Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Maat 2
PříspěvekNapsal: ned 06.12.2015 22:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Tak se mě po dlouhých třech letech vývoje podařilo zalétat nové celokompozitové házedlo Maat 2. Celý projekt je opět počítaný Jendou Pejcharem, který už mě navrhoval profily na Thowta a Maat 1. Abych si neuřízl ostudu, tak jsem si chtěl nechat zveřejnění až po prvním tvrdším testu na závodech v Klecanech. Chtěl jsem vše porovnat hlavně s házedly Snipe a Fireblade, které jsou podle mého názoru v současné době nejlepší na trhu.
Chtěl jsem docílit toho, aby letadlo šlo dobře do zatáčky a chtělo se mu kroužit bez výraznějších korektur v řízení. Také se nesmí výrazněji zpomalovat a propadat se při změnách směru.
Další podmínka byla, aby se házedlo účině zpomalovalo a zrychlovalo na vztlakové klapky. Takto vychytané profily jsem poprvé viděl právě na dříve zmiňovaných házedlech, které zvládají vztlakové klapky do termiky až kolem 1 cm a létají s nimi jako A2. Rovněž s flaperonama do mínusu letadla výrazně zrychlí a nemusejí vozit tolik zátěže ve větru jako starší projekty. Jako příklad mohu uvést, že ve stejných podmínkách jsem musel JJ Edge oproti Firebladu zatěžovat až o 30 g a více.
Poslední cíl projektu byla výška po hodu. Uvádím to schválně jako poslední důležitou podmínku, protože podle mě jsou první dvě podmínky důležitější k úspěšnému létání. Znám totiž házedla, které trhají rekordy v dosažené výšce, ale v závodním poli žádnou oblibu nezískali. Snipa jsem házel při větru přibližně 3 m/s kolem 65 m (bez vysílače) a Fireblada chvíli po něm do 61 m (s vysílačem). Takže moje přání bylo dostat se s Maat 2 přes 60 m, které většinou na soutěži k úspěchu stačí. K tomuto požadavku se váže i to, aby házedlo bylo při hodu tiché. Malé aerodynamické nečistoty kolikrát nedovolí dostat se nadějným projektům přes 60 m. Minulý rok jsem testoval krásné štíhlé házedlo, které splňovalo první dvě podmínky, ale u třetí mě zklamalo. Po hodu se okamžitě rozpískalo a bylo to, jako kdybyste mu otevřeli padák na ocase.
Konečně k házedlu Maat 2:
Trup je horizontální ovál, aby se při hodu do stran méně ohýbal. Má malé plošky pro směrovku, aby se při horším přistání SOP neprotočila a zároveň se díky nim nedá nalepit křivě. Trup má kolem matek pro křídla kulaté čepy, na které se nasazuje křídlo. Čepy drží veškerou váhu do boku při hodu. Na starších házedlech tento tlak držely pouze šrouby. Zapříčinilo to neustálé povolování šroubů a vymačkání děr kolem šroubů v křídle. Kabina musí být na spodní straně, protože letadlo je středokřídlé a pod křídly musí vést táhla k ocáskům. Není to ale problém. Kabinu mám vždy přilepenou izolepou. Léta jako spínač a zároveň jako nabíjecí konektor používám stereo jack a do kabiny nahlížím pouze na začátku sezóny. Celý trup má malý průřez, takže výběr použitelných serv pro ocásky je malý. S jistotou se tam dají nacpat pouze Dymond D47, nebo KST X08. Baterie se dají použít do velikosti dvou mikrotužek vedle sebe. Použil jsem 4x NiMH 360 mAh sletované dvě a dvě za sebou. Jejich váha je 30 g. Nemusel jsem dovažovat ani gram, takže tato váha baterek je maximální. Použití Lipolek bude zřejmě výhodnější. Na trup jsem nechal vyrobit duralovou formu, aby se dal vyrábět přetlakově bez sebemenšího překroucení a s co nejtenčí spárou po dělící rovině. Přední část je vyrobená ze skleněné a kevlarové tkaniny, aby mohly antény zůstat uvnitř. Dosažená váha trupu při potřebné pevnosti je od 28 g.
Křídlo je sendvičové. Zatím neuvažuji o jádru z rohacellu z více důvodů. Profily Jenda několikrát upravoval. Zpočátku jsme se báli, že takto tenké profily neudrží pohromadě žádný materiál. Naštěstí se na trhu vyskytly nové UMS a biaxiální karbony, které i takto tenká křídla udrží.
Kvůli zatáčkám jsou křidélka uříznutá až do konce křídla. Nejlepší mě opět vyšla diferenciace křidélek + 10 mm/- 12 mm. Je to sice obráceně, než ostatní větroňáři znají, ale už mě vyšla nejlépe i na Firebladu a Maat 1. Plocha křídla je 21,9 dm2. Použité profily jsou čistě Pejcharův výpočet, žádná kopie.
Můj první Maat 2 má váhu 271 g. Je to střed. Počítám s tím, že se bude vyrábět od váhy kolem 240 g. Pod ní se to dá bez problémů vyrobit, ale ze zkušenosti vím, že lehčí házedla s touto plochou se nedají pořádně vyhodit a stejně jsem je musel dovažovat. Také letové projevy byly divoké. Vário jsem zatím neinstaloval. Na závodech v Klecanech jsem se ale přesvědčil, že výšky jsou dobré. Řídící systém mám od Jeti. Přijímač používám R5 L, který se přesně vejde nad baterie.
První závody vyšly jak z říše snů. Porazil jsem hned tři házedla Snipe, Fireblada, SalPetera, JJ Edge a CX 4. Musím se přiznat, že jedno kolo jsem při silnějším větru lítal s JJ Edge o váze 330 g. V házedle ještě nemám dodělaný systém zatěžování, který je nutností pro závody. I tak je na házedlu ještě mnoho práce a ladění.
První fotografie mého modelu a závodů v Klecanech naleznete na galerii Tomáše Winklera:
https://picasaweb.google.com/1096204786 ... 2615091474
Mám z toho opravdu radost. Zrození provázely neskutečné nervy a množství hodin práce. Každý zasvěcený ví, o čem mluvím, když se o nějaký zcela nový projekt pokoušel.
Sám bych to samozřejmě nezvládl, tak chci velice poděkovat Jendovi za výpočty. Zdendovi z Liberce a Jendovi z Brna za frézařské umění. Romanovi za pevné nervy a šikovnost. Martinovi a Rudovi ze Slovenska za technickou podporu a zručnost.
Ondra Rezler

_________________
RCgliders.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Maat 2
PříspěvekNapsal: pon 07.12.2015 0:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.12.2005
Příspěvky: 409
Bydliště: Přibyslav
Ahoj Ondro,
gratuluji k úspěšnému dokončení prototypu.Dovezeš ho ukázat na Silvestra do H.B. ?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Maat 2
PříspěvekNapsal: pon 07.12.2015 6:47 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 19.7.2009
Příspěvky: 38
Bydliště: Bratislava - Slovakia
Ondro drzim palce vyzera to tvoje ero velmi slubne!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Maat 2
PříspěvekNapsal: pon 07.12.2015 6:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.7.2006
Příspěvky: 1393
Bydliště: Kladno
V Klecanech jsem si zrovna byl pro popkornovou verzi Maata a musím taky potvrdit, že dvojka vypadá naprosto fantasticky.
Hodně štěstí!


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Maat 2
PříspěvekNapsal: pon 07.12.2015 14:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.8.2012
Příspěvky: 5581
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Gratuluji k zaletu, vypada to pekne. Uz se tesim na finalni produkt. Koukam ze moje serva dostali duveru :)

_________________
Jan Janekx Urbanek
https://www.rcstudio.cz/ - prémiový partner a servis FrSky


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Maat 2
PříspěvekNapsal: pon 07.12.2015 18:58 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 9.3.2010
Příspěvky: 214
Bydliště: Gbelany pri Ziline
Gratulacia! :)
Podla mna bola len otazka casu kedy s niecim takym prides. Tiez drzim palce, nech sa veci vyvijaju pre teba aj Maata 2 slubne.

A este otazka: kedy zverejnis nejake podrobnejsie info a foto na stranke?

Robo


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz