Autor |
Zpráva |
kraken100
|
Napsal: pon 24.11.2014 23:20 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 10.11.2014 Příspěvky: 10
|
Zdravím všechny. Mám prosbu.Sháním plánek z edice Modelář na větroň Modrásek č.139s je s laminátovým trupem Modela.Nemáte náhodou někdo buď 1:1,nebo naskenovaný?Mám doma trup Modela ještě z dob mého mládí a chtěl bych si Modráska postavit.Měl jsem Diamanta,ale to byl moc robustní a těžký model. Modrásek to je něco jiného.Díky
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 25.11.2014 5:21 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Carl
|
Napsal: úte 25.11.2014 7:48 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 15.5.2013 Příspěvky: 73 Bydliště: Mnichovo Hradiště
|
Ahoj, pokud by jsi chtěl, mám doma hotová křídla, potažená papírem.
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: úte 25.11.2014 8:39 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
kraken100 píše: je s laminátovým trupem Modela. S tím trupem opatrně. Dělali ho z polyesterové pryskyřice a už tehdy byl křehký jako sklo. Stačilo trochu prudčeji přistát na čumák a trup před směrovkou uletěl jako řepa. Jak to bude křehké po těch letech si ani netroufám odhadovat. Navíc polyester se velmi špatně lepí, nic na něm pořádně nedrží. Osobně bych ho už rozhodně k ničemu nepoužil. Maximálně jako tyčku k rajčatům.
|
|
Nahoru |
|
|
tondas2
|
Napsal: úte 25.11.2014 8:58 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.7.2013 Příspěvky: 489 Bydliště: Světlá nad Sázavou
|
Chceš li ten plánek mám ho v originále ,nebo mám i okopírovaný. Chceš ho poštou?
|
|
Nahoru |
|
|
kraken100
|
Napsal: úte 25.11.2014 16:04 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 10.11.2014 Příspěvky: 10
|
Zdravím všechny,díky všem za odpovědi a nabídky. Ten trup opravdu není nic moc.Z toho důvodu jsem se proto rozhodl pro celobalzovou stavbu.
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: úte 25.11.2014 16:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Zase taková katastrofa to podle mého názoru není. Já jsem nejdřív asi v r. 1963 postavil švédský kajak (okopírovali jsme dánský Struyer, se kterým jezdil tehdejší mistr ČSSR pův. z našeho klubu). Spodek byl polyesterový laminát, paluba z latěk přilepenách Epoxy 1200 ke skořepině, límec laminát, paluba dřevo + plátno. Pro to lepení se musel laminát pořádně rozbrousit a obnažit vlákna, ale pak to drželo. V 70. letech jsem spáchal snad 10 polyesterových trupů jakoby Cirruse na positivním kopytu. 2 půlky, po sejmutí slepené proužky zvenku a zabroušené, dřevěné vyýztuhy opět lepené po pořádném obnažení skelných vláken a olaminované. Taky mám schovaného 3,75 m Ibise , trup ze 2 polyesterových půlek slepených přes okrajové dřevěné lišty - mám dosud schované http://kocour111.rajce.idnes.cz/Histori ... at0016.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Histori ... at0025.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Histori ... at0026.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Histori ... at0029.jpg Měl stovky letů i pár havárií. Dnes bych to z CHS 104 nepatlal, ale šlo to taky. Taky parta průkopníků F3B s V. Chalupníčkem z LMK ČSA používala polyester, protože běžně v 70. letech byla k mání ještě jen Epoxy 1200 a tou to šlo ještě hůř. Ještě k tomu kajaku: Obtiskli jsme ho do betonu (délka 5,2 m), forma vážila pár metráků- Povrch měl spoustu bublin, vyplácal jsem několik plechovek olejového tmelu na vyrovnání. Jako separátor jsme použili jakousi vazelinu (naprostí blbci). Ten laminát se přes tu vazelinu přilepil k formě, tahalo to ven asi 10 lidí. Potom jsme několik dní škrábali ten tmel z laminátu.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 26.11.2014 20:58 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
Hele já si rýpnu - měl jsi ten polyesterový trup někdy v poslední době v ruce? Ono to totiž šlo, ale pro vyhovující pevnost to proti slušnému epoxy bylo šíleně těžké. Odhaduji, že kdyby se u Modráska debatovaný trup Modela Univerzal do stejné formy vylaminoval dnes (klidně zase jen sklem) tak bude vážit při vyšší pevnosti půlku... Podle mě polyester ztratil smysl nejpozději po příchodu Epoxy 1500, což se začalo objevovat už hezkých pár let před rokem 1989, někdy v 70tých letech to samozřejmě byla jediná cesta, ale ke konci 80tých let to byl poněkud přežitek i v ČSSR. Mimochodem tak docela nechápu, proč Modela zvolila polyester, "socialistická organizace" se nesporně mohla dostat i k jiným epoxidům než v maloobchodní síti jediný E1200.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 26.11.2014 21:02 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
kraken100 píše: Měl jsem Diamanta,ale to byl moc robustní a těžký model. Modrásek to je něco jiného.Díky Mimochodem, já ten plán někde mám a co si pamatuji, tak Modrásek právě byl slušný šutr, hmotnost podle autora plánu 1600 či dokonce 1800g, na dnešní dobu šílené, RCVS jako je Limit se stejným rozpětím se běžně dá udělat pod kilo. Nevím se kterým Diamantem srovnáváš, pokud myslíš ten ušatý s klapkou na středu, tak ten bez přítěže vážil v podstatě to samé jako Modrásek, ač byl stavěn pro start navijákem...
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: stř 26.11.2014 23:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
tomashr píše: Hele já si rýpnu - měl jsi ten polyesterový trup někdy v poslední době v ruce? Ono to totiž šlo, ale pro vyhovující pevnost to proti slušnému epoxy bylo šíleně těžké. Odhaduji, že kdyby se u Modráska debatovaný trup Modela Univerzal do stejné formy vylaminoval dnes (klidně zase jen sklem) tak bude vážit při vyšší pevnosti půlku... Podle mě polyester ztratil smysl nejpozději po příchodu Epoxy 1500, což se začalo objevovat už hezkých pár let před rokem 1989, někdy v 70tých letech to samozřejmě byla jediná cesta, ale ke konci 80tých let to byl poněkud přežitek i v ČSSR. Mimochodem tak docela nechápu, proč Modela zvolila polyester, "socialistická organizace" se nesporně mohla dostat i k jiným epoxidům než v maloobchodní síti jediný E1200. Já jsem reagoval jen na zdzd, že se polyester nedal lepit a vůbec že to bylo nepoužitelné. To patlání jsem prováděl - ten kajak asi 1963, a ty trupy na větroně asi o 10 let později. Ten trup opravdu vážil kolem 300 g. Koncem 70. let se dal získat lepší epoxid ve "Středisku nových hmot" naší stavební firmy - tedy "rozkrádáním majetku v socialistickém vlastnictví". Vyrobili jsme několik trupů do epoxidové formy, 3 kusy mám zapracované do stále letuschopných větroňů. Tohle ale už do sekce "Download" už nepatří.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: čtv 27.11.2014 10:30 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
kocour píše: Já jsem reagoval jen na zdzd, že se polyester nedal lepit a vůbec že to bylo nepoužitelné. To ji asi vyčetl více, než jsem napsal.... "S tím trupem opatrně. Dělali ho z polyesterové pryskyřice a už tehdy byl křehký jako sklo. Stačilo trochu prudčeji přistát na čumák a trup před směrovkou uletěl jako řepa.
Jak to bude křehké po těch letech si ani netroufám odhadovat. Navíc polyester se velmi špatně lepí, nic na něm pořádně nedrží.
Osobně bych ho už rozhodně k ničemu nepoužil. Maximálně jako tyčku k rajčatům."Použitelné z nouze to bylo, jinak bych takový model asi neměl. Ale dnes jsou jiné možnosti a už bych do toho nešel... http://zd.wwwcity.cz/Nostalgie/ipage00013.htm
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: čtv 27.11.2014 19:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Omlouvám se. Jen jsem chtěl napsat, že práce s polyesterem byla horší, ale šlo to taky. Dnes bych ho samozřejmě nepoužil. Dnes ale sklotextil nebo uhlík používám jen k lokálnímu zesílení. Taky jsem slyšel, že Modela později používala k laminování epoxid. Podle smradu by se to dalo snadno zjistit.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: čtv 27.11.2014 20:15 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
kocour píše: Omlouvám se. Jen jsem chtěl napsat, že práce s polyesterem byla horší, ale šlo to taky. Dnes bych ho samozřejmě nepoužil. Dnes ale sklotextil nebo uhlík používám jen k lokálnímu zesílení. Taky jsem slyšel, že Modela později používala k laminování epoxid. Podle smradu by se to dalo snadno zjistit. j.j. Šmirgl a nos je jasná zkouška.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: pon 01.12.2014 20:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Nevím, jak jsi byl úspěšný, ale na Aukru se ten plán zrovna objevil - http://aukro.cz/modrasek-vetron-458-i4814717148.html . Ten člověk to zřejmě dělá na kšeft, protože tam nabízí plány z původní edice Modelář (obou řad), postahované z netu, zjevně naskenované z časopisů a bůhvíjak ještě posháněné. Nikdy jsem od něj nic neměl, takže nevím jak a v jaké kvalitě to prodává.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 02.12.2014 7:46 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
DAF píše: ... zjevně naskenované z časopisů a bůhvíjak ještě posháněné. .... v jaké kvalitě to prodává. Vím o člověku který ty původní výtisky plánů obou řad (a nejen to) má a má je solidně naskenované a "vyčištěné". Rozměry po vytištění pak sedí (není to ponatahované/posmršťované).
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|