Dobrý den přeji ve spolek,
konstrukční RC "házedlo" se mi honí hlavou už nějakou tu dobu.
Nejde mi o žádný super brus. Rád bych si ale rekreačně zablbnul s nějakým érem na večer na louce za chatou.
Nechtěl jsem u toho žádné přípravy (gumicuk) a nerad bych při létání rušil sousedy (takže bez motoru).
Další můj požadavek byl aby to bylo "bez úhlíkové". Nevím proč, ale vždy když slyším "kouzelné slovo" uhlík, začínám být "nevrlý".
Chtěl jsem si tedy dokázat , že to jde i bez něj. Zejména pokud jde o můj záměr rekreačního polétání.
Prvním počinem bylo dlouhé studium profilů křídel. Nakonec jsem si řekl, že vyzkouším jeden z profil, který mi před léty poslal pan Lněnička.
(je tenčí než AG 03).
Rozpětí - nakonec mi vyšlo jako nejlepší řešení 1m mínus nějaký ten centimetr. Protože mohu bezpečně udělat stejné díly na obě poloviny křídla
z jednoho prkénka stejně kvalitní a stejně těžké balsy.
Dále jsem pak řešil váhu.
Z hrůzou jsem zjistil, že bych se potřeboval vejít nejlépe do nějakých 120 g a max. do 150g při značné tuhosti konstrukce a cca 12dm/2 plochy křídla.
Nu což. Začal jsem si skicovat první nástřel toho jak by mohl model vypadat.
Začal jsem tedy redukovat "vyhazovat" všechny nepotřebnosti z konstrukce a přemýšlet jak udělat křídlo tak, aby bylo co nejlehčí a nejtužší.
"Vylezla" mi z toho z mého pohledu atypická
bez nosníková konstrukce křídla, která mne svojí pevností , zejména v krutu, velice překvapila.
Fotografie ze stavby křídla naleznete zde
http://hiesbok.rajce.idnes.cz/Projekt_konstrukcniho_RC_hazedla/Tuhost křídla a zejména v krutu zajišťuje v podstatě eliptická torzní skříň a lamelovaná náběžná hrana křídla.
Zároveň konstrukce, respektive způsob vlastní stavby křídla mi umožňuje měnit profil křídla dle konkrétního požadavku,
bez nutnosti jakékoliv úpravy konstrukce křídla či zdlouhavého překreslování nových žeber křídla.
(nová jiná žebra pro křídla jsem schopen
fyzicky vyrobit v řádech několika minut)
V podstatě mi stačí "strčit" téměř jakýkoliv profil křídla mezi dvě "placky" s balsy a je to hotové.
Stavba křídla je také velmi rychlá zejména s použitím řídkého vteřiňáku.
Konstrukce křídla dovoluje použití i velmi tenkých profilů křídla, které jinak mají tendenci se lámat hlavně ve spoji s odtokovou lištou křídla.
Změna tvaru křídla je sice o trochu složitější, ale stále je to oproti jiné konstrukci fofr. A to platí i o lepení.
Mám už na testy připravený další specielní profil iii cosi cosi z Japonska a něco z řady AG
Na základě testů této konstrukce se mi podařilo vyrobit křídlo velmi dobré tuhosti o hmotnosti 36 g před potažením.
Díky tomu by se pak celé házedlo (při troše pečlivosti) mohlo dostat i pod 100g letové váhy
a to bez uhlíku.
Můj projekt je ve stádiu prvního ověřovacího prototypu. Co z toho nakonec "vyleze" netuším.
Zejména délku trupu a jeho tvar budu pravděpodobně ještě hodně upravovat.
Mojim dalśím cílem je udržet opakovatelnost 100g hranice letové hmotnosti modelu.
Vše uvidím po záletu prvního modelu.
Píšu toto hlavně pro případnou inspiraci. Pokud mi z toho nakonec vznikne nějaká stavebnice určitě to nebude okamžitě.
Přeji hezký den Rudolf Hiesbök
Příloha:
storch2.jpg
[ 51.86 KiB | Zobrazeno 1976 krát ]