Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 503 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 34  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 17:48 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 6610
Bydliště: ČR
Obrázky: 7
Úkolem každé politiky je oblbnout lidi. A následně, pak je úkolem ekonomik je oškubat, přes inflaci. A tu zase politici zdůvodní jako nevyhnutelnou nutnost. Modely chování lidí v různých sítích, po vyhodnocení dospěly k závěrům, že velká moc a finance, se kumulují jen u nevelkého počtu jedinců. Střelím od boku 95% financí u 5% osob. Skutečná čísla v důsledku přímé propojenosti kapitálů (ruka ruku myje) a kartelových dohod, jsou ještě děsivější. Všimnul si někdo současné hrozby propouštění v německých automobilkách - přechod na výrobu e-Aut Automobilky drtí vyšší náklady na elektromobily, hrozí zavírání fabrik, 9. ledna 2023 Sice ještě nevím přesně co, ale každé nové technologie sebou vždy přinesly "odpad" (sekundární produkty) dobře zužitkovatelné i v (jistých formách) modelářství. Když si představím finanční a časové náklady na RC vrtulníkové létání v roce 1970, a porovnám je s létající RC vrtulníky - hračkami (Toys) tak to jsou z desítek jednotky tisíce korun. O času a cestách nákupu nedostupných komponent nemluvě. O tom, že to není to skutečné modelaření žádná. Když to ze sta chytne jednoho co vydrží, nebo se časem vrátí. Považuji to za skvělé.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 18:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3163
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
MPml píše:
Překvapivě každý, v němž se "spaluje" vodík vzniklý z uhlovodíku....

Možná jsem ten článek blbě četl, ale chtěli dělat vodík větrákama a slunečníma panelama. Takže přímé CO2 pořád nevidím.

Násobně dražší TO bude každopádně.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 19:43 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4282
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
MPml píše:
no, to, že o něco ani netušíš, rozhodně neznamená, že by to neexistovalo, nevznikalo a nebo nebylo.


Tak možná by nebylo od věci si přečíst o čem je řeč. A ta rozhodně nebyla o palivovém článku :wink: .

A to jak se dnes vyrábí většina vodíku je jedna věc a druhá jak se vyrábět bude do budoucna.


Nicméně faktem zůstává, že hlavní problém je uskladnění energie z obnovitelných zdrojů. Výroba vodíku je jednou z přijatelných cest.
Pro mne je mnohem přijatelnější řešení natankovat vodík, než vozit těžký a drahý baterky.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 19:58 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4282
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
prikrylm píše:

Násobně dražší TO bude každopádně.


Pokud budou přebytky, které jinak v daném období nespotřebuješ, je vše jinak.

Navíc budou vznikat technologie na vyšší efektivitu elektrolýzy.
(https://vtm.zive.cz/clanky/zvukove-vlny ... fault.aspx)

Otázka je, jestli nakonec zvítězí syntetická paliva nebo ten vodík. Já sázím na vodík.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 20:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4836
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
dudaj píše:
... jak se vyrábět bude do budoucna.

Docela to připomíná osud fůze. U ní taky před padesáti roky tvrdili, že bude za dvacet let. A teď tvrdí ze za 20 let by mohla být v laboratoři stabilní. :-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 21:17 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4282
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
jio píše:
Docela to připomíná osud fůze. U ní taky před padesáti roky tvrdili, že bude za dvacet let. A teď tvrdí ze za 20 let by mohla být v laboratoři stabilní. :-)


Zase pleteš hrušky s jablky.
Elektrolýza běžně funguje desetiletí na rozdíl od jaderné fůze.
No a pokud si můžeš vybrat mezi tím, jestli energii "vyhodíš", nebo ji využiješ s menší efektivitou, tak co je asi lepší?

Osobně bych přivítal, kdyby bylo cenově dostupné zařízení na výrobu a stlačení vodíku, protože ročně nechám na střeše cca 2MWh.
Dlouhodobě využít ukládat tolik energie v domácích podmínkách je jinak neřešitelný.
Převést Čezu do virtuální baterie je pro mne jednorázový náklad cca 75000 a každý další rok pravidelný výdaj cca 10000 (odhadem).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2023 22:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4836
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Princip fúze je znám velmi dlouho, ale chybí podmínky pro to aby fungovala. U elektrolýzy pro ZELENÝ vodík opět chybí podmínky aby to fungovalo. Takže ta analogie je naprosto v pořádku. Osobně ekonomické využití vodíku vidím opět tak za těch "dvacet" let.

U vodíku ale nejde o to, zda bude nebo nebude, bavíme se o tom, kdy a za jakou cenu bude použitelný u osobních aut. A taky je zřejmé, že to nebude u osobních aut mainstream.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: pon 23.01.2023 5:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 958
dudaj píše:

Pokud budou přebytky, které jinak v daném období nespotřebuješ, je vše jinak.

Navíc budou vznikat technologie na vyšší efektivitu elektrolýzy.
(https://vtm.zive.cz/clanky/zvukove-vlny ... fault.aspx)

Otázka je, jestli nakonec zvítězí syntetická paliva nebo ten vodík. Já sázím na vodík.

Jo, s těma zvukovýma vlnama při elektrolýze to vypadá víc než nadějně - zejména když už to je jinde dlouho a úspěšně využívané.
https://www.youtube.com/watch?v=5s8qmN6NKvY


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: pon 23.01.2023 8:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 8559
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Dnes na mě z netu vykoukl článek o Škodě Enyaq RS (nebo co to bylo přesně za variantu), cena nějakých 1.640.000,-Ká. Ze zvědavosti jsem se proto podíval na ceny dvou přibližně srovnatelných vozů, tedy Kodiaqa a Enyaqa. Kodiaq začíná na nějakých 860t a za 1,2M už to je dvoulitr TDi s velmi slušnou výbavou. Enyaq v nejchudší verzi začíná na 1.180t. Vozy ve srovnatelném vybavení se cenově pohybují už kolem 1.5M.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: pon 23.01.2023 19:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20383
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Nevadí u toho vodíku to, co popisujou tady?
https://www.devinn.cz/blog/skladovani-vodiku
Citace:
Standardní provozní tlak pro dnešní vozidla je 350 bar (nákladní vozy a autobusy), v osobních vozech 700 bar. Pro stlačení vodíku na tento tlak se používá obvykle pístových kompresorů, přičemž energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu.

Citace:
Pro stacionární skladování vodíku se používají velkoobjemové ocelové tlakové nádoby, případně kryogenní skladovací zásobníky, kde je vodík za velmi nízké teploty -253°C udržován v kapalné formě. Pro automobily je toto řešení považováno za nevhodné, neboť i při téměř dokonalé izolaci se vodík postupně odpařuje a v zásobníku se zvyšuje tlak a tento nadbytek je nutné odpouštět mimo zásobník. Ztráty při tomto způsobu skladování jsou obvykle cca 3 % za den. Náklady na kryogenické uskladnění jsou také vyšší, až 40 % z celkové obsažené energie v palivu je spotřebováno na samotné zkapalnění.

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: pon 23.01.2023 19:55 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 23.7.2022
Příspěvky: 41
dudaj píše:
jestli nakonec zvítězí syntetická paliva nebo ten vodík. Já sázím na vodík.
A já doufám, že to zvítězí syntetická paliva, například líh. Že až nám zůstanou jen bicykle a nohy aby bylo alespoň co ... :D

_________________
S úsměvem jde všechno líp.. :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: úte 24.01.2023 14:01 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 6610
Bydliště: ČR
Obrázky: 7
Kdysi jsem měl možnost neformálních diskuzí s řidiči vozících různé nebezpečné náklady. Ukázalo se, že za nejhorší (nejvíc riskantní) považují přepravu těkavých organických látek ADR Třída 3, a hořlavé plyny Třída 2. (Blaf a už jen záblesk. Na nic není čas.) V určitém poměru výpary nebo plyny se vzdušným kyslíkem tvoří výbušninu. Zbytek po výbuchu hoří. Ale bez přístupu vzduchu uhasínají. Lithiové baterie jsou při přepravě ve Třídě 9 - Nebezpečí prudké samovolné reakce. Současně součástí úniků je nejen hořlavý plyn, ale i okysličovadlo. (Asi jako kdyby se při elektrolýze neodděloval H a O2, a jímaly by se do jedné společné nádoby.) Pokud pak to není náklad, ale lithiová pohonná baterie (nádrž na Wh) tak se chová stejně. Vzniklý požár je nutno nechat bezpečně dohořet = zabránit jeho šíření do okolí. Bez vhodné změny baterií (jejich chemie) se s tím nedá nic dělat. Takže jako u všeho: Hodný sluha, zlý pán. Hodný sluha je potřebný. Ale současně je třeba najít cesty jak půjde "zlého pána" odkázat do snesitelných mezí. Úplně bez rizik to nejde nikdy. Jde jen o míru v poměru k těm zbylým, považovaným za obvyklá. Celková zelená stopa a další souvislosti jsou o nákladech a bohatosti jisté třídy lidí v daných společnostech.
Edit02 Byl někde výše míněn elektrolyzér AEM od fy Enapter? Elektrolyzér AEM Nějak tam neuvedli, že nejde ani tak o 2.4 litrů vody, ale o 83% větší účinnost elektrolyzérů (oproti "klasické elektrolýze") využívající "efekt membrámy". (zatím jsem podrobnosti nenacpal do hlavy - jen z principu je jasné: Perpetuum mobile neexistuje) Klasika: Jde o výhled. Takových už bylo. A jak skončily! Enapter eyes 83% cost reduction for its unique AEM hydrogen electrolysers by 2025


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: úte 24.01.2023 20:53 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4282
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
jyrry píše:
Nevadí u toho vodíku to, co popisujou tady?
https://www.devinn.cz/blog/skladovani-vodiku


"Pro stlačení vodíku na tento tlak se používá obvykle pístových kompresorů, přičemž energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu. Nádrž na 5 kg vodíku (dojezd 500 km) váží zhruba 100 kg. "

Pro výrobu vodíku elektrolýzou je potřeba na 1kg vodíku 60kW

Takže 5x60kW = 300 kW x 4kč (ale bavíme se o přebytku z FVE) = 1200 Kč x 1,3 (30% energie na stlačení) tak je to 1560Kč na 500 km dojezdu!
To vůbec není špatná cena. Ale skutečná cena z FV vychází asi na 2,50 Kč aktuálně

Elektroauta na baterku mají šílenou cenu baterky, která má navíc taky ztráty při nabíjení a v chladném počasí a váží kolem o 800 kg víc. Takže zvyšuje spotřebu i ta váha.

Nicméně je to dojezd auta na palivový článek. Kolik si vezme spalovací motor je otázka.


https://www.devinn.cz/blog/myty-vodik


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: úte 24.01.2023 22:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4836
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
dudaj píše:
Elektroauta na baterku mají šílenou cenu baterky, která má navíc taky ztráty při nabíjení a v chladném počasí a váží kolem o 800 kg víc. Takže zvyšuje spotřebu i ta váha.

Jen pro informaci srovnání vodík/baterky:
TOYOTA MIRAI hmotnost pohotovostní/celková 1900/2415 kg, objem zavazadlového prostoru (VDA) 272 l. Cena 1 700 000,00 Kč
TESLA Y Pohotovostní hmotnost je 2003 kg. Maximální hmotnost 2405 kg. Objem kufru je 413 litrů. Nově stojí 1 549 990 korun.

Kde je těch 800kg navíc a kde se oproti ceny auta s vodíkem ukazuje ta šílená cena baterky?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Elektrifikace aut a spol.
PříspěvekNapsal: stř 25.01.2023 6:18 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 958
dudaj píše:

"Pro stlačení vodíku na tento tlak se používá obvykle pístových kompresorů, přičemž energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu. Nádrž na 5 kg vodíku (dojezd 500 km) váží zhruba 100 kg. "

Pro výrobu vodíku elektrolýzou je potřeba na 1kg vodíku 60kW

Takže 5x60kW = 300 kW x 4kč (ale bavíme se o přebytku z FVE) = 1200 Kč x 1,3 (30% energie na stlačení) tak je to 1560Kč na 500 km dojezdu!
To vůbec není špatná cena. Ale skutečná cena z FV vychází asi na 2,50 Kč aktuálně

Elektroauta na baterku mají šílenou cenu baterky, která má navíc taky ztráty při nabíjení a v chladném počasí a váží kolem o 800 kg víc. Takže zvyšuje spotřebu i ta váha.

Nicméně je to dojezd auta na palivový článek. Kolik si vezme spalovací motor je otázka.


https://www.devinn.cz/blog/myty-vodik

Hm, tohle je ovšem další klasická ukázka principu vzniku těch ekoelektrolží.
Protože v tom "výpočtu" :lol: nějak nevidím cenu toho kompresoru, jeho provozní náklady (servis, revize, spotřební provozní materiál) a taky tam nevidím tlakovou nádobu na ten vodík, armatury a obecně celé to vodíkové hospodářství, včetně chlazení.
A taky tam není ten elektrolyzér a jeho infrastruktura (mj, opět včetně provozních nákladů).


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 503 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 34  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz