést Čezu do virtuální baterie je pro mne jednorázový náklad cca 75000 a každý další rok pravidelný výdaj cca 10000 (odhadem).
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4836 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
Princip fúze je znám velmi dlouho, ale chybí podmínky pro to aby fungovala. U elektrolýzy pro ZELENÝ vodík opět chybí podmínky aby to fungovalo. Takže ta analogie je naprosto v pořádku. Osobně ekonomické využití vodíku vidím opět tak za těch "dvacet" let.
U vodíku ale nejde o to, zda bude nebo nebude, bavíme se o tom, kdy a za jakou cenu bude použitelný u osobních aut. A taky je zřejmé, že to nebude u osobních aut mainstream.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 8559 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Dnes na mě z netu vykoukl článek o Škodě Enyaq RS (nebo co to bylo přesně za variantu), cena nějakých 1.640.000,-Ká. Ze zvědavosti jsem se proto podíval na ceny dvou přibližně srovnatelných vozů, tedy Kodiaqa a Enyaqa. Kodiaq začíná na nějakých 860t a za 1,2M už to je dvoulitr TDi s velmi slušnou výbavou. Enyaq v nejchudší verzi začíná na 1.180t. Vozy ve srovnatelném vybavení se cenově pohybují už kolem 1.5M.
Standardní provozní tlak pro dnešní vozidla je 350 bar (nákladní vozy a autobusy), v osobních vozech 700 bar. Pro stlačení vodíku na tento tlak se používá obvykle pístových kompresorů, přičemž energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu.
Citace:
Pro stacionární skladování vodíku se používají velkoobjemové ocelové tlakové nádoby, případně kryogenní skladovací zásobníky, kde je vodík za velmi nízké teploty -253°C udržován v kapalné formě. Pro automobily je toto řešení považováno za nevhodné, neboť i při téměř dokonalé izolaci se vodík postupně odpařuje a v zásobníku se zvyšuje tlak a tento nadbytek je nutné odpouštět mimo zásobník. Ztráty při tomto způsobu skladování jsou obvykle cca 3 % za den. Náklady na kryogenické uskladnění jsou také vyšší, až 40 % z celkové obsažené energie v palivu je spotřebováno na samotné zkapalnění.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 6610 Bydliště: ČR Obrázky:7
Kdysi jsem měl možnost neformálních diskuzí s řidiči vozících různé nebezpečné náklady. Ukázalo se, že za nejhorší (nejvíc riskantní) považují přepravu těkavých organických látek ADR Třída 3, a hořlavé plyny Třída 2. (Blaf a už jen záblesk. Na nic není čas.) V určitém poměru výpary nebo plyny se vzdušným kyslíkem tvoří výbušninu. Zbytek po výbuchu hoří. Ale bez přístupu vzduchu uhasínají. Lithiové baterie jsou při přepravě ve Třídě 9 - Nebezpečí prudké samovolné reakce. Současně součástí úniků je nejen hořlavý plyn, ale i okysličovadlo. (Asi jako kdyby se při elektrolýze neodděloval H a O2, a jímaly by se do jedné společné nádoby.) Pokud pak to není náklad, ale lithiová pohonná baterie (nádrž na Wh) tak se chová stejně. Vzniklý požár je nutno nechat bezpečně dohořet = zabránit jeho šíření do okolí. Bez vhodné změny baterií (jejich chemie) se s tím nedá nic dělat. Takže jako u všeho: Hodný sluha, zlý pán. Hodný sluha je potřebný. Ale současně je třeba najít cesty jak půjde "zlého pána" odkázat do snesitelných mezí. Úplně bez rizik to nejde nikdy. Jde jen o míru v poměru k těm zbylým, považovaným za obvyklá. Celková zelená stopa a další souvislosti jsou o nákladech a bohatosti jisté třídy lidí v daných společnostech. Edit02 Byl někde výše míněn elektrolyzér AEM od fy Enapter? Elektrolyzér AEM Nějak tam neuvedli, že nejde ani tak o 2.4 litrů vody, ale o 83% větší účinnost elektrolyzérů (oproti "klasické elektrolýze") využívající "efekt membrámy". (zatím jsem podrobnosti nenacpal do hlavy - jen z principu je jasné: Perpetuum mobile neexistuje) Klasika: Jde o výhled. Takových už bylo. A jak skončily! Enapter eyes 83% cost reduction for its unique AEM hydrogen electrolysers by 2025
"Pro stlačení vodíku na tento tlak se používá obvykle pístových kompresorů, přičemž energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu. Nádrž na 5 kg vodíku (dojezd 500 km) váží zhruba 100 kg. "
Pro výrobu vodíku elektrolýzou je potřeba na 1kg vodíku 60kW
Takže 5x60kW = 300 kW x 4kč (ale bavíme se o přebytku z FVE) = 1200 Kč x 1,3 (30% energie na stlačení) tak je to 1560Kč na 500 km dojezdu! To vůbec není špatná cena. Ale skutečná cena z FV vychází asi na 2,50 Kč aktuálně
Elektroauta na baterku mají šílenou cenu baterky, která má navíc taky ztráty při nabíjení a v chladném počasí a váží kolem o 800 kg víc. Takže zvyšuje spotřebu i ta váha.
Nicméně je to dojezd auta na palivový článek. Kolik si vezme spalovací motor je otázka.
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4836 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
dudaj píše:
Elektroauta na baterku mají šílenou cenu baterky, která má navíc taky ztráty při nabíjení a v chladném počasí a váží kolem o 800 kg víc. Takže zvyšuje spotřebu i ta váha.
Jen pro informaci srovnání vodík/baterky: TOYOTA MIRAI hmotnost pohotovostní/celková 1900/2415 kg, objem zavazadlového prostoru (VDA) 272 l. Cena 1 700 000,00 Kč TESLA Y Pohotovostní hmotnost je 2003 kg. Maximální hmotnost 2405 kg. Objem kufru je 413 litrů. Nově stojí 1 549 990 korun.
Kde je těch 800kg navíc a kde se oproti ceny auta s vodíkem ukazuje ta šílená cena baterky?
"Pro stlačení vodíku na tento tlak se používá obvykle pístových kompresorů, přičemž energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu. Nádrž na 5 kg vodíku (dojezd 500 km) váží zhruba 100 kg. "
Pro výrobu vodíku elektrolýzou je potřeba na 1kg vodíku 60kW
Takže 5x60kW = 300 kW x 4kč (ale bavíme se o přebytku z FVE) = 1200 Kč x 1,3 (30% energie na stlačení) tak je to 1560Kč na 500 km dojezdu! To vůbec není špatná cena. Ale skutečná cena z FV vychází asi na 2,50 Kč aktuálně
Elektroauta na baterku mají šílenou cenu baterky, která má navíc taky ztráty při nabíjení a v chladném počasí a váží kolem o 800 kg víc. Takže zvyšuje spotřebu i ta váha.
Nicméně je to dojezd auta na palivový článek. Kolik si vezme spalovací motor je otázka.
Hm, tohle je ovšem další klasická ukázka principu vzniku těch ekoelektrolží. Protože v tom "výpočtu" nějak nevidím cenu toho kompresoru, jeho provozní náklady (servis, revize, spotřební provozní materiál) a taky tam nevidím tlakovou nádobu na ten vodík, armatury a obecně celé to vodíkové hospodářství, včetně chlazení. A taky tam není ten elektrolyzér a jeho infrastruktura (mj, opět včetně provozních nákladů).
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru