guchar píše:
_ Pokud byla uhlíková dráha dost silná a běhal po ní uhlíkový běžec (vsazený do plechového unašeče) a ještě OBA POVRCHY BYLY DOST HLADKÉ,
tak znečištěné povrchy, po očištění lihem/benzinem bylo nejlépe nechat neošetřené
_ Ta Diava u mne přišla na řadu až když došel jakýsi obdobě vypadající a chovající se přípravek z NDR
Její funkci si vysvětluji jako prostředek snižující odírání = tvorbu uhlíkového prachu = působícího na styku dílů proměnný odpor
_ Jak už jsem se výše zmiňoval k mání byly prostředky pro ošetření kontaktů (Kontaktol). A to dva druhy n) na nové s) na staré kontakty.
Oproti Diavě po 6 až 12 měsících v ploše zaschly do nevodivé vrstvy.
_ V současnosti prodávaná nejbližší obdoba je
KONTAKT 61 SLIBEM NEZARMOUTÍŠ

"Speciální čisticí, mazací a antikorozní prostředek určený pro kontakty a elektromechanické pohyblivé části.
KONTAKT 61 poskytuje vysoký stupeň ochrany proti korozi a jeho mikroskopicky tenký ochranný film zaručuje vysoký stupeň kontaktu.
Navíc zabraňuje otěru a zadření kontaktních pásků a vodicích lišt."
JEDEN NIKDY NESTAČÍ

"Pro dlouho životnost a nízké mechanické namáhání kontaktů nejprve kontakty očištěte pomocí KONTAKT 60
a poté opláchnou produktem KONTAKT WL. Nakonec je vyčištěný kontakt zakonzervujte kontakty díky KONTAKT 61."
KONTAKT CHEMIE Díky za ty odkazy.

Ono to možná už je přímo aktuální, protože se oprava nepovedla dokonale. Ten tandem TP163 sice nebyl nikdy použit, ale asi jak ležel několik desítek let ve sklepě, tak asi chytil nějakou korozi na běžci, či co. No prostě i s ním se výpadky občas objevují. Čekal jsem, že to dá několik let pokoj, holt asi jsem kvalitu TP163 přecenil. Mám starý amatérský NF zesilovač, který jsem stavěl před 40 lety, kde jsem ale použil TP280 a ty i po tolika letech nechrastí vůbec. Stejně tak nechrastí ani poťáky v mém první amatérském proporcionálním vysílači, kde jsem do křižáku použi taky velké TP280. Bohužel ale do toho rádia by tandem TP283, který jsem taky našel v archivu, kvůli velkému průměru nevešel, tak jsem s těžkým srdcem tam dal TP163. Tipuji ale, že příčinou výpadků nebude vydřená odporová dráha jako u původního poťáku (na to má naběháno opravu příliš málo), ale spíš oxidace kovových povrchů sběrače jezdce. Pokud vím, tak uprostřed kolem osky je takový kruhový kontakt, kterým se přenáší signál z jezdce na střední vývod poťáku. No a tyto kontakty mohou být zoxidované.

Ale na rozdíl od původního motorického potenciometru, který se v poslední fázi nedařilo rozchodit ani kvedláním ani slušným domlouváním

, tak tady pár prudších pohybů dovede ten kontakt na nějakou dobu plně obnovit.
Potíž s opakovonou opravou je ale v tom, že to rádio se dost špatně extrahuje ze sestavy, poněvadž do zadního panelu vede asi dvacítka různých kabelů.

Samotná rozborka rádia je proti tomu úplná malina, povolením 5 šroubků se to otevře jako kdysi krabice od PC. Pak se snadno vyndá ten zvukový modul. Ale třeba už samotná rozborka TP163 taky není snadná a ne vždy dokonale vratná do funkčního stavu, takže té bych se opravdu rád vyhnul a radši tam jen něco účinného stříkl.

Něco takového, co se nemusí utírat. Prostuduji si tedy co o tom KONTAKT CHEMIE píše.
