Switch to full style
RC házedla - kategorie, která má hodně blízko k "opravdovému" sportu.
Odeslat odpověď

Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 8:22

Ahoj,
poraďte jak mám opravit nalomené křídlo. Je naprasklý laminát a částečně i polystyrénové jádro. Prasklina není hluboká, při kroucení křídlem se neotvírá, laminát se neodchlipuje, nicméně, při krutu a prohýbání je vidět, jak oblouk není plynulý, v místě praskliny je zlom. Z vrchní strany je křídlo neporušené.
Můj návrh je natlačit pod potah a do praskliny disperzní lepidlo. Asi injekční stříkačkou, ale nevím jestli to půjde. Nebo přeplátovat vrstvičkou laminátu?

Díky předem za vaše názory,
Radek
prasklina.jpg

Re: Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 9:25

Ja som mal podobne zlomene na konci , prelial som prasklinu laminovacim epoxydom a cele som to prelaminoval tkaninou , prekriť foliou a zovreť medzi molitan , nechcelo sa mi to vakuovať , drží to vyborne , neni to sice už uplne hladke ale na letovom prejave to nezisťíš.

Re: Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 9:31

Disperzní lepidlo samotné to určitě pevnostně nezachrání. Pevnost křídla je tvořena jak jádrem, tak povrchem. Slepení jádra samotného moc nepomůže

1. Jako první krok bych při rozevření křídla slepil jádro (polystyren). Asi bych spíš než disperzi volil sekundov lepidlo, co neleptá poluystyrén (ale nedokážu to nijak zdůvodnit,takže je možné, že disperze je také dobrá volba)

2. pak bych přelaminoval povrch. Napřed mírně zbrousit 2-3 cm okolo praskliny a pak pásky skla (a v místě uhlíku ideálně uhlík) lepit přes sebe, aby každá vrstva byla menší a přenesly se síly ze záplaty na původn povrch postupně a nebyla tam ostrá hrana

3. Jak vyřešit finální povrch přesně nevím, ale poslední vrstvu tkaniny bych zkusit zakrýt třeba celofánem (ideálná by byl sice mylar, ale to asi není kvůli opravě nutné shánět). POkud by se povrch nepovedl, tak bych pod vodou brousil zrnotostí 1200,2000,....


Ve vláknech níže jsou postupy opravy kompozitového křídla, ale postup se od tvého Káčka bude myslím lišit, v tom, že rozpíchávání špendlíkem není nutné, protože jde křídlo otevřít ohnutím a na Káčku bych něco jako tmel,plnič atd asi neuvažoval.
Podle poškození máš myslím i výhodu v tom, že rozhodně není třeba nic vyřezávat apod. jako je třeba na tomto videu: http://www.youtube.com/watch?v=uKZUCsPsyAg (cca 2:30min)

viewtopic.php?f=18&t=50055
http://www.rcbrno.com/index.php?option= ... s&Itemid=2

http://jio-faq.blogspot.cz/2012/07/opra ... ridla.html

Re: Oprava nalomeného křídla

pát 04.01.2013 9:33

Ono taky dost záleží na tom v jakém místě křídla je ta prasklina. A taky jaký to je model (jak rychle létá, jestli je to svahák, nebo termický větroň a pod).
Jsou dost rozdílné pevnostní požadavky pokud je to u kořenu blízko trupu a jiné když je to na konci křídla nebo v uchu. V obou případech (zvlášť v tom prvním případě) bych si dovolil tvrdit, je "jen" to natlačení disperzáku do trhliny určitě stačit nebude. :!: Tím slepíš jen polystyrénovou výplň která však má jen minimální podíl na ohybové pevnosti křídla. Na výplň totiž působí namáhání jen na tlak a střih, ale skutečné ohybové momenty v křídle se přenášejí především do tahových a tlakových napětí potahu. A prasklina v laminátovém potahu znamená, že vlákna skelné tkaniny jsou přerušena a pokud se celistvost potahu neobnoví tak pevnost křídla v daném místě je v háji. :(
A taky je důležité vědět jaké jsou Tvé požadavky na vzhledové provedení opravy.
Každopádně na konci křídla (kde namáháni na ohyb není tak velké) bych do praskliny natlačil ne disperzák ale radši trochu zředěného epoxidu (jako ředidlo nejlepší použit metylalkohol, který neleptá polystyrén, nebo pryskyřici neředit a trochu jí před aplikací nahřát, například podržet misku chvíli na žárovce) křídlo zafixovat v poloze zavřené trhliny a po vytvrzení bych prasklinu na povrchu přelepil jemnou vrstvičkou CA lepidla a nakonec to celé olepil pevnější lepící páskou. Pokud je to v prvních dvou třetinách rozpětí (od kořene), tak bych použil pásku se skleněnými vlákny (orientovnými podél rozpětí). Nejlépe je ale povrch mírně obrousit a prasklinu přelaminovat páskem tenké tkaniny (35g/m2), pak se to ale musí obrousit, vytmelit, obarvit. Oprava bude stejně trochu viditelná, protože asi bude problém dodržet odstíny barev ani ten povrch nebude bez hrbolu.

EDIT: Než jsem to dopsal, přibyly jiné rady, ke kterým nemám co dodat, jsou stejně dobré, tak si z toho něco vyber. Ale i mnou poisované přelepení páskou se skelnými vlákny, které se může zdát jako barbarské mi na jednom modelu funguje. Byla to nejprve taková narychlo oprava na letišti, ale protože se to vůbec neprojevilo na letových vlastnostech, létám s tím dodnes. Ale bylo to na uchu. Kdyby to bylo blíž ke kořenu, asi bych to taky dávno přelaminoval.

Re: Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 17:12

Jestli to ještě nemáš opravené tak :
- ohneš si dvě jehly, špendlíky, kousek pevné struny... do pravéhu úhlu
- propíchneš malou dírku v ose té praskliny, jehlama vytáhneš potah kousek nahoru do roviny a zakápneš to místo řídkým vteřiňákem BSI na styro (prodává to třeba Hořejší, je to ten s etiketou zlaté barvy, jiný na tohle nepoužívej!!!)
- takhle budeš postupovat po kouskách ,až to celé dostaneš do roviny.
- nakonec toho nakapeš trochu víc dírkou na konci praskliny, budeš to držet v takové poloze, aby to teklo po délce té praskliny ZEVNITŘ křídla a konec.
Nepoužívej aktivátor, nespěchej u toho, jinak tam rozpícháš hnusně veliké díry, musíš to dělat ve dvou, sám to neuděláš.
Stačí to, pokud nedošlo k porušení nosníku a vypadá to tak, jako na fotce (je to zespoda netknuté).

Re: Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 21:00

JMalik píše:zakápneš to místo řídkým vteřiňákem BSI na styro (prodává to třeba Hořejší, je to ten s etiketou zlaté barvy, jiný na tohle nepoužívej!!!)


Tak nějak bych si opravu představoval, přijde mi docela líto vytvářet nějaké přeplátování, když je to jenom prasklinka. Akorát jsem neměl představu, jak dostat lepidlo pod laminát do praskliny. Proč doporučuješ BSI styro vteřiňák? Má nějaké speciální vlastnosti (kromě toho, že neleptá jádro)?

Re: Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 21:08

To VTjr : O AKY MODEL SA JEDNA ked to dal do F3k no tak skusme hadať.

Re: Oprava nalomeného křídla F3K

pát 04.01.2013 23:07

rdubsik píše: Proč doporučuješ BSI styro vteřiňák? Má nějaké speciální vlastnosti (kromě toho, že neleptá jádro)?


Zaručeně neleptá jádro, je tak řídký, že vyvzlíná kolem té praskliny, nedělá bílý opar po vytvrzení......, no zkus to :wink:
Odeslat odpověď