Autor |
Zpráva |
Špejla
|
Napsal: stř 24.12.2014 11:53 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.9.2014 Příspěvky: 21 Obrázky: 0
|
Ahoj, můžu se zeptat jaký používáte nastevní u F3K Brko?
Dneska jsem byl zalétívat a je to úžasnej stroj, ten rozsah rychlostí je pecka.
-V jakém poměru diferenciaci křidélek + jak moc směrovku k tomu ( nedržel jsem moc směr při zatáčce ) mám 80:40 a 50% směrovky. - jak moc domíchat vztlaky k výškovce?
Těžíšte mám prakticky v 80mm.
Díky za postřehy
_________________ Air Trainer 140 , Raptor 50 Titanium, Futaba T8FG
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
JiriB
|
Napsal: stř 24.12.2014 16:54 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 28.10.2012 Příspěvky: 101
|
Zdravím, blahopřeji k pořízení Brka. Sám jsem letos létal tak, že jsem ke konci sezony (myslím tím, kdy ještě bylo trochu teplo) začal dost "cítit" bederní oblast..... jinak řečeno, i pro "téměř nezávodníka" je Brko super.... Nastavení Brka existuje více a záleží na každém co mu vyhovuje.... Sám jsem postupně došel k následujícímu: 3 režimy: start, klapka 1mm nahoru rychlý kluz, klapka nula kroužení, normální let, klapka 5mm dolů Diferenciace křídélek žádná, expo vop 20%, expo křídélek 30%, žádný další mix není třeba. Abych to zkrátil, jsou dvě naprosto zásadní záležitosti. První, musíš se naučit kroužit směrovkou, jinak řečeno v klidnějším vzduchu se s křídélky téměř nehýbe a kormidla jsou v postavení, vop malinko přitaženo (záleží na "ostrosti" zatáčky), směrovka "dovnitř", t.zn. kroužení vlevo, směrovka vlevo a křídélka "kontra" !!!! ... jinak neudržíš pěknou zatáčku. Jinak řečeno, žádný mix a trénuj. Půl roku budeš "plivat krev", ale pak to najednou půjde a .... bude to "ono".... Druhá, poloha těžiště....sám jsem Brko naladil tak, že při diving testu mi velice mírně "vybírá", t.zn. tak cca ze 30metrů za bezvětří (stejně více nehodím) vytrimované ero potlačíš skoro o 45st dolů, pustíš řízení a ..... mě to vybere těsně nad zemí. Pro začátek, pokud nejsi zkušený páčkař, si nech těžíště malinko vpředu, t.zn. aby ti to vybíralo "rychleji", pak můžeš ladit dále. Mám "těžší" Brko, tak musím dovažovat na ocas, lepím tam kousky drátu pod vop izolepou. Drát průměr 1,2 je 1gram 6cm délky.... když přidám 1,5 cm, t.zn. 0,25 gramu, vytrimuji, pak Brko už diving test nevybere a ..... to je na mě už moc vzadu..... Toto ladění dělej pro jednu polohu klapky (t.zn. pro tu 5mm např. ne pro další), když přidáš na klapce, rázem je třeba posunout těžíště dozadu, aby byl diving test stejný..... Ještě proč ta složitost s těžíštěm. Mám "pocit", že když je to těžíště takto na hraně, pak Brko pěkně signalizije průlet bublinou..... Dlouhé vlákno o seříhení Brka na na RCGRoups..... "jistý" Paul tam létá klapku cca 8mm.... No, pro začátek stačí, věřím, že závodnici něco dalšího přidají..... Užij si to, a pokud ti už není "dvacet", pozor na záda.... ...házení je silně návykové......
|
|
Nahoru |
|
|
MichalR
|
Napsal: stř 24.12.2014 23:27 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 6.3.2011 Příspěvky: 90 Bydliště: Liberec Obrázky: 4
|
JiriB píše: Zdravím, blahopřeji k pořízení Brka. Sám jsem letos létal tak, že jsem ke konci sezony (myslím tím, kdy ještě bylo trochu teplo) začal dost "cítit" bederní oblast..... jinak řečeno, i pro "téměř nezávodníka" je Brko super.... Nastavení Brka existuje více a záleží na každém co mu vyhovuje.... Sám jsem postupně došel k následujícímu: 3 režimy: start, klapka 1mm nahoru rychlý kluz, klapka nula kroužení, normální let, klapka 5mm dolů Diferenciace křídélek žádná, expo vop 20%, expo křídélek 30%, žádný další mix není třeba. Abych to zkrátil, jsou dvě naprosto zásadní záležitosti. První, musíš se naučit kroužit směrovkou, jinak řečeno v klidnějším vzduchu se s křídélky téměř nehýbe a kormidla jsou v postavení, vop malinko přitaženo (záleží na "ostrosti" zatáčky), směrovka "dovnitř", t.zn. kroužení vlevo, směrovka vlevo a křídélka "kontra" !!!! ... jinak neudržíš pěknou zatáčku. Jinak řečeno, žádný mix a trénuj. Půl roku budeš "plivat krev", ale pak to najednou půjde a .... bude to "ono".... Druhá, poloha těžiště....sám jsem Brko naladil tak, že při diving testu mi velice mírně "vybírá", t.zn. tak cca ze 30metrů za bezvětří (stejně více nehodím) vytrimované ero potlačíš skoro o 45st dolů, pustíš řízení a ..... mě to vybere těsně nad zemí. Pro začátek, pokud nejsi zkušený páčkař, si nech těžíště malinko vpředu, t.zn. aby ti to vybíralo "rychleji", pak můžeš ladit dále. Mám "těžší" Brko, tak musím dovažovat na ocas, lepím tam kousky drátu pod vop izolepou. Drát průměr 1,2 je 1gram 6cm délky.... když přidám 1,5 cm, t.zn. 0,25 gramu, vytrimuji, pak Brko už diving test nevybere a ..... to je na mě už moc vzadu..... Toto ladění dělej pro jednu polohu klapky (t.zn. pro tu 5mm např. ne pro další), když přidáš na klapce, rázem je třeba posunout těžíště dozadu, aby byl diving test stejný..... Ještě proč ta složitost s těžíštěm. Mám "pocit", že když je to těžíště takto na hraně, pak Brko pěkně signalizije průlet bublinou..... Dlouhé vlákno o seříhení Brka na na RCGRoups..... "jistý" Paul tam létá klapku cca 8mm.... No, pro začátek stačí, věřím, že závodnici něco dalšího přidají..... Užij si to, a pokud ti už není "dvacet", pozor na záda.... ...házení je silně návykové...... S Brkem tedy žádnou osobní zkušenost nemám, ale můj názor je takový, že pokud letadlo musí mít v zatáčce stále vychýlenou směrovku na jednu stranu a křidélka na druhou, tak je něco špatně. Ať už v samotné konstrukci letadla a nebo přímo v tvém nastavení. Dochází tak ke skluzovému pohybu, který přináší aerodynamicky velký odpor. A k drátku přilepeném na VOP se snad ani nemá cenu vyjadřovat.... Jestli jsem tedy tvůj popis dobře pochopil.
_________________ Letadla: K3600, F3K Isis, Champion 2,1m elektro, F3F Nemesis, Z226 EPP
|
|
Nahoru |
|
|
Špejla
|
Napsal: čtv 25.12.2014 0:48 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.9.2014 Příspěvky: 21 Obrázky: 0
|
čau, no, určutě brko nepotřebuje držet směrovku kontra, to by bylo dost divný. A asi bych si to moc neužíval. To je jako přes ručku do zatáčky s autem:)
Mám celkem schopné rádio, tak v mixech nevidím problém. Chtěl jsem jen navédst na nějaké nastavení. Každopádně díky. Co vozíš za baterku a kýbl olova v čumáku, že dovažuješ na ocase?
Mám na hod necelí 1mm nahoru, normál , vše v nule a termiku max. 1mm dolů, (5mm co píšeš brzdím)
_________________ Air Trainer 140 , Raptor 50 Titanium, Futaba T8FG
|
|
Nahoru |
|
|
JiriB
|
Napsal: čtv 25.12.2014 11:10 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 28.10.2012 Příspěvky: 101
|
Zdravím, nejprve k tomu kroužení, prosím číst pořádně, kontra jsou křídélka....je to důležité, proto ještě jednou, do levé zatáčky uvedeme Brko současným pohybem křídélek a směrovky vlevo, vzápětí začneme trošku "táhnout" vop, při dosažení požadovaného náklonu vracíme křídélka do neutrálu, směrovky můžeme ještě přidat (více vlevo) a vzápětí dáme malinko kontra křídélek (t.zn. vpravo).... a řídíme !!!! .. je třeba si uvědomit, že kroužení se stále řídí !!!!!! Když tam nebude alespoň malinko kontra křídélek, ustálenou pěknou zatáčku téměř bez pohybu křídélek neudržíš (platí pro nepříliš turbulentní stoupání). Prostě to tak je u téměř všech modelů kluzáků a u skutečných větroňů také, např. s Blaníkem ostrou zatáčku bez brutálních kontra křídélek ustálenou prostě neudržíš..... Toto se buď naučíš sám neustálým zkoušením, jak čeho moc, nebo si to nech ukázat.... Ještě proč to všechno....je to proto, že každý pohyb kormidlem je u letadel, zvláště bezmotorových ztráta, proto se snažíme řídit co nejméně a to hlavně křídélky, která bezpochyby narušují profil křídla a zvláště velké výchylky způsobují zvýšený odpor, proto pokud to jde (v klidnějším počasí) se naučíme, že se s křídélky hýbá co nejměně a točíme směrokvou a vop .... Samozřejmě, že v poněkud turbulentnějším stoupáku musíme křídélky řídit a to dost hodně, ale stále se vychází k neutrálu, který je o to "kontra" posunut ven.....Zvláště Brku vyžaduje přesnou práci při udržnování rychlosti v kroužení, když to chceš co nejvíce "dojit"..... t.zn. co nejmenší rychlost v kroužení. Proto také, když přečteš Paula Andersona na RCGRoups, krouží v silné temice, která je "bumpy", bez klapky........ Měj se, ahoj J.
|
|
Nahoru |
|
|
JiriB
|
Napsal: čtv 25.12.2014 11:20 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 28.10.2012 Příspěvky: 101
|
Ještě k těm režimům...... Těch 5mm klapky používej na normální let, myslím, že tím se Brko zpomalí na rychlost "akorát".... resp. když je klapka na nule nevyužiješ potenciál Brka, resp. někteří závodníci letí i ve větru s klapkou, rozdíly jsou, řekněme, málo výrazné...... Ještě nakonec, abych moc se moc nerozkecal, resp. jeví se mi, že jsi začátečník, tak aby jsi to zbytečně neobouchal....... Já mám max. výchlku klapek cca 45stupnu, někteří mají i větší.....když to tak pro max. brždění nastavíš, pak pozor, při této výchylce jsou pak křidélka neúčinná, prostě to model nenakloní, t.zn. když budeš točit nízko nad zemí poslední zatáčku, nabere tě poryv, tak i při rychlosti to nesrovnáš a .... plácneš s tím. Proto, jestli nechceš s Brkem bouchat, tak si např. pro začátek zakaž kroužení níže než 3-5 metrů a z té výšky už rovně dolů..... chytání do ruky si nech "na potom", mě samotnému to moc nejde, resp. pokud se nechceš umísťovat v první polovině startovního pole, je i zbytečné.....
|
|
Nahoru |
|
|
JiriB
|
Napsal: čtv 25.12.2014 11:23 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 28.10.2012 Příspěvky: 101
|
...k dovažování..... Mám Brko z "první serie" a udělal jsem si radost servy MKS DS65K, která závodníci dávají na křídélka, dotrupu jsou zbytečně drahá a poněkud těžší než Dymond D47..... k tomu Nimh 300mAh a když mám těžíště "po závodnicku", t.zn. poněkud vzadu, tak musím paradoxně dovažovat vzadu..... S tím těžištěm to nepřežeň, pro začátek se to fakt nech více vpředu, než to krapet více zvládneš... J.
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: čtv 25.12.2014 21:15 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Předem upozorňuji, že daný model nemám. Ale že by se nějaký (nesouměrný) profil používal bez diferenciace zní jako hloupost. Vnější křídlo bude zbytečně brzdit a ztrácet energii. A 5mm klapky dolů? To mi přijde jako naprostý extrém. Proč z toho dělat padák? Slyšel jsem sice něco o profilech, které umožňují celkem velké výchylky klapek. Ale u většiny se používá nanejvíš jen pár stupňů (a většinou jen pro termiku). Jinak by přece už z výroby byl použit profil s obdobným zakřivením (jako 5mm klapky dolů), ale s lepší aerodynamikou / menším odporem! Jinak mix křidélka směrovka může být opravdu zbytečný, protože v zatáčce se stejně musí směrovka ovládat. A kontra křidélek zní také opravdu divně.
|
|
Nahoru |
|
|
JiriB
|
Napsal: čtv 25.12.2014 21:53 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 28.10.2012 Příspěvky: 101
|
Grugh píše: Předem upozorňuji, že daný model nemám. Ale že by se nějaký (nesouměrný) profil používal bez diferenciace zní jako hloupost. Vnější křídlo bude zbytečně brzdit a ztrácet energii. A 5mm klapky dolů? To mi přijde jako naprostý extrém. Proč z toho dělat padák? Slyšel jsem sice něco o profilech, které umožňují celkem velké výchylky klapek. Ale u většiny se používá nanejvíš jen pár stupňů (a většinou jen pro termiku). Jinak by přece už z výroby byl použit profil s obdobným zakřivením (jako 5mm klapky dolů), ale s lepší aerodynamikou / menším odporem! Jinak mix křidélka směrovka může být opravdu zbytečný, protože v zatáčce se stejně musí směrovka ovládat. A kontra křidélek zní také opravdu divně. ....daný model nemám..... Nerozumím lidem, kteří mají nutkání se vyjadřovat k něčemu, o čem neví, resp. hoodně málo... Zde jedno z nastavení Paula Andersona, 6. v kvalifikaci USA na MS příští rok: Light Brko setup for gentle thermal conditions, light winds, and minimum sink cycles from Cal Challenge. I have my camber and reflex positions adjustable on a slider but this it what was used on my 260 gm Brko last weekend. My heavy Brko has slightly different settings from IHLGF but is currently being borrowed by a friend who wants to try it because he is not happy with his current models. CG is at 78mm. Model will slowly recover from dive. Cruise: clean TE Thermal 1: 2.5 mm camber used for bumpy thermals to retain more energy and when at altitude Thermal 2: 7.0 mm camber Speed: 1.5mm reflex No elevator to flap mixing or aileron to rudder used. I will continue to post setting as I get them more dialed as my stick time increases. Paul Je to jasné ? Paul prostě není žádné "ořezávátko" !!!! ... a jen tak "plkat" o aerodynamice Brka, ujeté....sorry.... PS: Brko rozhodně není samotné ve skupině "nejlepšího nářadí pro kruhový hod"....
|
|
Nahoru |
|
|
Špejla
|
Napsal: pát 26.12.2014 1:06 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.9.2014 Příspěvky: 21 Obrázky: 0
|
Jasný, hloupé plkání nemá smysl, děkuji za postřehy z nastavení.
Díky
_________________ Air Trainer 140 , Raptor 50 Titanium, Futaba T8FG
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: pát 26.12.2014 13:32 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
JiriB píše: Cruise: clean TE
Sám jsi to napsal Aerodynamika funguje pro všechny stejně. I v daném příkladu nastavení jsou výrazné klapky použity jen pro termiku. Ale to vůbec nic nemění na faktu, že z letadla se udělá padák. Ale pokud má letadlo létat, tak se profil mění jen minimálně. Je zvláštní, že jeden z nás jen plká (a přizná to) a druhý i když má k dispozici informace i od expertů se od nich dobrovolně liší o 5mm na odtokovce při normálním letu.
|
|
Nahoru |
|
|
Becker
|
Napsal: pát 26.12.2014 22:37 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 4.12.2004 Příspěvky: 192 Bydliště: Třebechovice pod Orebem
|
Já mám nastavení Brka takto:
Start: -1mm,křidélka 14/12,výškovka 10/9,směrovka 0/0 Normál:+1,5mm,křidélka 14/12,výškovka 10/10,směrovka 10/10 mix kři-směr 5mm,výš-vztlaky +5mm -0mm Termika:+5mm,křidélka 10/9,výškovka 9/8,směrovka 9/9 mix kři-směr 4mm,výš-vztlaky +4mm -5mm Rychlost:0mm,křidélka 9/7,výškovka 9/8,směrovka 0/0
Pro ty kteří tomu moc nerozumí a není jim jasné proč model létá se zakřivenou odtokovkou ať si něco přečtou o F3K a o použitých profilech. Třeba model Snipe má pro termiku 7mm a termiku2 dokonce 10mm!!!!!
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: sob 27.12.2014 0:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Už jsem psal předem, že některé profily umožňují výrazné klapky. Ale na TERMIKU!!!
Jsem spokojen, že moje šťouravé příspěvky nakonec vedly ke zveřejnění několika dalších nastavení a že nastavení 5mm pro normální režim je tam zastoupeno jen minoritně. Snad to (i přes rozdílnost jednotlivých konfigurací) původnímu tazateli pomůže s nastavením jeho modelu.
Amimochodem, to že je někdo 6. v kvalifikaci USA na MS znamená, že je výborný pilot. Ale neznamená to, že má optimálně nastavený model, se kterým se teprve seznamuje (jak sám píše). Diferenciaci a snap-flapy nejspíš ještě nestihl doladit. Ale obojí, pokud je správně nastaveno, zlepšuje letové vlastnosti a minimalizuje energetické ztráty. A to samozřejmě platí i když s tím někdo nesouhlasí (vždycky se někdo najde).
Jako absolutní laik ti doporučuju radit se přímo s Beckerem. Ten se nesnaží popírat fyzikální zákony.
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: sob 27.12.2014 0:52 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Vím, že je to nečestné a nesportovní takhle někoho shazovat. Ale možná to pomůže Špejlovi si udělat obrázek jak asi vzniklo nastavení Jiřího B. http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... st28651066Pro informaci: TE = tail edge = odtoková hrana Jinak dané vlákno se plně věnuje Brku a pokud vládneš angličtinou, můžeš najít požadované informace nebo se Paula A. (a dalších) přímo zeptat. Jiřímu B. se omlouvám, ale zasloužil si to.
|
|
Nahoru |
|
|
midge
|
Napsal: pon 29.12.2014 21:16 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 19.11.2005 Příspěvky: 132
|
Grughu a spol., pročetl jsem si toto vlákno a nenašel jsem v příspěvcích JirihoB nic, na co by jsi musel takto reagovat. Na tom, že nastavení konzultuje a porovnává s jinými i na RC Groups snad není nic, co by nemohl poslat dál do světa, třeba právě tady na RC manii. Kdybyste si jeho příspěvek opravdu POZORNĚ přečetli a porovnali se svými pilotními zkušenostmi, museli byste alespoň v něčem dojít ke stejným závěrům. To, že se v ustálené zatáčce (NIKOLIV PŘI UVÁDĚNÍ DO ZATÁČKY) musí u 99% větroňů dávat kontra křidélka, ví každý jen trochu zkušený pilot. Pokud má pro let trochu cit, nemusí mu to ani nikdo říkat a ty kontra křidélka tam zkrátka dá sám, protože jinak mají skoro všechny větroně tendenci zvětšovat náklon. Hoši sorry, pokud toto nevíte a nepoužíváte to, nejste dobří piloti. Řekli jste si o to sami. Jirka Michálek
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|