Mistrovství světa F3K 2022 - Slovensko
V pohodě se usaď, udělej si kávu a vem si brýle, neb toto bude delší čtení, které však stojí za pozornost!
Od pondělí 25.7. do pátku 29.7. se na letišti v Martině konalo MS, kde jsme společně s Pavlem Krištofem, Ondrou Rezlerem, Martinem Popovským (junior) a pomocníkem Martinem Fujerou - Medicinman reprezentovali ČR.
Ani nevím, čím bych začal.. Zkusím to vzít hned od příjezdu
Na letiště jsem přijel v neděli cca v 6 ráno. Chvilku jsem se prospal a pak jsme začali s týmem připravovat modely na přejímku. Každý pilot měl možnost si připravit na létání maximálně 5 letadel. Soutěžní musely být označené čísly, licencí a FAI štítkem. K nim jsme vyplňovali jednu A4 kartu s detailními informacemi o rozměrech, váze, ploše atd. Jakmile se nám podařilo vše připravit, předložili jsme éra ještě fyzické kontrole jury. Byl to proces na celé odpoledne. Následoval zahajovací cermoniál. MS 2022 se zúčastnili reprezentanti z 21 států, celkem 61 pilotů. Zbytek nedělního podvečera jsme využili na trénink a seřizování letadel, protože druhý den ráno v 9:00 pořadatel Miro Majerčík soutěž zahájil.
1. den V pondělí jsme stihli odletět 4 kola + začátek 5. Bohužel Ondrovi Rezlerovi se nepodařilo chytit termiku v úloze jeden let, kdy se většina pilotů rozhodla startovat ihned po spuštění pracovního času, což znamenalo letět ideálně celých 9:59 ale bojoval do posledního metru nad kukuřicí Jinak se českému týmu celkem dařilo, resp. měli jsme štěstí na lepší vzduch.
2. den Hodně se pokazilo počasí a neustálé přeháňky nám přerušovali soutěž. Mnoho rund se dolétávalo v dešti, také došlo k reflightu. V úterý se nám tedy podařilo dolétat 5. kolo úlohy 5x 2min a velký žebřík.
Nejlépe si vedl Ondra, který neztratil téměř nic a trochu si spravil chuť. Více jsme díky dešti prostě neměli šanci stihnout. Senioři odlétali vždy dvě kola po sobě a po nich si odlétali dvě kola junioři.
3. den Čekaly nás úlohy 3 ze 6, poslední let na 5 min, všichni nahoru (5 x 3 min bez pomocníků), poslední 3 lety po 3 minutách.
Pro mě byla krizový den středa, jak jinak. Začalo to ztrátou cca 80 bodů v úloze 3 ze 6 kdy je max. 6 letů a je třeba naletět ideálně 3 x 3 min. Aby to nebylo málo, při společných startech do mě naletěl ve druhém letu Nor. Stalo se to asi 150m od plochy. Zahodil jsem tedy vysílač a sprintem utíkal pro éro. Nejrychlejší běh života! Dokázal jsem se během cca minuty 1,5 minuty vrátit k change boxu s náhradním letadlem. Bohužel už mi zbývalo jen pár vteřin pro přepnutí modelu ve vysílači. Ještě k tomu jsem měl náhradní model ve futrálech. Takže další zdržení! Když se mi podařilo strhnout futrály z křídla, už byl slyšet zvukový signál pro start, vyběhl jsem z change boxu a hodil Precios! Bohužel jsem v té půl sekundě zapomněl zapnout éro. Asi víte, co následovalo. Neřízený Precios letěl 20m přede mě a pak se zapílchl do země. Takže během dvou minut dva modely na odpis. Velká smůla a ponaučení pro příště. Model v change boxu bez futrálů a raději dva vysílače. Škoda krásných letadel..
Pavlovi se bohužel nepodařilo naletět celou 5 minutovku, ztratil cca 150 bodů, které pak přesně chyběly do finále Ondra taktéž ztratil cenné body. Prostě středa.
4. den Ve čtvrtek se nám podstatně vylepšilo počasí a stihlo se odletět posledních 5 kol. Úlohy 3x 3:20min , 2x 5min, velký žebřík č. 2 , zapeklitý poker a poslední 5x 2 min č. 2.
Dva lety po 5 minutách jsem letěl ve skupině s Arijanem Hucaljukem, který předvedl fantastický výkon na hangárem, kde se dokázal udržet snad přes dvě minuty v pár metrech. Já si dal něco podobného ve druhém letu. Sice jsem trochu ztratil, ale mnoho pilotů dopadlo ještě hůře. Celkem foukalo a nebylo jednoduché naletět jednotlivé časy.
Kromě tohoto ořezu jsem zbytek úloh zvládl a díky nešťastnému zakončení restartů v posledním kole Ricardase Siumbryse, který zlomil na svém CX5 C-peg, díky čemuž hodil malou výšku a nenaletěl o pár vteřin poslední let, jsem se umístil v základním závodě na 12. místě. Do finále postupovalo právě pouze 12 pilotů, takže Richarde, máš u mně flašku!
Takže tak trochu jako černý kůň do finále!
Bohužel díky tomu, že jsem pobral snad veškerou možnou štěstěnu na place, se v tento den Ondrovi ani Pavlovi nedařilo. Jejich kola vycházely fakt na ty nejhroší možné vzduchy a bylo neskutečně těžké zaletět bezchybně. S těmito ztrátami to na prvních 12 do finále nestačilo, neb bylo fakt našlapané a s malymi bodovými rozestupy.
I přes to si vylétali na MS Pavel Krištof 21. místo a Ondra Rezler 23. místo z 61 pilotů z celého světa, což je obrovský úspěch
Tyto výsledky zajistily českému týmu 3. místo. Sláva! První cenný kov pro Čechy! Zlato brali v týmech suverénně Chorvati, kteří lítali špičkově a Stříbro pak německý tým. Gratuluji všem
Náš junior Martin Popovský byl v tuto chvíli 2. mezi 9 mladými F3K nadšenci. Zbývalo mu doletat jedno poslední kolo 5x2 min, které se naplánovalo do poloviny pátečního finále jako proložení a zároveň pauza pro finalisty. Moc pěkně rozlétané!
Do finále jsem se dostal jen já a to především díky zásluze Pavla Krištofa, který mi vytrhl trn z paty vždycky, když bylo nejhůř a potřeboval jsem poradit kam letět pro lepší vzduch. Smekám před ním a moc děkuji za veškerou pomoc a rady, protože toto byla skutečně týmová práce, stejně jako support od ostatních členů týmu Martin Fujera, Ondra Rezler a Martin Popovský.
5. den Konečně finále! Na pátek jsem se fakt skvěle vyspal. Netuším, zda na tom měly podíl dvě pivka k večeři, nebo pocit z dobře seřízeného lehkého éra na finále, ale probuzení jako na dovolené..
Lehká snídaně, strečink sprcha a hned na plochu potrénovat. Do finále mi zbyly poslední dva modely. Precios light 209g a extra strong verze 272g do větru. Vzhledem k tomu, že moc nefoukalo, resp. většinu finále jen asi do 1m/s vítr. Bohatě jsem si vystačil s tímto lehoušem. Občas jsem vložil balast 15 nebo 30g.
Ve finále se letěly úlohy: 1 let (9:59 min) SPLNĚNO
Poker - většina pilotů si nahlásila work time (tzn. do konce prac. času) SPLNĚNO
2 x 5 min nakonec bez větších problémů SPLNĚNO
Následovala pauza, jak jsem zmínil už výše. Doléhávalo se poslední kolo juniorů. Martinovi se 5x 2min nepovedlo úplně dle představ, ale udržel bednu a to 3. místo. Gratulace! Jen tak dál!
Ještě nám zbývalo dolétat 3 poslední úlohy.
5 x 2min - klasická úloha na restarty, která však rozhodla o finálním pořadí. Mně se jí podařilo zaletět celkem slušně. Byli i rychlejší, nicméně při tom psychickém nátlaku 5,1s na této úloze byl pro mě celkem úspěch. SPLNĚNO
Velký žebřík 3, 5 a 7 min. Tady už začalo trochu přituhovat. Je to ojedinělá úloha, která se létá jen ve finále MS, ovšem s Pavlem se dalo odletět cokoliv, takže.. SPLNĚNO
Poslední úloha celého MS měla být tou nejtěžší a také pro některé byla!
Miro vybral divácky nejatraktivnější úlohu "Všichni nahoru". Opět prodloužená na 5 startů po 3 min. První dva lety jsem se malinko trápil a nervozita si vybrala své Nemohl jsem se v termice moc ustředit. Ruce se mi klepaly a v trenclích málem "bláto na hřišti"! Třetí let jsem se svezl v silnější termice, což mi přidalo na klidu a dva poslední lety se podařily fantasticky. Nestíhal jsem vnímat ostatní piloty. Viděl jsem pár TOP pilotů, jak přistávají dříve, nebo mimo plochu, což mi trochu škodolibě tvořilo úsměv na tváři. Jakmile jsem sedl s modelem do plochy společně s dalšími třemi piloty z dvanácti, ozval se vítězný jásot a potlesk týmu.
Spadl mi kámen ze srdce a dostavil se pocit blaha jako snad nikdy před tím. Konečně to bylo za mnou.., kluci mě poplácali po ramenou a udělali mi radost i slovenští kamarádi, kteří mi drželi taktéž palce
Velmi dlouho jsme čekali na výsledky, které se musely nejednou přepočítávat, protože byl nutný přepočet bodů i na desetiny.
V pohodě jsem si balil letadla a chystal něco drobného k jídlu, když za mnou najednou asi po 40 min přicházel Pavel Krištof s přímo "lišáckým úsměvem" (v jeho případě naprosto nevídaný jev). Naklonil se a potichu pošeptal " Ty k**do, tys to asi vyhrál"! Chvilku nás Miro ještě napínal, ale když vytiskl poslední výsledky, měli jsme to černé na bílém.
Takto se mi podařilo vyhrát mistrovství světa v kategorii F3K.
Byl to fakt mazec! Samozřejmě mi to vše docházelo spíš až druhý den po perfektním, rozlučkovém banketu, který jsme krapet protáhli společně s Poláky, Rumony a Ukrajinci a věnovali skoro jako každý den "lehkému kalení" asi do půl 4
Rád bych zmínil ještě Peťu Maláka, který létal také s Preciosem a i přestože neměl příliš mnoho času na trénink, zaletěl velmi dobře a skončil 28. místě
Celkové pořadí z finále je tedy: 1. Ivo Bratršovský - CZE 2. Anthony Rotteleur - FRA 3. Henri Sander - GER 4. Hermann Hass - AUT 5. Joseph Dougherty - USA 6. Cederic Duss - SUI 7. Cezary Janas - POL 8. Bernhard Flixeder - AUT 9. Roy Dor - ISR 10. Arijan Hucaljuk - CRO 11. Oleg Golovidov - USA 12. Nikola Francic - CRO
Gratuluji Anthonymu a Henrimu, se kterými jsme stáli na bedně!
Velmi smekám před všemi piloty, kteří dorazili na MS. Obzvláště pak finalisty, kteří létali kterým jsem v některých kolech nestačil, nicméně létání je i o trpělivosti vyrovnanosti a psychice, pomocníkovi a především i o štěstí. Toto vše se sešlo nejlépe v posledních kolech letos nejspíš mně a proto jsem i když jen o bod ( v podstatě nějakou vteřinu) vyhrál já. Dosažené mety si velmi vážím a všechny TOP piloty beru s respektem. Líbila se mi přátelská atmosféra po skončení soutěže a moc rád všechny uvidím zase na přes rok.
Rád bych poděkoval pár lidem, kteří mají nemalou zásluhu na tomto úspěchu. V první řadě synovci Šimonovi Kalabusovi. Bez něj by z forem nevypadl jediný výrobek! Je to specialista a mág v oboru. Jestli máš letadlo od Braivo models, podívej se na ocásky a trupy, tyhle výrobky jsou jeho práce.
Milanovi Havelkovi, který Precios designoval a měl původně jet s námi. jako reprezentant. Do života se mu však připletla ještě příjemnější životní událost, takže snad příští rok. Precios se ti fakt povedl! Je to nástupce modelu Progress, se kterým Milan Havelka vyhrál předzávod mistrovství světa na Ukrajině a následně pak 3. místo přímo na MS. Precios je jeho druhý projekt. Oba modely se nám společně podařilo vyladit a proto s nimi byl vždycky úspěch na velkých soutěžích, i když jsme s nimi letěli jen jako jediní piloti.
Ještě jednou děkuji Pavlovi Krištofovi, který mi se vším pomohl. Dokonce před poslední úlohou pohotově přiběhl s vteřiňákem a v rychlosti opravil moji výškovku abych mohl v klidu vše dolétat. Je to náš společný úspěch. Mimochodem, Pavel dovedl do finále na stupně vítězů už dva české piloty, takže má na kontě dvě asistence na bednu MS!
Skvělá podpora od Martina Popovského, Ondry Rezlera a Medicinmana Martina Fujery, kteří pohotově pomáhali se vším, co bylo třeba pro moji pohodovou přípravu před každým letem.
Obrovskou poklonu skládám Mirovi Majerčíkovi. Předvedl své skvělé pořadatelské dovednosti. Složil parádně sehraný tým, pomocníků a časoměřičů. Zajistil pro nás luxusní zázemí, které se jen tak na soutěži nevidí. Až na pár drobností vše šlapalo jako hodinky. Bez Mira bychom i letos zůstali sedět na zadku a MS by se nekonalo, Proto mu tímto ještě jednou moc děkuji za to, že nám všem umožnil vidět se poměřit síly na světové úrovni. Díky Miro!
Byl to naprosto úžasný týden s těmi nejlepšími přáteli modeláři.
Pokud by Vás zajímalo více info o F3K modelu Precios, dejte mi vědět na email. braivomodels@gmail.com
Aktuálně se Šimonem usilovně pracujeme na dokončení webu http://www.braivomodels.com Zde budou brzy dostupné veškeré informace o našich letadlech.
Přílohy: |
IMG_0333.jpg [ 95.1 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
IMG_0238.jpg [ 50.74 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
IMG_0291.jpg [ 113.65 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
IMG_20220725_071852.jpg [ 168.51 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
IMG_0320.jpg [ 55.44 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
296907104_1245085726318102_6200904127314186215_n.jpg [ 62.27 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
IMG_20220728_195303.jpg [ 130.09 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
296324953_10229314505826558_1671926428323658034_n.jpg [ 76.83 KiB | Zobrazeno 7111 krát ]
|
|