Switch to full style
RC házedla - kategorie, která má hodně blízko k "opravdovému" sportu.
Odeslat odpověď

Re: Jak připevnit serva do křídla

sob 25.02.2017 16:14

Kolem serva omotám užší maskovací malířskou páskou. Její lepidlo moc nedrží, tady to dostačuje a jde to pak případně dobře dolů. Vsadím servo na místo a pak podle možnosti použiji tavnou pistoli, UHU-Por a někdy i vteřiňák. Když servo přežije model, jde vše dobře očistit. Pokud je to obráceně, není problém servo nahradit novým. Do konstrukčních modelů dělám rámečky, hranolky a jinší držáčky, no a servo přišroubuji ...

Re: Jak připevnit serva do křídla

sob 25.02.2017 18:11

Serva jsem vždy lepil pětiminuťákem zahuštěným mikrobalony. Poslední dobou je jenom šroubuju na překližkové rámečky. 8mm silné serva se vejdou téměř všude.

11.jpg

Re: Jak připevnit serva do křídla

sob 25.02.2017 19:19

To je super, takhle vypadá čistá práce. :wink: Rámečky si děláš sám?

Re: Jak připevnit serva do křídla

sob 25.02.2017 19:29

Nechávám si je frézovat.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 1:07

Já si myslím, že rámečky do XPS krovek je pěkná blbost. Do dutých kompozitů se nad tím ještě dá uvažovat. Největší problém u XPS křídel je, že se dírou pro serva oslabí zrovna v tom nejvíc náchylným místě. Proto musí servo nahradit vzniklou díru. Takže je nejlepší vyříznou o chlup menší díru a to servo tam třeba s pětiminuťákem namáčknout. Pětiminuťák dávám jen po obvodu, kde se to dá případně skalpelem oříznout a servo vyndat. Určitě ho nelepím na horní potah. U serva stačí přelepit spáry izolepou aby se nedostal epoxid na zuby. Parádní je i ta smršťovačka :-)

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 6:12

onca píše:Já si myslím, že rámečky do XPS krovek je pěkná blbost. ...

A myslíš že ten rámeček to nevyztuží? I v místech kde ty to oblemcat epoxidem prostě nemůžeš (výstupní hřídel, čouhající motor)? Zkus si ten obrázek lépe prohlédnout.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 9:31

Souhlasím s Ondrou, nevyztuží. Je to o konstrukci a skladbě materiálu u XPS křídel.

U XPS křídel, udělat jak popsal Ondra. Má s tím dost zkušeností.
U Dutých kompozitů proč ne, ale zbytečně se zvedá váha. Odhaduji ten rámeček na 3-4g + šroubky cca 1g. Když to sečtu tak jsem + 8-10g zbytečně těžší. A to je u F3K už sakra znát.

U dutých křídel již dlouhé roky používám smršťovačku a následné zalepení 5ti min. epoxy. Může to mít jeden problém, při vystavení křídla vyšší teplotě ( nechané na sluníčku, z nějakého důvodu vyšší odběr serva a jeho zahřátí ) se smršťovačka povolí. Bohaté zkušenosti s tím mají v jižních zemích. Obvzlášt mě na to upozorňoval Roy Dor z Izraele. Ten lepí servo na tvrdo ( bez jakéhokoliv olepení atd. ) do křídla.

Bohužel stejný problém může být i u olepení páskou, kdy může dojít díky teplu k roztečení lepidla na pásce.

No a jak předejít případné nutné výměně serva? ( nemusím řešit jak servo pro případnou výměnu vydělám ) Jednoduše použít kvalitní = bohužel i dražší. Volit takové, které zvládnou vyšší zatížení, protože následně pojedou pro ně v lehčím režimu. ( nezahřívají se tolik ) atd. atd.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 9:44

Díky všem za rady, rozhodl jsem se že to udělám následovně:

Servo přilepím "natvrdo" bez jakékoliv mezivrstvy (smršťovacčka, páska) jen za bočnice epoxidem. K hornímu potahu lepit nebudu.

Tím bych měl docílit:
1. Dostatečně pevného uchycení serva
2. Zpevnění narušeného potahu
3. Relativně slušné demontovatelnosti v případě, že servo odejde.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 11:24

Ty jo 10g? 8O
Musel jsem to jít zvážit. To by moje letadla měla 500g+. A přitom mají +/- 300g.
Je to 2x1,7g je celkem 3,4. Mi za pohodlnost montáže-demontáže a hezké provedení nepřipadá moc. Běžně projedeš na důležitějších místech mnohem víc.

ramecek.jpg
Naposledy upravil Golfista dne úte 28.02.2017 11:30, celkově upraveno 1

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 11:28

A jak psal Jyrry. Ten rámeček v místě přilepení opravdu nehorázně vyztuží balzový potah, ke kterému je přilepený.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 13:20

Zatim se mi nejvic osvedcilo to, co delaji hazedlari: Zasmrstit a prilepit jenom ke dnu silikonem FoamCure. Kdyz se musi vyjmout, napred se da zkusit primerena sila. Kdyz nestaci, rozrizne se paska a servo se vyjme. Pak se s paskou uz poperem.
Kdyz jsem servo obtocil papirovou paskou, to jsem si dal. Paska drzi na bocich a nechce se pustit.
Pro jeste vetsi jistotu se muze servo zamontovat tak, aby horni strana byla zaroven s kridlem. Pak prilepi k servu krytku a tu ke kridlu uz jen izolepou.
Pokud je misto kolem serva, da vlepit jen uzky ramecek, ktery drzi servo v pozici a servo vlepit ke dnu silikonem.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 15:07

horejsi píše:Kdyz jsem servo obtocil papirovou paskou, to jsem si dal. Paska drzi na bocich a nechce se pustit..

Tu taky dávám do poliše, EPP, apod., abych neměl servo od lepidel. Když chci servo vytáhnout, obříznu kolem serva skalpelem a jde to. Pak strhnu pásku a pokud je servo v háji, tak ho vyhazuji i s páskou ...

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 17:00

servo v křídle bez rámečku 2.jpg
servo v křídle s rámečkem 2.jpg
Golfista píše:A jak psal Jyrry. Ten rámeček v místě přilepení opravdu nehorázně vyztuží balzový potah, ke kterému je přilepený.

Jenže tohle křídlo, na které byl dotaz, má na povrchu 2x 25 g sklo. Asi píšete o konstrukčním křídle.

Na obrázku je vidět kolik místa je kolem serva, když je tam rámeček. Boční plochy XPS se nemají o co opřít a hrozí provalení křídla při hodu.

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 17:04

Nalepiť natvrdo a neriešiť. Kvalitné servo prežije model :D
Přílohy
model_gal41139.jpg

Re: Jak připevnit serva do křídla

úte 28.02.2017 20:43

Golfista píše:Ty jo 10g? 8O
Musel jsem to jít zvážit. To by moje letadla měla 500g+. A přitom mají +/- 300g.
Je to 2x1,7g je celkem 3,4. Mi za pohodlnost montáže-demontáže a hezké provedení nepřipadá moc. Běžně projedeš na důležitějších místech mnohem víc.

ramecek.jpg


V první řadě nemám potřebu poměřovat kdo umí líp atd. Níže uvádím pár vlastních zkušeností. F3Kček jsem osazoval 20-30 ks. Z mého pohledu je F3K takové F1 v modelařině. Špičkové stroje musí být pevné ( musí zvládnout hody do 80-100m a to jen technikou nejde ) a přitom lehké. ( letová váha u špičkových strojů je dnes pod 220 g. Jsem přesvědčen, že pro spoustu lidí je to velmi oblíbená kategorie ( pohyb, získání umu lítat v termice, různost úloh atd. ), přesto je potřeba si uvědomit, že sice jde lítat s domací výrobou osazenou D60 a D47. Propast je ale obrovská ve chvíli kdy si vyzkoušíš éro zavřené do formy a osazené servy KST08, nebo MKS. S domací výrobou jsi váhově, když jsi dobrý tak někde +290g. Kompozit z formy osazen špičkovými komponenty 220g. Čím se jednodušeji chytneš v termice je myslím jasné.

1. cituješ, že to nehorázně zvýší pevnost balzového potahu, přitom se bavíme o XPS křídle
2. Tvůj rámeček je zbytečně veliký, otvorem pro servo u dutého křídla to neprotáhneš. Zmenšit lze ze strany páky serva. Potom doporučuji podlepit rámeček 0,4 mm překližkou. Když to neuděláš, tak si koleduješ proboření křídla ( vzhledová vada ) při namontování serva. Rámečky používám, ale do jiných ér než je F3K.
3. Uváděl jsem 8-10 g, za tím si stojím ( vlastní zkušenost ) K tomu co uvádíš si musíš ještě připočíst Epoxy, kterým zalepíš rámeček do dutého křídla. Dnes je obvyklá letovka 250-260g. Extrém je lehouš 220 g. ( výrobci dnes umí i lehčí ) Určitě si zvládneš spočítat zbytečné % navýšení váhy.
4. Dej si práci a zkus vyříznout otvor pro servo v XPS a ze spodu nalaminuj 2x 25g sklo. Udělej test s dírou na těsno pro servo a s tvým rámečkem. Poděl se o zjištění, jaké bude vím, ale není nad vlastní zkušenost. Ondra Ti to pěkně nakreslil, již z toho je zřejmé co bude pevnější.
5. pěknou fotku zalepeného serva dal PeePoTN, absolutně souhlasím i s prohlášením, že kvalitní servo přežije model.
6. několikrát bylo zmíněno, že se nedoporučuje lepit servo k hornímu ( si je to myšleno tak, že máš otočené křídlo při montáži, potom beru, že je to horní strana ) Jsem opačného názoru, servo je nutné zalepit jak k hornímu, tak spodnímu potahu. Opět pokud chce někdo vyzkoušet, zalepte servo jen k jednomu potahu a vyzkoušejte co dělá s křídlem zablokované servo na klapce. To samé opakujte při zalepení k druhému potahu.
7. F3K si zaslouží kvalitní serva, radost s lítání absolutně rozdílná, hlavně když máš možnost lítat a porovnávat s někým. Když použiješ kvalitní serva, zalepíš na tvrdo a již nikdy nic neřešíš. Serva přežijou model.

K osazení by se dalo rozepsat ještě detailněji, ale toto vlákno je o tom jak zalepit serva do křídla.

Marcel
Odeslat odpověď