Ahoj. Chtěl by (ze zvědavosti) změřit kapacitu v 6-ti leté, 90A autobaterii. Šlo by to pomocí nabíječek-vybíječek na modelářské účely? Nebo jak to rozumně udělat?
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
Šlo. Ale jde o to, o co ti vlastně jde.
U starých autobaterek ani není až tak problém v kapacitě, ale ve vnitřním odporu. Accu třeba ještě má celkem slušnou kapacitu, ale nedá proud. Na jednu LEDku bude svítit do vánoc, ale startérem ani nehne.
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
Golfista píše:
Ahoj. Chtěl by (ze zvědavosti) změřit kapacitu v 6-ti leté, 90A autobaterii. Šlo by to pomocí nabíječek-vybíječek na modelářské účely? Nebo jak to rozumně udělat?
Ty papírové kapacity--třeba 90Ah by mělo být za předpokladu 20h vybijení, tedy zátěží cca 4,5A. Modelářským nabiječem to určitě jde, já to modelářským měřil tuším v PB programu, hluboké vybijení --pod 11v jim ale nedělá vubec dobře, tak alespon co nejrychleji ji zase dobít.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky:8
Pokud ti jde o startování auta (a ne o delší časy s menším proudem napájení nabíječek / 12V osvětlení chalupy) je nejlépe určení startovací schopnosti za studena. Vyjadřuje se procenty vůči nové baterii stejného typu a kapacity. Stanovuje se měřením vnitřního odporu nepřímo AC měřením. Nejlépe vhodným testerem auto baterek. Tester baterií BA101
Tento tester baterií mám také asi pět let. Já vybral prodejce, který měl tester s češtinou. V autě mám stále originál baterku. Je to již více jak 13 let. Vždy 1x za čtvrt roku ji dám na nabíječku. Asi před čtyřmi roky jsem si koupil tuto nabíječku https://slevato.cz/produkt/2265-automat ... ct=vN5P5pt Prodává se pod několika názvy. Ta moje se jmenuje MALATEC. Má funkci desulfátoru, proto jsem ji koupil. V té době baterka při startování začala vadnout. Při desulfataci dochází k rozpouštění sulfátu síranu olovnatého uvnitř článků akumulátoru. Výsledek provedené desulfatace je, že aktivní plocha olověných desek funguje jako před oxidací a to se ve výsledku projeví zvýšením kapacity baterie i na hodnotu kolem 90%. Což mohu potvrdit. Jednou za rok zapnu repair a díky tomu jsem zatím nekupoval novou baterku.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky:8
@Baryk Dnešní baterky (ve spalovacích vozech) jsou dělány trochu jinak než ty z 70 až 90 let minulého století. Totéž platí i o elektro soustavách v dnešních vozidlech. Nejlepší údržbou baterky je užívání vozidla. Bohužel i odstavené vozidlo má nějaký malý odběr. Když by se vozidlo neužívalo je nutno baterku udržovat dobíjením. Pokud před léty byla udržovaná baterka starší 3 až4 roků, bezdůvodně při startování začala zlobit, byla zralá na výměnu. (Když byla k sehnání.) Ve VW je tato baterka Bosch S4 EFB, 12V, 60Ah, 560A, S4 E05 už patnáctým rokem. Pro občasné dobití (při krátkých jízdách v zimním období) byla pořízena 5 A nabíječka z této řady Victron Energy Nabíječky BlueSmart IP65 Ve velké většině nabíjím jen v režimu STORAGE. Victron Energy Nabíječky uživatelská příručka Pro úspěšné nastartování garážovaného auta vždy zcela postačilo. Pokud nechcete baterii odpojovat od soustavy vozidla je dobré projít příručku vozu, které nabíječky výrobce vozu s touto vlastností uvádí. Obecně to bývají švédské CTEK Ctek MXS 3.8, manual MXS_3.8-manual-CZ-CS.pdf ke stažení /-/ Manuál přímo
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
Golfista píše:
Ahoj. Chtěl by (ze zvědavosti) změřit kapacitu v 6-ti leté, 90A autobaterii. Šlo by to pomocí nabíječek-vybíječek na modelářské účely? Nebo jak to rozumně udělat?
Jde o to, jak dlouho chceš čekat. Já testoval lion 13 Ah a radši jsem použil odporový drát ponořený do vody. Teklo do něj 15 A. Ale je potřeba v průběhu A a V párkrát změřit, protože s klesajícím napětím na baterii klesá i proud. Pak jsem to nějak propočítal.
Stav nabití olověné baterky lze poměrně přesně odhadnout podle napětí. Možná by stačilo jenom vybít částečně a dopočítat.
@guchar píšeš: Pokud nechcete baterii odpojovat od soustavy vozidla je dobré projít příručku vozu, které nabíječky výrobce vozu s touto vlastností uvádí. Obecně to bývají švédské CTEK Ctek MXS 3.8, S touto švédskou nabíječkou můžu údržbu akumulátoru jedině doporučit, používám ji již čtyři roky. Baterii mám v autě už sedmý rok a jedině co musím čas od času udělat, tak po krátkých jízdách ji v autě připojit.
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
Baryk píše:
Prodává se pod několika názvy. Ta moje se jmenuje MALATEC. Má funkci desulfátoru, proto jsem ji koupil. V té době baterka při startování začala vadnout. Při desulfataci dochází k rozpouštění sulfátu síranu olovnatého uvnitř článků akumulátoru.
včera jsem dohledal něco okolo té desulfatace autobaterií a mělo by jít o to, že se 12V autobaterie dobijí nízkým proudem --cca 2A až na napětí 16,3 V, mělo by se ideálně hlídat teplotu autobaterie která by neměla překročit cca 40 stupnu---mělo by to jít třeba laboratorním zdrojem, tak to zkusím, že ze starý chcíplý neudělám novou je mi jasný, ale chci zkusit jestli ji opravdu po takovém dobijení zvýším kapacitu, mimo jiné jsem se dozvěděl že nové autobaterie varta už stojí díky ošizené konstrukci olověných desek za prd---už dávno jiný výrobce,z varty už zustal pouze název, loni předloni jsem koupil tři 95 Ah Varty a hned od začátku se mi zdálo, že 95Ah nemají ani náhodou, letos jsem dvě měřil--jedna cca 40ah druhá cca 50Ah, tak si tu desulfataci prubnu nejdřív na jiných vyřazených autobaterkách a pokud se bude zdát, že to nějaký smysl k lepšímu má zkusím to i na těch 95Ah vartách.
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
Janek2 píše:
Zdravím, pepine pak dej vědět, jak to dopadlo.
Jasně, chvilku to ale bude trvat, nejdřív ty starý šrotíky přeměřím ale hlavně nesmí pršet, to přebijení na 16v chci dělat venku, pro případ, že se to těm autobateriím nabijet je na 16v vubec nebude líbít.Ted jsem objednal tu desulfněco nabiječku jak tady nahoře někdo doporučoval, loni mi odešla lídlácká tak stejně musím nějakou koupit a pak bych to zkusil ještě s něčím kde mohu na pevno nastavit proud a zabezpečit vypnutí na 16,3V, případně na základě teploty, z věcí co mám doma bych to ale měl být schopný poskládat.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky:8
Nabíjení s funkcí regenerace by mělo probíhat s malým proudem. V takovém případu překročení teploty nehrozí a omezení maxima špičkového napětí není podstatné. Dost často se v průběhu nabíjení spouští krátké vybíjecí pulsy. Hodně zjednodušený princip jsem užíval v amatérsky zhotovených "udržovacích" nabíječkách Pb 12 V accu do auta. Podstatný je stav elektrod, pokud jsou pokřivené s vypadanými kusy aktivní hmoty tak jim nic nepomůže jsou do šrotu. Ty nabíječky měly jednu diodu (jednocestné usměrnění = půlvlnné nabíjení). Zpětné vybíjení se realizovalo odporem paralelně k diodě. Součtem napětí je odpor dost výkonově zatížen. Nutno jej proto patřičně dimenzovat. Pokud bude zájem mohu popsat úvahy kolem návrhu nabíječky. Stejný princip jsem aplikoval na Zn burelové články k prodloužení doby života u typů v šedesátkách nedostupných nebo drahých. Riziko že nečekaně netěsností mohly vytéct bylo značné. U Pb jsem žádná negativa "šišatého" usměrnění nepozoroval. Jistou pozornost vyžadovalo nastavení proudu v nabíjecí půlvlně, podle odhadu velikosti samo-vybíjecího proudu Pb accu.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 89 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru